InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018

Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018

Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018 Leeuwarden en de hele provincie Fryslân is in het jaar 2018 Culturele Hoofdstad van Europa, samen met Valletta op Malta. In de Friese hoofdstad en overal in de provincie barsten in januari van het CH-jaar de evenementen en festiviteiten los onder de noemer van LF2018. Er zijn hoofdprojecten en er zijn kleine projecten die door de gemeenschap zijn opgezet. Die gemeenschap noemt LF2018 Mienskip en deze mienskip is het kernbegrip. De gemeenschap moet het doen en de gemeenschap moet er wel bij varen.

LF2018-Informatiecentrum

De presentatie van het programma van LF2018 op 3 oktober 2017 / Bron: Ruben van VlietDe presentatie van het programma van LF2018 op 3 oktober 2017 / Bron: Ruben van Vliet

Culturele Hoofdstad 2018

Leeuwarden is niet alleen Culturele Hoofdstad van Europa. Het neemt de hele provincie mee en daarom heet de CH van 2018 officieel Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa. Aanvankelijk had Fryslân het idee om de provincie aan te melden, maar toen bleek dat het echt om een stad moest gaan, werd Leeuwarden naar voren geschoven. In dat stadium werd er gesproken over LWD2018, Leeuwarden 2018, maar Fryslân haakte aan en kwam ook in de naam te staan. Het werd Leeuwarden-Fryslân en de korte benaming die tevens als hashtag op social media wordt gebruikt is LF2018, #LF2018.

Wat wil Fryslân

Wat wil de gemeenschap van Fryslân? Daar gaat het om in LF2018. Hoe gaat de provincie om met onderwerpen als klimaatverandering, polarisatie, vergrijzing en verstedelijking? Hoe zorgt Fryslân voor zijn landschap en wat doet de mienskip met duurzame landbouw? Hoe wordt er een plek georganiseerd waar jonge mensen op kunnen groeien. Wat neemt Fryslân mee uit het verleden en wat wil het meenemen naar de toekomst? Op al die vragen zijn via LF2018-projecten antwoorden geformuleerd met honderden activiteiten.

Projecten tijdens LF2018

LF2018 biedt 60 hoofdprojecten via vier programmalijnen. Het programma wordt aangevuld met honderden mienskipprojecten, evenementen en activiteiten die door de Friezen van stad en platteland, uit wijken en dorpen op touw zijn gezet. Al die ideeën en projecten inspireren de makers en de bezoekers van het CH-jaar, is het doel, waarbij talent de ruimte krijgt zich te presenteren en waar evenementen bijdragen aan het oplossen van de vraagstukken die spelen.

Openingsweekend in Leeuwarden en Fryslân

Het openingsweekend is op vrijdag 26 en zaterdag 27 januari 2018. Ira Judkovskaja is artistiek directeur van Tryater en zij staat borg voor het openingsevenement. Vrijdag staat Fryslân in de kijker en zaterdag vinden de evenementen vooral in de stad Leeuwarden plaats. Onderdelen van het openingsweekend:
  • Alle musea van Fryslân zetten hun deuren open
  • bewoners houden open huis
  • programmapresentaties in de stad
  • muziek en dans op de pleinen in de stad
  • klokken luiden in heel Fryslân
  • prelude van LF2018-lied Seis oere thús

Seis oere thús

Nynke Laverman zingt het LF2018 lied Seis oere thús, Voor zessen thuis. Ze nodigt alle aanwezigen uit het lied mee te zingen. De schoolkinderen in Fryslân leren het lied op school.

Iepen Mienskip

De iepen mienskip staat voor open gemeenschap. Het begrip is leidend voor de organisatie en leidend in het programma. Aan LF2018 werkt een kleine flexibele werkorganisatie, maar het leeuwendeel wordt door vrijwilligers en al bestaande organisaties met professionals en partners uitgevoerd. Dat is de mienskip. Ze wonen voor het overgrote deel in de provincie, maar er dragen ook mensen uit andere streken van Nederland en Europa bij aan het CH-jaar. LF2018 wordt door de gemeenschap gedragen. De organisatie bewaakt kwaliteit en kosten en een onafhankelijke Raad van Toezicht controleert de organisatie, net als de gemeente Leeuwarden en de provincie Fryslân.

Vier programmalijnen

De projecten worden voorgesteld volgens vier programmalijnen:
  1. Dare to dream
  2. Dare to act
  3. Dare to be different
  4. Royal Friesian

Dare to dream

Enkele projecten die binnen dit hoofdthema vallen zijn:
  • De Reuzen van Royal de Luxe
  • 11 Fountains
  • Never Ending Orchestra

Dare to act

  • De Stormruiter
  • Het Wad als Podium
  • Film van Ruben Smit: Wad, overleven op de grens van land en water

Dare to be different

  • Strangers on Stage
  • Under de Toer
  • Migrating Ceramics

Royal Friesian

  • Mata Hari
  • Escher op Reis
  • Dada in Dr8888

LF2018-app

De LF2018-app is het complete programma in een digitale gids, met informatie over locatie, tijd en prijs van de activiteiten. De app is vanaf 1 januari 2018 beschikbaar in Apple Appstore en Google Play met de titel LF2018.

2018-Informatiecentrum

In Leeuwarden zit het informatiecentrum van LF2018.
Blokhuisplein 40
Leeuwarden
  • Telefoon: +31 (0)58 751 2018
  • E-mail: info@2018.nl
  • Website: www.2018.nl

LF2018

Legenda
A. Leeuwarden
B. 2018-Informatiecentrum
C. Fryslân
D. Valletta

Lees verder

© 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leeuwarden wordt Culturele Hoofdstad van Europa 2018nieuws uitgelichtLeeuwarden wordt Culturele Hoofdstad van Europa 2018Na een zinderende finale waarin de drie finalisten het beste van hun kunnen hadden laten zien, werd op 6 september 2013…
Keunstwurk voor KunstwerkKeunstwurk voor KunstwerkKeunstwurk is de adviserende, ondersteunende en ondernemende organisatie op het gebied van de kunsten voor de provincie…
LWD2018 - Geheimen uit bidbook Leeuwarden 2018nieuws uitgelichtLWD2018 - Geheimen uit bidbook Leeuwarden 2018Leeuwarden heeft de plannen die het heeft voorbereid voor Lwd2018, het jaar waarin de Friese hoofdstad een jaar lang Cul…
Bidbook Leeuwarden Culturele Hoofdstad – Lwd2018nieuws uitgelichtBidbook Leeuwarden Culturele Hoofdstad – Lwd2018Het Bidbook van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018 belooft wat. Het is een boek vol plannen, die geschreven…
Leeuwarden in finale Culturele Hoofdstad 2018 en winnaarLeeuwarden in finale Culturele Hoofdstad 2018 en winnaarLeeuwarden wil Culturele Hoofdstad van 2018 worden en heeft in 2013 de finale bereikt. In september 2013 valt de besliss…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LWD2018
  • http://www.2018.nl/nl/iepen-mienskip
  • Leeuwarden-Fryslân 2018 Jaarmagazine
  • Afbeelding bron 1: Ruben van Vliet

Reageer op het artikel "Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018"

Infoteur: Sjaanfanameland
Gepubliceerd: 09-10-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Culturele Hoofdstad van Europa
Schrijf mee!