InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Kerstpuzzel AIVD 2017, de oplossingen zijn moeilijk vindbaar

Kerstpuzzel AIVD 2017, de oplossingen zijn moeilijk vindbaar

Kerstpuzzel AIVD 2017, de oplossingen zijn moeilijk vindbaar De decembermaand is sinds 2011 de maand voor het oplossen van de jaarlijkse kerstpuzzel van de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD). Het Nationaal Bureau voor Verbindingsbeveiliging (NBV) draagt bij aan de visie van de AIVD en ondersteunt de Rijksoverheid bij de beveiliging van de staatsgeheimen. De kennis van de NBV ligt vooral op het gebied van de technische maatregelen rond de informatiebeveiliging. Deze kennis is ook dit jaar weer gebruikt voor het maken van een bijzondere kerstpuzzel. Een kerstpuzzel die bestaat uit een aantal kleinere opgaven. De AIVD kerstpuzzel wordt gezien als de moeilijkste puzzel van het jaar. Sinds 2011 heeft nog nooit iemand alle oplossingen helemaal goed gehad en daarmee de volledige 100 punten gescoord.

AIVD

De AIVD kerstpuzzel

De AIVD kerstpuzzel is een begrip onder de medewerkers van de AIVD. De vragen zijn bedacht door medewerkers van het Nationaal Bureau voor Verbindingsbeveiliging (NBV), dat staatsgeheimen versleutelt. Het doel van de puzzel was van oorsprong om het systematisch en logisch denken van de medewerkers binnen de AIVD te stimuleren. Sinds 2011 wordt de AIVD kerstpuzzel ook gepubliceerd op de website van de AIVD en mag iedereen een poging wagen om de puzzel op te lossen. Simpel is het oplossen van de AIVD kerstpuzzel echter helemaal niet. De AIVD kerstpuzzel wordt gezien als de moeilijkste kerstpuzzel van Nederland. Voor het oplossen van de puzzel kan de deelnemer 100 punten verdienen. Tussen 2011 en 2015 is het nog aan niemand gelukt om de puzzel met een totale score van 100 punten op te lossen. Toch is het volgens de bedenkers van de kerstpuzzel niet onmogelijk om de AIVD kerstpuzzel foutloos op te lossen. Zo is elke opgave van de jaarlijkse kerstpuzzel weleens goed beantwoord. Het is echter nog niet aan één puzzelaar gelukt om alle vragen goed te beantwoorden.

Hoogste score

Dat de AIVD puzzel steeds meer en beter gemaakt wordt blijkt wel uit het feit dat in 2016 voor het eerst puzzelaars meer dan 100 punten wisten te behalen. De hoogste score die gegeven werd was 105 punten.

Steeds meer oplossingen ontvangen

De AIVD merkt dat steeds meer Nederlanders een poging wagen om alle oplossingen te vinden. Vanaf 2011 staat de puzzel ook op internet en deden jaarlijks zo'n 50 puzzelaars mee aan het inzenden van de oplossingen. In 2014 ontving de AIVD een record van 400 inzendingen. Van deze 400 inzenders wisten slecht 17 mensen het juiste antwoord op de moeilijkste vraag van de puzzel te vinden. In 2015 werd het record van 2014 alweer ruimschoots overtroffen en stuurden maar liefst 1.600 puzzelaars hun gevonden oplossingen in. In 2017 werden de oplossingen door 1.250 puzzelaars ingezonden en downloadden 100.000 puzzelaars de puzzelopdrachten. Alle deelnemers samen kregen 38.577 punten en ook werden er 115 bonuspunten toegekend. Negen inzenders wisten 100 of meer punten te scoren.

Club van honderd

De club van honderd heeft bestaansrecht gekregen omdat negen personen 100 of meer punten wisten te verzamelen. Binnen de club van honderd wist de winnaar van 2017 de AIVD kerstpuzzel voor het tweede achtereenvolgende jaar te winnen.

