InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > 3FM Serious Request 2013

3FM Serious Request 2013

Dit jaar vindt de 10e editie plaats van 3FM Serious Request. Doel van 2013 is: Kom in actie voor kinderen die sterven door diarree. Al negen jaar heeft Radio 3FM deze grootscheepse inzamelingsactie voor een stille ramp georganiseerd. Dit jaar zullen drie DJ's zich weer zes dagen opsluiten in het glazen huis, dat dit jaar staat op het Wilhelminaplein in Leeuwarden. Van 18 t/m 24 december zullen drie DJ's 24 uur per dag live radio en televisie maken vanuit het glazen huis. Zij eten die zes dagen niet. Met deze actie roepen zij zoveel mogelijk mensen op in actie te komen voor een stille ramp.

3FM Serious Request 2013

Al negen jaar voeren DJ's van Radio 3FM in samenwerking met het Rode Kruis in de week voor Kerst actie voor stille rampen waar niet direct aandacht voor is. Gedurende zes dagen sluiten drie DJ's van 3FM zich op in een glazen studio, het glazen huis. Zij draaien zes dagen, 24 uur per dag, op verzoek (request) muziek tegen betaling. Tussen het draaien van muziek door vragen zij aandacht voor de stille ramp en informeren zij het publiek hierover. In 2013 staat 3FM Serious Request in het teken van kinderen die sterven door diarree.

Kinderen die sterven door diarree

Per jaar sterven er 800.000 kinderen aan de gevolgen van diarree. Het glazen huis komt dit jaar in Leeuwarden te staan op het Wilhelminaplein. De 3 DJ's gaan wederom zo veel mogelijk geld inzamelen om kinderen over de hele wereld te redden. Doel is om de kindersterfte over de hele wereld zo veel mogelijk terug te dringen.

Oorzaken van diarree bij kinderen

Diarree in ontwikkelingslanden is meestal het gevolg van slechte hygiëne, gebrek aan schoon drinkwater en gebrek aan goede sanitaire voorzieningen. Vooral kinderen tot 5 jaar lopen risico te sterven aan diarree door uitdroging, omdat hun weerstand nog onvoldoende is.

Wat biedt het Rode Kruis?

Het Rode Kruis biedt op verschillende manieren zorg. Schoon drinkwater, zeep en de aanleg van betere sanitaire voorzieningen moeten ervoor zorgen dat kinderen beschermd worden tegen diarree. Door toediening van ORS kunnen kinderen met diarree gered worden. ORS is een mengsel van zout en suiker en voorkomt uitdroging. Vrijwilligers van het Rode Kruis geven ouders en kinderen voorlichting over hygiëne en de behandeling van diarree.

Negen jaar 3FM Serious Request

2004:

In 2004 is gestart met de eerste editie van 3FM Serious Request in samenwerking met het Rode Kruis. De actie was gericht op hulp aan de vluchtelingensituatie in Darfur.
  • Actie: Jouw druppel op een gloeiende plaat voor Darfur
  • Plaats: de Neude in Utrecht
  • Periode: 20 t/m 24 december 2004
  • DJ's: Giel van Beelen, Wouter van der Goes en Claudia de Breij
  • Ingezameld bedrag: € 915.955 euro

2005:

In 2005 vond de tweede editie van 3FM Serious Request plaats.
  • Actie: Red een kind in Congo
  • Plaats: de Neude in Utrecht
  • Periode: 19 t/m 24 december 2005
  • DJ's: Giel Beelen, Gerard Ekdom en Wouter van der Goes
  • Ingezameld bedrag: € 2.203.549 euro

2006:

In 2006 stond de derde editie van 3FM Serious Request in het teken van slachtoffers van landmijnen in oorlogsgebieden.
  • Actie: 30 miljoen landmijnen
  • Plaats: de Neude in Utrecht
  • Periode: 19 t/m 24 december 2006
  • DJ's: Giel Beelen, Gerard Ekdom en Sander Lantinga
  • Ingezameld bedrag: € 2.848.495 euro

2007

2007 was het jaar waarin de DJ's van 3FM actie voerden voor schoon drinkwater.
  • Actie: De wereld schreeuwt om drinkwater
  • Plaats: het Plein in Den Haag
  • Periode: 19 t/m 24 december 2007
  • DJ's: Michiel Veenstra, Gerard Ekdom en Rob Stenders
  • Ingezameld bedrag: € 5.249.466 euro

2008

In 2008 werd door de DJ's van 3FM geld ingezameld voor vluchtelingen over de hele wereld.
  • Actie: Een vluchteling is nergens zonder jouw hulp
  • Plaats: Breda op de Grote Markt
  • Periode: 19 t/m 24 december 2008
  • DJ's: Coen Swijnenberg, Paul Rabbering en Giel Beelen
  • Ingezameld bedrag: € 5.702.621 euro

2009

De zesde editie van 3FM Serious Request in 2009 stond in het teken van de bestrijding van malaria.
  • Actie: Stop Malaria, Play the Music
  • Plaats: de Grote Markt in Groningen
  • Periode: 19 t/m 24 december 2009
  • DJ's: Gerard Ekdom, Giel Beelen en Annemieke Schollaardt
  • Ingezameld bedrag: € 7.113.447 euro

