InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Basisinkomen: basis van een minder hectische samenleving?
mijn kijk op

Basisinkomen: basis van een minder hectische samenleving?

Basisinkomen: basis van een minder hectische samenleving? In de eenentwintigste eeuw gaan er alsmaar meer stemmen op om een einde te maken aan de typische “ratrace”, waar mensen bezwijken onder het juk van werken, presteren en consumeren. Geld verdienen wordt belangrijker geacht dan genieten van vrije tijd, waardoor er meer gezondheidsproblemen ontstaan als burn-out, stress en depressie. Het basisinkomen biedt een onvoorwaardelijke uitkering voor iedereen waardoor geldzorgen beperkt worden en meer tijd overblijft voor familie en gezin. Dankzij het basisinkomen kan de kans op geld- én gezondheidsproblemen verkleind worden. Kan het gewaarborgd basisinkomen de basis vormen van een "nieuwe", minder hectische samenleving met gelukkigere mensen?

Gewaarborgd basisinkomen: geen utopie meer?

Het gewaarborgd basisinkomen is een begrip dat anno 2015 alsmaar populairder wordt, zowel in Europa (met Zwitserland als belangrijkste actor) als in de rest van de wereld. En dat is niet toevallig: de samenleving verandert in een razendsnel tempo en is zodanig gecompliceerd geworden dat een vereenvoudiging van het traditionele samenlevingsmodel, met arbeid als epicentrum, zich opdringt. In het begin van de eenentwintigste eeuw gaan er dan ook meer en meer stemmen op die het klassieke arbeidsmodel in vraag stellen en ijveren voor een nieuwe, modernere opvatting van het begrip inkomen.

Nieuw model van werken

Het traditionele “9-to-5”-arbeidsmodel zou wel eens voorgoed afgedaan kunnen hebben. Het dreigt opgeslorpt te worden door een minder strak model, geleid door automatisering, vrije tijd en mogelijk ook het basisinkomen. Want waarvoor staat die klassieke vorm van werken gaan? ’s Morgens in alle vroegte wakker worden, in de file staan om naar je werk te gaan, werken voor een baas, en ’s avonds opnieuw met z’n allen in de file staan om terug naar huis te keren. Tussendoor moet je dan ook nog eens de kinderen van school halen, boodschappen doen en wat klaarmaken om te eten. Je mag al blij zijn dat je ’s avonds nog een uurtje over houdt om te ontspannen voor tv.

Waarom werken tot je erbij neervalt?

Niet voor niets brengt dit model alsmaar meer zorgen, stress en gezondheidsproblemen met zich mee. Om aan de eisen van de consumptiemaatschappij te voldoen (economische groei is het eeuwige mantra), moet je geld verdienen, het uitgeven aan dingen die je eigenlijk niet nodig hebt, en dan ook nog eens voortdurend stand-by zijn in je vrije tijd. Daarbovenop moet je dan ook nog eens (veel teveel) belastingen betalen op vanalles en nog wat en ga je je afvragen waar je het eigenlijk voor doet. Om later rustig te kunnen genieten van je pensioen? Het kan toch niet zijn dat het leven pas leuk wordt als je op pensioen gaat?

"Ploetermama’s” in de modder van de ratrace

Het cruciale probleem van deze maatschappelijke sleur is dat het begrip geld de voorrang krijgt boven het begrip tijd. Vrije tijd om met je partner en je kinderen door te brengen, tijd om je hobby uit te oefenen of nieuwe mensen te ontmoeten: het moet allemaal wijken voor werken en presteren. Alleen al het feit dat het begrip "ploetermoeder" of "ploetermama" de laatste jaren is ontstaan is verontrustend. Een ploetermoeder is een moeder die een carrière heeft, aan multitasken doet, en nauwelijks tijd vindt om voor haar kinderen te zorgen omdat ze het druk heeft met de voldoen aan de eisen van de ratrace.

