InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Waarom Mein Kampf van Adolf Hitler vooral bij moslims scoort
mijn kijk op

Waarom Mein Kampf van Adolf Hitler vooral bij moslims scoort

Waarom Mein Kampf van Adolf Hitler vooral bij moslims scoort Minister Ronald Plasterk wil dat Mein Kampf gewoon in de winkels te koop is. Hij reageert hiermee op Geert Wilders die vindt dat de Koran net zoals Mein Kampf verboden moet worden. Is het acceptabel dat bepaalde boeken verboden worden? Ja. Boeken als Mein Kampf en de Protocollen van de Wijzen van Zion (een geschrift over joodse heerschappij over de wereld) moeten verboden blijven, omdat dit mensen aanzet tot haat. Vooral in het Midden Oosten zie je dit sterk.

Moslim bevolking

Momenteel bestaat Nederland uit een grote groep moslims. Ze zijn erg gevoelig voor anti-joodse geluiden. Wanneer Mein Kampf van Hitler vrijelijk verkocht zou worden dan zal de haat tegen joden en Israël alleen maar verder toenemen. De haat tegen joden is ook bij moslims in andere landen te zien waar Mein Kampf te koop is. In Arabische boekhandels zijn Mein Kampf van Hitler en de Protocollen van Zion uitermate populair. Hezbollah-tv zendt films uit over de Protocollen van Zion en ander haatdragend materiaal. Hamas spreekt in haar handvest over de joodse vijand en onderwijst de Palestijnse kinderen om joden te haten. En in Iran ontkent president Ahmadinejad de Holocaust en bedreigt Israël.

Mein Kampf

Mein Kampf is in 1924 door Adolf Hitler geschreven tijdens diens gevangenschap in Landsberg am Lech. Voor publicatie is het nog bewerkt door Rudolf Hess (toen Hitlers secretaris) en door medegedetineerden, waaronder Ernst Hanfstaengl, Bernhard Stempfle en Emil Maurice. Minder bekend maar wel belangrijk is de grote en directe invloed van dr. Karl Haushofer, een befaamde Duitse geopoliticus die sprak over Lebensraum. Ook enige denkbeelden van de bekende antisemiet Henry Ford worden in het boek geciteerd.

Inhoud

Het boek is voor de moderne lezer niet gemakkelijk. Hitlers gedachtenspinsels zijn lastig te volgen. Het boek ageert voor een belangrijk deel tegen het Verdrag van Versaille waarvan de Duitse bevolking erg te lijden had. Hier speelde Hitler handig op in. Ook maakte Hitler zich sterk voor de Dolkstootlegende, het vermeende complot tussen de Novemberverbrechern (communisten, joden, pacifisten en andere 'landverraders'), die volgens hem Duitsland de nederlaag bezorgden tijdens de Novemberrevolutie in 1918. Hitler wilde dit alsnog goedmaken door een hervatting van de strijd (de Tweede Wereldoorlog) om alsnog als winnaar uit de bus te komen en de schuldigen te bestraffen. Ook ontvouwde hij zijn theorieën over de superioriteit van "het Arische ras". Prominent aanwezig in Mein Kampf zijn Hitlers gewelddadige antisemitisme. Zo gaat hij uit van een joods complot. En spreekt over de noodzaak om ten oosten van Duitsland 'Lebensraum' ('leefruimte') te verkrijgen, en dan met name in Rusland.

Verkoop

Tot 1928 waren er in Duitsland slechts 4000 exemplaren in omloop. In 1943 was het aantal echter 10 miljoen. De verkoop van het boek, ook tweedehands, is tegenwoordig verboden in Duitsland en Nederland, maar bijvoorbeeld niet in België. Verhandelen van oude kopieën is wel weer toegestaan, mits het geen haat of oorlog bevordert. De meeste Duitse bibliotheken bezitten versies waarbij veel commentaar staat. Ook in veel Nederlandse bibliotheken is Mein Kampf te leen. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is het boek vrijelijk te koop. En in de Arabische landen vindt Mein Kampf gretig aftrek.

