InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Wat is het burgerinitiatief WhatsApp-groep buurtpreventie?

Wat is het burgerinitiatief WhatsApp-groep buurtpreventie?

Wat is het burgerinitiatief WhatsApp-groep buurtpreventie? Er zijn verschillende manieren om het verdachte personen moeilijk te maken je privacy onrechtmatig te verstoren. En dat moet, want vooral als je niet thuis bent ziet het inbrekersgilde kans je huis binnen te dringen om er korte tijd later vandoor te gaan met je waardevolle spulletjes. Met een beetje geluk heb je buren die de politie bellen bij een verdachte situatie. Maar vaak is de vogel dan al gevlogen. Of er zijn andere urgente of gevaarlijke situaties die aandacht vragen. Daarom is er in 2017 een burgerinitiatief ontstaan, de WhatsApp-groepen buurtpreventie. Dit initiatief is ontstaan vanuit de WABP, en via deze stichting worden de groepen opgezet. Buurtbewoners die met elkaar in contact staan via een WhatsApp-groep en die elkaar, in één handeling, direct op de hoogte stellen bij gevaar. Inmiddels zijn er (2019) meer dan 8.600 groepen verspreid over het hele land. Overal zijn de bekende borden en stickers van de WhatsApp-groepen buurtpreventie te vinden.

Burgerinitiatief

Dit initiatief komt voort uit de stichting WABP, de WhatsApp Buurt Preventie. De Wabp zorgt voor de zichtbaarheid en vindbaarheid van de beheerders van een WhatsApp-groep en verbindt deze alarmgroepen. Het is de bedoeling je via de site van de Wabp, www.wabp.nl, aan te melden. Deze site is het beginpunt bij het starten van een nieuwe groep. De initiatiefnemers van de Wabp hebben de kennis zodat het wiel niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden.

Een WhatsApp-groep buurtpreventie is een welkome aanvulling op bestaande initiatieven vanuit gemeentelijk veiligheidsbeleid. Het verschil is dat de WhatsApp-groepen een initiatief vóór en dóór buurtbewoners zijn. De regie ligt dan ook in handen bij de buurtbewoners. Gemeenten willen deze groepen graag stimuleren omdat er een preventieve werking van uit gaat. Het schrikt potentiële kwaadwillenden af wanneer zij zien dat een wijk in zijn geheel verbonden is met een groep.

Eenvoudig een WhatsApp-groep buurtpreventie starten

Vrijwel alle gemeenten (2019) geven informatie en voorlichting bij de vorming van WhatsApp-groepen buurtpreventie, waarbij belangstellenden opgeroepen worden om een nieuwe groep door te geven op de speciaal daarvoor bestemde website. Althans, als deze groep nog niet bestaat, anders kan aansluiting worden gevonden bij een bestaande groep. Via de site wabp.nl is namelijk te zien of er in je wijk al een groep bestaat. En op de site van je gemeente wordt duidelijk welke rol het overheidsorgaan speelt tegenover het buurtpreventie-initiatief. Maar dan gaat het er eigenlijk over hoe het contact zo gestroomlijnd mogelijk kan lopen tussen gemeente en buurtbewoners.

Wanneer er een nieuwe WhatsApp-groep wordt gestart, wordt er een buurtbewoner aangesteld als coördinator. Deze vaste coördinator of beheerder regelt het instellen van de groep. De continuïteit van de groep is gewaarborgd met één beheerder, maar het is mogelijk om meerdere beheerders op een groep te hebben. Er kunnen tenslotte mensen ziek worden, maar beheerderstaken worden natuurlijk ook lichter met meerdere beheerders.

Aanmelden als nieuwe groep gaat eenvoudig door een mail te sturen via de site naar een groep in de buurt. Op de interactieve kaart via de site is zo'n groep eenvoudig te vinden. Zet in de mail je naam, adres en mobiele nummer.

