InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > AOW: hoogte, aanvragen, partnertoeslag

AOW: hoogte, aanvragen, partnertoeslag

AOW: hoogte, aanvragen, partnertoeslag In dit artikel: alles over de AOW. Hoe bouwt u rechten op voor de AOW? Hoe hoog is het AOW-pensioen? Heeft u recht op partnertoeslag?

Wat is de AOW?

AOW is de afkorting van Algemene Ouderdomswet. Iedere ingezetene vanaf 65 jaar heeft recht op een AOW-pensioen, dat maandelijks uitgekeerd wordt. Dit is een uitkering voor ouderen, zodat zij de noodzakelijke kosten kunnen betalen van hun bestaan. Daarnaast hebben veel mensen in Nederland nog een aanvullend pensioen.

Opbouw van AOW-rechten

AOW is niet een pensioen wat je automatisch krijgt als je in Nederland woont, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Iedereen die vanaf zijn vijftiende jaar in Nederland woont (en dus verzekerd is voor volksverzekeringen) bouwt jaarlijks 2% AOW op. Over vijftig jaar heeft een vijftienjarige de AOW-leeftijd van 65 bereikt: 2% x 50 jaar = 100%.

Als gedurende zijn leven bijvoorbeeld vijf jaar in Amerika woont, bouwt hij 10% minder AOW op.

Financiering AOW

De mensen die nu premies betalen, (omdat ze werken en een deel van hun loon afdragen aan belasting en premies) betalen de AOW van de huidige 65+ ers. Dit stelsel heet een “omslagstelsel”.

Aanvraag AOW

Iedereen in Nederland die staat ingeschreven in het GBA (Gemeentelijke Basisadministratie) krijgt automatisch een aanvraagformulier voor de AOW toegestuurd, een half jaar voor zijn 65ste.
Eventuele andere uitkeringen stoppen als de AOW begint te lopen.

Hoogte AOW

De hoogte van de AOW is afhankelijk van een eerder inkomen en voor iedereen – arm en rijk – gelijk. De AOW is gekoppeld aan het minimumloon. Als dat stijgt, stijgt de AOW met hetzelfde percentage.
De hoogte van de AOW uitkering hangt af van de gezinssituatie, zoals u in de volgende tabel kunt zien.

GezinssituatieAOW-uitkering
Alleenstaand70% van het minimumloon
Alleenstaande ouder met een kind onder de 18 jaar90% van het minimumloon
65+'er met partner50% van het minimumloon

Hier leest u wat de hoogte van de AOW in 2012is , zowel bruto als nettobedragen.

Partnertoeslag AOW

Een 65+'er met een jongere partner heeft recht op een partnertoeslag als zijn partner geen of weinig eigen inkomen heeft. Een voorbeeld: Pieter woont samen. Als hij 65 wordt, heeft hij recht op 50% van het minimumloon (omdat hij samenwoont). Zijn vriendin werkt niet. De hoogte van het AOW-pensioen is niet toereikend om van te leven, daarom heeft Jan recht op een partnertoeslag. In dit voorbeeld is dat 50% partnertoeslag, zodat ze samen 100% van het minimumloon krijgen.

De partnertoeslag eindigt als de partner de leeftijd vana 65 jaar bereikt, want dan heeft hij zelf recht op AOW.

Afschaffing partnertoeslag AOW

De regeling van de partnertoeslag blijft nog maar een paar jaar in stand. In 2015 zal deze worden afgeschaft. De gedachte hierachter is dat de emancipatie van vrouwen dan inmiddels zo ver gevorderd zal zijn, dat zij zelf een inkomen genereert en niet afhankelijk is van het inkomen van de partner.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Toeslagen op basisbeurs 2014 en 2015: voorwaarden en hoogteToeslagen op basisbeurs 2014 en 2015: voorwaarden en hoogteWie studeert en aanspraak kan maken op studiefinanciering heeft in 2014 of 2015 mogelijk recht op extra toeslagen boveno…
Hoogte AOW 2012 - AOW bedragen 2012Hoogte AOW 2012 - AOW bedragen 2012De bedragen van de AOW in 2012 voor alleenstaanden en samenwonenden/ gehuwden. Naast de netto en bruto bedragen vindt u…
Vanaf 2015 verdwijnt de partnertoeslagEen gepensioneerde waarvan de partner de pensioengerechtigde leeftijd nog niet heeft bereikt, had tot 2015 recht op een…
AOW 2015 bedragen en leeftijd 2015AOW 2015 bedragen en leeftijd 2015De AOW 2015 (januari 2015 en juli 2015) is bekend plus uw vakantie-uitkering. Bruto en netto komen de bedragen hoger uit…
AOW partnertoeslag verdwijntAOW partnertoeslag verdwijntDe AOW partnertoeslag (uitbetaald door de SVB) was voorheen bedoeld voor AOW-ers met een uitkering en een partner zonder…
Bronnen en referenties
  • SVB

Reageer op het artikel "AOW: hoogte, aanvragen, partnertoeslag"

Reacties

Mooij, 11-08-2015 10:17 #13
Ik vind het schandalig, zoals ik het nu bekijk zit ik straks met mijn vrouw, onder de bijstand norm, aow pensioen, op 1250,--, euro, mijn vrouw is bijna 60 jaar oud, waar kan ze op deze leeftijd nog aan het, werk, het ziet er niet best uit ik vraag mijn af of ik recht op bijstand heb. daar heb je dan je hele leven, voor gewerkt, ik vind het te gek voor woorden, dat mensen voor 2015, wel een toeslag voor hun partnertoeslag krijgen, schandalig.