Commotie

In november 1997 stelde D66 kamervragen over (on-)mogelijkheden van een herdruk. De Nederlandse regering deelde mee dat het ten verkoop aanbieden van "Mein Kampf" verboden is en dat slechts een wetenschappelijk verantwoorde heruitgave niet strafbaar zou kunnen zijn. De minister van Justitie beriep zich daarbij op een oordeel van de Hoge Raad van 12 mei 1987. In september 2007 heeft minister Ronald Plasterk het plan om het verbod op te heffen.

Waarom moet Mein Kampf verboden blijven

Hoewel het makkelijk is om in het buitenland exemplaren te kopen van Mein Kampf, moet het boek in Nederland toch verboden blijven. De ideeën van Hitler kunnen namelijk gemakkelijk door anderen worden overgenomen. In Arabische landen begint Hitler steeds populairder te worden onder moslims. Dit zou ook in Nederland kunnen gebeuren. Vooral de grote aversie van de Nederlandse moslims tegen Israël is een slecht teken. Hitler zou voor hen als groot voorbeeld kunnen worden gezien net zoals in andere Arabische landen. Hiermee zou de strijd tegen Israël weleens verder kunnen polariseren.

En onderschat het gevaar niet. De banden tussen de islam en nazi-Duitsland zijn niet van vandaag of gisteren. Ze dateren al vanaf de Tweede Wereldoorlog. In 1941 kwam de Groot Moefti van Jeruzalem in Duitsland. Hitler zocht dan net een bondgenoot in het oosten om tegen de Sovjet Unie te vechten dat hij zag als een joods bolsjewistisch bolwerk.
De Groot Moefti ontmoet Hitler / Bron: Heinrich Hoffmann, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De Groot Moefti ontmoet Hitler / Bron: Heinrich Hoffmann, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Op 28 november 1941 ontmoeten Hitler en de Groot Moefti elkaar. Hoewel Hoesseini geen ariër is had hij wel hetzelfde doel als Hitler, namelijk de vernietiging van joden. Er werd besloten om een Bosnisch-moslim SS-divisie op te richten (de Handzar divisie en later de Kama divisie) Er meldden zich 20.000 moslims aan die vochten tegen Joegoslavische partizanen, deelnamen aan massamoord onder burgers in Bosnië en joden in Kroatië vervolgden. Ze sneden de harten uit de dode lichamen. De Groot Moefti bezocht teven in cognito concentratiekampen en vraagt Hitler om concentratiekampen te bouwen in het Midden Oosten.

Willen we een herhaling van de geschiedenis? Het lijkt onschuldig, maar Mein Kampf zet mensen tot verkeerde ideeën aan en moet dus onverkoopbaar blijven. Nederland zou zich bovendien sterk moeten maken dat dit in andere landen ook gebeurt. Het is een schande dat het boek nog steeds op aarde rond circuleert. Alsof de nabestaanden van de nazislachtoffers al niet voldoende leed hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Adolf Hitler: de weg naar machtAdolf Hitler verkreeg in een korte periode veel macht en dit leidde uiteindelijk zelfs naar een dictatuur. Hij werd popu…
Biografie: Adolf HitlerAdolf Hitler is geboren in Oostenrijk, maar was een Duitse politicus. Hij was leider van de Nationaal Socialistische Dui…
Oorsprong van modern islamitische JodenhaatOorsprong van modern islamitische JodenhaatDe onbeschrijflijke haat van Iran, Hamas, Islamitische Jihad en Hezbollah tegen Joden en Israël kent zijn oorsprong in h…
Palestijnen/Arabieren & Britten medeschuldig aan Holocaustmijn kijk opPalestijnen/Arabieren & Britten medeschuldig aan HolocaustVeel mensen beweren dat de Palestijnen de prijs moesten betalen van de Holocaust. Zou er in Europa geen Joden zijn vervo…
Geschiedenis voor kinderen: Wie was Adolf Hitler?Adolf Hitler had een moeilijke jeugd; zijn vader was erg streng en zijn broers en zus overleden op jonge leeftijd. Adolf…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waarom Mein Kampf van Adolf Hitler vooral bij moslims scoort"

Reacties

Sadya (infoteur), 26-10-2015 19:42 #20
Een hoop Moslims waren ook tegen Hitler. Waaronder Noor Innayat Khan die een van de vele belangrijke spionnen was en door de Nazi's is vermoord. Daarnaast waren er veel Moslims in de legers tegen Hitler (waaronder in Britse en Franse legers). Moslims in Bosnië verborgen Joden en redden hen zo van de Holocaust. Ik ben zelf Moslima en heb mijn hele leven Joodse vrienden en vriendinnen gehad, wat ik niet bijzonder maar heel normaal vind. In veel plaatsen in de wereld gaan Joden en Moslims prima met elkaar om. Ik ken ook nog Moslims die wel tegen Israël zijn, maar geen Joden haten en een hoop Joden zijn het zelf ook niet eens met veel beslissingen van het Israëlische beleid. Men kan tegen Israël zijn zonder Joden te haten.