AIVD kerstpuzzel 2017

De AIVD kerstpuzzel 2017 bestaat uit 41 opdrachten, terwijl er 42 antwoorden gegeven kunnen worden. De kerstpuzzel is te downloaden op de website van de AIVD. De opdrachten van deze kerstpuzzel zijn ook weer los van elkaar op te lossen. Voor iedere opdracht kan men punten scoren. Het aantal punten staat bij de vraag tussen haakjes. De persoon met de meeste punten wint een beker. Veel van de breinbrekers in deze kerstpuzzel hebben te maken met cryptografische opdrachten. Toch heeft men voor het oplossen van de AIVD kerstpuzzel geen wiskundeknobbel nodig. Wel wordt er door de bedenkers van de kerstpuzzel een hoog beroep gedaan op creativiteit en logisch denken.

Samenwerken

Samenwerken bij het oplossen van de kerstpuzzel is toegestaan, maar de makers van de kerstpuzzel moedigen iedereen aan om het team van puzzelaars niet groter te maken dan vier personen. Ook scholen worden gemotiveerd om deel te nemen. In 2014 bestonden de jongste twee puzzelteams uit leerlingen uit groep 6, 7, 8 van basisschool de Ontdekking in Almere.

Oplossing

De AIVD heeft door de vele inzendingen van 2015 besloten om vanaf 2016 te werken met een standaard antwoordformulier. Dit antwoordformulier is te downloaden op de website van de AIVD. Het antwoordformulier met de gevonden oplossingen kan tot uiterlijk maandag 15 januari 2017, 23.59 uur worden ingeleverd. Iedereen die de puzzel heeft ingeleverd via het online antwoordformulier krijgt automatisch bericht. Inzendingen die niet digitaal zijn of worden ingeleverd kunnen mogelijk niet worden beoordeeld. Inzenders met tenminste één punt krijgen na afloop de oplossingen en de behaalde score van de AIVD kerstpuzzel 2017 toegezonden.

Tips en antwoorden AIVD kerstpuzzel 2017 zijn niet te vinden

De AIVD Kerstpuzzel wordt niet voor niets gezien als de moeilijkste kerstpuzzel van Nederland. Natuurlijk komt dit allereerst door de complexiteit van de opgaven, maar ook doordat het niet is toegestaan om tips met elkaar uit te wisselen op internet. Iets wat wel in grote getalen gebeurt met bijvoorbeeld de eveneens populaire Dr. Denker kerstpuzzel. Ook de uitslag van de AIVD kerstpuzzel zal na afloop niet online komen te staan. Iedereen die de AIVD kerstpuzzel maakt en opstuurt krijgt na 17 januari 2017 de oplossing toegestuurd. Voorwaarde is wel dat inzender van de antwoorden minimaal 1 goed antwoord moet hebben. Er kunnen geen vragen gesteld worden aan de makers. Vragen die toch gestuurd worden zullen niet beantwoord worden. Alle belangrijke informatie met betrekking tot de AIVD kerstpuzzel 2017 is te lezen op de site van de AIVD.

Oplossing kerstpuzzel 2016

Er waren meer dan 1.250 inzenders van de antwoorden van de AIVD kerstpuzzel 2016. Van deze 1.250 inzenders waren er negen met de goede antwoorden. Deze negen inzenders hadden gelijk en scoorden, alleen of in teamverband, door de goede antwoorden liefst 100 punten of meer. De score van meer dan honderd punten mag historisch genoemd worden. In de geschiedenis van de AIVD kerstpuzzel was tot de AIVD kerstpuzzel 2016 de hoogste score van een deelnemer 96 punten. De AIVD kerstpuzzel 2016 werd 100.000 keer gedownload en de inzenders ontvangen van de AIVD een bericht met daarin hun behaalde resultaat en plaatsing in het klassement. De oplossing van de antwoorden staan ook op de site.

