InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Schoorsteenpieten bij de Sinterklaasintocht 2015 in Meppel

Schoorsteenpieten bij de Sinterklaasintocht 2015 in Meppel

Schoorsteenpieten bij de Sinterklaasintocht 2015 in Meppel De landelijke intocht van Sinterklaas vond in 2015 plaats in Meppel. De organisatiecomités van Meppel en enkele andere plaatsen hadden in navolging van de discussie over het uiterlijk van Zwarte Piet besloten bij de intocht gebruik te maken van zogeheten Schoorsteenpieten. Het comité hoopte dat hun voorbeeld in meerdere plaatsen navolging zou vinden. Niet iedereen vond deze stappen ver genoeg gaan. In het rapport uitbanning van Rassendiscriminatie van de Verenigde Naties uit 2015 werd geadviseerd het negatieve imago van Zwarte Piet aan te passen. Dit betrof negatieve stereotypes van kinderen en volwassenen met een Afrikaanse afkomst.

Sinterklaasintocht

Sinds 2011 is er elk jaar meer discussie over het uiterlijk van Zwarte Piet dat mogelijk racistisch van karakter zou zijn. Hoogtepunt is 2013 als voor- en tegenstanders van Zwarte Piet al ver voor de Sinterklaastijd met elkaar in discussie (en zelfs op de vuist) gaan. Als de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shepherd, schrijfster van diverse boeken over slavernij en VN-lid, zich in de discussie mengt krijgt de kwestie internationaal aandacht. In juni 2014 bezoekt zij als lid van een delegatie van de VN-werkgroep voor ‘Mensen van Afrikaanse afkomst’ ons land. Shepherd bestempelt het fenomeen Zwarte Piet als racistisch en noemt het feest rondom Sinterklaas ‘een terugkeer naar de slavernij in de 21ste eeuw’.

Alternatieve Pieten

Vanaf 2014 is in meerdere plaatsen in Nederland Zwarte Piet in allerlei varianten te zien. In dat jaar zijn bijvoorbeeld tijdens de landelijke intocht in Gouda naast de traditionele Zwarte Pieten ook goudgele ‘Kaas- en Stroopwafelpieten’ te bewonderen, terwijl in het Sinterklaasjournaal ‘Witte Pieten’ en ‘Clownspieten’ te zien zijn. In andere plaatsen zijn de eerste ‘Gekleurde Pieten’, ‘Bloemenpieten’ en zelfs al ‘Roetpieten’ waargenomen.

Schoorsteenpieten bij landelijke Sinterklaasintocht Meppel

Bij de landelijke intocht van Sinterklaas op zaterdag 14 november 2015 in Meppel waren geen Zwarte Pieten te zien; in plaats daarvan liepen ‘Schoorsteenpieten’ (ook wel ‘Roetveegpieten’ genoemd) mee. Deze Pieten waren niet zwart maar zagen eruit alsof ze zojuist door een schoorsteen waren gekropen. Op hun gezichten hadden ze roetvegen terwijl de oogleden, de oren en de neusgaten niet zwart waren. Deze aanpassing was een gevolg van de besluiten die waren genomen door de Sinterklaascomités van Meppel (in 2015 het decor voor de landelijke intocht), Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen en Maastricht naar aanleiding van het overleg met actiegroep ‘Nederland Wordt Beter’ en ‘Overlegorgaan Caribisch Nederland’.

Volgens traditie komt Zwarte Piet door de schoorsteen

De intochtorganisatie wilde ‘een einde maken aan de onduidelijkheid over de toekomt van het uiterlijk van Zwarte Piet’. Door de Schoorsteenpieten opnieuw in te voeren werd teruggegaan naar de traditie dat Piet door de schoorsteen komt. In Amsterdam was de verwachting dat in 2015 meer dan de helft van de Pieten zou bestaan uit Roetpieten. De organisatoren van de andere genoemde steden hoopten op eenzelfde aantal en dat hun voorbeeld in meer plaatsen navolging zou krijgen.