Het is helaas inderdaad wel zo, dat er ook veel haat is tussen bepaalde groepen Joden en Moslims. Tot mijn schok hoor ik wel vaker dat Hitler 'zo slecht nog niet was'. Zulke reacties lees ik ook regelmatig op YT van niet-Moslims. Oké, hij heeft de Duitse economie weer op peil gebracht, maar daar staan zijn misdaden tegenover en die zijn een te hoge prijs om dan blij te zijn dat hij de economie ten minste weer op peil bracht… Of dan schrijft men opmerkingen als 'Hitler zou die buitenlanders/Moslims/vluchtelingen(/vul maar in) niet hebben toegestaan in Duitsland/Nederland/Engeland(/ander westers land) en het land zou dan niet naar de knoppen zijn gegaan.' Ik vind dat storend en ook wel eng omdat ik op steeds meer websites en steeds vaker zulke opmerkingen tegenkom en vraag me af wat de jeugd tegenwoordig nog leert op school! En thuis…

Yorick, 18-08-2014 14:50 #19
Vergeet niet dat het hele Nazi regime niet alleen tegen Joden was, ze waren tegen alles wat niet blank was o.a Moslims, Joden, Zigeuners etc. Hitler had zelf het meeste haat aan de Joden maar de Nazies maakte het niet uit of je Joods of Moslim was, je ging gewoon naar een kamp.

Mark, 05-07-2014 16:40 #18
"Momenteel bestaat Nederland uit een grote groep moslims." Tja, er zijn inderdaad 1,5 miljoen moslims in Nederland. Maar op bijna 17 miljoen inwoners is dat nog steeds een minderheid. Dus om nu te stellen dat Nederland uit moslims bestaat, gaat mij te ver. Dat in Nederland een grote groep moslims bestaat lijkt me een correctere weergave van de werkelijkheid. En dan ga ik nog even voorbij aan het punt dat die grote groep moslims uit mensen uit allerlei verschillende delen van de wereld komt en dat zij allerlei verschillende stromingen binnen de islam aanhangen (Soennisme, Sjiisjme, Alevitisme, Alawietisme, Druzisme, Ibadisme, SOefisme en Korinisme). En dan reageer ik nog alleen op de allereerste zin van dit artikel…

Wilfred, 25-10-2013 00:34 #17
Waarom is de gehele media alleen maar Joods, ik kijk al geen ned tv meer omdat er nog maar een kant van een verhaal belicht word. Joden voelen zich superieur verheven boven de rest van het volk. `The Jewish people as a whole will become its own Messiah. It will attain world dominion by the dissolution of other races, by the abolition of frontiers, the annihilation of monarchy and by the establishment of a world republic in which the Jews will everywhere exercise the privilege of citizenship. In this New World Order the "children of Israel" will furnish all the leaders without encountering opposition. The Governments of the different peoples forming the world republic will fall without difficulty into the hands of the Jews. It will then be possible for the Jewish rulers to abolish private property and everywhere to make use of the resources of the state. Thus will the promise of the Talmud be fulfilled, in which is said that when the Messianic time is come, the Jews will have all the property of the whole world in their hands." Reactie infoteur, 25-10-2013
Shalom,

Er leven ruim 13 miljoen Joden in de wereld. Hoe kunnen deze ooit de wereld overheersen? Er wonen veel meer antisemieten in de wereld.

