InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Nieuwe mensen ontmoeten – hoe pak je dit aan?

Nieuwe mensen ontmoeten – hoe pak je dit aan?

Nieuwe mensen ontmoeten – hoe pak je dit aan? Voor sommige mensen lijkt het zó eenvoudig, het ontmoeten van nieuwe mensen. Ze spreken makkelijk anderen aan en lijken precies te weten wat ze moeten zeggen. Maar hoe doe je dit als je het spannend vindt om nieuwe mensen aan te spreken? Op bijvoorbeeld een feestje of een borrel op het werk. En wat doe je als je niet weet wat je moet zeggen in gesprekken? Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen, die het je makkelijker maken om nieuwe mensen aan te spreken.

Mensen ontmoeten

Je hebt besloten om ervoor te gaan. Nieuwe mensen ontmoeten om daar een vriendschappelijke relatie mee aan te gaan. Maar hoe pak je dit aan? In de praktijk kan blijken dat nieuwe mensen ontmoeten lastig kan zijn. Vroeger, toen we nog op de basisschool zaten, ging het een stuk makkelijker. Je ging naast iemand zitten, vond die persoon aardig en vaak aan het einde van de dag besloot je met elkaar dat je vrienden wilde zijn. Maar hoe ouder we worden, hoe lastiger het is om nieuwe mensen te ontmoeten.

Ga eropuit

Dé manier om nieuwe mensen te leren kennen is toch echt om erop uit te gaan. Maar van alleen op straat lopen, leer je geen mensen kennen. Je kunt een aantal activiteiten ondernemen waar je nieuwe mensen kunt leren kennen.

Ga iets doen in groepsverband

Je kunt veel activiteiten doen in groepsverband. Denk hierbij aan sporten, een cursus volgen of lid worden van een club. Het voordeel bij deze activiteiten is dat je sowieso al dezelfde interesse deelt. Dit maakt het voor jou een stuk eenvoudiger om het gesprek aan te gaan met iemand.

Wordt vrijwilliger

Er zijn veel organisaties die op zoek zijn naar vrijwilligers. Dit is een goede manier om nieuwe mensen te leren kennen. Je kunt als vrijwilliger werk doen dat aansluit bij jouw interesses. Van ouderenzorg tot het organiseren van feesten. Je leert niet alleen veel van vrijwilligerswerk, maar misschien houd je er wel een vriend aan over.

Kijk eens in de buurt

Jij bent vast niet de enige die graag nieuwe mensen wil leren kennen. Kijk eens om je heen? Zijn er in jouw buurt nieuwe mensen komen wonen? Verwelkom ze en stel jezelf voor. Misschien zijn ze nieuw in de buurt en hebben zij ook behoefte aan nieuwe contacten in de buurt.

Het gesprek aangaan

Je hebt iemand ontmoet, nu is de volgende stap om met elkaar in gesprek te gaan. Zo leer je elkaar kennen en ontdek je of jullie een klik hebben. Want nieuwe mensen leren kennen is net als daten, je moet onderzoeken of jullie een klik hebben met elkaar.

Neem een open houding aan

Chagrijn roept chagrijn op, vrolijk roept vrolijk op. Dit klinkt logisch en dat is het eigenlijk ook. Als jij zelf een chagrijnige houding hebt, dan vinden anderen het niet prettig om met je te praten. Immers, je komt niet uitnodigend over. Vaak als mensen in een gezelschap (met onbekenden) onzeker zijn, dan kunnen ze erg gesloten of chagrijnig overkomen. Het is goed om je hier bewust van te zijn. Probeer wat vaker te lachen. Zelfs al voelt voor jou de situatie te ongemakkelijk om je vriendelijkste glimlach op te zetten. Je zult zien dat als je lacht naar mensen, mensen naar jou terug lachen. Het ijs is gebroken!

Houd het luchtig

Als je met andere mensen op een feestje in gesprek raakt, houd de gespreksonderwerpen vooral luchtig. Het is makkelijker om over alledaagse onderwerpen te praten, dan over bijvoorbeeld de wereldeconomie. Met luchtige onderwerpen houd je anderen aangehaakt. Moeilijke onderwerpen kunnen mensen afschrikken. Niet iedereen heeft verstand van bepaalde onderwerpen of wil op een feestje over 'zware' onderwerpen praten.

Gedeelde interesses

Probeer als je met anderen praat een gedeelde interesse te vinden. Je zult merken dat als jij en je gesprekspartner bijvoorbeeld dezelfde hobby of sport hebben, dat het praten een stuk makkelijker gaat. Hebben jullie geen gedeelde interesse of kun je niet achter de hobby van de ander komen? Dan kun je altijd vragen aan de ander wat hij of zij leuk vindt om te doen.

