InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Vrijwilliger en werkloos: voordelen van vrijwilligerswerk

Vrijwilliger en werkloos: voordelen van vrijwilligerswerk

Vrijwilliger worden heeft veel voordelen, zeker als je werkloos bent. Je hebt weer meer structuur in je leven, je maakt nieuwe contacten en kunt netwerken. Ook kun je je kennis op je vakgebied op peil houden of juist heel verfrissend werk gaan doen wat je nog nooit eerder hebt gedaan, en ook dat kan heel leerzaam zijn.

Inhoud:

Wat is je doel van vrijwilliger worden?

Waarom zou je vrijwilliger worden als je werkloos bent? Je moet vacatures zoeken, solliciteren en een baan vinden. Ook al leef je voorlopig van een uitkering dan is het toch lastig om daar je hypotheek van te betalen en je vaste lasten te bekostigen. Om over het aflossen van je hypotheek nog maar te zwijgen. Maar elke weekdag de hele dag met werk zoeken bezig zijn, dat lukt niemand, ook de meest gemotiveerde werkzoekende niet. Iedereen heeft afleiding nodig, net zoals een werkend persoon de koffieautomaat gebruikt als sociale ontmoetingsplek en welkome break van de werkzaamheden. En dat is niet verkeerd, want juist even afstand nemen van je dagelijkse taken geeft je weer inspiratie en motivatie om je zoektocht naar werk te vervolgen.

Het is heel verfrissend om heel ander vrijwilligerswerk te doen dan het werk wat je als betaalde baan zoekt. Maar het kan ook zijn dat je juist door je vrijwilligerswerk je kennis op peil wilt houden binnen je vakgebied. Check vooraf de website van het UWV inzake vrijwilligerswerk. Deze uitkeringsinstantie heeft eerder gesteld dat je geen vrijwilligerswerk mocht uitvoeren in de functie waarin je werk zocht. Deze regel is inmiddels verdwenen van de website, zonder daar ruchtbaarheid aan te geven. Wellicht is dit gebeurd in het kader van de ruimere regels die minister Asscher van Sociale Zaken in juli 2014 heeft gesteld.

Vrijwilligerswerk zoeken

Houd in je zoektocht naar een leuk baantje ten eerste rekening met de eisen die het UWV op het moment stelt, raadpleeg de genoemde site. In 2014 stelt het UWV namelijk nog altijd het volgende:
Vrijwilligerswerk is werk:
  • waarvoor u niet betaald krijgt (op een mogelijke onkostenvergoeding na) en waarvoor u ook geen betaling kunt verwachten; en
  • dat u doet voor een maatschappelijke organisatie. Organisaties die voor hun activiteiten voor een groot deel afhankelijk zijn van de inzet van vrijwilligers; en
  • dat u of een ander niet eerder voor loon deed.

Het vinden van een vrijwilligersbaan kan op allerlei manieren. Ten eerste zijn er diverse websites waar je kunt gaan zoeken:

Als je gericht op zoek bent naar een bepaald soort werk dan loont het ook een zoektochtje over internet te doen.
Vind je niets geschikts denk dan eens na bij welke organisatie je graag vrijwilliger zou willen worden. Stuur ze gerust een mail waarin je vraagt of er in bepaalde werkzaamheden vrijwilligerswerk mogelijk is en geef aan waarom je dat werk wilt doen en waarom je het bij hun wilt doen. Check vooraf hun website om te zien of ze daar nieuws of informatie geven waar je op in kunt gaan.

Vrijwilligerswerk en een WW-uitkering: melden bij het UWV

Ontvang je een uitkering dan wil je deze niet in gevaar brengen door je vrijwilligerswerk. Daarvoor moet je altijd aan het UWV doorgeven dat je dit werk gaat doen, en wel 'binnen een week nadat het vrijwilligerswerk bij je bekend was of bekend had kunnen zijn'. Een wat vage omschrijving: bedoelen ze dat het moment dat je bezig was met deze vrijwilligersbaan regelen, of dat bekend was dat je de baan had? Het UWV spreekt over 'melden' maar ook over dat zij het werk gaat beoordelen. Beter dus maar melden zodra je gericht contact hebt met de organisatie waar je als vrijwilliger wilt gaan werken. Check daartoe de eisen op UWV inzake vrijwilligerswerk en contact vervolgens je werkcoach bij het UWV met een bericht waarin je de bijzonderheden van het baantje opgeeft. Met een positieve reactie daarop kun je vervolgens aan de gang.

Wees realistisch in je mogelijkheden

Na een tijd werkloos heb je vast zin om aan de slag te gaan in je vrijwilligersbaan, ook al word je er niet voor betaald. Maar kijk voorbij je eerste enthousiasme en bedenk goed wat je wel en niet kunt beloven. Hoeveel tijd ga je besteden, op welke dagen, op welke locatie en wat ga je wel en niet doen? Je moet ook tijd en energie overhouden om betaald werk te zoeken. Het handigste is om in principe een vast dagdeel of meerdere vaste dagdelen af te spreken. Dan weet iedereen waar hij aan toe is: zowel de medewerkers bij de organisatie alsook jijzelf. En realiseer je dat als je beschikbaar moet zijn voor het UWV voor een gesprek, of dat nu met het UWV zelf is of met een mogelijke nieuwe werkgever.

Via vrijwilligerswerk betaald werk vinden, kan dat?