Groet,

Etsel

Ton Nuiten, 03-06-2010 20:51 #16
Tot heden toe heb ik van niemand nog een redelijke verklaring gehoord over hoe antisemitisme nu precies ontstaan is en dit steeds weer ontstaat. Wat is nu de reden dat Joodse mensen onder ons (en ook in andere landen) van tijd tot tijd te lijden hebben onder dit gruwelijke fenomeen. Het enige wat ik tot nu toe van verschillende zijden vernomen heb is dat het zonder noemenswaardige oorzaak voordoet. Kortom: het is niet te verklaren, aldus de officiële versie.

Eigenlijk is álles (nu ja, in ieder geval véél) te verklaren. Dus ook dít fenomeen. De reden van het antisemitisme is dat hetgeen Joden op hoge plaatsen in de Israëlische regering doen, zijn negatieve weerslag heeft op onschuldige Joden buiten Israël. Een voorbeeld deed zich recent nog voor toen er bij een synagoge in Oss de ramen aan diggelen werden gesmeten in verband met datgene wat er in Gaza (december 2008/januari2009) plaatsvond. En daarnaast dient ook de vraag gesteld (en uiteraard beantwoordt) te worden: Wanneer wordt antisemitisme ook daadwérkelijk ook antisemitisme? Is het antisemitisme wanneer iemand tegenover een Joodse buurman gepaste kritiek levert op de Israëlische regering betreffende hetgeen op genoemde datum gaande was te Gaza? Zou deze buurman gelijk hebben wanneer hij de criticus zou beschuldigen van antisemitisme? Daarom dient m.i. de zojuist gestelde vraag beantwoord te worden met: dit is beslist géén antisemitisme. Het wordt echter anders wanneer men Joodse mensen beledigt door henf en/of hun religie te belasteren (en dan heb ik het uitdrukkelijk over de Oud-Testamentische religie.)

En nu komen we bij een belangrijk punt. We weten dat de Islamitische volken (Arabieren) semitische volken zijn, tezamen met het Joodse volk (Sefardische Joden.) Als nu de Islam beledigd (niet "weerlegd") wordt waarbij de profeet Mohammed op belachelijke en bespottelijke wijze afgebeeld wordt op een bepaalde website, in een tijdschrift bijv. waarbij de hele Islamitische wereld in het Midden-Oosten en daarbuiten op z'n kop staat, is dan niet hij die betreffende afbeelding plaatste (denk o.a. aan de Deense cartoons), een antisemiet? Hiermee zeg ik niet dat de Islam een "vredige religie" zou zijn. Maar… vindt U nu ook niet dat het een en ander betreffende antisemitisme vreemd in elkaar zit? Waarom wordt er vaak zo niet altijd over antisemitisme gesproken als Joden hier het slachtoffer van zijn? Wat zou er gebeuren als iemand een affiche zou produceren en verspreiden waarop Joden te zien zouden zijn die op onwaardige wijze afgebeeld zouden zijn? Zowel de Sefardische Joden als de Arabieren zijn semitische volken. Zou de Joodse religie op dezelfde wijze beledigd worden zoals dit bij tijd en wijle met de Islam gebeurt, dan zouden de grenzen van vrijheid van meningsuiting overschreden worden. Gebeurt dit met de Islam, dan is het vrijheid van meningsuiting. Leuzen zoals die waarmee men verkondigt dat de Islam de wereld overneemt (of dit in ieder geval aan het doen zou zijn), zijn toegestaan. Zegt men hetzelfde over Joden, dan slaat her en der de vlam in de pan. Beiden (en dit heb ik reeds aangegeven) zijn semitische volken. Zou misschien de Deense cartoonist een antisemiet kunnen zijn? Of Geert Wilders? Reactie infoteur, 04-06-2010
Hallo Ton,

Misschien heb je hier iets aan:
http://etsel.infoteur.nl/specials/jodenhaat.html

Groet,

Etsel

Jesssica, 19-05-2010 10:20 #15
Door Willy op 18-01-2009
Hierboven staat: "En onderschat het gevaar niet. De banden tussen de islam en nazi-Duitsland zijn niet van vandaag of gisteren. Ze dateren al vanaf de Tweede Wereldoorlog. In 1941 kwam de Groot Moefti van Jeruzalem in Duitsland… "
Da's nu de grootste stemmingmakerij die ik me kan voorstellen. Als we iedereen moeten wantrouwen die indertijd bij Hitler op schoot gezeten hebben dat schiet er bijna niemand over. Een echte "doodmepper" dus, en voor diegenen die even doordenken niet de enige. Begrijpt men dan niet dat met zulke onzin maar weinig mensen kunnen overtuigd worden? Wellicht wel, maar als men een dwaze zaak probeert te verdedigen zijn goede argumenten nu eenmaal niet zo gemakkelijk te vinden!
Reactie infoteur op 18-01-2009: Het is gewoon de waarheid. Niet voor niets wordt Mein Kampf goed verkocht in de Arabische landen.

