Stichting Jarige Job: een verjaardag voor arme kinderen

Stichting Jarige Job: een verjaardag voor arme kinderen In Nederland leeft een groeiend aantal mensen van een inkomen dat maar net genoeg of zelfs te weinig is om rond te komen. Veel van deze gezinnen hebben kinderen. Doordat er zo weinig geld is, kunnen deze kinderen hun verjaardag niet vieren. De kinderen kunnen echter meestal niets aan de situatie doen, ze worden door de omstandigheden gedwongen in armoede te leven. Om deze kinderen toch een leuke verjaardag te geven, is de Stichting Jarige Job opgericht. Deze stichting zorgt dat ook arme kinderen zich echt jarig kunnen voelen.

De oprichting van de Stichting Jarige Job

De Stichting Jarige Job is opgericht door Huib Lloyd en Barbara Kathmann. Zij zagen hoeveel cadeaus hun eerste zoon kreeg en vonden dat ook kinderen uit arme gezinnen een leuke verjaardag verdienden. Deze kinderen kunnen niet trakteren op school en krijgen geen cadeaus. Daarom besloten Lloyd en Kathmann een stichting op te richten die ernaar streeft zoveel mogelijk kinderen die in armoede leven een echte verjaardag te bezorgen.

Een echte verjaardag voor arme kinderen

Verjaardagsdozen

De Stichting Jarige Job probeert kinderen uit arme gezinnen een mooie verjaardag te bezorgen, door hun ouders een verjaardagsbox te geven. De doos bevat onder andere slingers en ballonnen om het huis te versieren, traktaties voor op school, een cadeautje dat de ouders kunnen geven en kleinere cadeautjes die eventuele broertjes en zusjes kunnen geven. Zelfs de ingrediënten voor een overheerlijke zelfgebakken cake met slagroom ontbreken niet.

Het kind hoeft er niets van te weten

Doordat de ouders de doos krijgen hoeft het kind er niets van te weten. Voor de jarige lijkt het alsof alles van de ouders zelf komt. Zo hoeft het zich op school niet te schamen voor zijn armoede. Trakteren op school is vooral op de basisschool gebruikelijk. Daarom bezorgt de Stichting Jarige Job dozen aan jarigen van 4 tot 12 jaar.

Samenwerking met de Voedselbank

Natuurlijk vindt elk kind het leuk om een doos vol verjaardagsverrassingen te krijgen. Om zeker te weten dat de verjaardagsboxen terechtkomen bij de gezinnen die het het hardst nodig hebben, werkt de Stichting Jarige Job samen met de Voedselbank. Ouders kunnen, als ze hun voedselpakket afhalen, aangeven dat hun kind bijna jarig is. Enige tijd voor de verjaardag kunnen ze dan, tegelijk met hun voedselpakket, de verjaardagsbox in ontvangst nemen. Door alleen verjaardagsboxen te geven aan kinderen van ouders die geregistreerd zijn bij de Voedselbank, wordt ervoor gezorgd dat de dozen de juiste kinderen bereiken.

De totale doelgroep wordt geschat op ruim 60.000 kinderen. In 2013 heeft de Stichting Jarige Job 12.000 daarvan weten te bereiken.

Waar worden de verjaardagen van betaald

De organisatie draait voor een groot deel op vrijwilligers. De grootste kostenpost bestaat dan ook uit de aanschaf van de cadeautjes en lekkernijen. De inhoud van de dozen is rond 35 euro waard. De kosten van de dozen en de ruimte die nodig is voor onder andere de opslag van de spullen, wordt betaald uit donaties. Bedrijven doneren gul, niet alleen in geld maar ook in natura. Ook verenigingen en particulieren leveren een belangrijke bijdrage.

Hoe kun jij een bijdrage leveren

Als je achter de doelstelling van de Stichting Jarige Job staat en je wilt ze graag helpen, dan kan dat op verschillende manieren. Zo kun je eenvoudig geld doneren. Ook kun je samen met vrienden of collega’s een inzamelingsactie organiseren. Maar misschien nog wel het leukst is het om zelf actief te worden. Je kunt, bij wijze van bedrijfsuitje, bij de Stichting Jarige Job dozen inpakken, traktaties maken, snoepzakken vullen of cadeautjes kopen. Zo maak je je collega’s weer eens op een andere manier mee en je bent nog maatschappelijk betrokken bezig ook.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.jarige-job.nl

Reageer op het artikel "Stichting Jarige Job: een verjaardag voor arme kinderen"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 22-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!