InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Goede doelen: Sos-Kinderdorpen

Goede doelen: Sos-Kinderdorpen

SOS-Kinderdorpen is een niet-overheidsgebonden, particuliere kinderhulporganisatie, die al bijna 60 jaar zorgt voor de opvang van wees- en verlaten kinderen over de hele wereld. De hulp wordt ter plekke gegeven en komt ook de omgeving ten goede.

Hoe werkt SOS-Kinderdorpen

SOS-Kinderdorpen zorgt ervoor dat wees- en verlaten kinderen kunnen opgroeien in een gezin. Ze vangen de kinderen op in speciaal voor hen gebouwde kinderdorpen. Ongeacht hun geloof, afkomst of huidskleur. Daar komen ze te wonen bij een eigen SOS-moeder, samen met broertjes en zusjes, in een veilig gezinshuis, geschikt voor acht à tien kinderen.

Van de SOS-moeder krijgt het kind waar het recht op heeft: een liefdevolle opvoeding en goede verzorging. De tien tot vijftien huizen in het kinderdorp vormen samen met scholen, medische en sociale centra een hechte gemeenschap, die ook toegankelijk is voor kinderen en volwassenen uit de omgeving.

Wat als kinderen nog wel familie hebben

Als kinderen nog wel bij biologische gezinsleden kunnen opgroeien, dan stimuleert SOS-Kinderdorpen dat. Daarom hechten ze naast hun werk binnen de kinderdorpen, ook veel belang aan gezinsversterkende programma’s. Met deze programma’s ondersteunen ze al jaren succesvol de kwetsbare en kansarme gezinnen, bij het creëren van een stabiele en kansrijke omgeving voor zichzelf en hun kinderen. Op deze manier helpen ze voorkómen dat gezinnen uit elkaar vallen, waardoor kinderen het risico lopen buiten de zorg van hun familie te vallen en er alleen voor komen te staan. Op deze manier bouwen ze aan de duurzame ontwikkeling van deze gemeenschappen.

Waar kun je SOS-Kinderdorpen tegenkomen

Opsommen waar ze zitten is bijna niet te doen, maar SOS-Kinderdorpen heeft de verantwoordelijkheid voor 75.000 weeskinderen in 500 kinderdorpen en 390 jongerenhuizen. 1 miljoen mensen maken dagelijks gebruik van hun voorzieningen zoals scholen en sociale en medische centra. Met de gezinsversterkende programma’s helpen ze ruim 100.000 kinderen en hun families.

Waar halen ze hun financiële steun

SOS-Kinderdorpen zijn niet overheidsgebonden en ze kunnen dit werk doen dankzij de financiële steun en inzet van hun donateurs en vrijwilligers.

Hoeveel van het opgehaalde geld gaat naar het kind of een bepaald project?

Dit is afhankelijk van het bestemmingsdoel van het geld. Giften die bestemd zijn voor specifieke projecten, kinderen of kinderdorpen worden 'gelabeld' genoemd en worden voor 100% doorbetaald ten gunste van het desbetreffende SOS-kinderdorp van het kind of project.

CBF-keurmerk

SOS-Kinderdorpen is in het bezit van het CBF-Keurmerk. Het CBF is een onafhankelijke stichting die al sinds 1925 toezicht houdt op de inzameling van geld voor goede doelen. Het keurmerk wordt afgegeven voor een periode van 5 jaar, waarbij jaarlijks wordt getoetst of de organisatie nog aan de gestelde criteria voldoet. U kunt er dus van uitgaan dat uw gift goed besteed wordt en er geen geld over de balk gegooid wordt.

Wilt u meer informatie?

Als u na het lezen van bovenstaande artikel meer informatie wenst, kunt u de web-site van SOS-Kinderdorpen bezoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Website SOS-Kinderdorpen

Reageer op het artikel "Goede doelen: Sos-Kinderdorpen"

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 11-03-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Goede doelen
Schrijf mee!