2010

In 2010 streden de DJ's van 3FM voor de stille slachtoffers van aids. Met name was er aandacht voor de aidswezen.
  • Actie: Aids nam hun ouders weg, geef ze hun toekomst terug
  • Plaats: de Markt in Eindhoven
  • Periode: 19 t/m 24 december 2010
  • DJ's: Gerard Ekdom, Giel Beelen en Coen Swijnenberg
  • Ingezameld bedrag: € 7.471.000 euro

2011

In de achtste editie van 3FM Serious Request in 2011 zamelden de DJ's geld in voor alleenstaande moeders in oorlogsgebieden.
  • Actie: This one's for mama
  • Plaats: Leiden, op de Oude Singel
  • Periode: 19 t/m 24 december 2011
  • DJ's: Timur Perlin, Gerard Ekdom en Coen Swijnenberg
  • Ingezameld bedrag: €8.621.004 euro

2012

  • In 2012 zamelden de DJ's van Serious Request geld in voor de babysterfte in de wereld.
  • Actie: Let's hear it for the babies
  • Plaats: Enschede, Grote Markt
  • Periode: 18 t/m 24 december 2012
  • DJ's: Gel Beelen, Michiel Veenstra, Gerard Ekdom
  • Ingezameld bedrag: € 12.251.667 euro

Wat is er bereikt met 3FM Serious Request?

Met al het geld wat de afgelopen jaren is opgehaald door de DJ's van 3FM Serious Request heeft het Rode Kruis heel veel mensen over de hele wereld kunnen helpen:
  • In 2004 heeft het Rode Kruis een ziekenhuis kunnen bouwen in Dafur. Zij hebben gezorgd voor schoon drinkwater, toiletten en douches. Hiermee zijn in totaal 268.020 mensen geholpen
  • In 2005 heeft het Rode Kruis gevluchte kinderen en kindsoldaten kunnen herenigen met familie in Congo. Zij hebben 2.219.101 mensen in Congo kunnen helpen.
  • In 2006 is het geld, opgehaald met de actie, door het Rode Kruis besteed aan de ondersteuning van revalidatiecentra. In 30 verschillende landen is hulp geboden door middel van protheses en krukken voor slachtoffers van landmijnen. Totaal zijn er 159.190 mensen geholpen.
  • In 2007 heeft het Rode Kruis met het ingezamelde geld in acht landen waterpunten- en systemen aangelegd, toiletten gebouwd en voor schoon drinkwater gezorgd. Zij hebben hiermee 3.073.900 mensen kunnen helpen.
  • In 2008 is het geld wat je DJ's hebben ingezameld besteed aan de hulp van 2.821.037 vluchtelingen. Het Rode Kruis heeft gezorgd voor een veilig onderkomen, voedsel, medische hulp en schoon drinkwater. Zij hebben mensen begeleid in het opbouwen van een nieuw bestaan door ze een eigen stukje grond te bieden en de materialen voor het bouwen van een huis.
  • In 2009 hebben de DJ's met hun actie gestreden tegen de dodelijke ziekte malaria. Het Rode Kruis heeft met het ingezamelde geld 4.307.638 mensen kunnen beschermen tegen malaria. Door netten, medicatie en voorlichting heeft het Rode Kruis 7.456.567 mensen kunnen bereiken. Ook is geld besteed aan de opleiding van vrijwilligers van het Rode Kruis.
  • In 2010 stond 3FM Serious Request in het teken van de stille slachtoffers van aids. Veel kinderen zijn, door het overlijden van ouders aan aids, alleen achter gebleven. Het Rode Kruis heeft met het geld kunnen zorgen dat kinderen weer naar school kunnen of een vakopleiding kunnen volgen. Zij bieden medische, persoonlijke en emotionele ondersteuning, geven voorlichting en trainen vrijwilligers van het Rode Kruis voor voorlichting en psychische ondersteuning. Hiermee zijn 13.250 aidswezen uit dertien verschillende landen geholpen.
  • In 2011 heeft het Rode Kruis 160.000 alleenstaande vrouwen en kinderen in oorlogsgebieden kunnen helpen. Zij hebben waterputten en toiletten gebouwd en hebben ondersteuning geboden door middel van medische zorg en voedsel.
  • In 2012 heeft het Rode Kruis het ingezamelde geld besteed aan medische hulp, voorlichting en het begeleiden van vrouwen bij hun zwangerschap en bevalling.
© 2012 - 2019 Caressa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Serious Request 2009 met Het Glazen Huis in GroningenHet Glazen Huis van Serious Request staat elk jaar in een andere plaats. In 2010 was dat Groningen. DJ’s van 3 FM prober…
Serious Request in LeeuwardenSerious Request in LeeuwardenSerious Request is een actie die geld inzamelt voor het Rode Kruis. Elk jaar wordt een 'stille ramp' uitgekozen doel. In…
Bronnen en referenties
  • http://seriousrequest.3fm.nl/nieuws/detail/5349712/3fm-serious-request-alle-jaren-in-vogelvlucht
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/3FM_Serious_Request#3FM_Serious_Request_2005_.28.27Red_een_kind_in_Congo.27.29
  • http://www.dichtbij.nl/groot-leiden/regionaal-nieuws/artikel/2469105/serious-request-leiden-hielp-160000-vrouwen-en-kinderen.aspx
  • http://www.rodekruis.nl/campagnes/3fm-serious-request-2012/paginas/babysterfte.aspx

Reageer op het artikel "3FM Serious Request 2013"

Infoteur: Caressa
Laatste update: 09-10-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!