InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Veranderingen Wajong 2012: Wet Werken naar Vermogen

Veranderingen Wajong 2012: Wet Werken naar Vermogen

De Wajong is al ingrijpend veranderd, met ingang van 1 januari 2010. Arbeidsongeschikte scholieren en studenten kregen maximaal 150 euro in de maand en er werd meer gedaan om “passend werk” te vinden voor arbeidsongeschikten. Nu wordt het hele stelsel opnieuw omgegooid.

Grote instroom Wajong

De afgelopen jaren was er een grote instroom in de Wajong. Het aantal Wajongers nam toe, mogelijk mede als gevolg van psychische problemen. Maar ook bijvoorbeeld stratenmakers met rugklachten werden afgekeurd, terwijl ze ander werk zouden kunnen doen.

Regeerakkoord en sociale zekerheid

In het nieuwe regeerakkoord van de VVD, het CDA en de PVV, staan ingrijpende maatregelen op het gebied van de sociale zekerheid. De Wet werk en bijstand, de Wajong en de Sociale werkplaats worden samengevoegd tot één regeling. Ze worden niet langer uitgevoerd door het UWV, maar de taken worden overgeheveld naar gemeenten die de uitvoering van deze regeling voor hun rekening moeten nemen. De regeling wordt de “Participatiewet” genoemd.

Veranderingen Wajong 2012

  • Dit betekent ingrijpende veranderingen voor de Wajong. Wie kan, doet mee. Er wordt gekeken naar de mogelijkheden, in plaats van naar de beperkingen.
  • Alle Wajongers worden herkeurd, ongeacht het arbeidsongeschiktheidspercentage.
  • De Wajong wordt alleen toegankelijk voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten.
  • Nu kunnen Wajongers die werken, loonaanvulling krijgen tot maximaal het minimumloon. Dat zal straks op bijstandniveau zijn.
  • Gedeeltelijk arbeidsongeschikten worden zoveel mogelijk aan de slag geholpen bij reguliere werkgevers, via loondispensatie. Maar de groep die begeleiding krijgt, wordt beperkt tot de meest kwetsbare groepen. De anderen moeten zelf aan werk zien te komen.

Gevolgen Wsw

Huidige Wsw’ers worden niet herkeurd en kunnen blijven werken op hun sociale werkplaats
De participatiewet is een verslechtering ten opzichte van wat mensen nu verdienen in sociale werkplaatsen. Het inkomensverlies bedraagt mogelijk 10%.

Bedragen bijstand

Het “bijstandniveau”, waarover eerder in dit artikel gesproken is, bedraagt 70% van het minimumloon.

Wet werken naar vermogen (WWNV)

Opnieuw zal de Wajong ingrijpend gaan veranderen. De Wajong, de bijstand (WWB) en de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) worden geintegreerd in één regeling: de Wet werken naar vermogen. Dit heeft ook gevolgen voor de huidige Wajongers. Voor meer informatie over de inhoud en invoering van de Wet werken naar vermogen en de gevolgen van deze wet voor de huidige en toekomstige Wajongers, kun je het artikel Wet werken naar vermogen lezen.

De toekomst van de Wajong

De Wajong gaat een onzekere toekomst tegemoet, dat zal zeker zijn. Voor een overzicht van de gevolgen van de maatregelen die de overheid gaaat nemen, zie de special De toekomst van de Wajong. Hierin vindt u een aantal artikelen over de Wajong en de WWNV.
Gerelateerde artikelen
De comebacks van tennisser Thomas MusterKreunend en steunend ging tennisser Thomas Muster over de baan. De Oostenrijker bleef maar rennen, ballen halen en knall…
Thomas Weekend 2017 in het Spoorwegmuseum UtrechtThomas Weekend 2017 in het Spoorwegmuseum UtrechtThomas de stoomlocomotief is een populair televisieprogramma voor peuters. Het is dan ook superfijn dat de peuterheld oo…
Ronde van Frankrijk 2011 - ritwinnaarsRonde van Frankrijk 2011 - ritwinnaarsTOUR DE FRANCE 2011 - Van 2 tot 24 juli werd de 98ste Ronde van Frankrijk gereden. De Australiër Cadel Evans maakte koma…
Reisorganisatie Thomas Cook GroupReisorganisatie Thomas Cook GroupReisorganisatie Thomas Cook Group is een beursgenoteerd bedrijf dat reizen in zowel binnen als buitenland verzorgt. Deze…
Drive voor een beter levenDrive voor een beter levenEen spirituele coach nodig? Het boek ´De navolging van Christus´ van Thomas á Kempis is een boek vol adviezen en spreekt…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid
  • Regeerakkoord

