InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Kerstkaarten en decemberzegels

Kerstkaarten en decemberzegels

Ongeveer 90 procent van de Nederlanders sturen kerstkaarten. Tegenwoordig wordt er ook steeds vaker gekozen voor de e-card. Toch blijft een zelfgemaakt kaartje het meest gewaardeerd. Uit onderzoek is gebleken dat mensen elkaar voornamelijk kerstkaarten sturen om attent te zijn, en niet omdat ze het als verplichting zouden zien.

E-cards

Waarom kiezen mensen er voor om e-cards met kerst te versturen? Een belangrijk punt is dat het erg gemakkelijk is. Je surft even op het internet en voor je het weet heb je tientallen kaarten websites gevonden. Op de website staan allerlei categorieën, daar klik je dus op ‘kerst’ en dan verschijnen er allerlei verschillende kaarten. Je kan ze meestal ook zelf aanpassen door er een muziekje aan toe te voegen, en je kan zelf een ‘persoonlijke’ tekst typen. Een ander belangrijk punt is dat je kan kiezen uit veel gratis kaarten. Een nadeel van e-cards versturen is dat het nogal onpersoonlijk is in vergelijking met echte kaarten. Echte kaarten haal je uit de envelop en vervolgens hang je ze op in je woonkamer of zet je ze ergens op een kastje. E-cards lees je een keer en dan wordt er eigenlijk niet echt meer naar omgekeken.

Decemberzegels

De decemberzegels zijn sinds 1987 te koop in Nederland. In het begin waren ze alleen te koop als boekje, tegenwoordig gewoon als velletjes. Ze zijn niet los te koop. Dit jaar kosten de decemberzegels €0,34 per stuk. Dat tarief is geldig van 17 november 2009 tot en met 6 januari 2010, voor alle kerst- en nieuwjaarskaarten. Dit geldt voor de kaarten die niet zwaarder zijn dan 50 gram en binnen Nederland verstuurd worden. Het gewone tarief voor overige post is €0,44.

Waar worden decemberzegels verkocht?

Tegenwoordig zijn ze bijna overal te koop in de decembermaand. Ze zijn natuurlijk te koop bij de postkantoren. Ook zijn ze op de websites van postkantoren te vinden en kunt u ze gewoon online bestellen. Vaak zijn ze ook te koop bij verschillende supermarkten en bij o.a. de volgende winkels:
  • Blokker
  • Bruna
  • Etos
  • Kruidvat
  • Marskramer
  • Trekpleister

Wat te doen met de oude decemberzegels?

Decemberzegels van vorig kunnen dit jaar ook weer gebruikt worden. Aangezien het tarief vorig jaar ook al €0,34 was, hoeft er niet bijgeplakt te worden. Als de feestdagen voorbij zijn kunnen de decemberzegels ook nog gebruikt worden. Dit betekent echter wel dat er bijgeplakt moet worden tot het tarief dat op dit moment geldt. Dat is nu dus €0,44. Gooi de zegeltjes dus niet meteen weg in het nieuwe jaar, maar bewaar ze tot volgend jaar.

Hier volgen nog een aantal tips

  • Ga een aantal winkels langs om kerstkaarten te vinden, vaak zijn ze bij het postkantoor erg duur, terwijl ze bij andere winkels (o.a. Kruidvat) vaak leuke aanbiedingen hebben!
  • Begin op tijd met het schrijven van de kerstkaarten, zorg dat ze op tijd klaar zijn zodat ze elk moment de brievenbus in kunnen. Voor je het weet heb je er geen tijd meer voor, omdat je druk bezig bent met kerstcadeautjes kopen.
  • De decembermaand is de drukste periode voor de postbodes, wil je dat je kerstkaarten nog voor de feestdagen aankomen, zorg dan dat je ze ruim op tijd verstuurd. Een (halve) week na Sinterklaas is ideaal.
© 2009 - 2019 Vivere87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerstmis budgettips: Zo kom je deze dure periode doorKerstmis budgettips: Zo kom je deze dure periode doorDe decembermaand is vaak een dure maand. Het begint al bij het sinterklaasfeest, wat vaak het nodige geld kost aan cadea…
De postzegels van 2014: het tweede halve jaarDe postzegels van 2014: het tweede halve jaarIn elk land worden elk jaar heel wat nieuwe postzegels uitgegeven, tot grote vreugde van de actieve postzegelverzamelaar…
Wanneer begint de uitverkoop van kerstartikelen?Wanneer begint de uitverkoop van kerstartikelen?Kerstmis gaat gepaard met vele versieringen, kerstartikelen kunnen echter zeer prijzig zijn. Wie verstandig is koopt ker…
De postzegels van 2015: het tweede halve jaarDe postzegels van 2015: het tweede halve jaarElk jaar geeft PostNL een aantal nieuwe postzegels uit. Postzegels zijn nodig bij de verzending van poststukken. Daarnaa…
Sandd-postzegels 2019: prijzen, bezorging en postpuntenSandd-postzegels 2019: prijzen, bezorging en postpuntenIn oktober 2017 maakte postbedrijf Sandd bekend dat het zijn eigen postzegels uitbracht. Hiermee richt het bedrijf zich…

Reageer op het artikel "Kerstkaarten en decemberzegels"

Reacties

Oosenbrug, 15-12-2013 19:05 #2
Ik wil even vragen wat je met decemberkerstzegels van 2009 kunt doen? Kan je ze met € 0,30 bijplakken gebruiken voor gewone post? Want nu bijplakken met € 0,21 voor de kerst gaat niet natuurlijk. Die zijn niet te koop denk ik. Bij voorbaat dank voor het antwoord. Reactie infoteur, 03-02-2014
Het is niet helemaal duidelijk hoe het precies zit met kerstzegels van 2009. Als u het niet wilt riskeren dat uw post niet aankomt, kunt u het beste contact opnemen met de klantenservice van PostNL.

Frits Stappers, 09-12-2010 12:27 #1
Wanneer ik nog decemberzegels van 2002 heb, van 29 cent, mag ik die ook nog gebruiken? Desnoods plak ik er 2 op. soms blijf je met een aardig aantal zitten en vergeet je ze.

Infoteur: Vivere87
Gepubliceerd: 01-12-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 2
Schrijf mee!