InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Roze Zaterdag, acceptatie en tolerantie

Roze Zaterdag, acceptatie en tolerantie

Ieder jaar op de laatste zaterdag van juni word in Nederland de roze zaterdag gehouden: een grootse samenkomst in een feestelijke stemming van holebi's.

Historie

Sinds 1978 word in Nederland roze zaterdag gevierd: een festival bedoed voor alle holebi's in Nederland. Ook in Belgié kent men een jaarlijks een roze zaterdag. Het idee hiervoor is ontstaan na een incident in Amerika, wall straat, waar agenten in 1969 voor de zoveelste keer het gay-café Stonewall Inn binnen vielen. Al jarenlang teisterden agenten daar de bezoekers met plagerijen en zelfs geweldpleging. In dat jaar besloten de homo's terug te vechten. Dit was het begin van een nieuw tijdperk, waarin holebi's eindelijk niet langer onderdrukt werden en konden uitkomen voor wie ze zijn. In Amerika kent men de gay-pride: een groots opgezette parade met heel veel holebi's uit dat land. Het kent veel kleur, vrolijkheid en saamhorigheid. In Nederland wellicht wat kleiner opgezet, maar de bedoeling is hetzelfde en duidelijk: uitkomen voor wie en wat men is en acceptatie en emancipatie in de samenleving brengen.

Roze, roze en nog eens roze

Roze staat symbool voor roze zaterdag, maar roze staat ook symbool voor de homo-beweging. Tijdens de tweede wereldoorlog waren homo's in concentratiekampen verplicht om een roze driehoek te dragen, zoals de joden de gele ster droegen. In verschillende steden in het land kent met ook nog de roze woensdag (Nijmegen), roze vrijdag (50plus beurs) en roze zondag. (Surinaamse variant)

Het festival

Ieder jaar vind The Hague Festivals plaats, waaronder onder andere Veteranendag, Parkpop, en ook roze zaterdag valt. Op verschillende pleinen in een vooraf bepaalde stad zijn er optredens van diverse artiesten. Ook zijn er toespraken van politicie en bekende Nederlanders. Ook staan er verschillende kraampjes waar men informatie kan krijgen en artikelen kan aanschaffen. Bij de kroegen staan de terrasjes klaar en is het één grote gezellige boel. Uiteraard vind er ook een parade plaats, een vrolijke optocht met de hoofdkleur roze.

Discriminatie

Ondanks de goede bedoelingen van roze zaterdag, waarmee men tolerantie voor alle holebi's wil bereiken, ontstaat er jaarlijks nog veel discussie en discriminatie tijdens de roze zaterdagen. Er is daarom ook streng toezicht van politie. Het is jammer dat die tolerantie in een vrij denkend land als Nederland nog te minimaal is: ieder mens hoort gelijk te zijn. of we nu hetero, homo, lesbisch of bisexueel zijn.

Pink PeTiTie

In 2009 vond de roze zaterdag in Den Haag plaats, en laat Den Haag nou net een plaats voor onze politici zijn. In plaats van de gebruikelijke parade, reden er dit keer oldtimers met wethouders en raadsleden langs de ambassade van verschillene landen, waarhet niet al te best gesteld is met derechten van de homo's. De burgemeester van Den Haag bood alle ambassadeurs een petitie aan. Hierin stond dat homo's en lesbiënnes recht hebben op vrijheid van leven, zoals dat staat in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Laten we hopen dat de ambassadeurs de boodschap begrepen hebben en er werk van gaan maken! In Nederland hebben holebi's duidelijk meer rechten dan in andere landen. Maar recht hebben is wat anders dan geaccepteerd worden. En daar wringt de schoen soms nog wel.
Gerelateerde artikelen
Hoe weet je of je lesbisch bent? Ben ik lesbisch of niet?Wanneer je je als vrouw aangetrokken voelt tot andere meisjes of vrouwen, kan het zijn dat je lesbisch bent. Maar missch…
Jongeren en hun seksuele geaardheidJongeren en hun seksuele geaardheidDe seksuele geaardheid (of seksuele gerichtheid) is de aard van een persoon met betrekking tot liefde, verliefdheid en s…
Anti-homopropagandawet in RuslandAnti-homopropagandawet in RuslandPresident Poetin van Rusland kwam in 2013 naar Nederland, vlak voor de anti-homopropagandawet door het Russische parleme…
Roze ouderen: gray pride!Roze ouderen: gray pride!In deze tijd van openheid over homoseksualiteit, het erkende homohuwelijk en lesbisch ouderschap zou je denken dat seksu…
Zit homoseksualiteit in je genen? Ja zegt de wetenschapZit homoseksualiteit in je genen? Ja zegt de wetenschapAls je homo bent, is dit dan een kwestie van opvoeding, is dit al bepaald in de baarmoeder of zijn er andere factoren di…

Reageer op het artikel "Roze Zaterdag, acceptatie en tolerantie"

Reactie

Franet (infoteur), 09-01-2011 23:43 #1
God heeft de mens als man en vrouw geschapen. Dit betekent dat man en vrouw bij elkaar horen. Samen krijgen een man en een vrouw ook kinderen, nageslacht. Ook in de dierenwereld is dit precies hetzelfde: één van de mooiste voorbeelden vind ik de keizers-pinguïn; mannetje en wijfje blijven hun hele leven bij elkaar en broeden om beurten het ei uit!
Conclusie: Ik koester geen haat tegen homo´s en lesbiennes, maar ik wil er wel op wijzen dat zij met iets heel verkeerds bezig zijn. Doe ermee wat je wilt, maar het oordeel is aan de Here God. Reactie infoteur, 14-01-2011
Helaas kiest men er niet voor om homo, lesbisch of hetero te worden. En zelfs in de dierenwereld komt homoseksualiteit voor. Bij bepaalde aapsoorten komt seks tussen twee mannetjes of twee vrouwtjes vaker voor. Ook bepaalde vogelsoorten vertonen dit gedrag. Een bewijs dat dit een aangeboren iets is en niet bewust voor gekozen. Immers reageren dieren vanuit hun aangeboren instinct.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 25-06-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!