InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Een noordelijke provincie: is een fusie het antwoord?

Een noordelijke provincie: is een fusie het antwoord?

Een noordelijke provincie: is een fusie het antwoord? Groningen, Friesland en Drenthe één provincie? Het idee om de drie noordelijke provincies samen te brengen tot één grote provincie, of misschien wel autonoom gebied, lijkt een belachelijk idee. Emoties lopen hoog op en voor veel noordelingen is dit een vreemde gedachte maar veel voorstanders zijn er ook. Wat betekent het voor de toekomst als het noorden één wordt? Is dit daadwerkelijk een belachelijk idee of juist revolutionair en gewenst?

Friesland, Groningen, Drenthe

De drie noordelijke provincies lijken voor buitenstaander wellicht erg veel op elkaar qua inwonersaantal, economie en mentaliteit maar de insiders weten wel beter. In elke provincie wordt een ander dialect of taal gesproken en elke provincie heeft zo ook zijn eigen tradities, gebruiken en gewoontes. Als er wordt gesproken over het samenvoegen van de drie provincies worden de verschillen opeens flink aangedikt. Friezen zijn stijfkoppig en niet te vertrouwen. Groningers veel te eigenzinnig en Drenthe heeft geen mening.

Terug in de tijd

Lang geleden zien we een heel ander verhaal dan tegenwoordig het geval is. Voor de veertiende eeuw was een deel van het huidige Groningen nog gewoon een onderdeel van het Friese rijk. Dit rijk, Magna Frisia, is vrij groot geweest. De huidige provincie Zeeland is hier zelfs onderdeel van geweest. Naarmate de tijd verstreek werd het rijk steeds kleiner en kleiner, het Friese rijk verloor aan terrein. De stad Groningen werd vooral in de vijftiende eeuw zeer machtig in het noorden. De stad had toen heel provincie Groningen en bijna heel provincie Friesland in haar macht. Er werd in die tijd vooral zaken gedaan en handel bedreven met de Noord-Duitse en Scandinavische Hanzesteden. Groningen was in haar machtige tijd maar weinig geïnteresseerd in Holland en de overige delen van het huidig Nederland. Tevens zagen Groningers en Friezen zich ook niet als burgers van de Nederlanden. De stad Groningen beschouwde zichzelf als een vrije stad.

Nederland opgesplitst / Bron: WikipediaNederland opgesplitst / Bron: Wikipedia

Tegenstanders

Alles samenvoegen tot een grote provincie? Veel mensen zien dit niet zitten. De drie provincies zouden teveel van elkaar verschillen en samenwerking zou veel te stroef lopen om tot uniforme besluiten te kunnen komen vinden de tegenstanders. Culturele diversiteit wordt op zulke momenten hoog aangeprezen. Mensen zetten hun vraagtekens bij de taalkwestie; moeten we nu allemaal Fries gaan praten?. Wat wordt eigenlijk de hoofdstad? Een grote provincie is niets zonder een hoofdstad en waar moet die dan komen als er een fusie zou ontstaan? Friezen pleiten voor Leeuwarden, Groningers voor Groningen en de Drentenaren vanzelfsprekend voor Assen.

Echter, nieuwe discussies rondom dit onderwerp laat de provincies dichter naar elkaar toe groeien. De Fryske Nasjonale Partij ziet wel wat in een totale afscheiding van de drie noordelijke provincies. Samen zullen Groningen, Friesland en Drenthe dan als één nieuw land (of autonoom gebied) verder moeten. Over de toekomstige hoofdstad van dat land laten Friezen zien dat ze toch wel erg houden van hun buren: Friezen zien de stad Groningen wel als een geschikte hoofdstad.

Ook in Groningen komen zo nu en dan berichten tevoorschijn over een afscheiding met de rest van de Nederlanden. Op 12 februari in 2005 verscheen er in het Dagblad van het Noorden een twee pagina's grote uiteenzetting van het nieuw fictieve land: ''Noordland'' (het noorden als autonoom gebied). Naar idee van de Partij voor het Noorden werd Noordland beschreven als een rijk land met een sterk eigen karakter. Noordland leek in veel opzichten op klein-Noorwegen. Uiteraard was dit destijds komisch bedoeld, maar toch zette het bericht de noordelingen wel aan het denken. Is het echt een belachelijk idee, of toch niet?

Friesland niet populair

Toch moet er nog wel het één en ander veranderen in de mindset van noorderlingen. Friesland wordt door Drentenaren en in grotere mate door Groningers als een bedreiging beschouwd. De gedachte dat Friezen erg op zichzelf zijn gesteld is geen onbekend fenomeen in Groningen en Drenthe maar ook buiten de grenzen van de noordelijke provincies heerst dit idee. Of dit daadwerkelijk zo is valt natuurlijk te betwisten. Stugge eigenzinnige Groningers zijn er ongetwijfeld ook. Hier wordt echter niet tot nauwelijks over gesproken.

Voorstanders

Uiteraard zijn er ook voorstanders. Deze kijken naar de toekomst en zien economische voordelen. Samen staan wij sterker luidt het vanuit de deze hoek. Kijk niet naar de verschillen maar naar de overeenkomsten. Noordelingen hebben al jaren het gevoel dat ze niet helemaal serieus worden genomen door het westen. Drie kleine kleuters kunnen samen één reus worden met meer invloed dan voorheen.