Max, 05-02-2010 19:06 #14
@Henk Hulleman op 08-03-2009 :ISLAMOFOBIE KAN NIET STRAFBAAR ZIJN, OMDAT DE ISLAM GEEN RAS IS, MAAR EEN IDEOLOGIE.Wilders bekritiseert een ideologie, de Islam.'Dat is in een democratie toegestaan.Of niet meer? Tuurlijk, hij heeft kritiek op de islam. Maar dat is geen haatzaaien, dat is kritiek hebben op een ideologie. Kritiek hebben op een manier waarop mensen denken.Ik vind het vreemd dat mensen Geert Wilders als een groter gevaar zien dan de radicale islam. Radicale moslims zijn toch degenen die mensen vermoorden?Waar blijven de gematigde moslims, waarom laten die zich niet horen?Als er in Nederland al sprake is van haat jegens moslims (waar blijkt dat uit?),lijkt mij Mohammed B. een veel plausibelere bron.
Waarom werd de islamitische moordenaar van Theo van Gogh dan niet voor haatzaaien veroordeeld? En bovendien, haat zelf is niet strafbaar. En hoe zit het dan met de ChristenUnie, die homoseksuelen consequent afschildert als zondig of ziek? Of Gerard Spong, Tofik Dibi,?,die de Wilders vergeleek met nazileider Goebbels.
De rechtszaak tegen Wilders ruikt wel heel erg naar een politiek proces.De indruk wordt gewekt dat het de bedoeling is om politiek af te rekenen met Wilders en zijn partij.

Jeffrey, 12-05-2009 03:28 #13
Etsel,

Kijk als voorbeeld maar eens naar de grote corporaties in Amerika. Reactie infoteur, 12-05-2009
Jeffrey,

Werken daar dan alleen maar Joden in de top? Het bestuur bestaat toch uit meer mensen dan 1 persoon? Zelfs als een Jood de leiding zou hebben dan nog moet hij rekening houden met andere leden van het bestuur.

Groet, Etsel

Jeffrey, 11-05-2009 03:06 #12
Jongeman heeft gelijk.

De joodse bevolking heeft een grote vinger in de pap als het om media, banken en andere grote corporaties gaat. Is totaal niet antisemitisch, zijn gewoon feiten. Reactie infoteur, 11-05-2009
De Joodse bevolking bestaat slechts uit 16 miljoen mensen. Wanneer je kinderen niet mee rekent gaat het om waarschijnlijk 9 miljoen mensen. Neem daarbij in beschouwing dat de meeste Joden NIET in de media en bij banken werken, dan is het percentage Joden erg klein als je dat vergelijkt met christenen, moslims of niet-gelovigen die in de media en bij banken werken. Het is dus gewoon een fabeltje.

Etsel

Willy, 18-01-2009 16:01 #11
Da's nu de grootste stemmingmakerij die ik me kan voorstellen. Als we iedereen moeten wantrouwen die indertijd bij Hitler op schoot gezeten hebben dat schiet er bijna niemand over. Een echte "doodmepper" dus, en voor diegenen die even doordenken niet de enige. Begrijpt men dan niet dat met zulke onzin maar weinig mensen kunnen overtuigd worden? Wellicht wel, maar als men een dwaze zaak probeert te verdedigen zijn goede argumenten nu eenmaal niet zo gemakkelijk te vinden! Reactie infoteur, 18-01-2009
Het is gewoon de waarheid. Niet voor niets wordt Mein Kampf goed verkocht in de Arabische landen.

Etsel

Jongeman, 03-01-2009 00:30 #10
Nou nou, laten we niet vergeten dat alleen al wat de NOS uitbrengt door Joden gecontroleerd wordt laat staan wat een Israëlische krant uitbrengt. Het is duidelijk dat de westerse media niet betrouwbaar is, ik denk dat Bush ook Al-Jazeera had willen bombarderen omdat op Al-Jazeera geen censuur zit.