Errata 2016

Hoewel er ieder jaar door de puzzelmakers met veel inzet wordt gewerkt aan de kerstpuzzel, zijn er na de publicatie van de AIVD kerstpuzzel 2016 toch nog enkele onvolkomenheden in de puzzelopdracht gevonden.
  • Bij opgave 3.a moet 'OO ND JU' zijn 'OO ND JUT'.
  • Bij opgave 3.c is 'SNMTVMBEIS' minder gebruikelijk dan 'SNMTVMBEI'.
  • Over opgave 16: als er veel ruis op de lijn is kan het voorkomen dat een letter helemaal niet ontvangen wordt, zelfs als je het vijf keer probeert.
  • Bij opgave 19.b: maak gebruik van voldoende recente informatie
  • Bij opgave 26 had 'MILIMETER', 'MILLIMETER' moeten zijn

Errata 2017

Ook in de AIVD kerstpuzzel 2017 is geconstateerd dat er nog enkele foutjes (errata's) zijn. Daarnaast zijn er bepaalde onduidelijkheden die toegelicht moeten worden.
  • opgave 2a: 234 moet zijn 233; 344 moet zijn 334;
  • opgave 2b. 174 moet zijn 143;
  • opgave 22: 550331657065 moet zijn 55031657065 en op het antwoordformulier moet staan 'Volgende getal' in plaats van 'Wie?';
  • opgave 29: - Oin, Gloin en Ori → Voeg toe: Helaas verstond Gandalf niet wat Ori zei.
  • - Balin en Dwalin → Balin gaf het antwoord aan Beorn. Dwalin zwijgt. Ter verduidelijking: Elrond, Beorn en Bard kunnen met het antwoord op hun eigen vragen niet bepalen of Balin en Dwalin liegen;
  • opgave 30: tussen LEIDEN en LENTEUI moet een komma staan;
  • Overigens zitten er in de kerstpuzzel 2017 nog wat andere kleine foutjes die het goed kunnen oplossen van de kerstpuzzel niet in de weg staan, zoals bij vraag 25b en 38.
Gerelateerde artikelen
Dr. Denker 2017: De kerstpuzzel van Dagblad van het NoordenDr. Denker 2017: De kerstpuzzel van Dagblad van het NoordenDe Dr. Denker puzzel, die jaarlijks een dag voor de kerst in het Dagblad van het Noorden verschijnt, is een begrip gewor…
Veiligheidsdienst Nederland: de AIVDVeiligheidsdienst Nederland: de AIVDHeb jij wel eens contact gehad met de Nederlandse veiligheidsdiensten? Hopelijk niet, want in dat geval heb je een straf…
Hoe word ik geheim agent?Hoe word ik geheim agent?Lijkt het wel wat om als een soort James Bond door het leven te gaan? Dan kun je kiezen voor een carriere als geheim age…
recensieDe tweede november - Tomas RossIn 2013 publiceerde Tomas Ross de roman 'De tweede november - Wie zat er achter de moord op Theo van Gogh?' Ross was bev…
Betaaldata zorgtoeslag 2017 en 2018Betaaldata zorgtoeslag 2017 en 2018Wat zijn de betaaldata en voorwaarden voor de zorgtoeslag 2017 en 2018, hoe werkt de zorgtoeslag? De zorgtoeslag 2017 en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://www.want.nl/pittige-hersenkraker-de-kerstpuzzel-2015-van-de-aivd/
  • AIVD.nl
  • Algemeen Dagblad ( 12 december 2015)
  • http://nos.nl/artikel/2074891-aivd-publiceert-moeilijkste-kerstpuzzel-van-nederland.html
  • https://www.aivd.nl/publicaties/publicaties/2016/12/12/kerstpuzzel-2016

Reageer op het artikel "Kerstpuzzel AIVD 2017, de oplossingen zijn moeilijk vindbaar"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 29-12-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!