Reageer op het artikel "Veranderingen Wajong 2012: Wet Werken naar Vermogen"

Reacties

Nick Wesselink, 26-09-2013 18:48 #28
Hoi ik ben Nick en heb Epilepsie, daardoor kan ik niet goed werken want heb te veel last van aannvallen en ben bang mij en anderen pijn te doen. ik heb mij aangemeld voor een wajong en hoor dat ik te gezond ben en word geweigerd. ik vind dit onacceptabel en vind dat hier iets aangedaan moet worden.

Sander, 20-03-2013 15:38 #27
Hallo Iemand,
Je kunt altijd een wa jong aanvraag doen!

Ikkanwerken, 04-07-2012 20:27 #26
Kom maar, herkeur me maar, want ik word letterlijk en figuurlijk GEK van het thuis zitten al 4 jaar lang! God wat heb ik een spijt dat ik op me 18de een wajong heb aangevraagd en nu geen diploma hebt en geen baan! Ik vind dat vooral met mensen die geestelijke problemen hebben, dan bedoel ik angst en depressie, juist moeten gaan werken als een vorm van therapie en het dagelijks onder de mensen zijn, want voor hun werkt het juist averechts om maar lekker makkelijk een uitkering te geven en niet meer naar ze om kijken!

Het verpest het leven en toekomst van een jong persoon en dat vind ik heel erg, want de tijd draait en je krijgt maar 1 leven. Gelukkig ga ik volgende week als eerste stap vrijwilligerswerk doen om mijn werkritme op te bouwen, mensen die dezelfde mening hebben geef ik als tip om dit ook te doen!

Veel succes allemaal!

Iemand, 19-04-2012 15:35 #25
Hallo, Ik ben een meisje van 17 jaar en ik lijd al 7 jaar lang aan pijn in mijn handen, voeten en armen en benen. Helaas hebben mijn artsen niets kunnen vinden, en hebben gezegd dat ik de revalidatie maar eens moet proberen. Ik ga dat nu doen, en hoop dat ze iets vinden. Ik kan nu al een paar jaar niet naar school, heb wel met moeite en veel pijn mijn mavo behaald, maar de klachten worden erger, en kan nu niet meer naar school, voor mijn mbo-diploma. Mijn vraag is of ik, als chronisch pijn patiënt wel recht heb op een wajong uitkering? Ik word binnenkort 18, en moet dus de rekeningen kunnen betalen, waar onder ook mijn zorg, maar werken of school gaat niet door de pijn. Hoe moet ik dit op lossen, als ik geen wajong krijg?