Met vriendelijke groet,

Jongeman Reactie infoteur, 03-01-2009
Dat is dus echt een antisemitische opmerking. Hoe komt u erbij dat de NOS door Joden gecontroleerd wordt?

Etsel

Edwin, 21-08-2008 16:52 #9
Je probeert Nederland bang te maken van Moslims, dat ligt er wel dik bovenop. Aarie heeft gevraagd naar een bronvermelding; ik heb gekeken en de site is een site van de Israëlische overheid. Dat is totaal geen neutrale bron. Ik zou wel eens willen weten waar je je stelling nog meer op hebt gebaseerd, dat Mein Kampf zo populair zou zijn in de Arabische wereld. Neutrale bronnen het liefst. Reactie infoteur, 21-08-2008
Beste Edwin,

Wat is er mis aan een Israëlische bron?

Overigens is de bron een Israëlische krant (Yediot Achronot) zoals je bovenaan de tekst op de site kunt lezen en niet de Israëlische overheid. En zoals je weet bestaat er in Israël een vrije kritische pers. Dit kan je niet zeggen van de Palestijnse samenleving die geen persvrijheid kennen.

Tevens staan in het artikel de namen van beroemde Midden-oosten kenners die hun sporen hebben verdiend. Het is dus niet zomaar een bij elkaar verzonnen verhaal.

Tot slot is op YouTube voldoende materiaal te zien waaruit blijkt dat moslims Hitler vereren.

Groet,

Etsel

Aarie, 02-08-2008 16:49 #8
Ik zou graag willen zien waar u het vandaan haalt dat in het Midden-Oosten Mein Kampf gretig aftrek vindt. U heeft een voor allen verifiëerbare bron neem ik aan? Reactie infoteur, 02-08-2008
Hallo Aarie,

Hier is één van de bronnen:
http://www.mfa.gov.il/MFA/Archive/Articles/2000/Hitler%20is%20a%20Youth%20Idol-%20Mein%20Kampf%20is%20a%20Bestseller

Groet, Etsel

Willy, 23-07-2008 18:00 #7
Het bestuderen van een werk zoals MK "onder begeleiding" is gezien de inhoud een verdegigbare optie, het wel iets anders dan botweg verbieden en behandelt de belangstellenden met meer respect. Of sommige extreme groeperingen het nu voor Hitler dan weg tegen de Joden hebben is een andere zaak, ik vrees echter dat het vaak beiden is! Nochtans kan ik me maar moeilijk inbeelden dat de groeperingen waarvan sprake het met de hele Nazi filosofie eens zijn, wellicht pikken ze er uit wat van pas komt en vegen ze de rest onder de mat. Reactie infoteur, 23-07-2008
Hallo Willy,

In feite is de situatie nu zo in Nederland. Het boek mag niet worden uitgegeven, maar er kan wel in historische naslagwerken over gelezen worden. Het is ook zeker niet mijn bedoeling om het hele boek in de doofpot te stoppen. Het nageslacht dient immers te weten dat Hitler al vóór de oorlog duidelijk maakte wat hij met het Joodse vraagstuk wilde doen. In die zin heeft het boek relevante historische waarde. Maar dat betekent nog niet dat het in de vrije verkoop zou moeten. Dat vind ik net een stap te ver gaan. Zelfs al onderschrijven sommige mensen slechts delen van Mein Kampf en vegen ze de rest onder de mat.

Met vriendelijke groet, Etsel

Willy, 23-07-2008 10:01 #6
In het geval van MK is het inderdaad geen gemakkelijke keuze. Maar, het boek is niet "integraal" anti-semitisch en het verschaft inzicht in de denkbeelden van de Nazi's, hoe die gevormd werden, waar ze vandaan gekomen zijn, enzovoort. Met andere woorden heeft het boek een historische waarde die inzicht kan verschaffen in het hele gebeuren van en rond Nazi-Duitsland. Het onthouden van dergelijke lektuur aan mensen die voor dit onderwerp belangstelling hebben kan er toe leiden dat ze zich minder goed kunnen informeren en dat ze, naar het heden en de toekomst, het principe "know thy enemy" op dit vlak niet kunnen ivullen. Dat betekent op zijn beurt dat het gevaar van de Nazi denkbeelden minder goed doorgrond worden en kan leiden tot een verminderde afwijzende houding ten opzichte van een gelijkaardige ideologie. Naar mijn mening heeft dat de voorrang op het verbod op anti-semitische en/of racistische lektuur. Door de specifieke argumenten die gelden voor MK is er dus eerder reden om het wel dan om het niet vrij te geven voor publicatie.
Willy Reactie infoteur, 23-07-2008
Hallo Willy,

