InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Cultuur Israël: Het dagelijks leven in Israël

Cultuur Israël: Het dagelijks leven in Israël

Cultuur Israël: Het dagelijks leven in Israël Het dagelijks leven in Israël betreft woningen en het wonen, de doordeweekse werkzaamheden, onderwijs, sport en ontspanning. U zult merken dat het dagelijks leven in Israël veel overeenkomsten heeft met het leven in Nederland. Wel is het zo dat het leven in Israël veel intensiever wordt beleefd mede door de constante (oorlogs)dreiging.

Woningen in Israël en hoe mensen wonen

In de beginjaren van de staat Israël werden in Israëlische steden vooral flats gebouwd. Veel nieuwe immigranten werden daarin opgevangen. Tegenwoordig zijn er in de luxere buitenwijken van de steden veel eengezinswoningen te vinden met relatief kleine tuinen. In landelijke gebieden zijn in de moshaviem (coöperatieve nederzettingen) riante woonhuizen te vinden op de grote percelen land. Ook in kibboetsiem (collectieve nederzettingen) zijn aardige (kleine) woningen te vinden.

De appartementen in de steden en buitenwijken variëren qua grootte (2-5 kamers) en luxe. De woonkamer is betrekkelijk groot, terwijl de slaapkamers klein zijn. In flats is meestal een lift aanwezig, met uitzondering van de oudere flats. Niet veel huizen hebben een balkon (wordt weggelaten om meer woonruimte te krijgen), alhoewel zonneterrassen het tegenwoordig goed doen. In de moderne woontorens zijn veel luxe appartementen te vinden met mooie keukens en marmeren vloeren. Deze wooncomplexen hebben een centrale hal met portier en ook vaak een fitnessruimte in de kelder. In de buurt zijn geregeld een zwembad en tennisbanen te vinden.

Er is in Israël een grote kloof tussen rijk en arm. Terwijl de rijken vaak eten in dure restaurants, kopen de armen meestal hun voedsel bij eettenten (hummus, shoarma, etc). Rijkere mensen hebben ook vaak een buitenlandse hulp in huis. Iedereen (zelf de financieel wat achtergestelde) probeert een huis te kopen. Huren is alleen in trek bij jongeren en ongehuwden.

Werkzaamheden in de week in Israël

Scholen beginnen om acht uur 's ochtends. Het werk begint tussen half negen en negen uur. In kibboetsiem en moshaviem wordt nog uitgebreid ontbeten (meestal nadat men eerst een paar uur gewerkt heeft). In de steden eten de gezinnen 's ochtends niet zo uitgebreid: yoghurt en ontbijtgranen. Sommigen gaan voor het werk nog joggen, wandelen of zwemmen. De werkdag eindigt tussen vijf uur en half zes. Een werkweek telt 45 uur (met pauzes inbegrepen). Veel mensen eten in het bedrijfsrestaurant. Naast het werk volgen mensen die nog tijd hebben cursussen of gaan winkelen. Ook wordt veel aandacht besteed aan de kinderen. Vrijdag is voor de meesten een vrije dag. Moeders bereidden dan de Shabbat voor.

Er is veel spanning in de Israëlische samenleving omdat men regelmatig als reservist (de mannen) wordt opgeroepen of de kinderen in het leger zijn (ouders weten niet precies waar hun kinderen gelegerd zijn). Daarnaast moet veel belasting betaald worden wat ook tot veel stress leidt. Israël is een duur land. Veel mensen hebben moeite rond te komen met hun geld. Vaak werken beide ouders en zelfs dan is het gezamenlijk inkomen vaak niet voldoende. In 2011 zijn er in Israël in de zomer massale protesten geweest tegen de hogen kosten voor het levensonderhoud. De regering heeft de Commissie Trachtenberg opdracht gegeven om te onderzoeken welke veranderingen er moeten plaatsvinden om de kloof tussen rijk en arm te verkleinen. De Commissie is met een aantal maatregelen gekomen die de regering gaat uitvoeren. Of dit voldoende zal zijn moet nog blijken.

Onderwijs in Israël

Onderwijs is altijd belangrijk geweest bij het Joodse volk (het Joodse 'lernen' is beroemd). Ook in Israël hecht men belang aan goed onderwijs en hoopt men dat de kinderen later goed terecht komen. Kinderen worden al vroeg met computers grootgebracht en sjouwen met veel boeken naar school. Ondanks dat onderwijs als belangrijk wordt gezien ontvangen onderwijzers en leraren een laag salaris en hebben veel scholen een tekort aan lesmateriaal. Er is een leerplicht van vijf/zes tot zestien jaar. Tot achttien jaar is het onderwijs gratis (wel moet materiaal, etc. allemaal zelf bekostigd worden).

De kleuterschool is uitstekend. De lagere school kent acht groepen en is onderverdeeld in seculier en religieus. De orthodoxe Joden hebben hun eigen scholen. Ook zijn er enkele particuliere scholen.

Na de middelbare school en na de dienstplicht kan op academisch niveau onderwijs worden genoten. Dit onderwijs is niet gratis (sommige studenten hebben wel een studiebeurs). Er zijn ook particuliere instellingen die academies onderwijs geven. Er is nauwelijks een studentenleven. De studenten beginnen pas op latere leeftijd, na de dienstplicht, te studeren en werken daarnaast om hun studie te kunnen betalen. Voor universiteiten geldt een toelatingsexamen met een psychometrisch onderzoek en toetsing van het Hebreeuws. Een beperkt aantal studies mogen alleen door Israëliërs gevolgd worden.

Sport en ontspanning in Israël

Voetbal en basketbal zijn de populairste sporten in Israël. Ook wordt er veel gekaart, backgammon en schaak gespeeld. Naast (denk)sporten wordt ontspanning genoten door de krant te lezen en televisie te kijken. Daarnaast zijn trips in eigen land en naar het buitenland erg populair.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Positieve feiten over IsraëlPositieve feiten over IsraëlIsraël kan trots zijn. Het doet het relatief goed op het gebied van wetenschap, technologie, democratie, migratiepolitie…
Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Operatie Litani was een Israëlische invasie in Libanon in 1978 tot aan de rivier de Litani. Doel was om de PLO ten noord…
Israëlisch-Arabisch conflict 4: Vrede en terreur niet samenIsraëlisch-Arabisch conflict 4: Vrede en terreur niet samenVanwege de diepe haat die Arabieren tegen Israël koesteren, zijn veel Arabieren bereid om terroristische activiteiten te…
Jom Ha'atsmaoet: Het Land IsraëlJom Ha'atsmaoet: Het Land IsraëlRav Levi zei dat al het toekomstige goede, zegeningen en vertroostingen die God zal geven aan Israël komt alleen van Zio…
Israëlisch-Arabisch conflict: Camp David AkkoordenIsraëlisch-Arabisch conflict: Camp David AkkoordenIn 1977 besloot Anwar Sadat Israël te bezoeken. Het was een historisch moment. Wat was zijn intentie? Hij wilde de terug…
Bronnen en referenties
  • Culture Smart! Israel (A Quick Guide to Customs & Etiquette) - Jeffrey Geri
  • Eigen ervaringen
  • Artikelen Etsel op de InfoNu-site

Reageer op het artikel "Cultuur Israël: Het dagelijks leven in Israël"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Israël cultuur
Schrijf mee!