Anoniem, 09-03-2012 16:48 #24
Ten eerste, even reageren op die actie op het haagse malieveld. Iedereen heeft die staking misschien gezien van die leraren enz. maar ondanks die staking gaan ze die regels toch doorzetten.Dus ik denk ( ik werk zelf bij de Diamant -groep ) dat "slappe acties " niks zullen uitmaken. Dan ga ik even in op die reactie van die andere site de reactie was " Wat scheelt het in de productie " of " ligt daar iemand wakker van " dan moet je als je erover nadenkt toch zeggen nee… Het doet niks, niemand van de "andere kant " ligt daar wakker van. Maar ik ben bang als het niet werkt, dan zullen sommige overgaan naar dat soort acties zoals die van Apeldoorn of erger dat van die Anders Breivik om de mensen van de " andere kant " wakker te schudden. Gewoon een persoon die zo doorslaat dat ie gewoon tja… slachtoffers maakt. en in Nederland zit je dan goed want de straffen stellen hier niet zoveel voor… Ten allereerste ben ik hier geen voorstander van natuurlijk! ( want erzijn andere manieren die veel harder raken ). Maar ik ben bang als ze zo doorgaan dat er sommige mensen zijn, die dan geen andere uitweg zien dan deze… het frapante daarvan is dat het meestal mensen zijn die 'n best goede zelfs heel goede opleiding hebben genoten. die eigelijk qua werk overal terecht kunnen…
Wij daar integen ( diegene die ze willen gaan op laten draaien voor de financiele mineur ) kunnen dat niet. Geen enkele vrij bedrijf die ons wil aanemen, zelfs niet met nodige subsidies.DIT IS EEN FEIT. Met andere woorden als het zo doorgaat heb ik oftewel werk dat minder betaald of helemaal geen werk… Maar de rekeningen die moeten wel betaald worden want die passen ze niet aan of worden zelfs duurder ( zoals huur en energie end.) En dan het tweede probleem is, mijn vrouw is 100% afgekeurd dus afhankelijk van de WAJONG uitkering. Ze willen nu kijken wat ze kan en ze kijken niet naar wat niet kan. ( daar kijken de vrije bedrijven al naar dus dat is niet nodig? ) Duuuss… ze zal dan nu in een keer wel goed gekeurd kunnen gaan worden?!? Hoezo?. heeft ze dan in een keer geen epilepsie meer, kan ze nu dan wel leren en zo… Nee. dit is het enige wat niet veranderd en dat is haar oftewel onze handicap… Maar ja we zijn 'n makkelijk "prooi " dus daar kan flink op bezuinigd worden. Maar waar het geld wel zit zoals die voetbal clubs end. ( die het geld wel kunnen missen ) daar kloppen ze niet aan. En geloof ook niet dat ze op hun eigen portemenee bezuiningen. Ennuh… wat denk je later als ik op straat sta, wie betaald dat? juist de rest, met andere woorden gaat het uiteindelijk nog meer geld kosten met deze " nieuwe regels "… Plus als het zover is, en ze zijn daarachter gekomen. Zijn we weer 'n hele hoop " familiedrama 's "rijker…

Gabrielle, 05-03-2012 12:25 #23
Ik zit in de uitkering. wordt gezegd tegen je dat ze helpen met werk zoeken of school
maar geen 1 van de 2 hebben ze gedaan ik moet nog alles zelf doen.
Heb tegen ze gezegd dat ik school BBL wil doen of werken, maar daar wordt gewoon niet naar geluisterd.

Anoniem, 04-03-2012 14:40 #22
Hoi Allemaal,
Kom allemaal masaal op 22 maart a.s naar de grote actie in Den-Haag op het Haagse Malieveld tegen de niewe wet werken naar vermogen.
Het is nu of nooit! in april word de nieuwe wet behandeld door de tweede kamer.

Samen staan wij sterk!

David, 18-01-2012 23:38 #21
Dag allemaal,

Ik ben vorig jaar in september( 09-11) afgekeurd omdat ik een beperking heb. Ik ben vorig jaar in september flink op mijn bek gegaan en was bijna in een kliniek beland omdat ik het gevoel had dat ik gek werd. Ik heb flink wat testen gedaan en daaruit kwam dat ik een beperking heb. Ik ben dus nu 75 procent afgekeurd en ik ontvang een uitkering vanaf vorig jaar december. Verder heb ik werk en bouw alles erg rustig op, zo werk ik nu voor 7 uur in een week en dat doe ik al een jaar. Weten mensen wat mijn toekomst zou kunnen zijn? Word ik herkeurd? Hoe gaat dit allemaal? Ik ben er niet zeker van plus ben ik erg afhankelijk van begeleiding etc.

Raymond, 09-11-2011 10:46 #20
Flink onder de loep nemen en veel strenger worden. Als je gisteren de reportage hebt gezien bij Nieuwsuur en erger ik me kapot aan het feit dat er mensen zijn die € 800.- per maand uitkering krijgen, die best kunnen werken. Een Wajong uitkering moet naar mensen gaan die het echt nodig hebben… Geen wonder dat Nederland steeds verder in de schulden komt, er wordt miljoenen uitgegeven aan in mijn opinie belachelijke uitkeringsstelsels

Sander, 10-10-2011 21:59 #19
Ik vind het een schande dat ze de staats schulden bij de kleine man moeten gaan halen,
ik ben zelf afgekeurd vanwege een autistische stoornis, 80-100%. Nu ben ik niet meer zeker of ik mijn huis kan houden, mijn hond, mijn brommer. En dat is alles wat ik heb. Nu ben ik dus enorm bang dat ik onterecht goed gekeurd ga worden, daar ik er niet gehandicapt uit zie, autisme zit immers onder het oppervlak.

