nieuws uitgelicht

De toekomst van de robot; zorgrobot Alice

De toekomst van de robot; zorgrobot Alice In de documentaire "Ik ben Alice" maken we kennis met zorgrobot Alice die wordt ingezet in een verzorgingstehuis. Het is een proef en de drie oudere vrouwen die in de documentaire worden gevolgd moeten in het begin even wennen aan Alice. Toch ontstaat er al snel een band en dat heeft allemaal te maken met eenzaamheid. Door de toenemende vergrijzing ontstaat er een tekort op de arbeidsmarkt waardoor er een technische oplossing moet worden gevonden voor een maatschappelijk probleem.

De documentaire "Ik ben Alice" uit het verzorgingstehuis

In de NPO-documentaire "Ik ben Alice" krijgen drie bejaarde vrouwen een zorgrobot in huis. Het is een proef om te kijken of een robot in staat is om een band met iemand op te bouwen en een echt mens kan vervangen. De verwachting is dat vóór 2020 robots in de ouderenzorg ondersteunende taken uit zullen gaan voeren. Deze zogenaamde "care" robots kunnen de verpleging ondersteunen daar waar nodig of gewenst is of helpen bij de revalidatie van ouderen in verzorgingstehuizen of bij de mensen thuis. En zorgrobot "leert" van wat hij doet, hij kan een praatje maken, de oudere herinneren dat hij/zij medicijnen in moet nemen of helpen met opruimen. Ook kan de robot ervoor zorgen dat men veilig woont en hij kan alarm slaan bij gevaar of als de bejaarde bewoner valt en niet eet of drinkt.

Robots om het tekort op de arbeidsmarkt op te vangen

Rond 2040 zijn er in Nederland zeker 2 miljoen mensen nodig om alle bejaarden te verzorgen. Maar door de toenemende vergrijzing ontstaat er een enorm tekort op de arbeidsmarkt en zijn die mensen niet voorhanden. Daarom blijkt het noodzakelijk om technologie in de vorm van robots in te zetten en op deze manier ouderen een betere kwaliteit van leven te bieden.

Kan een zorgrobot helpen om eenzaamheid tegen te gaan?

Hoewel de vrouwen in de documentaire heel goed weten dat ze tegen een robot praten en ze wel degelijk een voorkeur hebben voor een mens van vlees en bloed, wennen ze al heel snel aan Alice. Het blijkt dat de vrouwen vrijuit praten tegen Alice die zo is geprogrammeerd dat ze kan reageren op steekwoorden. Het feit dat men zijn verhaal kwijt kan en dat daar weer een reactie op komt wordt als heel plezierig ervaren. De eigen eenzaamheid wordt draaglijker, want Alice gaat gewoon mee naar de recreatiezaal om koffie te drinken met de andere bewoners en ze kijkt ook samen met de oudere naar het favoriete tv-programma.

Alice blijft een robot

Alice ziet er niet levensecht uit, al heeft de robot wel een meisjesachtig gezicht en haar gekregen. Ze is maar zestig centimeter groot en ze draagt geen kleren. Ze stelt geen vragen uit echte betrokkenheid, want ze is een computer. Alice kan ook niet lopen, mensen zullen dus niet over haar struikelen.

Wat als de robot op hol slaat?

Veel mensen zijn bang voor een robot, ze hebben het idee dat hun baan wordt ingepikt door een robot zodat ze zelf overbodig worden. Ook kunnen ze angst hebben dat een robot niet meer in de hand te houden is en rare dingen gaat doen. Misschien komt dat ook wel door de invloed van alle Amerikaanse films die we zien waarin de robot steevast de rol van de slechterik speelt die de mensheid wil gaan overheersen.

Japan en de robot

In Japan wordt hier anders over gedacht, daar hebben robotjes op televisie en in stripboeken juist een heldenrol. Japan is dan ook de bakermat van de robot, daar wordt al veel langer geïnvesteerd in robottechnologie om het personeelstekort aan te pakken. Robots in openbare ruimtes zoals winkelcentra zijn in Japan een geaccepteerd verschijnsel. Door hun religie en cultuur hebben Japanners ook een ander beeld van robots, veel mensen geloven dat dingen een ziel hebben en ze zouden op die manier makkelijker technologie accepteren, zeker als die technologie als doel heeft om de mens te helpen. Onze wereld verandert door alle nieuwe technologische uitvindingen en er kunnen zich altijd dingen voordoen die men van tevoren niet heeft voorzien, maar vooruitgang laat zich niet tegenhouden.

