InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Goede doelen: Het Lilianefonds

Goede doelen: Het Lilianefonds

Het Lilianefonds is opgericht door Liliane Brekelmans, die de eerste tien jaren van haar leven als kind in Sumatra heeft gewoond. Aan de keukentafel van hun huis in Vlijmen werd het initiatief genomen, dat een ommekeer teweeg heeft gebracht in het leven van duizenden kinderen met een handicap in ontwikkelingslanden.

Het gedachtegoed van de oprichtster

"Ieder mens is van betekenis en moet kunnen leven in menselijke waardigheid.Het Lilianefonds wil kinderen en jongeren met een handicap laten ervaren, dat ook zij onmisbaar zijn en dat het belangrijk is, dat ook zij zich kunnen ontplooien".

Welke kinderen komen voor hulp in aanmerking

Om hulp te kunnen krijgen van het Lilianefonds maakt het niet uit wat voor soort handicap het kind heeft, tot welk ras of geloof het behoort en of het een jongen of een meisje is. Elk kind met een handicap is evenzeer de moeite waard is het devies.

Maar in de landen waar hulp wordt verleend, is dit niet altijd vanzelfsprekend: jongens zijn er vaak belangrijker dan meisjes en dikwijls staat het ene geloof of ras in hoger aanzien dan het andere. Het Lilianefonds vraagt van de mediators met wie het samenwerkt, dat ze zich hiervan bewust zijn. Ze moeten zelf het goede voorbeeld geven door bij hun hulp aan kinderen uit te gaan van ieders gelijkwaardigheid.

Het beleid van het Lilianefonds

Het Lilianefonds roept mensen in Nederland op om kinderen met een handicap in ontwikkelingslanden te hulp te komen door hun fonds te steunen. Het Lilianefonds is uitgegroeid tot 'hét speciale fonds' voor deze kinderen. Het beschikt over kennis, ervaring en een betrouwbaar netwerk. Het helpt hen professioneel, doeltreffend en betrokken.

Wie steunen allemaal het Lilianefonds

Niet alleen individuele donateurs steunen het fonds. Ook bedrijven werken, vaak uit oogpunt van maatschappelijk verantwoord ondernemerschap, als 'partners in de hulpverlening' samen met het Lilianefonds. Daarnaast fungeert een aantal non-profitorganisaties als partner. Het Lilianefonds hecht veel waarde aan de duurzame betrokkenheid van donateurs en partners.

Welke middelen worden gebruikt voor sponsoring

Men vindt het belangrijk, dat de methoden en middelen die voor de werving van fondsen worden ingezet, passen bij het sobere karakter van het Lilianefonds. Het streven is om met minimale kosten een goed resultaat te bereiken. Om het grote publiek te kunnen bereiken wordt er gebruik gemaakt van de media zoals nieuwsbladen, radio en televisie. Voor voorlichting en fondsenwerving zet men eigen mensen en middelen in. Acties van derden worden gestimuleerd en ondersteund.

Ambassadeurs

Vele bekende Nederlanders zijn ambassadeur geworden voor het Lilianefonds: Jaap Jongbloed, Sandra Reemer, Monique Velzeboer, Minke Booij en een aantal anderen, waaronder ook de Belgische Johan Verminnen.

Als ambassadeurs treden ook de kinderen op, die doordat hun foto's gepubliceerd worden, hun lotgenoten in de publiciteit brengen. Dat ze in de aandacht worden gebracht is belangrijk en geeft een goed beeld welke kinderen geholpen worden en welke problemen ze hebben.

CBF-keurmerk

Het Lilianefonds heeft het kwaliteitskeurmerk van CBF (Centraal Bureau Fondsenwerving) sinds 12 december 1996 en is lid van VFI (Vereniging van Fondsenwervende Instellingen).

Het CBF is een onafhankelijke stichting die toezicht houdt op de inzameling van geld voor goede doelen. Haar taak is het bevorderen van een verantwoorde fondsenwerving en -besteding door middel van het beoordelen van de fondsenwervende organisaties en het verstrekken van informatie en advies aan overheidsinstanties en publiek.

Wilt u meer informatie?

Als u na het lezen van bovenstaande artikel meer informatie wenst, kunt u de website van het Lilianefonds bezoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld geven, hoe kies je een goed doel?Geld geven, hoe kies je een goed doel?Hoe kies je een goed doel dat echt bij je past? Uit welke organisaties moet je kiezen als je graag geld wil geven aan ee…
Regeling onderhoud gehandicapte kinderenHet onderhoud van gehandicapte kinderen is duurder dan dat van gezonde kinderen. Ouders van gehandicapte kinderen hebben…
Stichting Kinderhulp: wat doet deze stichting voor kinderen?Stichting Kinderhulp: wat doet deze stichting voor kinderen?Stichting Kinderhulp is één van de vele goede doelen in Nederland. Zoals de naam al doet vermoeden is het doel van Stich…
Keurmerk goud en keurmerk zilverKeurmerk goud en keurmerk zilverWat is echt zilver of echt goud en waaraan ziet u dat? Het keurmerk voor goud of zilver geeft aan wat het gehalte aan go…
Sponsors en SponsorMonitorSponsors en SponsorMonitorNederland kent veel sponsors. Er worden jaarlijks miljoenen euro uitgegeven om verenigingen, sport en culturele evenemen…
Bronnen en referenties
  • Website Lilianefonds.nl

Reageer op het artikel "Goede doelen: Het Lilianefonds"

Infoteur: Berrie_van_mier
Gepubliceerd: 17-03-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Goede doelen
Schrijf mee!