InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Kleding orthodoxe Joden: jassen, hoeden, jurken, rokken

Kleding orthodoxe Joden: jassen, hoeden, jurken, rokken

Kleding orthodoxe Joden: jassen, hoeden, jurken, rokken Vanaf het begin van het ontstaan van het Joodse volk speelt kleding een belangrijke rol binnen het Jodendom. Het weerspiegelt religieuze identificatie, sociale status, emotionele toestand en zelfs de relatie van de Joden met de buitenwereld. Volgens de Joodse wijzen droegen Joden in het Oude Egypte ook kenmerkende kleding. Dit zou één van de redenen zijn geweest waarom ze door G'd gered zijn van de slavernij. In de moderne tijd onderscheiden de meeste Joden zich van niet-Joden door het dragen van een talliet (gebedskleed) en kippa (keppeltje) in een synagoge. Maar orthodoxe Joden onderscheiden zich ook van niet-Joden buiten de synagoge. Orthodoxe Joodse mannen dragen lange zwarte jassen, een wit shirt met tsietsiet (franjes), een zwarte broek en een zwarte hoed. Orthodoxe Joodse vrouwen dragen lange jurken of lange rokken en pruiken en hoeden. Ze kleden zich bescheiden en dekken veel lichaamsdelen af met kleding.

Wat zegt de Tora over kleding?

De Tora vormt de richtlijn waaraan Joden zich moeten houden in het leven. De Tora bestaat uit de vijf boeken van Mozes en onderwijst in allerlei voorschriften die Joden dienen na te komen. De Tora zegt weinig over kleding, beschrijvend of prescriptief. Er zijn verschillende Bijbelteksten die verwijzen naar bepaalde kledingvoorschriften.

Leviticus 19:19: het verbod van het mengen van wol en linnen in een kledingstuk (dergelijke kleding staat bekend als shatnez), in hetzelfde vers staat dat het "mengen" van verschillende zaden en soorten vee verboden is.

Deuteronomium 22:5: het verbiedt mannen om vrouwenkleren te dragen en omgekeerd, zonder de kenmerken van één van beide te specificeren.1

Numeri 15: 37-41: het vereist ook dat Joodse mannen franjes op de hoeken van een vierpuntig gewaad leggen, zowel om de Jood te identificeren als om hem eraan te herinneren de mitswot (verplichtingen) na te leven.

Uitgebreide aandacht in de Tora voor priesterkleding

De Tora gaat wel uitgebreid in op de kledingvoorschriften voor priesters, in het bijzonder de Hoge Priester. Deze zijn van belang voor de dienst in de Tabernakel en later de Tempel. De kleding van de Hoge Priester is kleurrijk en zit vol symboliek. Echter op Jom Kippoer (Grote Verzoendag) draagt de Hoge Priester een wit kleed als teken van nederigheid. De kleur wit staat voor zuiverheid en de kleur zwart voor rouw (tegenwoordig scheurt men kleding als men rouwt).

Orthodoxe Joden in het zwart gekleed / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (Publiek domein)Orthodoxe Joden in het zwart gekleed / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (Publiek domein)

De historie van Joodse kleding

Toen de Joden in het Oude Israël woonden gingen de rijken goedgekleed door het leven. Nadat Israël werd bezet door vreemde mogendheden liepen de Joden in armzalige kleding rond. In de Diaspora onderscheidden de Joden zich qua kleding vrijwillig of gedwongen van de niet-Joden. Zo dragen Joden speciale hoeden en badges in het middeleeuwse Spanje en het 13e-eeuwse Polen. In Oost-Europa droegen Joodse mannen zwarte mantels (kaftan) en bonthoeden (shtreimel), die nog steeds worden gedragen door verschillende groepen ultraorthodoxe Joden. Vanaf wanneer Joodse mannen hun hoofd gingen bedekken met een hoed of kippa (keppeltje) is niet bekend. In ieder geval deden bijna alle Joodse mannen dat vanaf de 16de eeuw. Ook vrouwen zijn op enig moment hun hoofd gaan bedekken met pruiken en hoeden. Joodse vrouwen kleedden zich vooral bescheiden. Dat gebeurt nog steeds in orthodoxe kring. Voor Joodse feestdagen trekken Joden feestelijke kleding aan.

Waarom dragen alle (ultra)orthodoxe Joodse mannen zwarte lange jassen en zwarte hoeden?

