InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Carnaval: 11, 12 en 13 februari 2018

Carnaval: 11, 12 en 13 februari 2018

Carnaval: 11, 12 en 13 februari 2018 De datum van carnaval wordt berekend op basis van de datum van Pasen. Na het carnavalsfeest werd er namelijk van origine 40 dagen gevast tot Pasen (zondagen uitgezonderd). De 1e carnavalsdag valt exact 7 weken voor 1e Paasdag. Omdat Paaszondag de eerste zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente (21 maart) is, verandert elk jaar de data van carnaval. De vroegst mogelijke datum van carnaval is 1 februari, de laatste mogelijke datum 9 maart.

Carnaval in Nederland

Het van oorsprong katholieke feest Carnaval wordt voornamelijk in de (van oudsher) katholieke gedeelten van Nederland gevierd. Vooral in Noord-Brabant en Limburg wordt het wijdverbreid gevierd. Ook in delen van Gelderland, Zeeland, Overijssel en Drenthe wordt het gevierd. Zelfs in de overige delen van Nederland zijn er 'carnavalsenclaves' te vinden. Binnen Nederland zijn er twee soorten carnaval, namelijk het Rijnlands carnaval en het Bourgondisch carnaval. Tijdens carnaval is het normaal dat men zich uitdost of verkleedt. In 2018 vindt carnaval plaats op 11, 12 en 13 februari.

Datum carnaval Nederland

Het carnavalsseizoen begint elk jaar al op 11 november om 11:11 uur. Dit wordt de elfde van de elfde genoemd. Vaak vinden er in de verschillende carnavalsplaatsen al bepaalde ceremonies plaats. Overigens wordt het getal elf ook wel het getal van de dwazen en de gekken genoemd. Vervolgens vinden er in de maanden tussen de elfde van de elfde en het daadwerkelijke carnaval verschillende activiteiten plaats. Zo zijn diverse carnavalsverenigingen actief met het creëren van carnavalspraalwagens, die gebruikt worden tijdens een van de vele optochten in het land. Het officiële carnaval duurt van zondag tot en met dinsdag, maar in de praktijk vinden er vaak al op de zaterdag (of zelfs de vrijdag) voorafgaand aan de carnavalszondag carnavalsfestiviteiten plaats. Ook vinden er soms op de woensdag (Aswoensdag) nog festiviteiten plaats. De officiële carnavalsdata (zondag tot en met dinsdag) voor de komende jaren zijn:

JaarDatum
201811 februari, 12 februari, 13 februari
20193 maart, 4 maart, 5 maart
202023 februari, 24 februari, 25 februari
202114 februari, 15 februari, 16 februari
202227 februari, 28 februari, 1 maart
202319 februari, 20 februari, 21 februari
202411 februari, 12 februari, 13 februari
20252 maart, 3 maart, 4 maart
202615 februari, 16 februari, 17 februari
20277 februari, 8 februari, 9 februari
202827 februari, 28 februari, 29 februari (schrikkeljaar)
202911 februari, 12 februari, 13 februari
20303 maart, 4 maart, 5 maart

Carnaval in het buitenland

Ook buiten Nederland wordt er carnaval gevierd. Het bekendste voorbeeld hiervan is het carnaval van Rio de Janeiro. Maar ook in bijvoorbeeld overige delen van Zuid Amerika, België, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, de Verenigde Staten (New Orleans, namelijk Mardi Gras), Venetië, Engeland en Spanje vinden carnavalsactiviteiten plaats. Op Sint-Maarten vindt een carnavalsfeest plaats op Koninginnedag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Carnaval: 11, 12 en 13 februari 2018"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 16-01-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Grote evenementen
Schrijf mee!