In dat opzicht heb je gelijk. Maar dan zou ik ervoor kiezen om het boek, en dat is ook al gebeurd, gewoon te bespreken in nette historische naslagwerken. De mensen hebben dan niet de mogelijkheid het zelf te bestuderen, maar ik denk dat het toch beter is dat het boek besproken wordt door deskundigen dan het door iedereen lukraak te laten lezen. En neem van mij aan dat de moslims die Mein Kampf kopen dat eerdere uit haat doen tegenover de Joden dan dat ze dat doen om het nazisme te voorkomen. Niet voor niets brengen leden van Hezbollah de nazi-groet. Dan moeten ze toch wel erg veel sympathie voor Hitler voelen.

Groet, Etsel

Willy, 22-07-2008 19:43 #5
Het spijt me, uw argumenten snijden geen hout. De suggestie dat een boek de aanleiding zou geweest zijn tot de tweede wereldoorlog is een illusie, wel zijn het de denkbeelden die in het boek staan die de basis voor de verschrikkingen gevormd hebben, maar dat is helemaal niet hetzelfde, of zou volgens u WOII en de vervolging van de Joden niet zijn voorgevallen als het boek nooit gedrukt en/of verschenen was.

Waar haalt u het toch vandaan dat "we" in een goede democratie zo'n boek dienen te verbieden, zoals ik al eerde opmerkten maken "we" ons daarmee zelf schuldig aan hetgeen we veroordelen. Extremisten hebben altijd voldoende middelen om sommige mensen van hun standpunt te overtuigen, het verbieden van een boek zoals MK zou best nog wel eens averechts kunnen werken en door voornoemde extremisten als argumenten kunnen gebruikt worden. Nog maar een geluk dat "we" het niet voor het zeggen hebben en dat er zoiets als Google bestaat :-)
Willy Reactie infoteur, 22-07-2008
Hallo Willy,

Misschien had ik het beter moeten formuleren. Het gaat me natuurlijk om de denkbeelden in het boek.

Er bestaat een discussie in Joodse kring of het boek wel of niet verboden moet worden. De voorstanders van vrije publicatie vinden dat het boek wel te koop mag zijn, maar dan met een toelichting erbij. Maar volgens mij helpt dit niet. Ik ben dus tegen, vooral omdat degenen die dit boek kopen (en dan heb ik het in dit artikel voornamelijk over moslims in Arabische landen) juist opzoek zijn naar materiaal die de Joden zwart maakt. Moslims voeren niet alleen een strijd tegen Israël maar ook tegen Joden in het algemeen. In die zin ben ik dus tegen vrije verkoop.

Bovendien is het verspreiden van antisemitisch (racistisch) materiaal strafbaar. Dus waarom een uitzondering maken voor Mein Kampf?

Groet, Etsel

Willy, 21-07-2008 15:06 #4
Ik neem aan dat U weet waarover U het heeft, met andere woorden dat U het boek gelezen heft.
Indien dit niet het geval is dan is Uw betoog in het beste geval gesteund op informatie afkomstig van derden.
Heeft U het boek wel gelezen, dan bent U buitengewoon arrogant om te menen dat U wel en anderen
niet dit boek zouden kunnen en mogen lezen.
Hebben totalitaire regimes ook niet dergelijke trekjes? Reactie infoteur, 21-07-2008
Hallo Willy,

Het boek heb ik niet gelezen. Maar daar draait het niet om in dit artikel. Het gaat om de vraag waarom juist bij moslims dit boek zo goed scoort. Tevens weten we waar dit boek tot geleid heeft. In een goede democratie verbieden we dit soort boeken.