Richtlijnen WhatsApp-groep buurtpreventie

Om een WhatsApp-groep goed te laten functioneren is het handig om goede onderlinge afspraken te maken en op de hoogte te zijn van de huisregels die op de site van de Wabp te raadplegen zijn. De gemeente, die geen eisen kan stellen aan een WhatsApp-groep, wijst hier op en adviseert een groep, in harmonie met de huisregels, over de volgende zaken:
  1. Wat zal de minimumleeftijd zijn om deel te mogen nemen aan een WhatsApp-groep?
  2. De deelnemers wonen in de buurt waar de groep opgericht wordt? Of geldt dit ook voor mensen die in de buurt werken?
  3. Deelnemers sturen een appje bij verdacht gedrag. Bijvoorbeeld als iemand rondjes rijdt in de buurt en/of de buurt aan het verkennen is. Als er onbekende personen 'rond hangen' op rare tijdstippen. Bij overlast of vernielingen door jeugd.
  4. Maak je waarneming van een verdachte situatie bekend. Zijn er meer deelnemers van de groep die dit hebben geconstateerd?
  5. Maak afspraken met de deelnemers van de groep. Wie spreekt de verdachte persoon aan? Doe dit dan wel met twee of meer deelnemers én als je je veilig voelt: maar neem geen onnodige risico's! Want dan geldt ten alle tijde het bellen van 112!
  6. Laat het elkaar weten wanneer 112 gebeld is, zo voorkom je dat de halve groep 112-meldingen gaat doen.
  7. Zorg voor een fatsoenlijk taalgebruik via WhatsApp. Niet schelden, vloeken, discrimineren. Overtreedt geen wetten en regels. Je mag nooit voor eigen rechter spelen.
  8. Het versturen van een foto van een verdachte mag alleen als het gaat om het verstrekken van een signalement, en alleen wanneer het absoluut noodzakelijk is. Uiterlijke kenmerken van een verdachte kunnen ook prima beschreven worden via WhatsApp. Wanneer het gaat om verdachte voertuigen is het belangrijk om het merk, type, de kleur en het kenteken te noteren.
  9. En ook belangrijk: gebruik WhatsApp-groep buurtpreventie alleen voor verdachte situaties. Gebruikt de groep niet voor privéberichten of voor onderling contact. Want dat zal al de deelnemers na verloop van tijd minder alert maken.

Samenwerking met politie

De politie komt alleen in actie wanneer gebruikers van een WhatsApp-groep buurtpreventie een melding doen via 112. Politie maakt geen deel uit van een groep vanwege het burgerinitiatief, maar ze gebruikt zelf Burgernet om inwoners uit te laten kijken naar verdachte personen, overvallers, vermiste personen en inbrekers. Ook hier gaat de communicatie via de (mobiele) telefoon. Aanmelden bij Burgernet is daarom ook aan te raden.

Uniformiteit

Wanneer alle groepen zich zo goed mogelijk houden aan de richtlijnen, zorgt dat voor enige uniformiteit zodat eventuele samenwerking met andere groepen mogelijk wordt. Deze manier zal het lokale netwerk versterkt worden, en als groepen elkaar overlappen kunnen de beheerders besluiten de handen ineen te slaan.
Het primaire doel van de WhatsApp-groep buurtpreventie is om de omgeving waarin je woont veilig te houden. Samen sta je sterk.
© 2019 Writeright, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
WhatsApp, wat is het en hoe gebruik ik het?WhatsApp, wat is het en hoe gebruik ik het?Je hoort de naam WhatsApp regelmatig in gesprekken voorbij komen, maar je weet niet direct wat het is. Doordat je vriend…
Wat is WhatsApp? Werking en voordelen van WhatsAppWat is WhatsApp? Werking en voordelen van WhatsAppJe hebt vrienden uit je omgeving al wel eens horen praten over "App'en" via je smartphone, maar wat is dat nu eigenlijk?…
Whatsapp met blauwe vinkjesWhatsapp met blauwe vinkjesWhatsapp, de grootste online berichtendienst ter wereld is in november 2014 met een kleine maar ingrijpende update gekom…
WhatsApp-update 2.12.250: hoe en wat met nieuwe functies?WhatsApp-update 2.12.250: hoe en wat met nieuwe functies?Op 25 augustus 2015 werd de nieuwe update van WhatsApp gelanceerd, WhatsApp 2.12.250. Er was al eerder een bèta versie,…
Bedrog met phishingmails in WhatsAppBedrog met phishingmails in WhatsAppGebruikers van WhatsApp moeten alert zijn op phishing-aanvallen. Die melden dat hun messenger-account verlopen is en ver…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mohamed Hassan, Pixabay
  • https://wabp.nl/
  • https://handhavingsacademie.info/whatsapp-buurtpreventie/

Reageer op het artikel "Wat is het burgerinitiatief WhatsApp-groep buurtpreventie?"

Infoteur: Writeright
Gepubliceerd: 22-01-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!