mijn kijk op

Job Cohen: Moslims van nu zijn Joden van begin WO II = onzin

Job Cohen: Moslims van nu zijn Joden van begin WO II = onzin PvdA-leider Job Cohen is van mening dat moslims in Nederland worden buitengesloten, zoals de Joden rond het begin van de Tweede Wereldoorlog. Dat zegt hij volgens de website van 'Vrij Nederland' in het winternummer van het blad.¹ Het is een onbegrijpelijke vergelijking die geheel mank loopt. Een dergelijke verkeerde verwijzing naar de Tweede Wereldoorlog slaat iedere discussie dood en is niet serieus te nemen.

Zijn moslims van nu de Joden van begin Tweede-Wereldoorlog?

Job Cohen vertelt volgens de website van Vrij Nederland in het winternummer hoe zijn Joodse moeder rond het uitbreken van de oorlog meemaakte hoe Joden allengs werden buitengesloten. Dat ziet hij nu weer gebeuren, maar dan met de moslims. De PvdA-leider zegt hierover:

Praat met de mensen en je hoort het. Ik heb als burgemeester van Amsterdam ook gezegd: ik wil de boel bij elkaar houden. Sindsdien is het alleen maar urgenter geworden. De PVV zegt gewoon tegen moslims: we willen liever dat jullie weggaan. Maar je kunt dé islam niet de schuld geven van het extremisme. Er zijn zoveel moslims die gewoon huisje-boompje-beestje willen en niks anders. Die mensen worden er nu bang van dat Wilders deel uitmaakt van de macht.²

Vergelijking loopt volledig mank

Nu is het zo dat de "goudgekuifde rebelse parlementariër", zoals Geert Wilders door Amerikaanse diplomaten wordt genoemd blijkens geheime documenten die zijn gelekt naar 'WikiLeaks', de sociale spanningen die voortkomen uit de deels mislukte integratie van een kleine miljoen Nederlandse moslims behendig kapitaliseert. Dit neemt echter niet weg dat de vergelijking van Cohen volledig mank loopt en een gotspe is.

Internetpionier Mike Godwin stelde dat naarmate online discussies langer worden, de waarschijnlijkheid nadert van een vergelijking met de nazi's of Hitler. De 'wet van Godwin' laat zien dat discussies doodgemept worden door mensen of situaties te vergelijken met de oorlog. Cohen doet dat nu ook. De nazi's erbij halen in een discussie is altijd een zwaktebod. Wie het als eerste erbij haalt, 'verliest' de discussie.

Tweede Wereldoorlog

Als we de anti-Joodse maatregelen tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland in ogenschouw nemen, dan is niet moeilijk in te zien dat de vergelijking van Cohen volledig mank gaat. Ik geef een paar voorbeelden. In mei 1940 werd Nederland door Duitsland onder de voet gelopen. Op 5 oktober 1940 moest het overheidspersoneel een Ariërverklaring tekenen. Alle ambtenaren die vóór 26 oktober1940 geen niet-jood verklaring overlegden, moesten hun biezen pakken. Joden werden uit hun overheidsfuncties ontheven. In januari 1941 werd de registratieplicht voor Joden in gevoerd. In februari 1941 zijn er razzia's in Amsterdam. In dezelfde maand werden Joodse studenten uitgesloten van hogescholen en universiteiten. Vanaf april 1941 werden in openbare gelegenheden borden geplaatst met 'verboden voor Joden'. Allerlei facetten van het openbare leven werden voor Joden verboden terrein. Waar zien we anno 2010 in Nederland dat moslims van bovenaf steeds meer worden buitengesloten door allerlei maatregelen? Cohen mag dat komen uitleggen.

