InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Mens is product van opvoeding en omstandigheden
mijn kijk op

Mens is product van opvoeding en omstandigheden

Mens is product van opvoeding en omstandigheden Ben je slecht als je in India een brood steelt omdat je honger hebt. En hoe goed ben je eigenlijk als je een bedragje aan een goed doel geeft terwijl je er toch al warmpjes bijzit. En wat kan je er aan doen dat je als kind thuis het verkeerde voorbeeld hebt gekregen van ouders die aan de drank waren, of asociaal gedrag vertoonden. Slecht en goed zijn duidelijk relatieve begrippen. Wij hebben onszelf niet gemaakt, en we hebben geen invloed op onze opvoeding en onder welke omstandigheden we als kind en puber opgroeien.

Ons geweten

Of iets goed of slecht is wordt voornamelijk bepaald door het geweten. Het geweten is de toetssteen in onze hersenen die is gevormd door onze opvoeding en het voorbeeld dat we als kind van onze omgeving voorgeschoteld kregen. Het geweten is dus bij de ene mens anders geprogrammeerd dan bij de andere. Dat is bijvoorbeeld de reden dat onverdoofd ritueel slachten door de een als goed wordt beoordeeld en door de ander als fout. Dit voorbeeld geeft ook aan dat ons geweten niet alleen door de opvoeding van onze ouders wordt gevormd maar ook door de opvattingen van de cultuur en de religie waarin we toevallig terecht zijn gekomen als kind. Want hoe goed ben je eigenlijk als de enige reden waarom je geen verkeerde dingen doet, de angst is om in gevangenis of hel te komen.

Niemand heeft zichzelf gemaakt

Stel je bent een kerngezonde jongen met een groot libido, maar onhandig in het versieren van meisjes en je hebt toevallig ook nog een biertje op. Het is een warme zomeravond en er passeert een meisje in uitdagende kleding. En je maakt, omdat je de controle kwijt bent, een kleine overtreding t.o.v. haar. Hoeveel slechter ben je dan vergeleken met de man die rustig aan zo地 meisje voorbij wandelt omdat hij wel een leuke vaste vriendin heeft.

En als je vader het niet zo nauw met de wet neemt en tevens je moeder aan de drank is, kun je het echt niet helpen dat je, door dat verkeerde voorbeeld thuis, uiteindelijk ook op het verkeerde pad terecht komt.

Omstandigheden maken de mens

Een mens is het product van z地 ouders waarvan hij z地 lichaam, verstand en karakter heeft gekregen. Als klein kind krijg je de opvoeding van je ouders, van de leraren op school en de andere ouderen in je omgeving. Je komt tevens in contact met vriendjes en vriendinnetjes die je toevallig tegen het lijf loopt omdat je ouders nu eenmaal voor die ene school en het wonen in die buurt hebben gekozen. Kortom tot je pubertijd heb je amper invloed op de mensen die je tegenkomt, de vrienden waarmee je om gaat enz. Maar al die personen hebben inmiddels wel een grote invloed uitgeoefend op dat lichaam en die geest die je van je ouders hebt geërfd. Hoezo heeft de mens een eigen wil en is hij verantwoordelijk voor z地 daden?! Goed en slecht zijn op die leeftijd begrippen die je van anderen hebt gekregen.

Goed of slecht

Een mens heeft het dus niet zelf in de hand of hij door z地 omgeving als goed of slecht wordt bestempeld. De zogenaamde 兎igen wil is een bedenksel van de kerk en de staat om schuldigen te kunnen aanwijzen en te bestraffen. In werkelijkheid hebben we weinig te willen, maar is alles een kwestie van oorzaak en gevolg waar we totaal geen invloed op hebben.

