InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Geen demografisch gevaar voor Israël
nieuws uitgelicht

Geen demografisch gevaar voor Israël

Geen demografisch gevaar voor Israël Een studie van de Wereldbank toont aan dat de demografische balans in het Land Israël geen bedreiging vormt voor de joodse meerderheid; voorspellingen van Arabische bevolkingsgroei in de Palestijnse gebieden is sterk overschat, met joodse geboortecijfers in Israël binnen de Groene Lijn constant stijgend en Arabische geboortecijfers constant dalend.

'Demografie is een strategisch voordeel'

Onderzoeker Yoram Ettinger van het Amerikaans-Israëlisch Demografisch Onderzoeks Groep zegt: "Israëls demografie vormt een strategisch voordeel. De claim dat joden een minderheid zouden gaan vormen tussen de rivier de Jordaan en de Middellandse Zee, is in directe tegenspraak met de demografische realiteit. Zo'n claim is gebaseerd op demografisch fatalisme dat overheerst bij de Israëlische academici, media, politiek en veiligheidssector. Het is de basis geworden voor kritieke nationale veiligheidsbeslissingen. Echter demografisch fatalisme is een zelfmoordvoorschrift -vooral in het Midden Oosten- en wordt gevoed door grote foute voorveronderstellingen die leiden tot grote foutieve beslissingen. Er is een demografisch probleem, maar het is niet dodelijk."

Binnen de grenzen van 1967

Volgens het Israëlisch Centraal Bureau voor de Statistiek (ICBS) is het joodse geboortecijfer gestegen van 2,6 naar 2,8 gedurende de periode 1996-2006. Gedurende deze zelfde periode lieten de Arabische moslims een daling zien van 4,7 naar 4,0, terwijl de Druzische bevolking een daling liet zien van (3,4 naar 2,6) en de Arabische christenen een daling van 2,7 naar 2,2.
Ettinger: "Sinds 1948 heeft het ICBS het joodse geboortecijfer ondergewaardeerd en het Arabisch geboortecijfer overgewaardeerd door het negeren van Arabische emigratie en het minimaliseren van de joodse immigratie. Het heeft ook het feit over het hoofd gezien dat de joodse demografie niet dezelfde is als de westerse qua aard. Bovendien heeft het ICBS het feit genegeerd dat joden en Arabieren verschillend reageren op ongewone economische en militaire ontwikkelingen.

Westelijke Jordaanoever en Gaza

Een studie van de Wereld Bank over de Westelijke Jordaanoever en Gaza toonde een dramatische kloof tussen de officiële voorspellingen over de bevolkingsgroei door de Palestijnse Autoriteiten en het feitelijke aantal kinderen geregistreerd in de eerste klas. Volgens de onderzoekers van de Wereld Bank is de discrepantie te wijten aan een daling van de Arabische geboortecijfers en een stijging van de emigratie uit de Westelijke Jordaanoever en Gaza.

Kijkend naar het schoolsysteem in de Palestijnse gebieden dan toont de studie van de Wereld Bank aan dat er een daling is van 8 procent in het aantal kinderen dat voor school geregistreerd staat voor de vijfde klas. Dit was in scherp contrast met de officiële voorspellingen van de Palestijnse Autoriteit die ervan uit gingen dat het aantal geregistreerde studenten met 24 procent zou toenemen in september 2006. Er wordt dus sterk geknoeid met de cijfers door de Palestijnse Autoriteiten, waarschijnlijk om politieke redenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AnnaAnouk, Pixabay
  • Arutz Sheva

Reageer op het artikel "Geen demografisch gevaar voor Israël"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Midden-Oosten
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!