nieuws uitgelicht

Facebook in 2018 - veranderingen na negatieve publiciteit

Facebook in 2018 - veranderingen na negatieve publiciteit Facebook is in 2018 een van de grootste sociale netwerken over de wereld. En dit is Facebook niet zomaar geworden. Medewerkers van Facebook hebben er namelijk naartoe gewerkt dat wij als Facebook-gebruikers steeds meer tijd doorbrachten op het platform. In 2017 zijn steeds meer negatieve verhalen over Facebook in het nieuws gekomen. Een aantal voormalig medewerkers van Facebook heeft zich uitgesproken over hun voormalig werk. Ze betuigen spijt omdat ze nu inzien dat mensen verslaafd zijn geraakt aan het sociale netwerk. Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, kondigt in 2018 verandering aan in de hoop Facebook niet alleen leuk, maar ook weer goed te maken voor de gebruiker.

Negatieve geluiden van voormalig Facebook-medewerkers

Facebook is een sociaal netwerk met meer dan 2 miljard maandelijkse actieve gebruikers; een aantal dat nog steeds groeiende is (in januari 2018). Deze populariteit heeft Facebook onder andere kunnen bewerkstelligen door het ontwerp van het platform met de welbekende tijdlijn. Een paar voormalig medewerkers van Facebook hebben zich in 2017 en in jaren daarvoor uitgesproken over de gevaren van het ontwerp Facebook. Ze geven aan dat ze de opdracht kregen om te zorgen dat er steeds meer gebruikers van Facebook zouden zijn, die ook steeds meer gebruik zouden maken van Facebook. Dit is ook gelukt gezien het grote succes, alleen lijken ze hier niet trots op te zijn. Een voorbeeld van een oud-medewerker die zich uitspreekt is Chamath Palihapitiya. Hij betuigt spijt in een interview dat hij heeft gehouden in november 2017 op de Stanford Graduate School of Business.

Verslavende werking met 'dopamine-shots'

Om mensen langer op Facebook te laten, is het platform zo ontworpen dat wij als gebruiker regelmatig 'dopamine-shots' krijgen. Door het gebruik van Facebook krijgen wij dopamine binnen doordat anderen op onze berichten of foto's reageren of deze liken. Dopamine heeft een positief effect op de mens, het geeft ons een prettig gevoel en werkt als een beloning. Die dopamine-shots zorgen er uiteindelijk voor dat wij meer bijdragen aan Facebook; we zullen als resultaat meer berichten en/of foto's plaatsen. Deze bijdrages zullen uiteindelijk weer dopamine-shots opleveren, waarna we weer meer zullen bijdragen aan het platform. Dit is een visueuze cirkel van bijdragen aan Facebook en dopamine ontvangen.

Kwetsbaarheid van menselijk brein aangesproken

Met deze techniek om gebruikers op Facebook actief te laten blijven, wordt de kwetsbaarheid van het menselijk brein aangesproken. Palihapitiya stelt dat gebruikers op Facebook dit 'leven' op Facebook met het echte leven verwarren: beloningen in de vorm van reacties en vind-ik-leuks worden gezien als waardering en waarheid. Omdat deze beloning kortstondig is wordt er vaak meteen naar de volgende beloning gewerkt. Dit terwijl likes en reacties niet betekenen dat je daadwerkelijk gewaardeerd wordt. Voor 2018 heeft Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, daarom een aantal veranderingen aangekondigd. Hij hoopt hiermee dat Facebook niet alleen vermakelijk, maar ook goed wordt voor mensen.

Veranderingen voor Facebook in 2018

Mark Zuckerberg wil Facebook niet alleen leuk, maar ook goed maken voor mensen. / Bron: Jason McELweenie, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Mark Zuckerberg wil Facebook niet alleen leuk, maar ook goed maken voor mensen. / Bron: Jason McELweenie, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Het idee achter de veranderingen van Facebook in 2018 is volgens Mark Zuckerberg "dat het platform niet alleen maar leuk is, maar ook goed voor mensen". Hij wil daarom de focus in het systeem verleggen en daarmee de samenstelling van berichten in de Facebook-tijdlijn aanpassen. Berichten van bedrijven zoals nieuwspagina's en adverteerders krijgen minder prioriteit op de Facebook-tijdlijn. Berichten van Facebook-vrienden, vaak vrienden die ook vrienden, familieleden of bekenden zijn in het 'echte leven', krijgen daarmee meer prioriteit. David Ginsberg, onderzoeker bij Facebook, stelt dat wanneer mensen contact hebben met de mensen waar ze dichtbij staan, dit betekenisvoller is en beter voor de welgesteldheid. Met het verleggen van de focus in het systeem wordt geprobeerd mensen weer het gesprek met elkaar te laten aangaan. Daarnaast zal Facebook gaan testen met een dagoverzicht dat zich volledig focust op je woonplaats. Het overzicht zal o.a. evenementen en lokaal nieuws bevatten. Vooralsnog wordt het overzicht alleen voor een aantal grote steden opgezet. Facebook hoopt met deze aanpassingen de ervaring van de gebruiker te verbeteren, en niet de tijd die wordt besteed op het platform te verlengen. Ze gaan daarmee meer richting kwaliteit boven kwantiteit. De veranderingen worden langzaam doorgevoerd vanaf de tweede helft van januari 2018.

In 2017 zijn ook steeds meer negatieve berichten gekomen over nepnieuws ('fake nieuws') dat verspreid werd via Facebook. Daar komt bij dat Facebook een aantal aanvaringen heeft gehad met nieuwsredacteuren, bijvoorbeeld door het blokkeren van berichten door volgens hen ongepaste inhoud. Door de aanpassingen aan de Facebook-tijdlijn in 2018 zullen ook deze problemen verminderen, simpelweg doordat er steeds minder nieuws op de Facebook-tijdlijn te zien zal zijn.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mohamed Hassan, Pixabay
  • https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2017/12/12/former-facebook-vp-says-social-media-is-destroying-society-with-dopamine-driven-feedback-loops/?utm_term=.794cd24d9c86
  • https://www.iphoned.nl/nieuws/facebook-in-2018/
  • http://fortune.com/2018/01/12/facebook-news-feed-change/
  • https://www.nytimes.com/2018/01/11/technology/facebook-news-feed.html
  • Afbeelding bron 1: Jason McELweenie, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Facebook in 2018 - veranderingen na negatieve publiciteit"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: Januari 2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!