Als je dadelijk als sociaal zwakkere geen dak meer boven je hoofd hebt, en je niet meer kan verplaatsen, waar gaat het dan heen, er zal een grote toename komen van zwervers, criminaliteit etc. Dat gaat weer veel kosten aan politie optredens. Steek eerst eens de hand in eigen boezem, Rutte, en DOE EENS NORMAAL. Ja, ik heb 't ook gezegd, waarom zou dat niet mogen, ik dacht dat de regering de belangen van het volk behartigde, maar dit is typisch vvd: maak de rijken rijker, en de armen armer. Democratie, laat me niet lachen, dit is gewoon bureaucratie. Achterlijke stumpers, zij zijn de arbeidsongeschikten, zij zouden thuis moeten zitten. Want ze bakken er niks van.

Hoppenbrouwer, 19-06-2011 09:54 #18
Ik ben in 2005 opnieuw herkeurd toen al onder de norm wie werken kan, moet werken. Ik ben 80/100 % afgekeurd en terecht.

Voor die tijd was het je had niet hoeven bewijzen dat je werken kan (toch heb ik het geprobeerd met gevolg nog meer pijn). Na 2002 was het ineens je moet bewijzen waarom je niet werken kan. En nu moeten we dan weer herkeurd? Ik kan er toch niets aan doen dat mijn lijf me in de steek laat? Dat ik maar 1 hand heb die ook nog eens sterk overbelast is en een lichaam dat sterk is overbelast?

Maar ik kan er ook niks aan doen dat het UWV met de herkeuringen weer lakser is geworden. "De afgelopen jaren was er een grote instroom in de Wajong. Het aantal Wajongers nam toe, mogelijk mede als gevolg van psychische problemen. Maar ook bijvoorbeeld stratenmakers met rugklachten werden afgekeurd, terwijl ze ander werk zouden kunnen doen."

Laat het UWV deze groep mensen herkeuren ipv de mensen die al terecht in de Wajong zitten weer in onzekerheid te laten zitten. Het leven met een beperking is al moeilijk zat. Zeker met een bijna onzichtbare handicap.

Bart Lambrechts, 31-05-2011 15:08 #17
Ik heb zelf een Wajong-uitkering, ben bijna klaar met school en die helpt me ook aan een baan. Ik heb zelf geen probleem met een baan van 40 uur in de week. Alleen mijn zus bijvoorbeeld die is bijna 23 die werkt bij een sociale werkplaats en zij heeft nou eenmaal meer hulp nodig en dan vindt ik het belachelijk dat zij moet gaan werken in een * regulier * want daar besteden ze te weinig aandacht aan haar of ze kunnen de hulp niet bieden die ze nodig heeft. En nu op stage loopt er een man van in de 50 bij mij stage. En ze weten niet wat ze met hem aanmoeten hij loopt maar een beetje rond, peukies te roken. Dan denk ik: Dat werkt niet! Open je ogen en wees menselijk, geef ze een leven, Maar dat is voor dit kabinet te veel gevraagd.

K. Colijn, 25-05-2011 19:35 #16
Ik vindt het allemaal maar raar gedoe met die wajong-bijstandsplannen voor 2013.
Zo komt er meer chaos dan er nu al loopt in Nederland, Werkgevers gaan steeds meer eisen stellen aan hun personeel en gaan echt niet zitten wachten op onopgeleide bijstandsmensen of wajongeren die geen enkele ervaring heeft opgedaan. Ik zit al 1 jaar in de Wajong met daarbij een re-integratietraject van 2 jaar. Ik heb bijna in 1 jaar geen enkele werkgever blij gemaakt met mijn plaatsingsmogelijkheden. Ik hoop wel voor 2013 een baan te hebben om niet in dit toekomstige zooitje te belanden.

