InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Eugenetica: positieve en negatieve beïnvloeding

Eugenetica: positieve en negatieve beïnvloeding

Eugenetica: positieve en negatieve beïnvloeding De eugenetica: ook wel rasverbetering genoemd, is de wetenschappelijke studie die als doel heeft om de genetische samenstelling van een populatie te verbeteren. Het was Francis Galton (1822-1921) die deze term in de mond nam als hij het had over 'het fokken om een groep dieren of mensen in de loop van generaties te verbeteren'. Doorheen de geschiedenis zijn er verschillende vormen van 'positieve' en 'negatieve' eugenetische maatregelen getroffen om een populatie te beïnvloeden.

Eugenetica

Francis Galton en Charles Darwin

Terwijl Mendel bezig was om zijn mendelwetten tot uitvoering te brengen, was het Francis Galton die zich ondertussen concentreerde op het bestuderen en uitvoeren van de eugenetica. Hij werd hierbij sterk beïnvloed door zijn neef Charles Darwin. Die vond dat de populatie te gekleurd was door menselijke beschaving en 'medeleven' en hierdoor de natuurlijke selectie in de weg stond. Hij verklaarde namelijk in zijn evolutietheorie dat natuurlijke selectie (het overleven van de meest aangepaste) en seksuele selectie (de aantrekkelijkste) beslissen wie er zich voortplant. In zijn boek 'de afstamming van de mens (1871)' geeft hij dan ook een enorme sneer naar 'de zwakkeren' en 'minder sterken' van onze samenleving. Hij zegt dat in tegenstelling tot de dierenwereld waar de dieren die 'het zwakst' zijn en zich niet zo vlot kunnen aanpassen aan hun omgeving meteen geëlimineerd worden, wij als beschaafde mensen zoveel mogelijk kansen proberen te geven aan 'imbecielen, verminkten en zieken'. Door deze kansen aan te bieden kunnen deze mensen zich vervolgens ook voortplanten.

Positieve en negatieve eugenetische maatregelen

Om de effecten van de menselijke beschaving toch te kunnen beïnvloeden ontstonden er wereldwijd allerlei 'positieve' en negatieve eugenetische maatregelen. Met positieve eugenetische maatregelen bedoelt men de meest geschikten (gezonde, slimme, knappe mensen) aanmoedigen tot voortplanting en hierdoor hun aandeel in de populatie versterken. Onder negatieve eugenetische maatregelen verstaat men dan het tegenovergestelde. Wereldwijd zijn er maatregelen getroffen om de genetica op die manier te proberen beïnvloeden, wat vaak leidde tot gruweldaden en ethisch onverantwoorde kwesties.

Verplichte sterilisatie

Tijdens de periode 1907 en 1963 besloot de VS om 65.000 mensen met een mentale beperking, alcoholisten en gevangenen te steriliseren. Nazi-Duitsland profiteerde hiervan om tijdens de Tweede Wereldoorlog dit na te doen bij 100.000 mensen met een mentale beperking en later de schuld in de schoenen van de VS te steken 'omdat zij hen op het idee gebracht hadden'. Tegelijkertijd werden ook in Zweden over een periode van 40 jaar 60.000 vrouwen uit kansarme milieus gesteriliseerd met als motivatie dat ze toch niets konden bijbrengen aan de maatschappij. Ook in de armste deelstaten van India zijn er sterilisatiekampen opgericht door de overheid waarbij vrouwen onder het mes moeten, dit om volgens hen de groeiende bevolking te kunnen afremmen.

Euthanasie

Nazi-Duitsland legaliseerde tijdens hun nazi-regime een euthanasiebeleid, dat toestemming gaf om gehandicapten te doden. Tijdens hun regime stierven er meer dan 10.000 mensen door deze maatregel.

Eugenetische maatregelen: veel regels omtrent het huwelijk

In vele landen probeert men door allerlei voorwaarden te verbinden aan het huwelijk en het 'vinden van een goede partner' vaak 'subtiel' een aanzet te geven tot een verzekering van het voortzetten van 'een goed ras'.
  • In Namibië en Zuid-Afrika ontstond er een regime van 'apartheid'. Het was niet toegestaan om een gemengd huwelijk aan te gaan want dit had een negatieve invloed op het menselijke ras. Men moest het ras 'zuiver' houden.
  • In de VS is het bekend dat het verboden was dat zwarten en blanken met elkaar trouwden.
  • In de landen rondom Indonesië, zoals Singapore en Brunei is er een opvallende trend waarbij huwelijken tussen hoog opgeleide mensen sterk aangemoedigd worden in de hoop dat dit zou verzekeren dat er slimme kinderen worden geboren.
  • In de VS ontstond er in 1896 een wet die verbood dat mensen met een mentale beperking mochten trouwen.
  • In China ontstond er in 1994 een wet waarbij het koppel eerst gecontroleerd moest worden op genetische ziektes. Indien dit werd gediagnosticeerd mocht er niet getrouwd worden.
Gerelateerde artikelen
Sterilisatie bij de katSterilisatie bij de katSterilisatie bij de kat is een ingrijpende operatie, dus is het als eigenaar altijd nodig een geïnformeerde keuze te gaa…
Curatief, palliatief of positiefEr zijn verschillende soorten en vormen van maatregelen met betrekking tot een aandoening. Deze zijn op te delen in cura…
Hersteloperatie sterilisatie bij mannenHersteloperatie sterilisatie bij mannenOngeveer 5% van de mannen die een sterilisatie (vasectomie) hebben laten uitvoeren, veranderen later van gedachte en wil…
Sterilisatie bij mannenSterilisatie bij mannenOp een bepaalde leeftijd weten mannen en vrouwen vaak dat ze geen kinderen meer willen. Om geslachtsgemeenschap in dat g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2558506/1994/04/23/Trouwen-in-China-Eerst-medische-test-Wie-syfilis-heeft-krijgt-voor-huwelijk-geen-toestemming.dhtml
  • http://www.nrc.nl/handelsblad/2014/11/20/in-drie-minuten-gesteriliseerd-1442338
  • Charles Darwin, de afstamming van de mens 2002, 368 pg's.
  • http://www.10voorbiologie.nl/index.php?cat=2&id=152

Reageer op het artikel "Eugenetica: positieve en negatieve beïnvloeding"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 19-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!