InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Opvang van vluchtelingen: een kwestie van ethiek
mijn kijk op

Opvang van vluchtelingen: een kwestie van ethiek

Opvang van vluchtelingen: een kwestie van ethiek Zijn we afgaand op confronterende beelden in de media als natie verplicht om ruimhartig asiel te verlenen? Of mag een land uit eigen belang de grenzen sluiten? Feit is, dat verwoede zoektochten naar oplossingen, oprecht klinkende intentieverklaringen en goedbedoelde actieplannen geen van allen verhullen dat de meeste landen, legaal of niet, vooral ermee bezig zijn om zichzelf zo veel migranten van het lijf te houden.

Hekken tegen immigranten

Hoewel EU-commissaris voor Migratie Avramopoulos al medio juni 2015 riep dat solidariteit in concrete beleidsmaatregelen moest worden omgezet, konden de EU-landen het zelfs niet eens worden over een verdeelsleutel voor 60.000 vluchtelingen in de komende twee jaar. Integendeel:
  • Engeland trok in de Eurotunnel een hoog hekwerk op tegen illegale migranten;
  • Hongarije was van plan een 175 kilometer lange muur te bouwen, bedoeld om vluchtelingen tegen te houden;
  • Frankrijk sloot tijdelijk de grens met Italië voor migranten;
  • en Oostenrijk was gestopt met de verwerking van nieuwe asielaanvragen.

Instroom nog relatief beheersbaar

De immense golf van vluchtelingen verraste medio 2015 veel Europese landen. Een aantal van hen had nauwelijks nog ruimte om binnenkomende mensen onder te brengen. En dat terwijl de instroom op dat moment nog redelijk beheersbaar was, vergeleken bij de vluchtelingencrisis van de jaren negentig. Maar vraag was ook hoe het in de daarop volgende maanden en jaren verder moest gaan?

Opvang van vluchtelingen gaat niet alleen om menselijkheid en medeleven

In de discussie over vluchtelingenopvang en migratie gaat het natuurlijk in de eerste plaats om menselijkheid, om medeleven en om het verlangen naar een betere, meer rechtvaardige wereld. Maar het gaat ook om angsten. Angsten van de inheemse bevolking om de eigen toekomst, om de draagkracht ten aanzien van financiële en sociale taken. Daarmee samenhangend wordt in de politiek, in de media en op diverse internetfora een heftige en emotionele discussie gevoerd:
  • Is degene die zoveel mogelijk mensen redden wil en open grenzen verlangt, een ​​betere mens of slechts een dromerige idealist?
  • En is degene die hardere grenzen stelt, een harteloos iemand of slechts een nuchtere realist die een bestaande maatschappij wil beschermen tegen verdeeldheid en interne verscheuring?

Van woonplaats veranderen: een moreel recht

Strikt genomen heeft elke persoon op deze aarde het absolute morele recht om van woonplaats te veranderen, als die andere plaats betere voorwaarden in het vooruitzicht stelt. Maar de praktijk is anders. Uit het feit dat mensen hun eigen land rechtmatig kunnen verlaten, volgt niet automatisch het recht om een ander land binnen te gaan. Het vluchtelingenbeleid is daarmee dus gevangen in een bijna onoplosbaar spanningsveld. Omdat wereldwijd het aantal migranten en vluchtelingen toeneemt, en de opnamebereidheid in de westerse wereld daalt, gaat de hiervoor geponeerde stelling hoe langer hoe minder op.

Ook belangen en identiteit van ontvangende staten waarborgen

Vanuit het perspectief van de morele gerechtigheid moeten dus criteria worden gezocht die een faire oplossing mogelijk maken, een oplossing die enerzijds de belangen van kwetsbare vluchtelingen dient, maar anderzijds de belangen en identiteit van ontvangende staten waarborgt en beschermt tegen een te grote illegale migratie om economische redenen.

Vluchtelingenbeleid in Europa anno 2015

Alleen wie in de zin van het Verdrag van Genève "om redenen van ras, godsdienst, nationaliteit of politieke overtuiging" wordt bedreigd in zijn leven, heeft het recht op asiel. Bij alle overige vluchtelingen mag het doelland zelf kiezen wie men het recht van verblijf wil verlenen.
Het vluchtelingenbeleid anno 2015 houdt echter te weinig rekening met morele en ethische principes. Want in de selectieprocedures komen niet op de eerste plaats de personen in aanmerking die het meeste risico lopen in hun eigen land, maar vooral degenen die al het land van bestemming bereikt hebben.
Gerelateerde artikelen
Stichting VluchtelingStichting Vluchteling is de enige hulporganisatie in Nederland die gespecialiseerd is in het helpen van vluchtelingen in…
Asielzoekers - de instroom in Nederland en AZCnieuws uitgelichtAsielzoekers - de instroom in Nederland en AZCHet aantal mensen dat in Nederland asiel aanvraagt fluctueert sterk. De opvangorganisatie COA noemt zich niet voor niets…
Uitgenodigde VluchtelingenHet asielbeleid is een hot issue in de Nederlandse media. Er is echter een groep waar maar weinig mensen aan denken in h…
Asielzoekers zijn de oplossing voor onze problemen!mijn kijk opAsielzoekers zijn de oplossing voor onze problemen!Door oorlogen en terrorisme in andere landen is een grote stroom vluchtelingen op gang gekomen, welke in Europa veilighe…
Hoe kan je een vluchteling helpen?Hoe kan je een vluchteling helpen?Er zijn veel vluchtelingen die de tocht naar Europa niet overleven. De mensen die het wel overleven zijn vaak zwaar getr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Opvang van vluchtelingen: een kwestie van ethiek"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 09-09-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Mijn kijk op…
Schrijf mee!