InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Relatiekunde op school om scheiding te voorkomen

Relatiekunde op school om scheiding te voorkomen

Relatiekunde zou een verplicht vak moeten worden op middelbare scholen. Door nu alvast na te denken over wat ze willen zouden scholieren beter voorbereid zijn op een relatie, denkt Geert Warnaar, voorzitter van de Vereniging van Familierecht Advocaten- en Scheidingsbemiddelaars (VFAS). ,,De extreme problemen rond scheidingen zouden hiermee voorkomen kunnen worden.” Mensen stappen te makkelijk in een relatie of een huwelijk zonder zich af te vragen wat een langdurige relatie met ook zijn mindere tijden inhoudt, zegt Warnaar. ,,Als mensen op vakantie gaan zorgen ze voor een goede verzekering en zijn ze goed voorbereid. Een huwelijk is ook een soort reis waarin je van alles en nog wat tegenkomt, maar toch wordt daar vaak niet goed over nagedacht.”

Extreme problemen rond scheidingen

Volgens Warnaar zijn er veel extreme problemen rond scheidingen omdat veel uit-elkaar-gaande stellen erg teleurgesteld zijn. ,,Vaak eindigt een scheiding dan in een grote ruzie terwijl er ook nog kinderen bij betrokken zijn.” Eén op de drie huwelijken strandt. In de helft van de zijn er ook kinderen in het spel.

Relatiekunde op school

Door middelbare scholieren, die op die leeftijd vaak voor het eerst verliefd worden en relaties krijgen, nu alvast te leren over relaties zouden ze later beter weten wat ze kunnen en willen verwachten, zegt Warnaar. Relatiekunde zou dan ook niet alleen moeten bestaan uit theorielessen maar ook uit rollenspelen waarin kinderen zich bijvoorbeeld inleven in een gekwetste man die net verlaten is. Maar het is irreeël om te denken dat scheidingen zullen worden voorkomen door kinderen nu al bij te brengen wat een relatie inhoudt, zegt Warnaar. ,,Mensen zullen altijd uit elkaar blijven gaan.”

Relatiekunde heeft geen zin

Volgens relatiedeskundige Willeke Bezemer heeft het praten over huwelijken met middelbare scholieren geen zin. ,,Die kinderen zijn nog helemaal niet bezig met trouwen. Wel kun je het hebben over beginnende relaties of over de veranderende rollen tussen mannen en vrouwen.”

Ook Ferdy Naafs, beleidsmedewerker van de Vereniging voor Openbaar Onderwijs (VOO), denkt niet dat een los uurtje praten over relaties iets toevoegt. ,,Natuurlijk is het goed om leerlingen dingen bij te brengen over relaties, maar dat kun je beter breder trekken. Ik denk dan eerder aan zoiets als omgangskunde waarin scholieren leren over hoe ga je met elkaar om en hoe stel je jezelf op in een groep.” Volgens Naafs zou omgangskunde een plek kunnen krijgen binnen het vak maatschappijleer.

Eerder pleidooi liefdeslessen

Warnaar is niet de eerste die pleit voor relatielessen op middelbare scholen. In 1997 al heeft Roel van Duijn, toenmalig gemeenteraadslid van de Groenen in Amsterdam, gestreden voor liefdeslessen op scholen. Het vak ‘De kunst van de liefde’ zou een verplicht eindexamenvak moeten worden. Volgens Van Duijn is zijn doel enigzins gelukt. Verscheidene scholen zoals het Montessori Lyceum in Amsterdam geven nu het vak leefstijl waarin relaties aan bod komen. Van Duijn: ,,Ik ben blij dat er nu weer iemand is die voor liefdeslessen strijdt. Kinderen leren vooral intellectuele stof op school, terwijl liefde en vriendschappen ook erg belangrijk zijn. Je hele leven zullen relaties in het centrum staan.”
© 2007 - 2019 Imke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Relatiekunde op school om scheiding te voorkomen"

Reactie

Hans Kanis, 16-09-2010 11:55 #1
Zeer goed idee dat volledig past in het project waar ik al een aantal jaren mee bezig ben, nl. het invoeren van het vak menskunde in het lager en middelbaar onderwijs. Menskunde in de breedste zin: de mentale, emotionele en spirituele aspecten naast het fysieke waar het onderwijs al in voorziet. We willen met name kennis overbrengen over de diepere oorzaken van het slecht omgaan met onszelf en daarmee ook met anderen. En dat is het verhaal van onze schaduw, onze onverwerkte emoties die ons tegen onze goede voornemens in aan kan zetten tot uitspraken / daden die we achteraf betreuren. Bewust zijn van onze schaduw en deze integreren helpt ons een beter contact met ons hart te krijgen en daarmee om liefdevoller met onszelf en anderen om te gaan. In relaties speelt vaak een machtsstrijd, die er op neer komt dat de één wil dat de ander zijn oude pijn oplost en omgekeerd. Dit is ook één van de inzichten uit het bekende boek de Celestijnse Belofte. Naast een effect op liefdesrelaties zal deze aanpak leiden tot mensen die zich beter gaan voelen en daardoor minder neiging zich af te reageren op anderen, dus tot een betere samenleving.
Ik hoor graag of er concrete acties lopen om 'relatiekunde' als vak in het onderwijs in te voeren. Wij willen graag onze krachten bundelen met iedereen die vergelijkbare of aansluitende ideeen en plannen heeft.
met vriendelijke groet
Hans Kanis

Infoteur: Imke
Gepubliceerd: 25-05-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 1
Schrijf mee!