Hoewel het niet zo vaak voorkomt, kan het zijn dat je vrijwilligerswerk uitmondt in een betaalde baan. Maar het grote voordeel is dat je onder de mensen komt, nieuwe mensen leert kennen en kunt netwerken. Er is altijd een kans dat je iemand spreekt die via-via jou weer kan aanbevelen. Zet daarom je beste beentje voor in je werkzaamheden want mensen zien hoe jij je werk doet en maken daaruit op of ze je kunnen aanbevelen of niet. Interesseer je ook voor de vaste medewerkers waar je mee in contact komt en in het werk wat zij doen. Naast dat dat nuttig kan zijn voor je netwerk maakt het je ook meer betrokken bij de organisatie en is het ook nog eens gewoon leuk en sociaal. Zorg dat je een visitekaartje op zak hebt wat je uit kan delen tijdens een gesprekje. Zeg gewoon 'ik ben wel op zoek naar betaald werk, en ik geef je gewoon heel brutaal een kaartje waarop staat wat ik zoek'.

Structuur, de deur uit, waardering en motivatie

Naast het genoemde netwerken en het sociale aspect is vrijwilligerswerk doen ook nog eens goed om structuur te houden in je losse leven sinds je werkloosheid. Het is heerlijk om wakker te worden en niet te hoeven nadenken wat je gaat doen maar op pad te gaan naar je vrijwilligersbaan. Spreek bij voorkeur in de ochtend af, dat geeft je ook een stok achter de deur om op tijd uit je bed te komen, mocht je daar wat moeite mee hebben. Het is zaak om je periode van werkloos zijn goed te gebruiken. Maar ook de waardering van je tijdelijke collega's kan heel erg fijn zijn, iets wat je vaak mist als je niet meer werkt. Voldaan weer thuis gekomen heb je dan ook weer meer zin in lastige klussen, zoals weer verder te solliciteren.

Motivatie houden in je vrijwilligerswerk

Hoe fijn vrijwilligerswerk ook kan zijn, toch kan het soms zijn dat je motivatie ver te zoeken is. De gedachte borrelt op dat je hiermee geen geld verdient, of je vindt wat je doet gewoon niet zo leuk meer als eerst. Probeer dit dan bespreekbaar te maken. Denk ook eens na wat je zelf zou kunnen veranderen, kun je andere taken gaan doen of je huidige taken anders aanpakken zodat je het weer leuker vindt? Een eigen inbreng wordt vaak zeker wel gewaardeerd.

Stoppen met je vrijwilligerswerk

Heb je je droombaan gevonden of ben je echt klaar met deze vrijwilligersbaan? Dat is geen schande. Blijf niet zomaar weg maar geef netjes aan dat je besloten hebt te stoppen met het werk. Bespreek ook hoe je je lopende werkzaamheden overdraagt en wanneer je voor het laatst zal zijn. Door ook deze onbezoldigde baan netjes af te sluiten houd je een eventueel contact of netwerk open voor wellicht een kans in de toekomst. Je weet maar nooit!
© 2014 - 2017 Drie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Niets om handen? Doe vrijwillig thuiswerk!Niets om handen? Doe vrijwillig thuiswerk!Vrijwilligers zijn eigenlijk altijd en overal nodig. veel werkzaamheden moeten worden gedaan, zonder dat er een budget v…
Vrijwilligerswerk en maatschappelijke stagesTegenwoordig hoor je van steeds meer mensen dat ze, naast hun gewone werk, ook nog aan vrijwilligerswerk doen. Het wordt…
Vrijwilligerswerk doen en daarvoor toch geld ontvangenVrijwilligerswerk doen en daarvoor toch geld ontvangenNaast z'n werk zet menigeen zich met hart en ziel in voor club, vereniging, goed doel enz. En als gepensioneerde of alle…
Vrijwilligerswerk, een dankbare hobbyMeer dan een miljoen mensen in Nederland doen vrijwilligerswerk, de meeste zijn boven de 45 maar vrijwilligerswerk kan e…
Vrijwilligerswerk in NederlandVrijwilligerswerk in NederlandIn Nederland doen heel veel mensen vrijwilligerswerk en het vrijwilligerswerk is in Nederland een belangrijke economisch…
Bronnen en referenties
  • http://vrijwilligerswerk.nl/?content=/889 - Ruimere regels voor vrijwilligerswerk naast WW-uitkering - geraadpleegd 6 nov. 2014
  • http://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/mag-ik-vrijwilligerswerk-doen-naast-mijn-uitkering/ - geraadpleegd 6 nov. 2014

Reageer op het artikel "Vrijwilliger en werkloos: voordelen van vrijwilligerswerk"

Reactie

Arthur, 09-06-2015 00:10 #1
Gratis werken? Wordt mijn huur dan ook verlaagd tot nul? O maar ik heb ook nog wel banen voor mensen die gratis willen werken. Boom moet gesnoeid, tuindeur gemaakt. Oppas voor kinderen & schilder & herstelwerkzaamheden. Maar die vrijwilliger komt nooit! Hoe krijgen die organisaties dat dan voor elkaar?

Punt van het verhaal: ik heb thuis nog veel op te knappen/organiseren. Dat doe ik wel ''vrijwillig'' en dan heb ik tijd om gratis voor een ander te werken als ik zelf schaapjes op het droge heb! Eerder niet.

Infoteur: Drie
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!