Tamara van Dam, 14-04-2011 19:29 #15
Ik wou graag even weten wanneer precies de herkeuringen gaan gebeuren, (data etc), en worden er subsidies door het uwv aangeboden om eventueel een passende studie te volgen waarmee samen gekeken wordt kwa haalbaarheid etc.

Nikita, 08-04-2011 20:38 #14
Ik vind het helemaal niet erg om gekeurd te worden, dat word ik om de 1 ä 2 jaar toch al.

Op dit moment ben ik volledig afgekeurd maar ik heb kans op genezing dus logisch kom mij maar keuren, maar als je dan genezen bent moet je het zelf maar gaan uitzoeken alleen de kwetsbare groepen worden geholpen aan werk.

Toen ik voor het eerst herkeurd werd, is mij beloofd dat ik vanuit het UWV een opleiding mocht gaan volgen (helft op eigen kosten) is dat straks ook foetsie, met alleen een havo diploma kom je tegenwoordig niet ver.

Dat er uitbuiters zijn is niet goed, maar waarom moeten weer degene die dat niet zijn hier onder lijden.

Alsof het leuk is om geen deel uit te maken van de maatschappij, alsof het leuk is om NIET te KUNNEN werken, alsof het leuk is om ZIEK te zijn.

Ik doe het niet voor de lol das 1 ding dat zeker is, ik had liever mn HBO studie afgemaakt en nu een leuke baan gehad en een eigen huisje gehad etc.

Als je al zo lang arbeidsongeschikt thuis zit, heb je begeleiding nodig en als we naar bijstandsniveau gezet worden hoe moeten we dan solliciteren.

Op een sollicitatie moet je representatief komen, oftewel nette kleding, knipbeurt, schoenen, reiskosten, hoe moet je dat in godsnaam betalen.

Over het algemeen hebben we al extra kosten vanwege extra zorg die nodig is, of dat nou orthopedische schoenen zijn of een scheepslading pillen het kost extra geld.

Ze willen ons motiveren door te straffen, volgens mij is dat nog nooit een goede motivator geweest.

Door de zorgen om onze toekomst is kans op herstel juist moeilijker.

Johannes van den Boogaard, 19-03-2011 14:17 #13
Even wat meer peper (of is het zout in de wonden?) strooien…
Ik zit sinds mijn achttiende in de Wajong. Met veel moeite heb ik vorig jaar, met mijn 42 jaar, een betaalde baan gevonden bij een re-integratiebedrijf. Wie schetst mijn verbazing dat ik nu word aangeslagen door de belastingdienst? Mijn eigen berekeningen wijzen uit dat de berekening van de belastingdienst niet klopt, en ik geld van hen tegoed heb. Daarnaast is het heel onvoordelig om met een Wajong uitkering een betaalde baan te nemen, omdat je kosten kunnen worden gecompenseerd door toeslagen (huur, zorg) en bijzondere bijstand. Per saldo ben je voordeliger uit wanneer je vrijwilligerswerk gaat doen, dan wanneer je een betaalde baan zou nemen.
Begrijp me goed: ik wil werken, maar dan moet alles wel op een eerlijke manier gebeuren. Niet zoals nu dat je, wanneer je al Wajonger betaald gaat werken, wordt gestraft door de fiscus! In die gevallen gooi ik mijn kont tegen de krib en zeg tegen de overheid: "Dikke vinger en zoek het maar uit!"
Aan afpersing door de Blauwe Maffia c.q. Firma List en Bedrog (Belastingdienst) doe ik niet mee!

Funny, 07-03-2011 21:23 #12
Ik ben het helemaal eens met Els. In ken iemand die inmiddels 45 jaar oud is. In de afgelopen 20 jaar dat ik deze persoon ken, heeft die nog nooit een werkgever gehad die loonheffingen op de uitbetaalde loon heeft ingehouden.
Dat wil zeggen dat deze persoon naast de wajong uitkering aardig heeft bijgeklust. Daarnaast hebben deze mensen alle tijd en kunnen meedere keren per jaar op vakantie.
De situatie is in feite nog erger want naast deze persoon krijgen ook zijn broers en zussen een uitkering. Dus vindt ik het terecht dat al deze mensen worden herkeurd.

