InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Nationale Actie Giro 555 voor de Filipijnen
nieuws uitgelicht

Nationale Actie Giro 555 voor de Filipijnen

Nationale Actie Giro 555 voor de Filipijnen Nederland voert op 18 november 2013 een publieke actie om geld in te zamelen voor de slachtoffers van de tyfoon Haijan die over de eilanden raasde en vernieling en dood en verderf zaaide. Op radio en tv wordt er aandacht aan besteed. Motto van de actie is: ‘Geef met gulle hand.’ De actie heet: 'Help slachtoffers ramp Filipijnen.'

Haiyan

De Filipijnen worden op 8 november 2013 getroffen door een tyfoon. De stad Tacloban op het eiland Leyte werd zwaar getroffen. Huizen en bomen werden vernield en de verwoestende storm Haiyan maakt duizenden slachtoffers. Haiyan was een superstorm met windstoten die nooit eerder werden gemeten. Sommige hadden een kracht van 350 kilometer per uur. De storm zorgde ook voor metershoge vloedgolven. De actie die in Nederland op 18 november werd gevoerd haalde geld op voor de slachtoffers.

TV-hulpactie

De radio- en tv-actie voorzag in een programma waar honderden vrijwilligers aan mee werkten, waaronder vele bekende Nederlanders. Die vrijwilligers zaten in het pand van Beeld en Geluid in Hilversum in een belpanel om telefoontjes aan te nemen van Nederlanders die bellen en geld willen doneren. Bekende Nederlanders die meededen waren onder meer Joris Linssen, Kees Tol, Art Rooijakker, Filemon Wesselink, Jet Bussemaker, André Kuipers, Ivo Niehe, Marco Borsato, Geraldine Kemper, Patty Brard, Klaas Drupsteen en Alberto Stegeman.

Radio 2 en televisie

Van zes tot zes uur was er op Radio 2 een uitzending van de Nationale Actiedag ‘Help de Filipijnen’. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum zond de actie uit. Er traden op de actiedag vele Nederlandse artiesten op, waaronder Guus Meeuwis, Roel van Velzen, Handsome Poets, Bo Saris en Niels Geusebroek. De gezamenlijke tv-uitzending was vanaf 22.30 uur op Nederland 1, RTL4 en SBS6. De presentatie was in handen van Humberto Tan, Bridget Maasland, Jeroen Pauw en Paul Witteman.

Giro 555

Wie aan Giro 555 wilde doneren, het gironummer van de Samenwerkende Hulp Organisaties (SHO), kon bellen naar het telefoonteam. De telefoonnummers werden via radio en televisie bekendgemaakt. Tijdens de actie namen vertegenwoordigers van de Filipijnse gemeenschap, het ministerie van Buitenlandse Zaken en van de hulporganisaties het woord om te vertellen over de ramp en over de bestemming van het geld. Op 18 november 2013 was het officiële dodental opgelopen tot bijna vierduizend en vele mensen werden toen nog vermist. Bijna 4 miljoen mensen hadden hun huizen moeten verlaten en er waren zeker 540.000 huizen vernield.

Samenwerkende Hulporganisaties

Naast de landelijke actie op radio en tv houden vele particulieren en organisaties in het land een actie die ze aanmelden bij de SHO. Op 18 november is er op 12.00 uur een tussenstand op de rekening van Giro 555 van 10 miljoen euro. Het geld wordt ondermeer gebruikt voor hulp pakketten voedsel, ziekenhuizen en onderkomens. Op de Filipijnen is een noodhulpcoördinator aanwezig om te zorgen dat het geld op de juiste plaats komt.

Toeristen

Toerisme is een belangrijke bron van inkomsten voor de Filipijnen. De eilanden hopen dat de toeristen blijven komen. De Filipijnse minister van Toerisme, Ramon Jimenez, deed een oproep. De hulpactie, zoals de actie die op de Nederlandse radio en televisie werd gehouden, was heel erg welkom, maar de toeristen zorgen voor een structurele bron van inkomsten. Als bijdrage aan de wederopbouw gaf de Europese Unie zeven miljoen euro extra aan de regio waar Haiyan heeft huisgehouden. Die bijdrage kwam bovenop de bijdrage van dertien miljoen die al was vrijgemaakt voor de slachtoffers. De afzonderlijke lidstaten gaven ook zelf geld aan de Filipijnen en de Verenigde Naties riep de 193 lidstaten op om financieel te helpen.

Opbrengst

De opbrengst van de actie in Nederland was de eerste dag 18 miljoen euro. Enkele dagen later stond de teller al op 25 miljoen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Orkaan Haiyan, zwaarste orkaan ooitOrkaan Haiyan, zwaarste orkaan ooitOrkanen kennen wij hier in Europa eigenlijk alleen maar van de televisie. Er wordt hier wel eens een windhoos gezien, ma…
Is geld storten op giro 555 betrouwbaar?Is geld storten op giro 555 betrouwbaar?Bijna ieder jaar worden de burgers in de wereld opgeschrikt door een nieuw natuurgeweld. Vaak gaat het om hevige stormen…
Top 40 geschiedenisDe Top 40 is ontstaan bij het vroegere Radio Veronica. Vanaf 2 januari 1965 verscheen de eerste editie onder de naam ‘Ne…
Pauw en Witteman, de late night talkshow van de VARAPauw en Witteman, de late night talkshow van de VARADe late night talkshow, oftewel het praatprogramma op de late avond, Pauw & Witteman was sinds 2006 een vast punt in onz…
Bronnen en referenties
  • www.nos.nl
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Nationale Actie Giro 555 voor de Filipijnen"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 01-10-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Goede Doelen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!