Groet, Etsel

Rachida, 15-09-2007 18:23 #3
Wat een misleidende titel, ben blij dat in Marokko dit niet telt! Altijd respect geweest tussen joodse volk en moslims daar en zal altijd zo blijven hopelijk! Die MIdden oosten bullsjit moet daar opgelost worden, moslims die daar zitten zijn ook nog eens divers (liberaal, conservatief) tot en met politiek-islamitisch (Hamas e.d.), dus allemaal heel gevaarlijk om het onder 1 noemer te gooien, for god sake have a life! Reactie infoteur, 16-09-2007
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. De joden hebben het relatief goed in Marokko. Maar het blijven tweederangsburgers, zoals in alle moslim landen. En in de koran wordt helemaal niet zo positief over joden gesproken (joden worden vergeleken met apen en zwijnen). Uiteraard geldt niet voor alle moslims dat ze extreem zijn. Gelukkig zijn er velen die niet de weg van het extremisme kiezen. Maar we moeten attent blijven.
Verder valt me bijvoorbeeld op dat op het forum Marokko.nl, negatief gepraat wordt over joden en Israël (gelukkig niet door iedereen). Maar ik hoop dat je gelijk hebt en dat Marokkanen niet zullen radicaliseren.

Sjaak, 13-09-2007 10:44 #2
Dus je ziet het Nederlandse volk als een stel domme koeien die niet in staat zijn om een eigen mening te vormen over een bepaald onderwerp? Ik denk dat iedereen weet dat Hitler een absurde kijk op de wereld had en zijn ideeën belachelijk waren. Censuur, want zo zie ik het, vind ik een kwalijk iets. Ik vind dat iemand die Hitler wil adoreren, dit moet kunnen. Dat is de vrijheid die je hebt in dit land. De vrijheid om je eigen mening te vormen. Daarbij, op internet is Mein Kampf vrij te verkrijgen. Zoek op google en je komt het meteen tegen in iedere vertaling die je maar wil. Als je dit wil verbieden dan zou je zoveel moeten verbieden. misdaadromans zouden de misdaad kunnen verheerlijken en je aanzetten tot misdaad. of boeken over pedofylie zouden je pedofiel kunnen maken? Je mening wordt, hoop ik, niet gevormd door het lezen van één boek. Gelukkig hebben we in Nederland meerdere referenties en ik mag hopen dat dat zo mag blijven. Daarbij. slimme neonazi's bestaan niet en ik kan me niet voorstellen dat ze met hun bekrompen brein die dikke pil door kunnen ploeteren. Reactie infoteur, 13-09-2007
Dat Nederlanders domme koeien zijn, zijn jouw woorden. Mij gaat het erom, dat het een ronduit anti-semitisch boek is. De geschiedenis heeft bewezen dat anti-semitische boeken het stereotype beeld dat we van joden hebben in stand houden. Daarnaast vind ik ook dat veel meer boeken die tot haat aanzetten verboden zouden moeten worden. Hetzelfde geldt voor (extreme) sex, waaronder pedofilie.

Het feit dat op internet veel haatdragends te lezen is is een groot probleem en zal in de nabije toekomst zeker tot wetgeving moeten leiden, wil het niet uit de spuigaten lopen.

Edwin Muller, 12-09-2007 17:16 #1
En als de leiders van de westerse mogendheden in de jaren 30 het boek goed hadden gelezen, dan hadden we in 1938 in München al kunnen ingrijpen op het moment dat Duitsland nog niet zo zwaar bewapend was. Reactie infoteur, 13-09-2007
Ik denk niet dat dat te maken heeft met het goed lezen van Mein Kampf. Al hadden ze Hitlers boek wel goed gelezen dan hadden ze nog niets gedaan. Ter illustratie noem ik het voorbeeld van het afvoeren van joden naar de vernietigingskampen per trein. De geallieerden waren hiervan op de hoogte maar deden geen moeite om de lokomotieven en het spoor te bombarderen zodat het vervoer niet meer kon plaatsvinden. Miljoenen levens hadden bespaard kunnen blijven.

Een ander voorbeeld is Sjebrenica. Daar hebben de Nederlanders en haar bondgenoten niets gedaan om het moorden van moslims te voorkomen terwijl ze konden weten dat het kon gebeuren.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Jodenhaat
Reacties: 20
Schrijf mee!