InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Burendag, vier dit nationale feest met je buren!

Burendag, vier dit nationale feest met je buren!

Op de vierde zaterdag van september viert Nederland de nationale Burendag. Wat houdt deze Burendag in en waarom wordt dit gevierd?

Wat is Burendag?

Het Oranje Fonds en Douwe Egberts zijn de initiatiefnemers van Burendag. Acht jaar gelden hebben ze deze nationale feestdag opgezet. Het wordt gevierd op de vierde zaterdag van september. Hier zijn heel wat mensen, buren dus, die hier jaarlijks aan meedoen. Er worden verschillende activiteiten georganiseerd door het land, waar buren elkaar kunnen ontmoeten. Om een leuke activiteit mogelijk te maken kan van tevoren het Oranje Fonds om een geldbedrag worden gevraagd.

Het thema van Burendag

''Koppen bij elkaar'', dat is wat het thema van Burendag is. Er wordt van alles georganiseerd: ontbijtjes met de buurt, kampen en samen dingen opknappen, etc. Als je activiteit goedgekeurd wordt, keert het Oranje Fonds een maximaal bedrag van 500,- uit.

Voordelen van Burendag

Door Burendag worden buurten leuker, veiliger en socialer. Buurtgenoten ontmoeten elkaar en zetten zich samen in voor een leuke dag. Een dag die ze zich met elkaar positief blijven herinneren, het samen zijn en het met elkaar gezellig hebben. Burendag kan ervoor zorgen dat buurtgenoten elkaar ook op blijven zoeken na deze dag. Door het met elkaar iets bewerkstelligen en het contact op Burendag, bouwen buurtgenoten een band op met elkaar. Voor oudere mensen is dit een mooie manier om onder de mensen te blijven en contacten aan te gaan en te behouden. Ook organisaties voor mensen met een verstandelijke beperking maken geregeld gebruik van deze dag. Ze organiseren activiteiten waar buurtgenoten op af komen. Dit bevordert de integratie van mensen met een verstandelijke beperking in de maatschappij, wat erg positief is!

Burendag groots maken

Douwe Egbert en het Oranje Fonds willen Burendag promoten. Via reclame wordt Nederland de vraag gesteld: ''Wat doe jij op Burendag?''. Deze reclame is in de zomermaanden te zien en te horen op zowel tv als radio.

Samenwerking Douwe Egberts met het Oranje Fonds

In 2006 startte Douwe Egberts met de Burendag. In 2008 gingen zij samenwerken met het Oranje Fonds. Het Oranje Fonds is het nationale fonds voor initiatieven die het samenzijn van mensen bevorderen. Met deze initiatieven willen ze de samenhang tussen groepen mensen meer mogelijk maken. Douwe Egberts en het Oranje Fonds willen met de Burendag mensen dichter bij elkaar brengen.

Geld aanvragen bij het Oranje Fonds

Het Oranje Fonds heeft ieder jaar een deadline, een datum tot wanneer er geld aangevraagd kan worden voor leuke activiteiten met de buren. Deze deadline is rond eind augustus. Wanneer het totale gereserveerde bedrag door het Oranje Fonds is vergeven, stopt het Oranje Fonds met het verstrekken van geld voor Burendag. Wanneer je een leuke activiteit hebt bedacht en hier geld voor nodig hebt, zorg er dan voor dat je het idee op tijd indient bij het Oranje Fonds om hier geld voor te krijgen.

Burendag 2013

Burendag 2013 valt dit jaar op zaterdag 21 september. Helaas is het voor dit jaar te laat om zelf een idee bij het Oranje Fonds in te dienen en hier geld voor te ontvangen. Heb je een leuk idee voor volgend jaar? Dien je idee dan op tijd in vóór eind augustus. Dit jaar kun je genieten van andermans activiteiten.

Viert heel Nederland Burendag?

Het is niet verplicht om als buurt aan Burendag mee te doen. Er zijn heel wat buurten die wel iets leuks organiseren. Welke dat zijn kun je vinden op: Burendag. Vul daar je postcode in en weet wat er bij jou in de buurt of vlakbij te doen is!

Burendag op Facebook

Burendag heeft ook eigen Facebook pagina. Hier zijn leuke feitjes te vinden en buurtgenoten die een leuke activiteit organiseren. Je vindt het hier: Burendag Facebook
© 2013 - 2018 Wuppie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De maand september: niet alleen politiek gezien belangrijkDe maand september: niet alleen politiek gezien belangrijkDe maand september is politiek gezien een belangrijke maand (Prinsjesdag), maar er gebeurt meer in september. Het is de…
Speelschema Eredivisie 2012-2013, programma en uitslagenHet seizoen 2011-2012 zit er weer bijna op, de kampioen is bekend, de play-offs zullen moeten beslissen welke teams prom…
Speelschema Eredivisie 2014-2015, programma en uitslagenSpeelschema Eredivisie 2014-2015, programma en uitslagenNadat Ajax in het seizoen 2013-2014 de landstitel voor de vierde keer op rij heeft behaald was de strijd om de landstite…
Eredivisie 2010 - 2011, programma en uitslagen (wedstrijden)Eredivisie 2010 - 2011, programma en uitslagen (wedstrijden)Wedstrijden eredivisie 2010-2011: in het eredivisie seizoen 2009-2010 is FC Twente voor het eerst kampioen geworden. Wel…
Speelschema Eredivisie 2011-2012, programma en uitslagenSpeelschema Eredivisie 2011-2012, programma en uitslagenHet speelschema van de wedstrijden van seizoen 2011-2012 werd bekend gemaakt op 17 juni 2011. De eredivisie 2011-2012 be…
Bronnen en referenties
  • http://www.burendag.nl/

Reageer op het artikel "Burendag, vier dit nationale feest met je buren!"

Infoteur: Wuppie
Gepubliceerd: 16-09-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!