InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Animator worden (België)

Animator worden (België)

Animator worden (België) Vele jongeren dromen er van om animator te worden. Een hele zomer lang buiten zijn en spelen met kinderen. Soms dichtbij, soms aan zee en later ook in het buitenland. Toch moet er eerst een hele weg afgelegd worden vooraleer men animator is. Men moet eerst een cursus gaan volgen. Hiervoor moet men slagen en daarna moet men een stage van twee weken lopen. Indien dat ook goed verloopt, krijg je een attest. Dan pas ben je echt animator en kan je mee speelpleinen begeleiden.

Animator worden

Wie heeft er niet van gedroomd toen hij jong was. Animator worden, op kamp gaan met kinderen, een hele zomer lol maken en er dan nog voor betaald worden ook. Lijkt echt de droomvakantiejob, maar zo eenvoudig is het allemaal niet. Voor men volwaardig animator is, moet er een lange weg worden afgelegd. En je moet ook nog wel beschikken over een paar speciale karaktereigenschappen.

Animatorcursus volgen

De eerste stap is het volgen van een animatorcursus. Wanneer je deze cursus volgt, krijg je een goed beeld van het animatorwerk en kan je nagaan of het wel echt iets voor jou is. Je mag deze cursus volgen in het jaar waarin je 16 jaar wordt. Meestal duurt deze cursus een week en wordt deze gegeven tijdens de krokus- of de paasvakantie. Je moet mee op kamp (met inslapen dus) en je wordt er niet voor betaald. Integendeel, je moet er voor betalen, en wel zo'n 150 à 180 euro. Dit bedrag kan je in de meeste gevallen wel terugkrijgen na de cursus bij de stad of bij de gemeente. Verschillende organisaties organiseren deze cursus. Zo kan je terecht bij Kindervreugd, bij de verschillende mutualiteiten en bij verschillende organisaties die zelf kampen organiseren.

Tijdens deze eerste week leer je spelletjes spelen die je al lang vergeten was, leer je zelf een spel in elkaar zetten en aankleden, leer je zingen en dansen, maak je grappige knutselwerkjes, leer je met kinderen omgaan en conflicten oplossen en krijg je soms ook een korte cursus EHBO. Daarnaast is er natuurlijk ook nog plaats om lol te trappen. Er is meestal ook een vrije dag voorzien en een feestje op de laatste avond.

Je wordt tijdens deze eerste week beoordeeld en als het goed was, mag je door naar ronde twee: je stage!

Stage

Na het doorlopen van je monitorscursus, ga je stage lopen. Je zal meestal ingezet worden op speelpleinen dicht bij huis (iedere dag thuis slapen) of mogen meegaan op een kamp in het binnenland (afhankelijk van de organisatie waar je je cursus bij volgde). Heb je je cursus in de krokusvakantie gevolgd, dan kan je al op stage in de paasvakantie. Je mag natuurlijk ook wachten tot de grote vakantie. Je kiest zelf je periode en je kiest ook de leeftijdscategorie van de kinderen die je gaat begeleiden. Je hebt de hele kleintjes van 4 tot 6, de groep van 6 tot 8 en de groep van 8 tot 12. Afhankelijk van de organisatie kunnen deze leeftijdscategorieën verschillend zijn. Iedere leeftijdsgroep heeft zo zijn eigen voor-en nadelen. Tijdens deze stage, die twee weken duurt, zal je zelf spelletjes moeten verzinnen en iedere dag de kinderen moeten bezighouden of begeleiden. Voor deze stage word je betaald als vrijwilliger. Geen al te hoog bedrag dus, maar wel een aardig zakcentje. Indien je dat wenst kan je ook voor- of nabewaking doen. Dat levert weer wat meer op. Je wordt beoordeeld door animatoren die hun attest al hebben en door de hoofdanimatoren. Als alles goed is, krijg je daarna je attest en ben je eindelijk zelf animator. Ben je er niet door, dan zal je nog een extra stageweek moeten doen. Of twee. Normaal gezien mag je onbeperkt opnieuw beginnen maar moest je er na drie of vier maal niet door zijn, dan moet je je misschien toch eens beginnen afvragen of animator zijn wel echt iets voor jou is.

Je bent nu zelf animator

Wanneer je je attest in handen hebt, bent je zelf animator. Je kan nu aan de slag in het binnenland of op speelpleinen. Je mag zo lang werken als je zelf wilt, natuurlijk volgens de wetgeving op het vakantiewerk voor jongeren. Je kan meehelpen tijdens de herfstvakantie, tijdens de krokusvakantie, tijdens de paasvakantie of tijdens de grote vakantie. Tijdens de kerstvakantie is het aantal kampen eerder beperkt. Je verloning is nog steeds die van een vrijwilliger, maar zal iets hoger liggen dan tijdens je stage. Je kan natuurlijk ook aan de slag als animator in een vakantiepark. Dat brengt meer op.

Opleidingen blijven volgen

Een goede animator kan best geregeld opleidingen volgen om bij te leren. Bij verschillende organisaties worden deze opleidingen geregeld gegeven. Zo heb je weekends om toneel en dans aan te leren, om spelletjes te leren maken, om te leren improviseren, etc. Altijd handig, want hoe meer je kent, hoe groter je kansen zijn om een leuke werkplek te bemachtigen. Bovendien blijf je zo ook in contact met de groep waarmee je je cursus en / of je stage deed of leer je nieuwe mensen kennen.