Tevens zien Groningen, Friesland en Drenthe economische voordelen. Bij een fusie van de drie noordelijke provincies kunnen ten eerste omslachtige procedures worden verminderd. Op dit moment is er volgens het VNO-NCW een te grote bestuurlijke drukte. Een fusie kan dit verminderen. Bij een totale afscheiding met de rest van Nederland zijn er ook economische voordelen. Een autonome regio in het noorden van Nederland zal grote rijkdom betekenen. Alleen al via de miljarden inkomsten van het aardgas dat uit Gronings bodem wordt gepompt zal de regio uitgroeien tot één van de rijkste in Europa.

Groningen is het rijkste gebied door aardgas

Wat zeg je nou? Groningen een rijke provincie? Veel mensen hebben niet echt het idee dat het grote geld is te vinden in de provincie Groningen maar volgens de cijfers van Eurostat behoort Groningen tot één van de allerrijkste gebieden in heel Europa. In 2009 werd Groningen bijvoorbeeld uitgeroepen tot de op vier na rijkste regio van de Europese Unie en veruit de rijkste van Nederland. Over hoeveel geld praten we hier eigenlijk? Schrik niet want het Gronings aardgas is gigantisch veel waard. Als we kijken naar het jaar 2005 werd er voor meer dan 10 miljard euro uit de grond gepompt. Als we alle jaren van het aardgaspompen bij elkaar optellen komen we uit op een whopping 211 miljard euro.

Groningen profiteert nauwelijks

Als we kijken naar de cijfers van het CBS (centraal bureau voor de statistiek) zien we een omgekeerd beeld. Het CBS is minder rooskleurig over het noorden en laat zien dat Groningen in Nederland juist tot één van de armste provincies hoort. Je vermoedt waarschijnlijk al waar dit verschil door komt. Eurostat kijkt vooral naar waar het geld vandaan komt. Nederland is een rijk land geworden, voor een groot deel te danken aan de aardgasinkomsten uit de provincie van Groningen. Het geld dat uit het Gronings grond komt blijft echter niet in Groningen maar gaat rechtstreeks naar Den-Haag. De cijfers van Eurostat zijn dus een beetje misleidend, echter kan men wel enige vraagtekens zetten bij het huidig Nederlands beleid. Worden Groningers, Friezen en Drentenaren beroofd van hun rijkdom? En wat krijgen noordelingen eigenlijk terug voor het weggeven van al dat kostbare aardgas?

VNO-NCW Noord

Onlangs heeft VNO-NCW Noord, de spreekbuis voor het noordelijke bedrijfsleven, een uitspraak gedaan over de drie provincies. Eén grote noordelijke provincie ziet deze vereniging wel zitten. Dit is gebaseerd op de trage regelgeving en de grote brij aan regels. Het schort volgens de VNO-noord aan de aansluiting en tussen beleid en uitvoering. Noordelijk ondernemingen kampen met te veel gedoe en bureaucratie. Een samenwerking tussen de provincies is er al maar dit alleen is niet genoeg. Uiteraard is dit niet alleen in het noorden zo. Ook andere delen van het land kampt met dit probleem.

Ik en wij

Verandering is voor veel mensen eng en men moet er liever niets van weten. Men richt zich in tijden van onzekerheid naar het eigen volk. In deze kwestie is het niet anders. Op papier zou een fusie slechts een kleine verandering met zich meebrengen maar in het dagelijks leven voelt men zich sterk betrokken.

De tijd zal ons leren waar het heen gaat met de drie noordelijke provincies. Het zal ongetwijfeld niet zonder slag of stoot worden gerealiseerd.

Time will tell!
Gerelateerde artikelen
De nederlandse provinciesDe nederlandse provinciesNederland is een land met 16,86 miljoen inwoners. Nederland ligt in het westelijke deel van Europa en grenst aan de Noor…
Verzekering: de zorgverzekeraar MenzisVerzekering: de zorgverzekeraar MenzisHet bedrijf Menzis is de derde zorgverzekeraar van Nederland. Naast zorgverzekeringen biedt het bedrijf ook reisverzeker…
Waarom hulpdiensten soms naar de verkeerde plaats gaanWaarom hulpdiensten soms naar de verkeerde plaats gaanIn januari 2012 werd een C1000 supermarkt overvallen in Schoonebeek. De daders gingen er met 15000 euro vandaan, de mede…
De aanwezigheid van bergen in de provincie FrieslandDe hoogste natuurlijke plek van Friesland is de vijfenveertig meter hoge Vuurboetsduin op Vlieland en daarmee is het ook…
Fuseren van verenigingen, soms zo gek nog nietFuseren van verenigingen, soms zo gek nog nietOnder een fusie van verenigingen wordt verstaan een rechtshandeling tussen twee of meer verenigingen waarbij een van dez…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frisianfrog0, Pixabay
  • www.vno-ncwnoord.nl
  • Afbeelding bron 1: Wikipedia

Reageer op het artikel "Een noordelijke provincie: is een fusie het antwoord?"

Reactie

Jesse, 05-10-2014 22:19 #1
Mooi artikel ten eerste en ten tweede geeft het een goed beeld weer van de situatie waar de noordelijke provincies mee te kampen heeft. Ik zie zelf namelijk ook wel wat in het samenvoegen van alle noordelijke provincies. Dit zou niet alleen financieel ons beter dienen maar ook moreel. Want laten wij eerlijk wezen (en ik bedoel dit niet negatief) wij Nederlanders en met namen noordelingen voelen zich steeds meer in de steek gelaten door het beleid vanuit Den Haag. Ik ben benieuwd of er manieren zijn om deze paradigma (zienswijze) aan meer mensen voor te leggen.

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 23-03-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 1
Schrijf mee!