JOMO: the joy of missing out - leef in het hier en nu

JOMO: the joy of missing out - leef in het hier en nu FOMO: the fear of missing out is anno 2020 een ingeburgerd begrip. Doordat er veel gedeeld wordt op sociale media, zien wij van anderen wat ze allemaal doen. Vakanties, parachute springen, feestjes, uit eten, vrijwilligerswerk, nieuw aangeschafte spullen en noem maar op. Hierdoor groeit het gevoel bij onszelf dat we dat allemaal ook graag zouden willen doen. Maar gelukkig bestaat tegenwoordig een tegenhanger van FONO. JOMO: the joy of missing out. JOMO gaat over het genieten in het hier en nu, in plaats van de focus te hebben op wat je allemaal mist. Door JOMO krijg je meer oog voor de dingen die om je heen gebeuren en en stel je jezelf in staat om daarvan te genieten.

FOMO versus JOMO

Alles wat we doen draait om geluk en de ervaring. We delen maar al te graag onze ervaringen met anderen op sociaal media. Door het zien van alles wat anderen doen en door te lezen hoe zij beweren hiervan gelukkig te worden, kun je het gevoel krijgen dat je dingen mist. En het gevoel dat anderen wél de dingen doen die je eigenlijk graag zelf ook zou willen doen.

Doordat je alles kunt zien van anderen op sociaal media, kun je het gevoel krijgen dat je overal bij wil of had moeten zijn. De term hiervoor is FOMO: fear of missing out.

Door JOMO: joy of missing out, ontstaat er meer rust voor jezelf. Door je niet meer te focussen op wat je allemaal nog moet doen, of niet kunt doen, maar de focus te leggen op waar je tevreden over bent en wat je al hebt, creëer je rust voor jezelf. Maar hoe geniet je nou van de dingen die je nu hebt? En hoe haal je de focus weg van de dingen die je niet hebt?

Er zijn gelukkig een aantal dingen die je zelf kunt doen voor een beetje meer JOMO in je leven.

Erken dat je verslaafd bent

Je bent waarschijnlijk verslaafd aan je mobiele telefoon. Ook al willen we het niet toegeven, maar zonder telefoon voelen we ons 'naakt'. De erkenning is de eerste stap, daarvandaan kun je werken aan het minder ‘nodig’ hebben van je mobiele telefoon en je telefoon zien als hulpmiddel in plaats van een noodzakelijk goed.

Laat eens je telefoon liggen

We nemen onze telefoon mee naar de meest gekke plekken, bijvoorbeeld tijdens ons toiletbezoek.

Probeer voor jezelf bij te houden hoeveel je op je mobiele telefoon zit, welke apps en platformen je bezoekt. Wanneer je dit doet en hoe lang je dit doet. Zo maak je voor jezelf inzichtelijk hoeveel tijd je kwijt bent aan je mobiele telefoon en kun je van daaruit gaan doseren met het gebruik van je telefoon. Sommige telefoons hebben een speciale functie om je dat inzicht te geven, zo heeft Apple de mogelijkheid om per week in te zien wat je schermtijd was en welke apps je hebt bezocht. Ook zie je hoe lang je die apps hebt bezocht.

Zonder telefoon kun je je makkelijk op je eigen gedachten focussen. Stel jezelf eens de volgende vraag: “Waar zou ik vandaag naartoe gaan als ik helemaal geen verplichtingen had?”. Je kunt daar lekker over gaan fantaseren. En wie weet kom je erachter dat je iets leuks kunt gaan doen, omdat bij nader inzien je verplichtingen helemaal niet zo verplicht zijn dan dat je in eerste instantie dacht.

Push-notificaties

Zet alle push-notificaties op je telefoon uit. Zo kun je zelf de keuze maken wanneer je op je telefoon wil kijken en heb je minder de neiging om bij elke piepje te gaan kijken.

Breng anderen op de hoogte

Laat je vrienden weten dat je gaat minderen met je telefoongebruik. Zo weten ze dat je niet meer direct op een appje of mailtje zult reageren en voel jij minder de druk om gelijk te moeten reageren.

Mediteren

Door elke dag een paar minuten te mediteren, merk je al snel een verschil. Met mediteren breng je je hersens als het ware tot rust. De kunst tijdens het mediteren is niet om je hoofd leeg te maken, maar om juist je gedachten te observeren. Gedachten laten komen, erkennen en weer laten gaan. Hierdoor leer je dat je gedachten hebt en dat jij niet de gedachten bent.

Begin vandaag nog met JOMO

Iedereen heeft tijd voor zichzelf nodig, door tijd voor jezelf te nemen kom je tot rust en verminder je de stress in je leven. Voldoende rust nemen is goed voor je fysieke en mentale gezondheid. Zorg goed voor jezelf en gun jezelf wat meer JOMO in je leven!
© 2020 Linda1205, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fomo: fear of missing out of bang zijn iets te missenFomo: fear of missing out of bang zijn iets te missenHoewel weinig mensen het beseffen, bevinden we ons momenteel in één van de snelst veranderende periodes uit de menselijk…
Socialbesitas: een verslaving aan social mediaSocialbesitas: een verslaving aan social mediaVroeger bestonden er geen mobieltjes. Maar nu is dat heel anders. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone en je…
De (nadelige) gevolgen en invloed van social mediaDe (nadelige) gevolgen en invloed van social mediaSocial media hebben de wereld in een rap tempo overgenomen. In 1971 werd de eerste mail verstuurd, en nu leven we met mi…

Nieuwe mensen ontmoeten – hoe pak je dit aan?Nieuwe mensen ontmoeten – hoe pak je dit aan?Voor sommige mensen lijkt het zó eenvoudig, het ontmoeten van nieuwe mensen. Ze spreken makkelijk anderen aan en lijken…
De Sheltersuit van Bas Timmer: winterjas en slaapzak ineenDe Sheltersuit van Bas Timmer: winterjas en slaapzak ineenBas Timmer is de ontwerper van de Sheltersuit, een winterjas en slaapzak ineen. De Sheltersuit wordt gemaakt in Enschede…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Free-Photos, Pixabay
  • https://holistik.nl/joy-of-missing-out/
  • https://sochicken.nl/mediteren-voor-beginners
  • https://amayzine.com/nl/2018/jomo-is-de-nieuwe-fomo/

Reageer op het artikel "JOMO: the joy of missing out - leef in het hier en nu"

Infoteur: Linda1205
Laatste update: 21-01-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!