InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > PGB: besteden in het buitenland

PGB: besteden in het buitenland

PGB: besteden in het buitenland Het PGB (persoonsgebonden budget) was een budget met de bestemming er zorg voor in te kopen. De bestedingen moesten verantwoord worden aan het zorgkantoor. Onder voorwaarden mocht het PGB-AWBZ in het buitenland besteed worden. Er werd een belangrijk onderscheid gemaakt tussen een vakantie in het buitenland en wonen in het buitenland.

Vakantie of wonen?

  • Je ging op vakantie naar het buitenland en je bleef minder dan 6 weken weg: je mocht het PGB in het buitenland besteden.
  • Je ging op vakantie naar het buitenland en je bleef langer dan 6 weken weg: de hoogte van het PGB werd misschien verlaagd door aanpassing aan de kosten van personeel in het land waar je naar op vakantie ging. Het PGB werd nooit verhoogd als de kosten in het buitenland hoger waren dan in Nederland.
  • Je ging wonen in het buitenland: je kon het PGB niet meenemen.

Meerdere keren langer dan 6 weken met vakantie in het buitenland

Je bent al eens langer dan 6 weken met vakantie geweest in het buitenland en je wilde dit nog een keer.

Nu werd het moeilijk:
Navraag bij het zorgkantoor leerde dat dit niet mocht. Volgens het zorgkantoor mocht je eenmaal in je leven langer dan 6 weken naar het buitenland en je PGB meenemen. Daarna nooit weer. Men kon echter niet vertellen waar deze regel beschreven stond.

College van Zorgverzekeraars

Navraag bij het College van Zorgverzekeraars leerde dat deze regel niet beschreven was, omdat het niet zo was:
of iemand in het buitenland aanspraak had op het PGB, hing ervan af waar iemand woonde. En als je in Nederland woonde, mocht je, mits je vooraf toestemming gevraagd had, een PGB maximaal een half jaar meenemen naar het buitenland.

Wat is 'wonen'

'Wonen' blijkt een vaag begrip te zijn: waar iemand woont wordt bepaald door waar het centrum van zijn/haar sociale activiteiten ligt. Let op: het is dus niet zo dat als je op een adres staat ingeschreven, je daar automatisch ook woont. Verder was van belang dat niet het zorgkantoor beoordeelt of je ergens woont, de zorgverzekeraar beoordeelt dit.

Conclusie

Sommige situaties komen niet vaak voor. Als jouw situatie een situatie is die niet vaak voorkomt en je vraagt naar de regelgeving, neem dan niet te snel genoegen met een 'nee'. Vraag waar die regelgeving beschreven staat. En als men je dat niet kan vertellen, vraag dan door. Bel eventueel meerdere malen en noteer de verschillende antwoorden en de datum en de tijd waarop je gebeld hebt. En neem dan schriftelijk contact op en stuur je het lijstje met namen en de verschillende antwoorden mee.

Mondige mensen krijgen betere zorg, maar zorg er wel altijd voor om vooraf om toestemming vragen en zorg ervoor dat je die toestemming op schrift hebt.

Huishoudelijke verzorging

Huishoudelijke verzorging is geen AWBZ-zorg, maar WMO-zorg. De WMO wordt uitgevoerd door de gemeente, en iedere gemeente hanteert eigen regels. Ik weet niet van iedere gemeente in Nederland welke regels ze hanteren. Dat is een merkwaardig bijproduct van de WMO: doordat de regelgeving in iedere gemeente anders is, is het niet meer mogelijk een regel uitgebreid te bestuderen en er alles over de leren. Er zijn dus geen specialisten die alles over de WMO weten.
Gerelateerde artikelen
Buitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuurBuitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuurWonen in het buitenland met jonge kinderen betekend een hoop geregel. Ook het onderwijs voor deze Nederlandse kinderen i…
Verzekering: Zorgverzekering in het buitenlandVerzekering: Zorgverzekering in het buitenlandVeel mensen vragen zich af hun zorgverzekering ook geldig is in het buitenland. Wanneer u op reis gaat of op vakantie be…
Stichting Nederlands Onderwijs in het BuitenlandStichting Nederlands Onderwijs in het BuitenlandWonen in het buitenland is het voor Nederlandse kinderen niet gemakkelijk om de Nederlandse taal bij te houden. In het b…
Wat is dataroaming?Wat is dataroaming?Wij kunnen niet meer zonder internet, zelfs niet gedurende onze vakantie. Dit ondanks het feit dat u een hoge telefoonre…
Spaarrekening openen in het buitenlandVeel spaarders storten hun spaargeld op een spaarrekening in het buitenland, omdat de rente daar doorgaans hoger is dan…
Bronnen en referenties
  • www.pgb-plein.nl
  • Het Zorgkantoor
  • Het College van Zorgverzekeraars
  • www.svb.nl

Reageer op het artikel "PGB: besteden in het buitenland"

Reactie

Philip, 01-11-2009 11:36 #1
De beperking op verblijf in het buitenland is betuttelend en niet van deze tijd!

Infoteur: Judithm
Laatste update: 17-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!