InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Flirten op het werk: tips, voordelen en risico’s

Flirten op het werk: tips, voordelen en risico’s

Bij flirten speelt lichaamstaal een belangrijke rol. Maar hoe pak je dat nu aan op het werk zonder dat het al te veel opvalt en zonder dat andere collega’s zich ergeren? Wat zijn de voordelen van geflirt op het werk en welke risico’s zijn eraan verbonden? Verder eindigen we met enkele concrete tips.

Voordelen van flirten op het werk

  • Je kan een potentiële partner meer en beter gadeslaan
  • Je hebt meermaals per week de mogelijkheid om je blikken te laten kruisen
  • Tijdens zakelijke gesprekken kan je oogcontact zoeken zonder dat er echt iets achter gezocht wordt
  • ’s Morgens heb je misschien de kans om elkaar een hand te geven bij het binnenkomen
  • Je toekomstige partner kan je aan het werk zien, wat vaak toch een beter beeld geeft dan dat je bijvoorbeeld gewoon op een barkruk blijft zitten.
  • Je kan flirttechnieken gebruiken zoals op een pen bijten, bananen eten, je borstspieren strekken enzovoort, die buiten de werkomgeving als redelijk brutaal zouden aanzien worden.
  • Tijdens zakelijke uitjes buiten de directe werkomgeving kan je ook eens een andere kant van jezelf laten zien

Risico's

  • Als het geflirt er te dik bovenop ligt, dan zullen je andere collega’s afstand van je nemen en je gedrag als manipulerend beschouwen.
  • Als je te weinig subtiel bent en het geflirt valt niet in goede aarde, dan kan je beschuldigd worden van seksuele intimidatie.
  • Als je afgewezen wordt, kan het weleens moeilijk zijn om je gevoelens te verbergen voor collega’s.
  • Als het op een echte verhouding uitdraait, is het moeilijk om voor je collega’s verstoppertje te spelen. De kans is groot dat ze aan je lichaamstaal aflezen dat er meer aan de hand is.
  • Als je collega’s er toch op uitkomen, zullen ze je al gauw als een soap gaan beschouwen met dagelijkse vervolgepisodes.

Tips

Stilhouden van een verhouding:

De meeste stellen stoppen met flirten als er effectief een verhouding tot stand komt. Als je dus voorzichtig doorgaat, zullen je collega’s dit niet verwachten en denken dat er toch niks aan de hand is. Sta ook eens grondig stil bij je lichaamstaal tegenover je partner. Hoe hoor je je tegenover een gewone collega te gedragen en doe je dit ook zo bij hem/haar? Probeer ook gewoon te doen als de naam van je partner opkomt tijdens een gesprek tussen collega’s. Probeer ‘normaal’ te reageren als zijn/haar naam valt. En ook heel belangrijk: be cool! Wees nonchalant en wees jezelf. Dit is echter niet evident, omdat we daar doorgaans zelden bij stilstaan.

Flirten op het werk:

Eén van de pluspunten bij het proberen verleiden van een collega is dat het niet meteen van de eerste keer raak moet zijn. Je kan immers elke dag opnieuw een poging wagen en je techniek zo nodig verfijnen of beter op hem/haar afstemmen.
  • Kleed je uiterst verzorgd, zelfs als dit buiten het werk ouderwets zou lijken. Beide seksen houden van een verzorgd uiterlijk en op het werk valt dit zowiezo in de smaak.
  • Als je op het werk een belangrijke positie bekleedt, dan kan je hier je voordeel mee doen, maar doe je niet belangrijker voor dan je in werkelijkheid bent, dit zou weleens het omgekeerde effect kunnen hebben. Te vermijden hierbij zijn volgende lichaamssignalen: over de rand van je bril kijken, achteroverleuenen met de voeten op het bureau en de handen in de nek, je handen in je zij zetten.
  • Wees beleefd en charmant. Neem een correcte, formele houding aan en wissel deze af en toe af met een informeel gebaar zoals een veelbetekenende glimlach.
  • Combineer beschaafd met seksueel. Vrouwen vallen voor stoere mannen in uniform en mannen appreciëren vrouwen in mooie aansluitende stijlvolle pakjes.Vrouwen: ga voor een rok met split eerder dan voor een mini-rok.
  • Draag je koffertjes en tassen naast het lichaam, anders ga je er als een muilezel uitzien en dat is niet meteen aantrekelijk.
© 2007 - 2019 Evaluna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Flirten als je verliefd bentFlirten als je verliefd bentIs een originele openingszin tijdens het flirten als je verliefd bent belangrijk? Of is de lichaamstaal tijdens het flir…
Flirtgedrag van de manFlirtgedrag van de manZiet hij me wel of niet staan? Gaat dit naar een serieuze relatie of een simpele ‘one night stand’? Hoe herken je de sig…
Flirten is een kunstFlirten is een kunstFlirten is, in de meest elementaire zin, een manier om binnen een kort tijdsbestek mogelijke partners te ontmoeten, om u…
Hoe weet je of iemand met je flirtHoe weet je of iemand met je flirtWanneer iemand met je flirt is dat soms heel duidelijk merkbaar, maar soms ook niet. Als iemand een bekende van je is he…
Flirten: van A tot ZFlirten: van A tot ZWie heeft er nog nooit van flirten gehoord? Men zegt dat het iets natuurlijks is, iets dat niet te leren is. Toch zijn e…
Bronnen en referenties
  • Judy James, 2003, "Sekscodes"

Reageer op het artikel "Flirten op het werk: tips, voordelen en risico’s"

Reactie

Flirttips, 22-03-2011 15:59 #1
Denk goed na voordat je flirt op werkt. Het blijft immers een plek die je elke dag zult moeten blijven bezoeken.

Infoteur: Evaluna
Gepubliceerd: 04-08-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!