InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Normen, leiderschap en communicatie

Normen, leiderschap en communicatie

Normen, leiderschap en communicatie Mensen zijn "kuddedieren". Mensen wonen in groepen, leven in groepen, spelen in groepen en werken in groepen. Een mens wil horen bij een groep, ook al is dat de groep die liefst nergens bij wil horen. Mensen socialiseren in een groep of keren zich daar juist van af. Mensen identificeren zich met een groep en kunnen daarna wat toevoegen aan hun eigen identiteit. Een groep heeft normen en waarden. De mens heeft de keuze: wil ik me conformeren of juist niet.

Hoe communiceren wij?

De hele mensheid, met zijn cultuur en ontwikkeling, is afhankelijk van communicatie. Communicatie is: mededelen.
Communicatie kan verbaal zijn ( het gebruik van woorden, zinnen) en non-verbaal ( het gebruik van het lichaam).
Het verbale deel zorgt ervoor dat er wat gezegd wordt, het non-verbale HOE het gezegd wordt.
"Hé, je hebt nieuwe schoenen!" kan op twee manieren uitgelegd worden:
  • Ik zie dat je nieuwe schoenen hebt en ik vind ze mooi.
  • Ik zie dat je nieuwe schoenen hebt, maar ik vind ze spuuglelijk.
Vaak wordt door het non-verbale gedrag bij deze uitspraak wel snel duidelijk wat bedoeld wordt.
Communicatie in een kleine groep (bijvoorbeeld in een relatie) kan ook voor oorzaak en gevolg in het gedrag leiden.
O. Marmet noemt als voorbeeld in zijn boek "Kleine sociale psychologie":
Een energieke vrouw leeft samen met een passieve man. ZIJ klaagt vaak dat ze alles alleen moet doen, haar man interesseert zich nergens voor. HIJ laat haar juist haar gang gaan, omdat hij weet dat het toch gebeurt zoals zij het wil.
Natuurlijk is voor de oningewijde te zien dat beiden elkaar wederkerig beïnvloeden.
Communiceren kan bevorderen dat twee of meer personen een goed gesprek hebben. Het doel van zo'n gesprek is dan altijd consensus, overeenstemming.
Communicatie kan ook tot twistgesprekken leiden, de deelnemende personen willen dan beiden hun gelijk halen. Vaak draait dit uit op een ruzie. Bij kinderen komt dit vaak voor.

Normen

De definitie van "norm" is: regel, richtsnoer.
Mensen willen in de regel bij een groep horen, die leeft en denkt volgens de eigen normen. Het gedrag van zo'n groep sluit aan bij de eigen wenselijkheid.
  • Bij de keuze voor een politieke partij tijdens verkiezingen, spelen de normen van die partijen een grote rol.
  • Bij de keuze voor mensen waarmee men graag omgaat, spelen de normen van die "vrienden" mee.
  • Bij de keuze voor mensen waarmee men graag werkt, spelen normen een rol op de werkvloer.
Het horen bij een groep kan ook leiden tot stilstand van ontwikkeling. De denkwijze van mensen in zo'n groep is te gelijk.
Mensen die afwijkende ideeën, meningen hebben, sneeuwen onder of keren zich af van een groep. Het afkeren van een groep kan soms heel vervelende gevolgen hebben voor een mens.

Positie, plaats in de groep

In een groep, of dat nu thuis is, op het werk of op vakantie, heeft iedereen een bepaalde positie. Een persoon kan de drukke prater zijn, de regelaar, de clown of juist de stille die alles over zich heen laat komen.
In een spontaan ontstane groep ontstaat ook de positie van de leider spontaan. Hij of zij bepaalt een doel,neemt initiatieven, heeft ideeën, regelt de zaken binnen zo'n groep en kan zich in de behoeften van de individuen verplaatsen.
Freud noemde de ouder-kind relatie de basis voor de communicatiepatronen die een mens in de rest van zijn leven in het contact met anderen hanteert. In een leider-groepslid relatie komen die zelfde patronen dus ook terug. Het groepslid ziet de leider als voorbeeld en identificeert zich ermee.

De leider

Een onderzoek van Intermediair bracht vier soorten leiders voort:
  • De masculiene leider ( is dominant en krachtig)
  • De feminiene leider ( is warm en gevoelig)
  • De androgyne leider (is in het bezit van bovenstaande vier kwaliteiten)
  • De ongedifferentieerde leider (is niet of nauwelijks in het bezit van bovenstaande vier kwaliteiten)
(Overigens blijkt dat de androgyne leider door de meeste mensen het sterkst gewaardeerd wordt. Vrouwen schijnen vaak die vier kwaliteiten te bezitten).
Rogier Offerhaus ( trainer en auteur van "Inspirerend leiderschap") noemt voor het leiderschap drie typen:
  • De actieve doener (volwassene)
  • De positieve denker (volwassene)
  • De gelukkige voeler (kind)
Hij baseert deze typen op de ideeën van Freud:
Deze sprak over het superego, het ego en idego, de mens heeft alle in zich.
  • Het superego De mens de "Ik" , ik ben de winnaar, ik ben de manager.
  • Het Ego wordt gebruikt om de mens zich te laten verwezenlijken.
  • Het Idego. Hierin zitten de instincten en behoeften van de mens: honger, dorst, vechten, vluchten, liefde.
Een goede, inspirerende leider gebruikt zijn of haar "actieve doener" om samen met de medewerkers te communiceren en het werk te doen. De "positieve denker" komt naar boven bij het bepalen van een doel, strategieën en structuren te bedenken en beslissingen te nemen. De " gelukkige voeler" inspireert en motiveert het team.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het imago van een organisatie sturen met de CI-mixHet imago van een organisatie sturen met de CI-mixVoor een sterk imago van een organisatie moet eerst de identiteit van de organisatie op orde zijn. Dit is wat de corpora…
Waar komt agressie vandaan?Waar komt agressie vandaan?Waar komt agressie vandaan? Er zijn verschillende theorieën over de herkomst van agressie. Van der Ploeg (2003) noemt de…
Adolescentie: Seksualiteit en gezinssituatieAdolescentie, ook wel pubertijd genoemd, is de meest complexe ontwikkelingsfase in het leven van een kind. Tal van probl…
Sociaal Hygiëne BeleidSociaal Hygiëne BeleidSociaal Hygiëne is een wettelijke eis als je een horecabedrijf wilt starten. Logisch, als beheerder, bedrijfsleider en/o…
Bronnen en referenties
  • Intermediair
  • Rogier Offerhaus, Inspirerend leiderschap
  • Otto Marmet, Kleine sociale psychologie

Reageer op het artikel "Normen, leiderschap en communicatie"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 15-08-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!