InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Hoe gaat men in Spanje om met de Roma-zigeuners

Hoe gaat men in Spanje om met de Roma-zigeuners

Hoe gaat men in Spanje om met de Roma-zigeuners De Roma-zigeuners zijn de grootste etnische minderheid in Europa en hun aantal wordt geschat op tussen de tien en twaalf miljoen mensen. In Spanje wonen rond de 700.000 Roma zigeuners en dit stelt het land voor grote problemen. Toch probeert men op geheel andere wijze dan bijvoorbeeld in Frankrijk een leefbare situatie te verkrijgen met verbetering van de leefomstandigheden voor deze bevolkingsgroep. Maar het is een lastige opgave. Vooral in het zuiden van Spanje zien we vaak grote groepen zigeunervrouwen die bedelen.

Historie van de Roma zigeuners

De herkomst van de Roma is gelegen in het noordwesten van India en sedert de vijftiende eeuw heeft deze bevolkingsgroep zich in Europa gevestigd. Vooral in Spanje leven veel Roma zigeuners en men schat het totaal op 700.000. Het aantal zigeuners dat uit Roemenië afkomstig is wordt geschat op 30.000 tot 50.000. De taal van de zigeuners kent zestig verschillende dialecten en is in oorsprong met het Sanskriet verwant. In 1971 werd tijdens een congres van de Roma in Londen vastgesteld dat de naam van deze groep zigeuners de naam Roma zou krijgen. Deze naam is afkomstig uit het Sanskriet en is meervoud voor het woord Roma dat man betekent. Voor de zigeuners zijn de eer en de familie de meest belangrijke waarden.

Los Gitanos in Spanje

De Gitanos zoals de zigeuners worden genoemd zijn een bevolkingsgroep die op vele plaatsen in Europa voor problemen zorgt. Tijdens de dictatuur van Franco werden zigeuners gezien als vagebonden en de Guardia Civil trad niet zachtzinnig op. In Frankrijk worden de Roma's ook in 2018 nog het land uitgezet.

Sacromonte is cultuur

In de stad Granada zullen veel mensen de wijk Sacromonte wel eens bezocht hebben. Dit is een van de oudste zigeunerwijken in het zuiden. De mensen hebben hier in de grotten woningen uitgehakt en een bezoek aan deze wijk is kleurrijk. Hier worden ook de originele Flamenco dansen uitgevoerd. Deze dansen zijn wereldberoemd en de Flaminco behoort tot het culturele erfgoed van Spanje.

Leefsituatie

Slechts vijf procent van de zigeuners die in Spanje wonen verblijven nog in achterstandswijken of in woonwagens. 94 procent van alle kinderen bezoekt de lagere school en velen hiervan gaan daarna naar de middelbare school maar de meesten verlaten deze voortijdig zonder diploma. Slechts één procent gaat een universitaire studie volgen. In totaal heeft in 2018 nog 17 procent van deze bevolkingsgroep sociale hulp. De levenssituatie van de zigeuners heeft zich sedert de eeuwwisseling verbeterd, maar toch leven nog velen in armoede. De val van het Communisme in Oost Europa was voor de mensen uit Roemenië vaak een traumatische ervaring en zij verloren huis en haard. Velen hebben zich daarna in Spanje gevestigd maar hadden ook hier nauwelijks middelen van bestaan. Vrouwen gaan bedelen en kinderen gaan op straat en bij stoplichten kleine artikelen verkopen en stelen.

Analfabetisme

Analfabetisme is veel een veel voorkomend verschijnsel en dit bemoeilijkt de integratie. Daarom heeft de overheid zich ten doel gesteld om sociale bescherming, scholingsprogramma's en ontwikkeling van een verenigingsleven tot stand te brengen.

Wonen

Want de problemen waren groot. Tijdens de periode van de hoogwaterstanden in 1982 ontstonden bijvoorbeeld in een nieuwbouwwijk nabij Alicante enorme problemen toen zigeuners, maar ook drugsverslaafden woningen gingen bezetten, mensen uit hun huizen verdreven en veel interne branden veroorzaakten. De situatie liep geheel uit de hand en de Overheid trok zich aanvankelijk terug. De woningen zijn helemaal afgebroken en zo gebeurde dit op meerdere plaatsen.

