InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Duurzaamheid in de goudmijnen: Solidaridad

Duurzaamheid in de goudmijnen: Solidaridad

Duurzaamheid in de goudmijnen: Solidaridad Goud is al eeuwenlang big business. Gedreven door stijgende prijzen van het goud stijgt ook de goud koorts. Maar hoe duurzaam is het gevonden goud? Bestaat er tegenwoordig nog zoiets als eerlijk goud? Solidaridad is een organisatie die zich inzet voor meer duurzaamheid in zowel de goudmijnen als in de sieradenindustrie. Ze helpen het landschap te herstellen na de beschadiging van graafmachines en zorgen dat er zo min mogelijk kwik gebruikt wordt tijdens het goud winnen. Ruim 25 miljoen mensen werken onder zeer slechte omstandigheden in de goudmijnen.

Problemen

Zodra de goudprijzen stijgen, gaan meer mensen op zoek naar goud. Zodra de waarde van goud stijgt, stijgt wereldwijd de koorts naar goud. Hoe meer mensen goud winnen, hoe groter de problemen ontstaan tijdens de winning: illegale mijnbouw ontstaat aan de lopende band. Mijnwerkers die onder zeer slechte omstandigheden de mijnen in moeten. Giftig kwik dat gebruikt wordt tijdens de goudmijnbouw.

Colombia

In een land als Colombia die al zo veel te verduren heeft met illegale mijnbouw, ontstaan illegale goudmijnen. De gevolgen in de jungle van Colombia zijn groot: goudzoekers doorbreken de kleine natuurlijke waterstroompjes en maken er enorme grote waterputten van. De toevoer van water in het regenwoud wordt hierdoor doorbroken. In de grote waterputten die goudzoekers uitgraven, ontstaat een poel vol met bacteriën.

Armoede

In Colombia leven vele mensen onder de grens van armoede. Arme boeren, die hun kinderen amper te eten kunnen geven, verpachten hun land graag tegen betaling aan een goudzoeker (contractors) die met enorme graafmachines alles vernietigen wat er maar te vernietigen valt op het land. Zodra de goudzoekers vertrekken is het land onbruikbaar voor landbouw wegens de zware beschadigingen van de graafmachines.

Solidaridad

Solidaridad zet zich in voor meer duurzaamheid in de goudmijnen. Solidaridad zet zich in om deze enorme waterputten die goudzoekers graven, op te vullen en doen er alles aan om de verdwenen gewassen van het verpachte land weer aan te vullen. Solidaridad zet zich in om het oude landschap te herstellen nadat goudzoekers het beschadigd achter hebben gelaten. Goudzoekers die milieueisen opvolgen en tijdens de gewinning van goud geen kwik gebruiken, krijgen een bonus.

Internationale organisatie

Solidaridad is een internationale organisatie die zich o.a. inzet om de groeiende wereldbevolking te voorzien van verantwoorde voedselproductie en alternatieven wil aanbieden voor fossiele brandstoffen. Zowel mijnbouw als industrie moeten overstappen op een andere manier van produceren, het moet allemaal meer verantwoordelijk en efficiënter gaan. Solidaridad investeert in ontwikkelingslanden om het landgebruik te verbeteren. Duurzame veranderingen hebben een grote positieve impact op de wereld en de wereldbevolking. Solidaridad werkt veel en nauw samen met organisaties die al werkzaam zijn in ontwikkelingslanden.

Samenwerken

Solidaridad werkt samen met Alliance for Responsible Mining en Oro Verde, een club van mijnwerkers, mijnbouwers en goudzoekers die al op een duurzame manier wijze goud wint in Colombia. Zij hebben samen een Fairtrade-Fairmined (FT-FM) standaard ingevoerd. Deze standaard zou er voor moeten zorgen dat:
  • Er minder schade aan de natuur wordt aangebracht en
  • Dat er minder schadelijke gevolgen zijn voor de gezondheid van de mijnbouwers en mijnwerkers.

Beloning

Om goudzoekers en mijnbouwers te stimuleren zich te houden aan deze standaard en aan de extra gestelde milieu eisen, is er een beloning vastgesteld. Goudzoekers en mijnbouwers die zich houden aan deze standaard krijgen een vergoeding die 10% boven de marktwaarde ligt. Als ze zich bovendien houden aan de extra gestelde milieu eisen, krijgen ze een bonus.

Oro Verde

Oro Verde zet zich in om zoveel mogelijk duurzaam en gerecycled fairtrade goud te gebruiken. Het probleem bij Oro Verde is wel dat zij nog geen grote hoeveelheden kunnen exporteren en dat de prijs een stuk hoger ligt.

Ghana

Niet alleen in Colombia is Solidaridad actief. Tegenwoordig zetten zij zich ook in voor duurzame mijnbouw in Ghana. Sinds 2012 ontvangt Solidaridad een extra bijdrage van de Postcode Loterij voor hun inzet in Ghana. Mijnwerkers en hun familie leven in Ghana in verschrikkelijke omstandigheden en iedere hulp is welkom. Het lijkt sterk op moderne slavernij.

Op weg naar goed goud

Op weg naar goed goud is een campagne van Solidaridad dat hiermee aandacht wil vragen voor de problemen in de goudmijnen. Iedereen die deze campagne steunt voor minimaal 15 euro ontvangt een leuke bonus: een armbandje met een messing ring. Het armbandje is ontworpen door de Nederlandse ambassadrice van Solidaridad en kunstenaar Bibi van der Velden. Het armbandje is exclusief ontworpen voor Solidaridad donateurs en staat symbool voor het kiezen van Goed Goud.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in goudGoud heeft heden een recordprijs gehaald. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een groeiende vraag van beleggers. Maa…
Beleggen in goudmijnenBeleggen in goudmijnenDe afgelopen jaren zijn steeds meer beleggers gaan beleggen in goudmijnen. De belangrijkste reden daarvoor was de toegen…
Investeren in goud: beleggen in goudmijnaandelenInvesteren in goud: beleggen in goudmijnaandelenGoud is een geschikte mogelijkheid om je in te dekken tegen inflatie en economische onzekerheid. Meestal denk je bij bel…
Afrikaans goud raakt opAfrikaans goud raakt opHet goud raakt op in 2017. Goud is schaars en de goudprijs kan in 2017 en de komende jaren weer gaan stijgen. Daar wille…
Bronnen en referenties
  • http://www.opwegnaargoedgoud.nl/?gclid=CKOP0PnRgbgCFdDJtAod2UsA_A
  • http://opwegnaargoedgoud.nl/over-solidaridad
  • http://www.solidaridad.nl/pers/2013/06/07/wagners-rheingold-op-weg-goed-goud
  • http://www.solidaridad.nl/goud
  • http://opwegnaargoedgoud.nl/oro-verde
  • http://www.solidaridadnetwork.org/partners/alliance-responsible-mining-arm

Reageer op het artikel "Duurzaamheid in de goudmijnen: Solidaridad"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 26-06-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!