Worden moslims hier te lande soms op grote schaal gepest en geterroriseerd vanwege hun geloof of achtergrond? In De Telegraaf van 26 juni 2010 luiden Joodse belangenorganisaties, hoogleraren en rabbijnen de noodklok over het sterk groeiende antisemitisme in ons land. Uit recente cijfers van het CIDI (Centrum Informatie Documentatie Israel) blijkt een verontrustende toename van ernstige incidenten. Bijna altijd zijn jonge Marokkanen de aanstichters. Het aantal gemelde incidenten groeide in 2009 met 55% tot 167 gevallen. Volgens hoogleraar Herman Loonstein had toenmalig Burgemeester van Amsterdam Job Cohen, geen oog voor het groeiende antisemitisme. "Hij ging wél naar Marokkaanse instellingen om zijn medeleven te betuigen als er sprake was van antimoslim sentiment. Maar omgekeerd deed hij niets, toen Joodse burgers de stad verlieten, weggetreiterd door Marokkaanse straatschurken," aldus de hoogleraar.

Joden, homo's en christenen worden vaak lastiggevallen

Niet alleen Joden, maar ook homo's worden vaak lastiggevallen door moslims. En onlangs bleek uit onderzoek van Stichting Gave dat in veel asielzoekerscentra in Nederland christenen worden bedreigd of mishandeld door vaak islamitische medebewoners. Het televisieprogramma 'Uitgesproken EO' besteedde er in oktober 2010 aandacht aan. Agressie lijkt in hoofdzaak van de zijde van moslims te komen en niet als reactie op uitsluiting en onrecht, maar uit afkeer voor Joden, christenen en homo's.

Tenslotte zij vermeld dat we nu in een democratische samenleving leven en dat is een totaal andere situatie dan in het begin van de oorlog, toen Nederland een bezet land was. Moslims van nu zijn, kortom, in geen enkel opzicht de Joden van begin Tweede-Wereldoorlog. Er zijn geen parallellen te ontwaren met de manier waarop moslims nu worden behandeld. Stellen dat dit wel zo is, is kolder; het slaat iedere discussie dood en veel mensen nemen je niet meer serieus. De vrije val van Job Cohen zal hierdoor bespoedigd worden.

"En uitgerekend in de week dat het antisemitisme van moslims een discussie over jodenemigratie heeft ontketend, verblijdt Cohen ons met zijn stelling: de moslims zijn de nieuwe joden." (Ephimenco in Trouw, 16-12-2010)

Is de PVV van Geert Wilders een fascistische beweging?

In november 2010 kwam het boekje ' De eeuwige terugkeer van het fascisme' van cultuurfilosoof Rob Riemen van de persen gerold. Riemen betoogt hierin dat de PVV van Geert Wilders een fascistische beweging is. Moeten we nu ook keihard 'Godwin' roepen? Nee, want het hedendaagse fascisme moet niet vergeleken worden met waar het twintigste-eeuwse fascisme op is uitgelopen, maar met hoe het begon, aldus Riemen. En als we dat doen, dan kunnen een groot aantal treffende parallellen worden getrokken.³

Wat is fascisme?

Fascisme is een moeilijk te definiëren begrip. Toch zijn er een aantal gemeenschappelijke kenmerken te noemen. Er is sprake van populisme, aangezien het draait om het kunnen beheersen van de massa. Om de massa te kunnen beheersen, moet men het ressentiment - de onvrede over van alles en nog wat - exploiteren. Er is het slachtofferschap van de eigen groep, de oorspronkelijke Nederlanders en hun cultuur door crises, elites, vreemdelingen, enz. Er is een gemeenschappelijke vijand waar de wrok op wordt gericht, een zogeheten zondebok. De PVV heeft er zelfs twee. De interne vijand wordt gekarakteriseerd als de Linkse kerk en de externe vijand als de islam. En een gematigde islam bestaat volgens Wilders niet, waardoor dus iedere moslim drager is van een totalitaire ideologie die onze samenleving bedreigt. Moslims zijn een soort vijfde colonne. Teneinde het gevaar het hoofd te kunnen bieden, zal men met een beroep op de wil van het volk moslims elementaire vrijheden en rechten ontzeggen en zal men tevens afrekenen met links en hun zogenaamde 'linkse hobby's'.