Els, 02-03-2011 18:00 #11
Als jobcoach voor Wajongers vind ik het een goede zaak als Wajongers die gekeurd zijn voor 1-1-2010 herkeurd worden. Die groep heeft geen enkele verpichting om te gaan werken en velen doen dat dan ook niet ook zal zouden ze het best kunnen. Omdat ze er financieel niet veel op vooruit gaan en het heel normaal vinden dat ze van een uitkering leven. Velen zitten in woongroepen in veel luxere omstandigheden dan vele anderen. Een client (24) zei eens tegen mij: Waarom zou ik iets gaan doen? Alles wordt voor me geregeld. Ik heb een mooie woning met tuin, goed ingericht. Ik kan een blowtje roken met mijn maten wanneer ik wil, ik heb geld genoeg, mijn financien worden beheerd en 2x per week komt een leuke meid langs om te vragen of het wel goed met me gaat". Deze jongen mankeerde wel iets, maar hij heeft ook nooit geleerd om ergens zelf verantwoordelijk voor te hoeven zijn en hij zou best kunnen werken.
Dat kost ontzettend veel geld aan mislukte re-integratietrajecten die aan deze groep verspild zijn en worden. De Wajongers die ik bemiddeld heb naar regulier betaald werk maar die niet op kwamen dagen of er na 1 dag of 1 week mee ophielden, is niet te tellen. Maar er staat geen enkele sanctie op en het UWV heeft het zelfs te druk voor een gesprek met hen. Alleen de re-integratie bedrijven hebben de afgelopen tien jaar hun zakken rijkelijk gevuld door dat soort nutteloze trajecten. Dat geld kan veel beter besteed worden aan die groep arbeidsongeschikten /werklozen die wel graag wil maar weinig kan zonder begeleiding en aanpassingen. Het UWV moet veel strenger zijn bij het toekennen van jobcoaching. Er wordt vaak meer en vooral langer coachingsbudget aangevraagd en toegekend dan noodzakelijk is.
Kortdurende bemiddeling en Jobcoaching (3 maanden bv) voor mensen die geregeld in de ww of bijstand zijn beland maar wel kunnen werken, zou een goede investering zijn denk ik, want vaak zijn er verborgen redenen waardoor dit gebeurt die dan mogelijk verholpen kunnen worden. Als iedereen die kan zijn steentje bijdraagt, dan zouden de omstandigheden voor diegenen die echt niet (veel) kunnen, een stuk beter kunnen worden.

Els, 02-03-2011 16:50 #10
Dit klopt niet: Nu kunnen Wajongers die werken, loonaanvulling krijgen tot maximaal het minimumloon. Dat zal straks op bijstandniveau zijn. Wajongers kunnen nu met loondispensatie tot 120% van het minimumloon verdienen (wert Breman).
Als jobcoach voor Wajongers vind ik het een goede zaak als Wajongers die gekeurd zijn voor 1-1-2010 herkeurd worden. Die groep heeft geen enkele verpichting of stimulans om te gaan werken en velen doen dat dan ook niet ook zal zouden ze het best kunnen. Het kost ontzettend veel geld aan mislukte re-integratietrajecten die aan deze groep verspild zijn en worden. De enigen die daar beter van worden zijn de re-integratie bedrijven die de afgelopen tien jaar hun zakken rijkelijk gevuld hebben. Ook daar moet veel meer toezicht op komen. Er wordt veel meer coachingsbudget aangevraagd en toegekend dan noodzakelijk is. Kortdurende Jobcoaching (3 maanden bv) voor mensen die geregeld in de ww of bijstand zijn beland, zou een goede investering zijn.

