InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Dodenherdenking en Nationale Bevrijdingsdag 2019

Dodenherdenking en Nationale Bevrijdingsdag 2019

Dodenherdenking en Nationale Bevrijdingsdag 2019 Op 4 en 5 mei staan we in Nederland stil bij onze vrijheid. Deze herdenking is vlak na de Tweede Wereldoorlog ingesteld. Op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en andere oorlogen. Op 5 mei vieren we de bevrijding van de Duitse bezetting. In Nederland worden er weer talloze activiteiten georganiseerd. In alle provincies worden bevrijdingsfestivals gehouden. In totaal veertien festivals met elk een eigen programma en karakter. Ter afsluiting vindt er in Amsterdam het Concert op de Amstel plaats.

Dodenherdenking

Vlak na de Tweede Wereldoorlog, in augustus 1945, heeft het Nederlandse verzet een herdenking van de oorlogsslachtoffers ingesteld. Vanaf 1946 kent Nederland elk jaar op 4 mei de Nationale Dodenherdenking. In eerste instantie herdenkt Nederland de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Maar vandaag de dag is er ook de herdenking bijgekomen van de slachtoffers van o.a. de oorlogen in Irak en Afghanistan. Andere Europese landen herdachten al veel eerder de slachtoffers van bijvoorbeeld de Eerste Wereldoorlog. Maar omdat Nederland daar niet actief bij betrokken was wordt daar minder aandacht aan besteed.

Achtergrond Nationale dodenherdenking 4 mei
In 1956 is op de Dam in Amsterdam het Nationaal monument voor de bevrijding geplaatst. Vanaf 1961 is besloten om op de Dam de Nationale dodenherdenking te houden. Vooraf aan de herdenking zijn er verschillende kerkdiensten. In de jaren tachtig liep de belangstelling voor 4 en 5 mei sterk terug. Men heeft toen het Nationaal Comité voor 4 en 5 mei ingesteld. Er werd besloten om de herdenking 's avonds om acht uur te houden en uit te zenden op televisie. Vervolgens heeft men de dagen meer aandacht gegeven door verschillende activiteiten te organiseren voor jong en oud.

Grebbeberg
Naast de Nationale Dodenherdenking op de Dam is er ook gelijktijdig de herdenking op de Grebbeberg tussen Rhenen en Wageningen. In Nederland is aan het begin van de Tweede Wereldoorlog op die plek de zwaarste slag geweest. Het Nederlandse leger heeft in de Grebbelinie veel manschappen verloren. Ook deze herdenking is op televisie te zien en trekt elk jaar veel bezoekers. De ceremonie op de Grebbeberg is altijd heel indrukwekkend en de moeite waard om een keer mee te maken.

Grebbeberg

Legenda
A. Grebbeberg

Nationale dodenherdenking Amsterdam 4 mei 2019
Het programma voor de herdenking van 2019 vind je op de website van Nationaal Comité 4 en 5 mei. Hieronder lees je de volgorde van de ceremonie.
  • Herdenkingsdienst in de Nieuwe kerk op de Dam. Aanvang om 18.50 uur.
  • Om 19.50 uur start de herdenkingsplechtigheid op de Dam.
  • kranslegging door Z.M. de Koning en H.M. de Koningin
  • Voordracht
  • 20.00 uur twee minuten stilte
  • Zingen van Wilhelmus
  • Gedicht
  • 2e kranslegging
  • Toespraak
  • 3e kranslegging.
  • Bloemlegging.
  • Defilé.

Nationaal Monument kamp Vught

Op 4 mei is er elk jaar een openbare dodenherdenking in Kamp Vught.

Dodenherdenking Waalsdorpervlakte

De Waalsdorpervlakte is een duingebied bij Den Haag waar in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers ruim 250 mensen zijn geëxecuteerd. De herdenking op de Waalsdorpervlakte is een van de belangrijkste herdenkingen in Nederland. De herdenking staat bekend om zijn Bourbonklok. Op 4 mei 2019 begint de ceremonie om 19.20 uur.

Waalsdorpervlakte

Nationale Viering Bevrijdingsdag 5 mei 2019

Op 5 mei vieren we in Nederland de bevrijding van de bezetting door Duitsland. Door het hele land zijn activiteiten zoals festivals en vrijmarkten.

Bevrijdingsdag en bevrijdingsfestivals

Op 5 mei 2019 zijn er in totaal veertien bevrijdingsfestivals. In elke provincie is er een bevrijdingsfestival georganiseerd. Bevrijdingspop in Haarlem en het festival in Amsterdam zijn wel de meest bekende. Tijdens de festivals treden verschillende bekende Nederlandse en buitenlandse artiesten op. Hieronder een lijst met alle festivals per provincie.

Stad Provincie Entree
AlmereFlevolandGratis
AmsterdamNoord-HollandGratis
Haarlem (Bevrijdingspop)Noord-HollandGratis
LeeuwardenFrieslandGratis
ZwolleOverijsselGratis
Den BoschBrabantGratis
GroningenGroningenGratis
AssenDrentheGratis
Den HaagZuid-HollandGratis
RotterdamZuid-HollandGratis
VlissingenZeelandGratis
RoermondLimburgGratis
WageningenGelderlandGratis
UtrechtUtrechtGratis

Nationaal Comité 4 en 5 mei

Het Nationaal Comité voor 4 en 5 mei heeft als doel om de waarde van onze vrijheid aan jong en oud door te geven. Dat doel hebben ze door hun creatieve aanpak goed bereikt. De bevrijdingsfestivals zijn enorm populair onder jongeren. Het Nationaal Comité heeft een website waarop je alle informatie kunt vinden over de betekenis van Dodenherdenking en Bevrijdingsdag. Alle festivals per provincie hebben een uitgebreid programma waar genoeg te zien en te doen is voor jong en oud.
Gerelateerde artikelen
Nationale Bevrijdingsdag5 mei staat bekend als Bevrijdingsdag. Op deze dag worden er door het hele land allerlei activiteiten georganiseerd. Het…
Regels voor het vlaggen op 4 en 5 mei 2019Regels voor het vlaggen op 4 en 5 mei 2019Wanneer mag ik de Nederlandse vlag uithangen en wat is de vlaginstructie (het vlagprotocol) op Dodenherdenking 4 mei en…
Dodenherdenking: afschaffen, of opdat wij niet vergeten?Dodenherdenking: afschaffen, of opdat wij niet vergeten?Dodenherdenking vind elk jaar plaats op 4 mei. We herdenken alle mensen -burgers en militairen- die omgekomen zijn in oo…
Verplichte vrije dagen 2018 en 2019 en schoolvakantiesVerplichte vrije dagen 2018 en 2019 en schoolvakantiesWat zijn in 2017, 2018 en 2019 de verplichte vrije dagen en schoolvakanties, wat de data? Wie werkt heeft bovenop deze v…
De DodenherdenkingElk jaar, op 4 mei, worden in het hele land om 20.00 uur de Nederlandse slachtoffers herdacht die sinds het uitbreken va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BRRT, Pixabay
  • www.4en5mei.nl
  • www.bevrijdingsfestivals.nl
  • www.grebbeberg.nlhttps://denhaag.com/nl/event/43888/dodenherdenking-waalsdorpervlakte

Reageer op het artikel "Dodenherdenking en Nationale Bevrijdingsdag 2019"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 26-04-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!