Toon interesse

Mensen vinden het leuk als er naar hen geluisterd wordt als ze iets vertellen. Als je interesse toont in iemands verhaal, laat je zien dat je luistert. Om het gesprek op gang te houden, kun je vragen stellen over het verhaal, om die persoon uit te nodigen om verder te praten. Doe dit wel door open vragen te stellen. Als je vraagt: “Vind je je hobby leuk?” dan nodigt dit niet uit om door te blijven praten. De ander kan immers alleen met ‘ja’ of ‘nee’ antwoorden. Als je vraagt; “Wat vind je leuk aan jouw hobby?” dan kan de ander veel meer vertellen. Daarop zou je weer op door kunnen vragen als je zou willen. Op deze manier houd je het gesprek op gang.

Leer online mensen kennen

Als het leren kennen van nieuwe mensen lastig blijkt, of je vindt het lastig om eropuit te trekken om nieuwe mensen te leren kennen, kun je ook proberen of je online mensen kunt leren kennen. Je kunt op verschillende manieren online met mensen in contact komen. Dit kan via sociale media, bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Je kunt ook mensen ontmoeten op forums. Heb je een bepaalde hobby, dan kun je op zoek gaan naar een website die over jouw hobby gaat. Als deze website een actief forum heeft, kun je met anderen die actief zijn op dit forum over je hobby praten. De gemeenschappelijke interesse is er al, dat praat een stuk makkelijker. En wie weet, misschien klikt het wel heel goed met iemand en zou je eens met elkaar kunnen afspreken.

Voordelen van online mensen ontmoeten

Het is een stuk makkelijker om in een chat of forum te praten met iemand, dan face to face. Je zit in je eigen comfortabele omgeving waar je je naar alle waarschijnlijkheid op je gemak voelt. Ook heb je op chats of op een forum meer tijd om na te denken over wat je zou willen zeggen. In een facetoface-gesprek voelen momenten waar niets gezegd wordt al snel ongemakkelijk.

Ook kost het online ontmoeten van mensen minder tijd. Je kunt zelf reageren op iemand als je dit wil en je hoeft daar niet per se de deur voor uit.

Nadelen van online mensen ontmoeten

Je weet niet altijd wie er aan de andere kant van het toetsenbord zit. Mensen kunnen zich online als iemand anders voordoen. Dit is in principe niet erg, als er niet de bedoeling bestaat om die ander ook echt te ontmoeten.

Online contacten kunnen (dit hoeft niet altijd zo te zijn) onpersoonlijk aanvoelen. Waar je voor moet oppassen, is de interpretatie van de tekst. Met chatten en mailen mis je de non-verbale communicatie, dan kan iets wat als een grapje bedoeld is, door de ander als een belediging opgevat worden.

Gewoon doen

Het klinkt makkelijker dan dat het is, maar eigenlijk zou je het gewoon moeten doen. Op mensen afstappen en een praatje maken. Je zult merken dat mensen het helemaal niet erg vinden om een praatje te maken met je. Je kunt bijvoorbeeld starten als je ergens in de wachtkamer zit, bijvoorbeeld bij de tandarts.
© 2020 Linda1205, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een paar veiligheidstips voordat je je online date ontmoetEen paar veiligheidstips voordat je je online date ontmoetOf je nu mensen on line of off line, je moet je verstand gebruiken om jezelf te beschermen. Hier volgen een paar veiligh…
Leren daten en datingsitesLeren daten en datingsitesVeel alleenstaande mensen op leeftijd willen leren daten. Ze zijn het verleerd en weten niet waar ze mensen kunnen ontmo…
Vind de ware liefde voor 50 plussers. Vijf tipsVind de ware liefde voor 50 plussers. Vijf tipsBen jij 50 plus en op zoek naar jouw liefde? Hier lees je vijf manieren om te daten speciaal voor 50 plussers. Dating vo…
Online dating: wanneer ga je elkaar ontmoeten?Online dating: wanneer ga je elkaar ontmoeten?Heb je iemand gevonden via een datingsite waar je wel een klik mee hebt, dan zal er wellicht een eerste date komen. Wann…
Omgaan met eenzaamheidOmgaan met eenzaamheidMensen kunnen zich om meerdere redenen eenzaam voelen. Sommigen voelen zich eenzaam omdat ze niet genoeg vrienden hebben…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StockSnap, Pixabay
  • https://www.cosmopolitan.com/nl/lifestyle/a24269593/nieuwe-mensen-ontmoeten/
  • https://kluppen.nl/nieuwe-mensen-ontmoeten-50-plus/
  • https://www.eljadaae.nl/nieuwe-vrienden-maken/

Reageer op het artikel "Nieuwe mensen ontmoeten – hoe pak je dit aan?"

Infoteur: Linda1205
Gepubliceerd: 15-01-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!