Lies Bootsma, 28-07-2014 05:10 #12
Goedendag,

Een vriend van mij is een Brit. Hij is geboren op 29 augustus 1950 en woont en werkt nu 14 jaar in Nederland. Anderhalf jaar geleden heeft hij een hersenbloeding gehad en hij werkt nu 5 uren per dag op therapiebasis en krijgt aanvullend ziektegeld.
Graag zou ik u willen vragen hoe dat volgend jaar komt met zijn pensioen.
Als dat een (klein) gedeelte is van het minimum inkomen, krijgt hij dan ook een gedeelte vanuit zijn geboorteland? Daar heeft hij ongeveer 25 jaar gewerkt. De vraag is dus eigenlijk of hij wel aan een minimum inkomen komt om hier te kunnen blijven wonen?

Alvast hartelijk dank voor uw antwoord!

Met vriendelijke groet,
Lues Boorsma.

J. Scheerhoorn, 11-01-2014 17:52 #11
Hoe moet in mijn AOW aanvragen? Ik ben in 1950 geboren in Nederland en woon in Duitsland.

Preij Veuve Berni Jessie, 03-09-2013 11:42 #10
Hoe moet ik mijn aow aanvragen en het ontvangen in Frankrijk?

Joop Houben, 06-01-2013 14:40 #9
Hoe zit het met de partnertoeslag en de overgangsmaatregel AOW.Betekend dit voor mijn vrouw (1950)en mij dat er, als zij 65 wordt, een paar maanden geen AOW gerelateerde inkomsten zijn?

Lommen, 01-10-2012 10:36 #8
Ik ben van 1949, ik ga op 11-03-2015 met AOW. Mijn partner werkt momenteel partime.
Wanneer moet zij stoppen met werken wil ze in aanmerking komen voor partnertoeslag?
Zij is 28-06-1952 geboren.

Henk de Feber, 29-08-2012 21:13 #7
Hoe / waar kan ik voor mijn vrouw partnertoeslag AOW aanvragen?

Jaap de Groot, 01-07-2012 19:52 #6
Mijn partner stopt per 1 september met werken, en ik zou graag willen weten wat ik moet doen, om partnertoeslag te krijgen?

P. van Dien, 28-03-2012 21:04 #5
In sep. 2012 word ik 65. Moet ik het partnertoeslag apart aanvragen of is dat verwerkt in mijn OAW aanvraag?

Ellen Keenan, 04-03-2012 16:02 #4
Mijn echtgenoot is engelsman; geboren 21-04-1948;.hij woont in nederland en heeft hier op 65 jarige leeftijd dan 24,5 jr gewerkt voor een nederlands bedrijf. Daarnaast heeft hij aanvullend voor diverse bedrijven gewerkt, dus in totaal 30 minimaal in nederland gewerkt… Vraag: wat is zijn aow opbouw dan? krijgt hij een aanvulling tot hoeveel procent eventueel? hij is van plan om naar t buitenland te verhuizen mogelijk in zijn eentje, . Welke consequentie heeft dit dan op deze bedragen Kan ik met u mailen? bij voorbaat dank hiervoor. ellen keenan

H. F. V. D. Vegte, 17-05-2011 13:49 #3
Ik ga in december met pensioen, dan ben ik 65 jaar.mijn partner is dan 57 jaar, dus van 1954.heb ik dan ook recht op partner toeslag?

H. Teeuwen, 12-04-2011 16:45 #2
Ik snap er niets van. Hoe zit dit dan: Ik word eind van dit jaar 65. Mijn partner is 36 en heeft nog nooit in Nederland gewoond of gewerkt, en zij heeft ook geen inkomsten. Zij woont (ik ook volgend jaar) in een NIET verdragsland. Hoe bereken ik dan de partnertoeslag? Ik heb lang gezocht op internet, en er staat veel over de partnertoeslag, Maar ik snap niet hoe ik dat in mijn situatie moet berekenen. Het zou erg fijn zijn als iemand dat wel kon.

Ally, 22-12-2010 09:50 #1
Ik ben van 1949. Mijn jongere partner heeft pas in 2017 geen of weinig inkomen meer. Heb ik dan alsnog recht op die toeslag?

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 08-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: AOW 2012
Reacties: 13
Schrijf mee!