Een technische oplossing voor een maatschappelijk probleem

Het zal duidelijk zijn dat een zorgrobot een mens nooit helemaal kan vervangen, wel ligt er een maatschappelijk probleem waar wat aan moet worden gedaan. Hoogleraar medische ethiek Dick Willems: "Alice is een technische oplossing voor een maatschappelijk probleem. We voelen ons allemaal schuldig dat ouderen zo eenzaam thuiszitten." In 2025 zullen vier keer zoveel 80-plussers extra zorg nodig hebben, bijkomend probleem is dat ouderen langer zelfstandig blijven wonen. Volgens de hoogleraar is het daarom onvermijdelijk dat er nieuwe technieken worden ingezet. Dit geldt dus ook voor zorgrobotten.

Robots zijn een aanvulling

We moeten robots zien als een aanvulling en niet als een vervanging, want de zorg die een robot kan verlenen is beter dan geen of onvoldoende menselijke zorg. En de aanwezigheid van een zorgrobot als Alice is beter dan hele dagen alleen thuis zitten. De documentaire: "Ik ben Alice" is uitgezonden op maandag 6 juli 2015 bij NPO 2.
Gerelateerde artikelen
Robots in de zorgRobots zouden kunnen worden gebruikt in verzorgings-, bejaarden- en ziekenhuizen. Zorg voor mensen vergt veel tijd en en…
Maatschappelijk werk: Wat kunnen ze voor mij betekenen?Dit artikel gaat over het maatschappelijk werk. Met welke reden zou ik naar het maatschappelijk kunnen gaan? Wat kunnen…
Maatschappelijk werk en DienstverleningHet helpen van mensen gaat je van nature gemakkelijk af. Je hebt er plezier in en je werkt graag met mensen samen. Als j…
Hoe een man een vrouw gelukkig maaktMannen zijn gelukkig, als ze het gevoel hebben dat ze er in slagen, een vrouw gelukkig te maken. Toch kan het gebeuren,…

Moet pesten strafbaar worden?Moet pesten strafbaar worden?In onze samenleving hebben heel erg veel kinderen wel eens te maken met pesten. Tegenwoordig worden door scholen en oude…
De twee culturen van Snow nader bekekenDe twee culturen van Snow nader bekekenIn 1959 constateerde C.P. Snow dat de litteraire cultuur strikt gescheiden was van de wetenschappelijke cultuur. Mensen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DrSJS, Pixabay
  • http://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/5235964/2379248/binnen-5-jaar-robots-in-de-ouderenzorg.html#reacties
  • http://www.npogezond.nl/tv-uitzending/g24_2089/Relatie-mens-en-zorgrobot
  • De robot als verzorgster: ncrv-gids nr. 26/27

Reageer op het artikel "De toekomst van de robot; zorgrobot Alice"

Reactie

Janny Meijerink, 06-07-2015 22:16 #1
Ik heb de documentaire gezien en ik ben heel verrast over de robot. Het vervangt inderdaad niet de mens, maar zet de mensen wel in beweging. En ik zie het als een mooi instrument om eenzaamheid tegen te gaan. Vroeger als kind hadden we ook poppen. We hadden als kind genoeg fantasie om de poppen te laten antwoorden. Nu hebben we niet meer die fantasie, maar wel weer een 'maatje' om tegen te praten en we hoeven de antwoorden niet te verzinnen. Ik ben om, ik werk in de zorg en zie dit als een prachtige aanvulling. Eenzaamheid is inderdaad een maatschappelijk probleem, geen zorgprobleem. Ik wil later ook een Alice! Reactie infoteur, 07-07-2015
Straks zijn er te weinig mensen om onze ouderen te verzorgen en/of gezelschap te houden. Deze robot was een proef, maar in de toekomst zullen ze verder worden geperfectioneerd en nog meer een maatje kunnen zijn.

Dank voor uw reactie

Infoteur: Molleke
Laatste update: Januari 2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!