Je kan natuurlijk ook andere opleidingen gaan volgen. Sportopleidingen bijvoorbeeld. Kan je bijvoorbeeld goed skiën, snowboarden of tennissen? Dan kan je mee een sportkamp begeleiden. Ben je handig en knutsel je graag? Dan kan je mee op knutselkamp. Kan je goed koken? Dan kan je mee op kookkamp. Ook danskampen doen het erg goed tegenwoordig, dus ga alvast je danspasjes maar oefenen. Voor taalkampen heeft men dan weer mensen nodig die goed zijn in vreemde talen.

Geen attest en toch mee op kamp?

Heb je geen animatorattest maar wil je toch graag eens mee op kamp? Geen nood, op een kamp heeft men heel wat mensen nodig buiten de animatoren. Zonder attest kan je bijvoorbeeld terecht in de keuken. Iedere dag lekker en gezond eten maken voor een hoop uitgehongerde kinderen is toch ook een leuk vooruitzicht? Je komt onder de mensen en je bent eens van huis weg. Vaak zijn de mensen van de kookploeg ook nog eens de vertrouwenspersonen van kinderen met heimwee of kleine probleempjes. Zo maak je je twee keer nuttig.

Wat wordt verwacht van een animator?

Niet iedereen kan zomaar animator worden. Van een animator worden wel een paar dingen verwacht natuurlijk.

Geduld

Een eerste, belangrijke vereiste is een grote portie geduld. Je zal je spel moeten uitleggen van A tot Z en indien nodig nog eens een tweede en een derde keer ook. Niet iedereen is even snel van begrip. Ook om de kinderen 's morgens op tijd klaar te krijgen en 's avonds op tijd in bed te krijgen, zal je geduld flink op de proef worden gesteld.

Zin voor verantwoordelijkheid

Ok, een hele zomer spelen is leuk, maar animator zijn is meer dan dat. Jij bent verantwoordelijk voor de kinderen die je zijn toevertrouwd en dus moet je er ook goed op letten. Jij moet hen een leuke tijd bezorgen en dus niet alleen aan jezelf denken. Je zal ook geregeld kleine brandjes moeten blussen want kinderen komen niet altijd even goed met elkaar overeen.

Een beetje autoriteit

Kinderen van tegenwoordig zijn niet altijd doetjes. Vergeet ook niet dat sommige van de kinderen die je gaat begeleiden slechts enkele jaartjes jonger zijn dan jezelf. Je zal dus best streng moeten zijn en een beetje respect moeten afdwingen of ze zullen snel op je kop zitten.

Verdraagzaamheid

Steeds meer kinderen van allochtone oorsprong gaan naar speelpleinen of gaan mee op kamp. Racisme is dus zeker niet op zijn plaats. Je zal verdraagzaam moeten zijn en met veel verschillende culturen moeten overweg kunnen. Een paar woordjes kennen in verschillende talen en wat afweten van andere gewoonten is dus zeker ook een pluspunt.

Empathie

Een hele dag of een hele week van huis weg zijn, is voor sommige kinderen best moeilijk. Je zal dus ook wel eens een troostend woordje moeten doen bij het ene of het andere kind. Je zal je ook geregeld moeten leren inleven in de leefwereld van de kinderen die je begeleidt. Een vijfjarige denkt nu eenmaal niet als een zestienjarige.

Creativiteit

Eerst en vooral zal je creatief moeten zijn om spelletjes te verzinnen of uit te werken. Maar eens je de spelletjes op papier hebt uitgewerkt, zal je ze ook in het echt moeten uitvoeren. En dan kan het al eens mis gaan. Het zal niet altijd verlopen zoals je gepland had. En dus zal je weer creatief moeten zijn om alles terug in goede banen te leiden.

Veel plezier!
Gerelateerde artikelen
Handboek Met je Klas op Kamp - do's and don't op schoolkampHandboek Met je Klas op Kamp - do's and don't op schoolkampHetty Hospes-van Rijn schreef een handboek voor mensen in het onderwijs en leiders van jeugdgroepen. Het boek bevat tips…
Stages: Tips voor stage lopenStages: Tips voor stage lopenVaak komt het ergens tijdens je opleiding wel naar voren: je moet stage lopen. Voor jezelf én je opleiding is een stage…
Wat is een maatschappelijke stage?Wat is een maatschappelijke stage?Leerlingen van het voortgezet onderwijs moeten vanaf het schooljaar 2011 Ė 2012, verplicht 30 uren maatschappelijke stag…
Cursus beleggenCursus beleggenVeel mensen die gaan beleggen weten niet goed waar ze aan beginnen. Daarom is het aan te raden op een cursus beleggen te…
Concentratiekamp Bergen-BelsenBergen-Belsen, vooral bekend als het kamp waar Anne en Margot Frank om het leven kwamen, samen met 70.000 andere gevange…

Reageer op het artikel "Animator worden (België)"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Jeugdbeweging
Schrijf mee!