Dan is er nog een charismatische leider die de massa op geniale wijze weet te bespelen. Deze leider zal inspelen op de onlustgevoelens en ressentiment van het volk. De beweging zelf zal niet democratisch zijn; er is slechts één leider die namens de partij spreekt. Als we dit doortrekken naar de PVV, dan zien we dat deze partij geen leden, kaderleden of bestuurders heeft en wordt bestuurd volgens het 'leidersprincipe'. Ook profileert Wilders zich als enige woordvoerder van alle Nederlanders die in hun joods-christelijke en humanistische cultuur en samenleving het slachtoffer dreigen te worden van een van binnen en buiten komend kwaad.

De analyse van Riemen helpt om het populisme beter te begrijpen en in te zien welke culturele geschiedenis achter de beweging van Wilders schuilt.

De discussie zuiver houden

Terug naar de man die 'de boel bij elkaar wil houden', Job Cohen en zijn misplaatste vergelijking. Ik sluit af met een toepasselijk citaat van de auteur Carel Brendel (bekend van het boek 'Het verraad van links'):

Wie het niet eens is met Wilders kan genoeg argumenten vinden, die niet teruggaan tot de Tweede Wereldoorlog. Juist al die vergelijkingen met WO II creëren een soort loopgravenoorlog (sorry voor de vergelijking met WO I), waarin voor- en tegenstanders elkaar uitschelden, bedreigen en haatmails versturen.

Noten:
  1. http://www.vn.nl/Archief/Politiek/Artikel-Politiek/Cohen-moslims-worden-buitengesloten-zoals-Joden-in-de-oorlog.htm
  2. Ibid.
  3. Zo laat ook de Amerikaans historicus Robert Paxton in zijn doorwrochte werk 'De Anatomie van het Fascisme' zien dat het fascisme minder ver van ons af staat dan we graag denken. In zijn boek analyseert hij de voor- en naoorlogse (neo-)fascistische bewegingen op hun belangrijkste politieke daden. Hij identificeert negen 'activerende hartstochten' die gelden als objectieve standaard voor de typering van het fascisme. Frans Leijnse stelt in een column dat het niet moeilijk is in de herhaalde uitingen van Geert Wilders en anderen van zijn beweging een patroon te zien dat overeenkomt met een aantal van deze 'activerende hartstochten'. (Zie: Frans Leijnse: 'Redelijk rechts vernietigt zichzelf'; 22-08-2010; www.volkskrant.nl)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is koosjer hetzelfde als halalVaak wordt er gedacht dat koosjer en halal voedsel hetzelfde zijn en tegenwoordig hoor je soms zelfs dat mensen de twee…
Joods en Israëlisch gevecht tegen radicaal islam-nazismemijn kijk opJoods en Israëlisch gevecht tegen radicaal islam-nazismeIn de documentaire Obsession (2006) wordt getoond hoe radicaal islam-nazisme strijd tegen het westen. Vooral de Joden en…
Piedjon (Pidyon) Haben: loskoping van de eerstgeboren zoonOorspronkelijk waren de Joodse eerstgeborenen de heilige priester klasse. Zij werden geïnstalleerd in de dienst van God…
Palestijnen voeren Apartheidsbeleid; niet Israëlmijn kijk opPalestijnen voeren Apartheidsbeleid; niet IsraëlIsraël wordt vaak beschuldigd van het voeren van een Apartheidsbeleid. Zo ook in het Acht-uur Journaal van 10 juli 2008…

Jodendom en maatschappij: Tora en de beschavingVolgens vele mensen kan de Tora tegenwoordig nauwelijks nog een invloed uitoefenen op de beschaving. Toch is dit een gro…
Mantelzorg: hoe houd je dat vol?Mantelzorgers nemen het verbluffende cijfer van 80% van de totale zorg in Nederland voor hun rekening. De bijdrage die m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Job Cohen: Moslims van nu zijn Joden van begin WO II = onzin"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-02-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!