InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Jodendom en maatschappij: identiteit, hoofddoekjes, keppels

Jodendom en maatschappij: identiteit, hoofddoekjes, keppels

Jodendom en maatschappij: identiteit, hoofddoekjes, keppels In 2009 kwam Geert Wilders met het voorstel om een kopvoddentax in te voeren. Moslim vrouwen zouden extra belasting moeten gaan betalen voor het dragen van hoofddoekjes. Hoewel Wilders' strijd tegen de extreme islam te prijzen valt, is een kopvoddentax natuurlijk net een stap te ver. Het is niet juist om iemands religieuze identiteit te ontnemen. Dan zouden Joden met een keppeltje het volgende slachtoffer worden ondanks dat Wilders zegt dat dit wel mag.

Situatie in Nederland

Hoewel er geen wet is in Nederland die het dragen van hoofddoekjes verbiedt, wordt op veel scholen bij aanmelding duidelijk gemaakt dat hoofddoekjes niet gewenst zijn. Het afschaffen van uiterlijke kenmerken heeft ook gevolgen voor de innerlijke beleving. In het Jodendom zie je sterk dat het afnemen van uiterlijke kenmerken geleid heeft tot een enorme assimilatie in de Nederlandse samenleving.

Keppeltjes – Frankrijk

In de jaren '90 van de vorige eeuw werd Joden in Frankrijk te kennen gegeven dat het dragen van de keppel (Religieuze plicht Joodse man een kippa (keppeltje) te dragen) niet gewenst is. Joden mogen dus niet hun eigen identiteit kenbaar maken.

Dubbel moraal

Volgens Opperrabbijn Goldman van Frankrijk (eind jaren '90) is het juist heel pedagogisch om de jeugd te confronteren met verschillen. Met hoofddoekjes en keppeltjes maken moslims en Joden duidelijk dat ze niet gewenst zijn van de uitwassen van anti-autoritair gedrag en seksuele vrijheden. Door hoofddoekjes en keppeltjes te verbieden toont de overheid zich volslagen onkundig van de identiteitscrisis. Zij stuurt aan op collectieve identiteitsverlies bij minderheden.

De ontwikkeling van een identiteit is afhankelijk van de maatschappij waarin de jongere zich beweegt. Verschillende zaken zoals discriminatie en jeugdwerkloosheid kunnen de ontplooiing van de eigen identiteit belemmeren. Er kan verwarring ontstaan waardoor gezocht gaat worden naar doctrines en zekerheden om een kunstmatige identiteit aan te nemen. Dit kan weer leiden tot veroordeling en stereotypen die als vijandig worden beschouwd.

In een democratie moeten idealen worden geboden. Die kunnen alleen bereikt worden als de verschillende tradities als autonoom worden aanvaard.

Identiteit en deugd

In de adolescentiefase ontwikkelt de deugd zich tot trouw aan de verplichtingen. Wanneer een persoon autonoom kan functioneren dan leidt dit tot zelfverzekerdheid, zo niet dan is er sprake van verlegenheid en een pijnlijk bewustzijn.

Visie van Etsel

Terugkomend op de inleiding waarin ik schreef over de kopvoddentax van Geert Wilders (kwam trouwens niet meer voor in het verkiezingsprogramma van 2010) en ik aangaf dat dit een slecht voorstel is, wil ik wel benadrukken dat ik de angst van Wilders wel begrijp. Het is natuurlijk geen goede ontwikkeling wanneer Nederland zich tot een (semi) islamitisch land zou ontwikkelen. In sommige delen van grote steden heb je echt het gevoel in het buitenland te wonen. Voor Wilders en waarschijnlijk voor heel veel autochtone Nederlanders is het geen aanlokkelijk idee dat heel Nederland er zo uitkomt te zien. Vanuit Joods perspectief zou dit bovendien nog extra slecht zijn omdat Nederland dan steeds meer anti-Israël zou worden (moslims staan nu niet bepaald bekend als pro-Israël). Toch is het voorstel om hoofddoekjes af te schaffen slecht. Het zou er immers makkelijk toe kunnen leiden dat moslims gaan radicaliseren omdat ze dan in een identiteitscrisis raken. Op dit punt moet Wilders toch eens goed bij zichzelf te rade gaan (alhoewel ik de kans dat er ooit zo'n wet wordt aangenomen uiterst miniem acht). Zijn visie hierop leidt tot onnodige wrijvingen in de Nederlandse maatschappij. Tevens zijn er ook orthodoxe Joodse vrouwen die hoofddoekjes dragen, dus Wilders brengt deze Joden dan ook in het nauw terwijl hij juist zo pro-Israël is. Hetzelfde geldt trouwens voor orthodoxe protestantse vrouwen die hoedjes dragen. Dus een kopvoddentax treft meerdere religieuze groeperingen. Niet doen dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Als het O.M. vrijspraak vraagtNormaal gesproken klaagt het Openbaar Ministerie of O.M. een verdachte aan en vraagt dan om een straf in haar requisitoi…
PVV: Partij voor de VrijheidDe PVV is misschien wel de meest bekende politieke partij binnen Nederland. En ook buiten Nederland heeft deze partij al…
Het verkiezingsprogramma van de PVV voor 2017-2021Het verkiezingsprogramma van de PVV voor 2017-2021Op 15 maart 2017 vinden in Nederland de verkiezingen voor de Tweede Kamer weer plaats. Op 25 augustus 2016 presenteerde…
Cruijff en Wilders en het populisme rond verkiezingenCruijff en Wilders en het populisme rond verkiezingenVolgens het meest gebruikte woordenboek Van Dale is populisme: “de neiging zich te richten naar de massa van de bevolkin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JoshMB, Pixabay
  • Oude wijn in nieuwe zakken - Rabbijn mr. drs. R. Evers

Reageer op het artikel "Jodendom en maatschappij: identiteit, hoofddoekjes, keppels"

Reactie

Ana, 01-08-2011 19:45 #1
Het is jammer als u denkt dat de meeste moslims niet pro-israel zijn. Kijk, de meeste Arabieren zijn inderdaad niet pro-Israel, maar de meeste moslims uit Afghanistan, die ook een diaspora hebben meegemaakt, zijn altijd pro-Israel geweest. Waarschijnlijk omdat de meeste Afghanen oorspronkelijk Israelische roots hebben. Daar zijn ze dan ook meer dan trots op. Reactie infoteur, 01-08-2011
Http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/Afghanistan.html

Volgens bovenstaande link leeft er nog slechts 1 Jood in Afghanistan.

Ja, er zijn moslims die geloven dat ze behoren tot de Tien Verloren Stammen, in dat opzicht zou er dus een band zijn. Maar het is niet duidelijk waarom ze niet Joods zijn gebleven of niet terugkeren tot het Jodendom. Heeft u daar informatie over?

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Jodendom en maatschappij
Reacties: 1
Schrijf mee!