Levenswijze van deze mensen met andere culturele achtergrond

De Gitanos zoals men deze mensen in Spanje noemt hebben een andere levenswijze en dit kan men niet zo maar veranderen. Spanje kent natuurlijk vooral in het zuiden vele zigeuners die geen Roma zijn en de onderlinge verschillen zijn groot. De Roma worden door de andere zigeuners gezien als achtergebleven. Er wordt getrouwd op 14 of 15 jarige leeftijd en men krijgt al snel een groot aantal kinderen. Kleine criminaliteit is aan de orde van de dag.

Er zijn ook zigeunerfamilies die zich heel goed hebben aangepast, normaal een baan hebben en een goede woning. Zoals een zigeuner op de Spaanse tv zei: "het enige wat onze familie onderscheidt van andere Spanjaarden is, dat wij een bruiloft 3 dagen vieren en jullie slechts een dag daarvoor uittrekken".

Integratie

De Spaanse overheid heeft in 2007 een stichting in het leven geroepen: De Stichting Secretariado Gitanos die zich ten doel stelt de integratie te bevorderen. Arbeids- en scholingsprogramma's zijn opgesteld. Binnen tien jaar moet dit 36000 arbeidsplaatsen opleveren. Van 2007 tot 2013 is hiervoor 30 miljoen beschikbaar gesteld door de EU. en 10 miljoen van de Spaanse staat. In Alicante probeert men de Roma vrouwen te bewegen cursussen te volgen en kinderopvang te realiseren waarbij men ervan uitgaat dat wanneer de vrouwen meer betrokken zijn in de maatschappij, dit ten goede zal komen aan de kinderen. Kinderen krijgen geen apart onderwijs maar gaan naar de gewone scholen. Het plan was succesvol. 94% van alle kinderen bezoekt in 2018 de scholen, maar het verzuim is wel groot. Sedert 1989 wordt op de Spaanse begroting een apart budget vastgesteld om de integratie verder te bevorderen.

Alhoewel ook in Spanje nog een lange weg te gaan is op het gebied van integratie en acceptatie van zigeuners zijn de voortekenen hoopvol. Juan de Dios Ramirez Heredia, president van de Roma Union had zitting in het Spaanse parlement van 1977 tot 1986. In 1985 presenteerde hij een plan om de gelijke kansen voor zigeuners te bewerkstelligen. Nadat hij in 1999 Europarlementariër werd heeft hij opgemerkt dat Spanje bereikt heeft dat deze zigeuners op aangepaste wijze geaccepteerd worden.
Gerelateerde artikelen
Sinti en Roma zigeunersAl eeuwen lang wonen er zigeuners in Europa. In sommige landen is dit al heel lang een historisch feit, maar wel een min…
Sinti en Roma in de Tweede Wereldoorlog‘Zigeuners’ worden ze in de volksmond genoemd maar zij noemen zichzelf Sinti of Roma en beschouwen zigeuner als een sche…
Spanje: politieke indeling: emigratie en immigratieSpanje: politieke indeling: emigratie en immigratieSpanje is zowel een emigratieland als een immigratieland. Velen Spanjaarden hebben als gastarbeiders in Europa gewerkt.…
Granada met Alhambra: een van de mooiste steden van SpanjeGranada met Alhambra: een van de mooiste steden van SpanjeEen van de mooiste steden van Spanje is Granada. Ja, deze stad is echt anders dan New York zoals bijgaande spreuk vermel…
Woonwagen - GeschiedenisWoonwagen - GeschiedenisHet leven op een woonwagenkamp is niet wat men gewend is. Deze "vreemde" cultuur heeft uiteraard ook zijn charmes. Er zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Berzin, Pixabay
  • Weekblad Costa Blanca Nachrichten . Weekthema.
  • https://voxeurop.eu/nl/content/article/332521-het-land-van-de-gelukkige-zigeuners

Reageer op het artikel "Hoe gaat men in Spanje om met de Roma-zigeuners"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 18-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!