Het lijkt niet origineel dat alle (ultra)orthodoxe Joodse mannen allemaal dezelfde kleding (zwarte lange jassen en zwarte hoeden) dragen. Waarom doen ze dat? Om deze vraag te beantwoorden is het van belang te melden dat in de Joodse traditie mensen zich niet van elkaar onderscheiden vanwege de kleding maar vanwege hun karakter. Je kunt je niet verbergen achter een oppervlakkige individualiteit op basis van kapsel en mode - je moet een echte individu zijn. Doordat Joodse orthodoxe mannen zich hetzelfde kleden kunnen ze een echte individu zijn.

De reden dat ze zwarte lange jassen dragen is de volgende. Zwart is wetenschappelijk gezien de afwezigheid van kleur. Zwart dragen duidt alleen op een gebrek aan bezorgdheid voor kleur en andere dictaten van de mode en helpt dus prioriteiten te handhaven. In oude sociologische termen: om innerlijk gestuurd te zijn in plaats van anders gericht. Hoe dan ook, het elimineert zeker de druk om te beslissen wat je elke ochtend moet dragen! Dat de jassen lang zijn is een teken van respect. Sommige religieuze Joden dragen ze alleen bij speciale gelegenheden, zoals Sjabbat en de feestdagen. Anderen menen dat elk moment een speciale gelegenheid is, omdat je op elk moment constant moet zijn voorbereid op gebed, Torastudie, etc.

Kleding tijdens Poeriem

Tijdens het Joodse 'carnaval feest' Poeriem verkleden Joden zich. Zoals al eerder is gemeld mogen mannen geen vrouwenkleding dragen en vrouwen geen mannenkleding. Tijdens Poeriem is crossdressing volgens de meerderheid van de rabbijnen verboden. Er wordt echter nog steeds over gedebatteerd door de rabbijnen. Voor de actuele stand van zaken is het raadzaam om de lokale rabbijn te raadplegen.

Schoenen aanhouden; niet op sokken lopen

In huis lopen religieuze Joden niet op sokken. Ze houden hun schoenen aan. Het lopen op sokken is namelijk een teken van rouw.

Voetnoot
1 In de Tora staat dat G'd crossdressing als een zonde beschouwt. G'd begrijpt dat sommige mensen een voorkeur hebben voor travestie en erkent deze realiteit door deze wet in de Tora te vermelden. Met andere woorden, G'd erkent dat er bepaalde aangeboren verlangens zijn, maar vertelt ook hoe erop gereageerd kan worden. De Joodse wijsgeer Maimonides wijst erop dat crossdressing voorkwam bij heidense culturen en moet daarom door het Joodse volk vermeden worden. Het verbod geldt niet alleen voor kleding maar ook het gebruik van cosmetica.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mode in de jaren 20Mode in de jaren 20Veel mensen hebben een voorkeur voor retromode en vintage mode. Vintage mode is mode afkomstig uit de jaren 20 tot en me…
BBB: De benen, kledingadviesBBB: De benen, kledingadviesVoor veel vrouwen zijn de buik, de billen en de benen het probleemgebied van hun lichaam. Door waakzaam om te gaan met d…
Dresscodes, wat moet ik aan?Vaak wordt er op uitnodigingen een dresscode vermeldt. Houd je hieraan, anders kun je de plank volledig misslaan! Ook is…
Geschiedenis Tora: Wat is de Tora?Geschiedenis Tora: Wat is de Tora?De Tora kan zowel in beperkte als ruime zin worden opgevat. Strikt genomen slaat de Tora op de eerste vijf boeken van Mo…
Boekrecensie: Joodse identiteit  Prof. dr. I.B.H. AbramrecensieBoekrecensie: Joodse identiteit Prof. dr. I.B.H. AbramOver Joodse identiteit is altijd veel te doen. Prof. dr. I.B.H. Abram heeft er een boekje over geschreven. Hij definieer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rliessum, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/3186/jewish/Why-the-Long-Black-Coat.htm
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/160970/jewish/Why-the-Jacket-and-Black-Hat.htm
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/1246628/jewish/Is-There-a-Jewish-Superstition-Not-to-Go-Barefoot.htm
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/494846/jewish/Why-do-the-chassidim-dress-in-the-manner-of-Russian-gentry.htm
  • https://www.chabad.org/holidays/purim/article_cdo/aid/483409/jewish/Is-a-woman-allowed-to-dress-up-as-a-man-on-Purim.htm
  • https://www.myjewishlearning.com/article/jewish-clothing/
  • https://www.myjewishlearning.com/the-torch/dare-to-bare-those-ankles/
  • Afbeelding bron 1: Onbekend, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Kleding orthodoxe Joden: jassen, hoeden, jurken, rokken"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 30-11-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Jodendom en lichaam
Schrijf mee!