Straf vaker zinloos dan zinvol

Het straffen gebeurt in onze samenleving nog volgens de primitieve regels uit de middeleeuwen. Het interesseert de maatschappij kennelijk weinig dat mensen vaker nog slechter uit de gevangenis komen dan dat ze er in gaan. Jammer, want ook de slachtoffers van misdrijven zouden uiteindelijk beter gediend zijn met een misdadiger die tot inkeer en berouw is gekomen, en oprechte excuses kan aanbieden. Maar dan moeten we anders met mensen omgaan dan ze uitsluitend van hun vrijheid te beroven. Een auto die defect is repareren we zodat we er weer plezier van kunnen hebben. Waarom doen we dat dan niet met mensen, die op het verkeerde pad zijn terecht gekomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis van bewaring en gevangenisHuis van bewaring en gevangenisHuis van bewaring, gevangenis, penitentiaire inrichting: Een huis van bewaring of een gevangenis: in beiden zitten mense…
Waarom doen mensen slechte dingen?Waarom doen mensen slechte dingen?Niemand is volmaakt. We maken fouten en doen dingen waarvan we soms heel erg veel spijt van hebben. Is dat een verklarin…
Effectief reageren op asociaal gedrag bij anderenEffectief reageren op asociaal gedrag bij anderenIn de 徹nbewust Asociaal campagne van SIRE wordt door de overheid geprobeerd om mensen bewust te maken van hun eigen ge…
Glenn Mill SchoolAl een tijdje werkt Amerika met een nieuw systeem om delinquente jongeren weer op het rechte pad te krijgen. Niks lijkt…
Crumlin Road GaolCrumlin Road GaolWie een bezoek brengt aan Belfast zal dat in eerste instantie doen vanwege de verbondenheid van de stad met het beroemde…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mens is product van opvoeding en omstandigheden"

Reactie

Franet (infoteur), 10-06-2011 00:29 #1
Zo op het eerste gezicht lijkt dit een aannemelijk verhaal, maar toch klopt deze zienswijze van geen kant. We hebben een geweten. Dat is waar. Dit geweten hebben wij van de Schepper gekregen, met de bedoeling dat wij dit gebruiken om het onderscheid te maken tussen goed en kwaad. Het is niet het geweten, maar de persoonlijkheid, die geprogrammeerd wordt door onze opvoeding en omgeving. Bij sommige mensen kan de persoonlijkheid zodanig beschadigd zijn, door zeer uiteenlopende oorzaken, dat zij hun geweten als het ware afsluiten, op slot doen, waardoor zij niet meer duidelijk onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad. Deze mensen belanden dan in de criminaliteit, en gaan hun medemensen bedriegen, bestelen of, in het ergste geval, vermoorden.
Het afsluiten van het geweten is een keuze van de mens, en deze keuze, hoe erg het ook is wat de desbetreffende persoon heeft meegemaakt, is ALTIJD LAAKBAAR, en nooit goed te praten. Moord is nooit te rechtvaardigen, evenals stelen en bedriegen.
Ik ben het wel met u eens dat alleen gevangenisstraf geen oplossing biedt. Wat deze mensen nodig hebben is z.g. pastorale hulp, een pastoraal begeleider, die vanuit Bijbelse principes en vanuit Gods liefde steun en hulp geeft. Er zijn talloze voorbeelden van mensen (vooral in Amerika), die in de gevangenis tot geloof zijn gekomen, omdat daar iemand aanwezig was die een bewogen hart had voor deze mensen, en ze het evangelie van Jezus Christus verkondigde. Deze mensen hebben nu een doel en perspectief in hun leven, en hebben voorgoed vaarwel gezegd tegen de criminaliteit.
Conclusie: De mens is verplicht zijn geweten te gebruiken. Doet hij dit niet, en komt hij hierdoor tot criminele daden en in de gevangenis, dan heeft de samenleving de plicht om tijdens de detentie deze mens te wijzen op Jezus Christus, Die onze zonden verzoend heeft aan het kruis op Golgotha, en ons leven zin en inhoud geeft. Reactie infoteur, 10-06-2011
Beste Frans, dank voor uw uitvoerige reactie.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 27-02-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Misvattingen
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Schrijf mee!