Kerstpuzzel AIVD 2019, de oplossingen zijn moeilijk vindbaar

Kerstpuzzel AIVD 2019, de oplossingen zijn moeilijk vindbaar De decembermaand is sinds 2011 de maand voor het oplossen van de jaarlijkse kerstpuzzel van de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD). Het Nationaal Bureau voor Verbindingsbeveiliging (NBV) draagt bij aan de visie van de AIVD en ondersteunt de Rijksoverheid bij de beveiliging van de staatsgeheimen. De kennis van de NBV ligt vooral op het gebied van de technische maatregelen rond de informatiebeveiliging. Deze kennis is ook dit jaar weer gebruikt voor het maken van een bijzondere kerstpuzzel. Een kerstpuzzel die bestaat uit een aantal kleinere opgaven. De AIVD kerstpuzzel wordt gezien als de moeilijkste puzzel van het jaar. De AIVD kerstpuzzel houdt altijd verband met gebeurtenissen van het afgelopen jaar. De kerstpuzzel van de AIVD stimuleert het systematisch en logisch nadenken. Puzzelaars maken kennis met de creatieve denk- en werkwijze van deze dienst. Het thema van de AIVD kerstpuzzel 2019 is de elementen.

AIVD

De AIVD kerstpuzzel

De AIVD kerstpuzzel is een begrip onder de medewerkers van de AIVD. De vragen zijn bedacht door medewerkers van het Nationaal Bureau voor Verbindingsbeveiliging (NBV), dat staatsgeheimen versleutelt. Het doel van de puzzel was van oorsprong om het systematisch en logisch denken van de medewerkers binnen de AIVD te stimuleren. Sinds 2011 wordt de AIVD kerstpuzzel gepubliceerd op de website van de AIVD en mag iedereen een poging wagen om de puzzel op te lossen, maar binnen de AIVD is deze puzzel al veel langer een traditie. Simpel is het oplossen van de AIVD kerstpuzzel echter helemaal niet. De AIVD kerstpuzzel wordt gezien als de moeilijkste kerstpuzzel van Nederland. Voor het oplossen van de puzzel kan de deelnemer 100 punten verdienen. Tussen 2011 en 2015 was het nog niemand gelukt om de puzzel met een totale score van 100 punten op te lossen.

Club van honderd

De club van honderd heeft bestaansrecht gekregen in 2016, omdat er negen deelnemers van de editie van 2016, 100 of meer punten wisten te verzamelen. In 2017 bleek de puzzel merkbaar pittiger en konden er geen nieuwe leden aan deze club worden toegevoegd. In 2018 lukte het enkele puzzelaars wel om bij deze club te mogen behoren.

AIVD kerstpuzzel 2019

De AIVD kerstpuzzel 2019 bestaat uit 30 opdrachten. De kerstpuzzel is te downloaden op de website van de AIVD. De opdrachten van deze kerstpuzzel zijn ook weer los van elkaar op te lossen. Voor iedere opdracht kan men punten scoren. Het aantal punten staat bij de vraag tussen haakjes. De persoon met de meeste punten wint een beker. Veel van de breinbrekers in deze kerstpuzzel hebben te maken met cryptografische opdrachten. Toch heeft men voor het oplossen van de AIVD kerstpuzzel geen wiskundeknobbel nodig. Wel wordt er door de bedenkers van de kerstpuzzel een hoog beroep gedaan op creativiteit en logisch denken.

Samenwerken

Samenwerken bij het oplossen van de kerstpuzzel is toegestaan, maar de makers van de kerstpuzzel moedigen iedereen aan om het team van puzzelaars niet groter te maken dan vier personen. Ook scholen worden gemotiveerd om deel te nemen. In 2014 bestonden de jongste twee puzzelteams uit leerlingen uit groep 6, 7, 8 van basisschool de Ontdekking in Almere. In 2019 is er de speciale junioreditie.

Tips en antwoorden AIVD kerstpuzzel 2019 zijn moeilijk te vinden

De AIVD kerstpuzzel wordt niet voor niets gezien als de moeilijkste kerstpuzzel van Nederland. Natuurlijk komt dit allereerst door de complexiteit van de opgaven, maar ook doordat het wordt gestimuleerd om geen tips met elkaar uit te wisselen op internet. Iets wat wel in groten getale gebeurt met bijvoorbeeld de eveneens populaire Dr. Denker kerstpuzzel. Jarenlang werden de antwoorden van de AIVD kerstpuzzel zelfs na afloop niet openbaar gepubliceerd. Alleen puzzelaars met 1 of meerdere punten kregen de uitwerkingen thuis gestuurd. De oplossing van 2019 wordt in de loop van 2020 wel gepubliceerd op de website van het AIVD. Alle belangrijke informatie met betrekking tot de AIVD kerstpuzzel 2019 is te lezen op de site van de AIVD.

Antwoorden AIVD kerstpuzzel 2019

Wie de AIVD kerstpuzzel wil maken en de antwoorden wil opsturen, moet de puzzel downloaden en de oplossingen in dat zelfde bestand zetten. Het PDF met antwoorden kan ingestuurd worden tot en met 14 januari 2020 (deadline: 23.59 uur).

Beloning voor de winnaar

De winnaar van de AIVD kerstpuzzel wordt, evenals voorgaande jaren, beloond met eeuwige roem én de felbegeerde kerstpuzzelbeker.

AIVD kerstpuzzel junior

In 2019 is er een speciale junioreditie van de kerstpuzzel van de AIVD voor jongeren van 10 tot en met 15 jaar. Deelnemende puzzelaars krijgen een plaats op de officiële ranglijst. Jongeren mogen alleen, met een klein team, maar ook met de hele klas puzzelen. De uitslag van individuele inzenders en/of klassen wordt in de loop van 2020 gecommuniceerd via de mail. Deze lijst komt dus, net zoals de ranglijst van de volwassen editie, niet op de website van de AIVD te staan.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://www.want.nl/pittige-hersenkraker-de-kerstpuzzel-2015-van-de-aivd/
  • AIVD.nl
  • Algemeen Dagblad ( 12 december 2015)
  • http://nos.nl/artikel/2074891-aivd-publiceert-moeilijkste-kerstpuzzel-van-nederland.html
  • https://www.aivd.nl/publicaties/publicaties/2016/12/12/kerstpuzzel-2016

Reageer op het artikel "Kerstpuzzel AIVD 2019, de oplossingen zijn moeilijk vindbaar"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 20-12-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!