InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Tips voor een legenadrisch groot kerstfeest thuis

Tips voor een legenadrisch groot kerstfeest thuis

Wie nodig je uit voor welke kerstdag en wat organiseer je dan? Het zijn moeilijke vraagstukken in december. Je kan er voor kiezen om iedereen in een keer uit te nodigen. Een groot legendarisch kerstfeest met al je vrienden, familie, lekker eten en een goede sfeer. Met een paar slimme trucjes kun je ervoor zorgen dat iedereen het naar zijn zin heeft en men nog jaren over je feest zal napraten.

Indeling van je huiskamer

De eerste stap voor een goede sfeer is de indeling van je huiskamer. Voorkom dat er een kringetje van zitplaatsen ontstaat. Maak verschillende hoekjes. Bijvoorbeeld een zithoek aan de ene kant van de kamer en wat statafels aan de andere kant. Het is ook leuk om de ruimte buiten te gebruiken. Zet bijvoorbeeld een partytent neer. Misschien kan daar je eettafel wel staan met lekkere hapjes en drankjes erop zodat je binnen wat meer ruimte hebt. Denk dan wel aan de lage temperatuur buiten. Je kunt een terrasverwamer gebruiken of een vuurtje maken. Adviseer je gasten bij de uitnodiging warme kleding mee te nemen. Door meerdere gezellige plekken te creëren maak je het makkelijker voor je gasten om zich te mengen in het feestgedruis.

Kerstsfeer

Vervolgens kun je gaan bekijken hoe je je huis in kerstsfeer brengt. Natuurlijk moet de kerstboom een plek krijgen. Ook kerstverlichting is onmisbaar. Vergeet daarbij ook de entree van je huis niet. Het is de eerste indruk die je gasten krijgen. Hang een leuke kerstversiering op de voordeur. En misschien kan er wel een vuurkorf in de voortuin.

Zorg er met kerstverlichting en kaarsen voor dat alle plekken in huis sfeervol verlicht zijn. Ook buiten kun je dat doen. Hang een lichtsnoer in de partytent en zet fakkels in de tuin. Voor alles geldt natuurlijk; let op de brandveiligheid. Denk ook aan andere kerstversieringen die je op kunt hangen zoals slingers of kerstballen aan mooie linten.

Eten en drinken

Hoe zorg je dat die vele gasten allemaal lekker kunnen eten en drinken? Hou het simpel. Kies voor een aantal gerechten die je makkelijk voor kunt bereiden en die je niet perse zittend aan een tafel op hoeft te eten. Bijvoorbeeld erwtensoep die je steeds beetje voor beetje opwarmt. Heb je een hele grote pan en een kookplaat? Zet de pan soep op tafel binnen of buiten met de kopjes erbij zodat de gasten het zelf kunnen pakken. Een paar lekkere stamppotten zijn ook goed voor te bereiden. En misschien kunnen de kinderen wel marshmallows maken boven de vuurkorf.

Ook leuk voor de interactie tussen je gasten is buiten een BBQ neerzetten en broodjes braadworst maken. Sommige slagers leveren de BBQ gratis bij een bestelling van zoveel vlees. Soms zit daar zelfs een bakplaatje bij om zuurkool op klaar te maken.
Teveel werk? Vraag je gasten om bepaalde gerechtjes mee te nemen en stal dat uit als een buffet. Denk er wel aan dat iedereen iets anders meeneemt zodat er genoeg variatie is.

Tips voor drinken; vergeet de glühwein en de warme chocolademelk niet. En afsluiten met een legendarisch toetje doe je door een enorme trifle te maken. In een grote vaas bijvoorbeeld. Er zijn simpele recepten voor en je kunt het een dag van tevoren maken. Serveer hem met kerststerretjes erin en je krijgt applaus.

Interactie met je gasten

Het moeilijkste aan een grote groep uitnodigen is de zorg of iedereen het wel naar zijn zin heeft. Door een goede voorbereiding zorg je ervoor dat je genoeg tijd hebt om met je gasten te kletsen. Zorg ervoor dat je gasten ook zelf eten en drinken gaan pakken zodat ze een beetje aan de wandel gaan en ook met anderen aan de praat komen.

Je kan je gasten ook vragen mee te helpen aan de kerstversiering. Vraag hen bijvoorbeeld iets leuks mee te nemen voor in de kerstboom. Een leuk onderwerp van gesprek bij binnenkomst en je hebt meteen een kleurige, unieke kerstboom.

Moeten je gasten een beetje op gang gebracht worden? Verzin een leuk interactief kerstspel. Laat iedereen een woord op een papiertje schrijven en doe die in een doosje. Je begint een kerstverhaal en je gasten moeten dat om beurt van je overnemen. Daarbij moeten ze een woord uit het doosje trekken en dat verwerken in hun verhaal. Het vraagt wat van jullie creativiteit, maar het levert ongetwijfeld leuke momenten op.

Tot slot kun je je gasten bij vertrek nog een leuk presentje meegeven. Zelfgebakken kerstkoekjes bijvoorbeeld. Zodat ze de dag erna ook nog kunnen genieten. En jij kan de dagen erna uitrusten, want je hebt iedereen al gezien voor de feestdagen.
© 2014 - 2019 Kimster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe wordt kerst wereldwijd gevierd?Hoe wordt kerst wereldwijd gevierd?Wij vieren in Nederland kerst met de familie of het gezin. Er staat een kerstboom in de woonkamer, met misschien wel een…
Dieet en afvallen tijdens de kerstdagenDieet en afvallen tijdens de kerstdagenDe decembermaand is met al zijn feestdagen zoals Oud en Nieuw, Kerst en Sinterklaas onlosmakelijk verbonden met lekker e…
Kerst gewoontesKerst of kerstmis is een belangrijk jaarlijks feest voor iedereen. De oorspronkelijke gedachte achter kerst is de geboor…
Wat trek je aan tijdens de kerstdagen?Wat trek je aan tijdens de kerstdagen?Veel mensen maken tijdens de kerstdagen wat meer werk van hun uiterlijk. De familie wordt bezocht in nette kleding en ve…
Een simpel kerstdiner voor: kinderenKinderen vinden kerst vaak geweldig. Het is gezellig, ze krijgen een cadeautje en mogen tot laat op blijven. Gewoon een…

Reageer op het artikel "Tips voor een legenadrisch groot kerstfeest thuis"

Infoteur: Kimster
Gepubliceerd: 13-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!