InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Eetcultuur in landen verandert, mensen beïnvloeden elkaar

Eetcultuur in landen verandert, mensen beïnvloeden elkaar

Eetcultuur in landen verandert, mensen beïnvloeden elkaar In diverse landen van Europa maar ook in de rest van de wereld, heerst een verschillende eetcultuur. Vooral tussen de noordelijke en de zuidelijke landen en de Aziatische landen zijn de verschillen groot. We hebben elkaar de laatste jaren wel beïnvloed en de eetcultuur in Nederland is sedert het midden van de vorige eeuw enorm veranderd. Dit is een verrijking waar we ons misschien niet eens zo van bewust zijn maar die erg belangrijk is geworden voor het samen zijn met vrienden en familie. Dit zal in de toekomst nog sterker worden nu veel mensen uit andere landen zich vestigen in Europa.

Eetcultuur van mensen in Nederland tot in de vijftiger jaren

Tot in de vijftiger jaren werd er in Nederland vooral gegeten omdat het noodzakelijk was om de maag te vullen. Er werd al vroeg in de morgen een ontbijt genuttigd, voor velen werd er een lunchtrommeltje klaargemaakt wat rond het middaguur werd verorberd en 's avonds zat de hele familie aan de warme maaltijd die meestal bestond ofwel uit soep en een hoofdgerecht, ofwel een hoofdgerecht en een toetje. Bij gezinnen waar men op het land werkte heerste een cultuur waarbij men om vier uur na het middagdutje wat brood nam. 's Avonds werd dan nog rond negen uur wat pap genomen. De warme maaltijd werd 's middags om twaalf uur gegeten. Op zondag werd er wat extra aandacht geschonken aan de warme maaltijd die dan ook vaak al in de middaguren werd opgediend. Families aten alleen met elkaar bij speciale gelegenheden zoals kerstmis of een enkele verjaardag. Een vriendje of vriendinnetje wat mee mocht eten was een uitzondering en dat gebeurde dan ook vaak alleen bij de broodmaaltijd.

Traditie wordt gewijzigd en men eet met elkaar als een sociaal gebeuren

Deze traditie heeft langzaam onder invloed van buiten een wijziging ondergaan. We zijn de maaltijd méér gaan zien als een sociaal gebeuren. Maar de eetcultuur in Nederland is onder invloed van Indonesië al sedert de zestiger jaren sterk beïnvloed. Al sedert die tijd zijn er in Nederland Chinese restaurants waar men kon kiezen uit Indisch of Chinees eten. De prijs in deze restaurants was schappelijk zodat langzamerhand veel families samen gezellig naar de Chinees gingen. Later werd de populariteit van deze restaurants ingehaald door vooral Griekse, Italiaanse en ook wel Vietnamese restaurants. De Franse bistro en het eetcafé deden haar intrede. De komst van Surinamers, Marokkanen en Turken heeft de Nederlandse eetcultuur ook veranderd.

Maaltijden in Engeland

In Engeland wordt de dag gestart met een stevig ontbijt met eieren met spek, worstjes en soms zelfs gerookte vis.Tevens eet men toast met marmelade. Koffie en thee worden gedronken met veel melk.
De lunch wordt vaak gebruikt in een cafetaria waar men keuze heeft uit diverse salades en pasteitjes. Aan het einde van de dag drinkt men uitgebreid thee met wat zoetigheid en een sandwich en later op de avond volgt dan de warme maaltijd. Engelsen gaan regelmatig naar de pub waar men vrienden ontmoet en gezamenlijk een eenvoudige maaltijd eet. Ook in Engeland is de eetcultuur veranderd onder invloed van maatschappelijke veranderingen. Zo heeft de Indiase keuken grote invloed op de eetcultuur in Engeland. Wie in een Engelse supermarkt rond kijkt zal dan ook ontdekken dat er naast veel producten uit India ook andere buitenlandse producten te vinden zijn waarmee men een snelle hap kan klaarmaken. Fish and chips zijn nog steeds gangbaar in Engeland.

Eetcultuur in Duitsland

Ook in Duitsland heerste lang een cultuur waarbij eten wel stevig moest zijn maar verder niet zo belangrijk was. Wel kende men in Duitsland de Frühstück cultuur. Het ontbijt was en is een echte volledige maaltijd, waarbij de verse broodjes op tafel komen die rijkelijk worden belegd.Dit kan thuis maar ook vaak in een restaurant. De lunch was vergelijkbaar met die in Nederland waarbij er in Duitsland toch vaker tussen de middag warm gegeten werd. Echter bij verjaardagen werd er mooi gedekt en "Kaffee mit Kuchen" gepresenteerd aan de hele familie en vrienden. Het bakken van mooie taarten is de Duitse huisvrouw toevertrouwd. Daarentegen is Duitse huisvrouw niet gewend om elke dag te koken. Vaak wordt er door beide echtelieden gewerkt waarbij er zowel op school voor de kinderen als op het werk een maaltijd wordt verstrekt. Dit in tegenstelling tot haar collega uit de zuidelijke landen die een groot deel van de dag in de keuken doorbrengt.