Basisinkomen: uitkering zonder betutteling

De talrijke bewegingen voor het basisinkomen gebruiken al het voorgaande onder meer als argument om een basisinkomen in te voeren voor iedere volwassene. Een levenslange uitkering die voor iedereen hetzelfde is en waaraan geen voorwaarden worden gesteld. Je hoeft dus niet in te gaan op uitnodigingen van arbeidsbureau’s en consulenten om op een bepaalde plaats te gaan werken, of je regelmatig aanbieden voor een gesprek om te kijken of je wel voldoende solliciteert. Allerlei overheidsdiensten zouden kunnen worden afgeschaft waardoor vadertje staat een heleboel geld en tijd zou uitsparen. Betutteling en controle van werklozen zouden verleden tijd zijn dankzij de vereenvoudiging die het basisinkomen met zich meebrengt.

Basisinkomen: minder werken en meer vrije tijd

Gezondheidsproblemen zoals burn-out, stress en depressie nemen alsmaar toe in het klassieke arbeidsmodel. In het nieuwe arbeidsmodel kan het basisinkomen als basis dienen, terwijl mensen naar eigen goeddunken zouden kunnen werken. Het voordeel hiervan is dat de psychologische last van geldzorgen verdwijnt, terwijl er tijd overblijft om het werk te doen dat je echt graag doet. Hierdoor zullen frustraties over werk, geldzorgen en het gebrek aan vrije tijd uitblijven. Je houdt meer tijd over voor je naasten, wat de kans op een gelukkig gevoel verhoogt en de kans op gezondheidsproblemen verlaagt.

Zorgt het basisinkomen voor gelukkigere mensen?

Want zoveel ziektes ontstaan immers doordat er op lange termijn een vat vol frustraties wordt dichtgehouden totdat de druk zo hoog is dat alles ontploft. Zo ontstaan er onder meer burn-outs en depressies. Het basisinkomen biedt meer vrije tijd waardoor je meer kan ontspannen en kan werken aan je geluk. En ja, misschien heeft geluk wel meer te maken met tijd doorbrengen met je geliefden in plaats van "druk, druk, druk" door de samenleving hollen als een kip zonder kop, voortdurend je e-mails checkende op je smartphone, en niet eens meer te beseffen dat je een slaaf bent geworden van de consumptiemaatschappij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een basisinkomen voor iedereenEen basisinkomen voor iedereenHet basisinkomen voor iedereen wordt door sommigen gezien als een utopie, maar is dit inderdaad zo? De gedachte krijgt w…
De voor- en nadelen van een basisinkomenDe voor- en nadelen van een basisinkomenHet invoeren van een basisinkomen voor iedereen zonder tegenprestatie heeft voor- en nadelen. Met de toenemende robotise…
Hoe herkent men een burn-out en wat kan je eraan doen?Steeds meer mensen vertonen symptomen van een burn-out. Naar schatting vertonen meer dan 900.000 Nederlanders en 400.000…
Bronnen en referenties
  • BREGMAN, R. "Gratis geld voor iedereen", De Correspondent,256 p., 2014.
  • http://www.knack.be/nieuws/belgie/we-zijn-doordrongen-van-het-waanidee-dat-we-keihard-moeten-werken-om-aanspraak-te-maken-op-het-goede-leven/article-opinion-513697.html, bezocht op 12/11/2015.
  • http://www.knack.be/nieuws/belgie/waarom-cd-v-de-30-urenweek-wat-hoger-op-de-agenda-mag-plaatsen/article-opinion-514385.html, bezocht op 12/11/2015.
  • http://basicincome.be/nl/, bezocht op 12/11/2015.
  • http://basisinkomen.eu/, bezocht op 12/11/2015.
  • http://www.youtube.com/watch?v=HfNVmKs39rY#t=28, bezocht op 12/11/2015.
  • http://www.youtube.com/watch?v=HdvAYyMWwq0, bezocht op 12/11/2015.

Reageer op het artikel "Basisinkomen: basis van een minder hectische samenleving?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Gewaarborgd basisinkomen
Schrijf mee!