Pam, 12-02-2011 03:05 #9
Inperking Wajong
De Wajong is vanaf 2012 alleen nog toegankelijk voor duurzaam en volledig arbeidsongeschikten. Iedereen die vanaf dan gedeeltelijk arbeidsgeschikt is, moet zo veel mogelijk met loondispensatie aan de slag bij reguliere werkgevers. Voor zover dat niet lukt vallen zij onder de (nieuwe) bijstand.
Iedereen die nu in de Wajong zit, wordt herkeurd. Mensen die op grond van de herkeuring gedeeltelijk arbeidsgeschikt worden bevonden, mogen in de Wajong blijven. Voor hen gaat de uitkering vanaf 2014 terug naar 70 procent van het WML.

wat is dit dan jaap?

Elshout, 20-01-2011 12:49 #8
Ze zijn achtelijk in Den Haag, onze zoon word op deze maniet steeds verder de grond ingestamd. Nederlanders kunnen het bekijken maar wel wachtgeldregelingen en veel; be;alsting geld naar buitenland. Ik word doodziek van die rare idieen in Nederland, mischien toch vertrekken hier. En Rutte als ik je zou tegen komen dan dernk ik dat mijn remen van mijn auto net op dat moment wijgeren. Jammer voor jou.

Anouk, 30-12-2010 01:17 #7
Jongens het zit zo: als je een 'nutteloze eter' bent dan wordt je net zo lang uitgekleed totdat je in complete armoede leeft. De individualistische samenleving zal je echt niet helpen. De rijken worden ongelooflijk ontzien terwijl die in weelde leven en zich nergens zorgen over hoeven te maken als zij het geld wat zij zonder een poot uit te steken toegestopt krijgen (hypotheekrente aftrek, bonusjes, grote opdrachten, prijsafspraken, etc) iets verminderd zien worden of zien verdwijnen. Maar zij hebben een dikke vinger in de pap in de politiek en dus zal het graaien altijd blijven.

En jullie, jullie mogen over 5 hervormingen en inkrimpingen in een soort staats tehuis weggestopt worden met minimale zorg zodat jullie nog minder dan bijstand zullen kosten.

Jaap, 19-12-2010 22:36 #6
Het enige dat nu zeker is, is dat de huidige groep Wajongers niet geconfronteerd zal worden met een partner- of vermogenstoets. Ook niet als ze slechts gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn. In januari komt de staatssecretaris met een nota over dit onderwerp.

Ron, 19-12-2010 14:59 #5
De heer Rutte heeft het handig gespeeld, handen af van de Hypotheekaftrek, maar degene met een Wajong uitkering worden in de bijstand geparkeerd, dit betekend voor Wajongers met een eigen huis, dat zij eerst hun overwaarde moeten opeten en tenslotte in armoede vervallen. Ik hoop dat dit nieuwe kabinet zo snel mogelijk vertrekt want zij denken alleen aan hun eigen. Ik roep iedereen op om hier tegen in opstand te komen.

L. Sanders, 01-12-2010 15:11 #4
Die lui zijn gek! En dan vinden ze het gek dat vele denken aan een burgeropstand? Ik heb een whajong want ben geestelijk afgekeurd en sta onder behandeling bij 2 centrums! ik moet ook vreten en me huur betalen gvd!

R. Draaijer, 01-12-2010 08:51 #3
Weten ze wel wat ze ons aandoen! We hebben begin dit jaar een huis gekocht als we dit hadden geweten was het nooit gebeurt. Mensen kiezen er niet voor om ziek te worden of wat dan ook. Ik zou graag willen spreken met diegene die hierover gaat en mijn verhaal vertellen, eens kijken hoe ze dan denken over hun maatregelingen! En we hebben twee kinderen, als we weer dakloos worden door de regering gaan we bij hun thuis slapen en eten, we zitten nu volledig in de stress wat niet ten goede komt van ons gezinsleden.

Daniel, 11-11-2010 10:17 #2
Jaap. Hebt u misschien een goede bron voor uw argument? Dat zal ik zeer op prijs stellen.

Jaap, 05-10-2010 02:03 #1
Dit artikel bevat zeer onjuiste informatie. De gegevens zijn gebaseerd op de CPB-notitie die geen betrekking heeft op het coalitieakkoord. Daarin is namelijk geen sprake van herkeuring van de huidige Wajongers. Het CPB heeft VVD-plannen doorgerekend, die het dus uiteindelijk (gelukkig) niet hebben gehaald.

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 12-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 28
Schrijf mee!