Actiegroep ‘Nederland Wordt Beter’

Het ligt in de bedoeling om de komende jaren in de genoemde plaatsen in de Sinterklaastijd het aantal traditionele Zwarte Pieten geleidelijk aan te vervangen door Schoorsteenpieten. ‘Nederland Wordt Beter’ had liever gezien dat deze aanpassing in één keer landelijk zou worden doorgevoerd maar besefte tegelijkertijd dat de diverse intochtcomités tijd nodig hebben om deze aanpassingen door te voeren. De stichting ziet het wel als de eerste stap naar het uiteindelijke doel om de Sinterklaashulpen geen ‘raciale kenmerken’ meer te laten hebben en hoopt dat de veranderingen samengaan met een bewustwordingsproces omtrent de uiterlijke kenmerken.

VN-rapport ‘Uitbanning van Rassendiscriminatie’

De Verenigde Naties kwamen in augustus 2015 met het rapport voor de ‘Uitbanning van Rassendiscriminatie’. Hierin werd geadviseerd het negatieve beeld omtrent Zwarte Piet aan te passen, waarbij met name werd gedoeld op kenmerken die doen denken aan slavernij. De Nederlandse overheid zou een actieve bijdrage moeten leveren aan het voorkomen van discriminatie, aldus de VN. De Nederlandse afvaardiging bij het VN-comité vertelde dat de overheid de discussie over Zwarte Piet niet uit de weg gaat maar hier in feite niet over beslist.

‘‘Soms verwijst de manier waarop Zwarte Piet (‘Black Pete’) wordt uitgebeeld naar negatieve stereotypes van mensen van Afrikaanse afkomst. Door veel mensen van Afrikaanse afkomst wordt dat ervaren als een overblijfsel van slavernij, wat de waarde en zelfachting van kinderen en volwassenen met een Afrikaanse afkomst schaadt.’'

[vertaling van een deel uit punt C-17 uit het VN-rapport ‘Committee on the Elimination of Racial Discrimination’, 28 augustus 2015]

Kick Out Zwarte Piet

Actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) vond de aanpassingen nog niet ver genoeg gaan. KOZP riep mensen op om zaterdag 14 november met een landelijk protest onder de noemer ‘Freedom Ride to Meppel’ naar de Drentse plaats te gaan om een ‘Zwarte Piet-vrije intocht op te eisen’. De demonstratie vond naast de Prinsengracht in Meppel plaats. Zwarte Piet (‘Blackface’) maakt volgens de actiegroep nog steeds deel uit van de intochten in Nederland.

100.000 euro

Van de provincie kreeg de gemeente Meppel voor de Sinterklaasintocht 100.000 euro. Volgens een gedeputeerde van de provincie was de landelijke intocht, de eerste in Drenthe, een unieke gebeurtenis om zowel Meppel als provincie in beeld te brengen. De financiële bijdrage was met name bedoeld voor het geven van bekendheid aan de landelijke intocht, de live televisieregistratie en voor evenementen rondom de intocht.
Gerelateerde artikelen
Sinterklaasintocht met undercover Zwarte Pietennieuws uitgelichtSinterklaasintocht met undercover Zwarte PietenSinterklaas is een kinderfeest met een Sint, een stoomboot, paard Amerigo en heel veel Zwarte Pieten. Over die Pieten is…
Zwarte Piet zonder oorringen - cosmetische aanpassingenZwarte Piet zonder oorringen - cosmetische aanpassingenHet zag er even naar uit dat Sinterklaas zonder zwarte Zwarte Piet de intocht in Amsterdam zou vieren. In november 2013…
Zwarte pieten maken met (kleine) kinderenSinterklaas is weer in aantocht en het wordt weer tijd om weer sinterklaas versiering te maken. En wat is er nou leuker…
De zwarte pieten discussie: Waar komt zwarte piet vandaan?De zwarte pieten discussie: Waar komt zwarte piet vandaan?Elk jaar laait de zwarte pieten discussie weer flink op. Grote groepen binnen de samenleving worstelen met meningsversch…
Sinterklaas, zwarte piet en de SymbolenSinterklaas, zwarte piet en de SymbolenIedereen kent de Symbolen van de Sint en zijn Zwarte Pieten wel. Maar weet u ook dat de Symbolen van Sinterklaas en Zwar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Olliebrands0, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
  • http://www.nu.nl/binnenland/4144574/pieten-met-roetvegen-bij-landelijke-intocht-van-sinterklaas.html
  • http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/100945/Ook-schoorsteenpiet-niet-welkom-in-Meppel
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Verene_Shepherd

Reageer op het artikel "Schoorsteenpieten bij de Sinterklaasintocht 2015 in Meppel"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 06-07-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!