Maaltijden in de zuidelijke landen zoals Griekenland, Spanje en Italië

In de zuidelijke landen start men in de vroege morgen met een kopje koffie en daarbij een plak cake of een Magdalena. Rond tien uur volgt dan een tweede ontbijt waarbij men een stukje stokbrood eet met een plak ham of wat olijfolie met tomaat. In de meeste zuidelijke landen is de lunch de belangrijkste maaltijd van de dag. In tegenstelling tot de noordelijke landen wordt in de zuidelijke landen de lunch vaak in een restaurant gebruikt. Er wordt uitgebreid gegeten en wie van de familie aanwezig is schuift aan.Veel restaurants bieden dan ook een menu del Dia voor een prijs waarvoor men zelf nauwelijks koken kan. Bedrijven regelen vaak voor hun werknemers dat ze de lunch in een restaurant kunnen gebruiken. In de avond wordt er thuis een tweede warme maaltijd opgediend, die echter veel lichter is. Op school wordt aan de kinderen een warme lunch verstrekt. Ook in Spanje is het duidelijk merkbaar dat er een verandering in de eetcultuur ontstaat. Kant en klaar maaltijden zien we in de meeste supermarkten liggen en ook de Mac Donalds verschijnen op veel plaatsen.

Maaltijden in Frankrijk zijn sociaal gebeuren

Frankrijk is het land waar van oudsher veel aandacht geschonken wordt aan de maaltijden, behalve het ontbijt. In Frankrijk bestaat het ontbijt oorspronkelijk uit een croissant of stukje stokbrood met een grote koffie met veel melk. Voor de warme maaltijd probeert men thuis te zijn en er wordt bijzonder veel aandacht besteed aan verse producten en het zelf bereiden van de gerechten. De Franse keuken is dan ook wereldberoemd. Zaken lunches in Frankrijk kunnen dan ook zeer uitgebreid zijn aangezien ze heel vaak in een restaurant worden gebruikt waarbij tevens een goed glas wijn niet mag ontbreken. Ook in Frankrijk wordt vaak twee keer per dag gekookt waarbij de avondmaaltijd heel licht zal zijn. In de week-enden komt men met familie of vrienden bij elkaar en wordt er gezamenlijk gegeten.

Men ziet veranderingen in de cultuur

In de zestiger jaren gingen steeds meer Nederlanders op reis buiten de eigen landsgrenzen. Men ontdekte steeds meer het belang van gezellig samen tafelen. In de zuidelijke landen kan dit meestal buiten in de open lucht en daarmee ontstaat een geheel andere sfeer. In grote steden en later ook in dorpen werden er sedert de tachtiger jaren steeds meer terrassen geopend. Vanaf die tijd zien we dat mensen in Nederland ook veel meer naar restaurants gaan samen met vrienden en familie.
Dit kunnen we zien als een gunstige ontwikkeling in een tijd waarbij mensen over het algemeen erg op zichzelf gericht zijn en er vaak weinig tijd beschikbaar is voor familie en vrienden. Je ziet een ontwikkeling ontstaan waarbij mensen buiten de deur met elkaar afspreken als er wat minder tijd beschikbaar is maar ook thuis etentjes organiseren waarbij de sfeer en het sociale samenzijn op de voorgrond staan naast lekker eten en creatief bezig zijn met iets nieuws op tafel te brengen.

Ontwikkeling in de toekomst

Europese landen stonden in 2015 aan het begin van grote veranderingen op cultureel gebied. Hele groepen vluchtelingen zijn op weg naar Europa en zij hebben zich gevestigd voor korte of lange tijd in de diverse landen. Deze mensen brengen hun eigen gewoontes en eetcultuur mee. Het is interessant om te zien wat de gevolgen hiervan zullen zijn voor de eetcultuur van de Europese landen.
Gerelateerde artikelen
Eetcultuur: SpanjeDe Spaanse eetcultuur is meer nog dan andere eetculturen misschien, beïnvloedt door omringende culturen. De Fransen in h…
All Inclusive vakantiesAll Inclusive vakantiesAll Inclusive formules worden steeds populairder onder vakantiegangers. Vooral jonge gezinnen met kinderen kiezen vaak v…
Eetcultuur: GriekenlandEetcultuur: GriekenlandGriekenland, land van zon, zee en lekker eten. Waar komt de Griekse eetcultuur vandaan? Wat zijn de belangrijkste produc…
Wat is Halfpension? Half pension / Vol pension boeken hotelsWat is Halfpension? Half pension / Vol pension boeken hotelsWat is Halfpension (HP)? Wat houdt dit nu eigenlijk in en hoe verhoudt het zich tot een vol pension? Bij het boeken van…
Het belang van een goed ontbijtHet belang van een goed ontbijtEen goed ontbijt is heel erg belangrijk. Toch slaan veel mensen het ontbijt over, terwijl het juist de belangrijkste maa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eetcultuur in landen verandert, mensen beïnvloeden elkaar"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 12-04-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!