InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > LuckyTV en Sander van de Pavert

LuckyTV en Sander van de Pavert

LuckyTV en Sander van de Pavert LuckyTV is al jaren een fenomeen op de Nederlandse TV. Elke doordeweekse dag wordt een absurdistisch filmpje van rond de 30 seconden getoond waarin een actuele gebeurtenis in een bevreemdend daglicht wordt geplaatst. Het zijn producties van slechts een man: Sander van de Pavert. Soms worden de video's als kwetsend ervaren, maar toch overheerst de waardering.

Sander van de Pavert

De man achter LuckyTV is Sander van de Pavert, geboren in 1976 in Den Haag en op de middelbare school allesbehalve een modelleerling. Hij was, naar eigen zeggen, een etter die niet aarzelde om leraren te pesten of andere ongein uit te halen. Een keer is hij van school gestuurd omdat hij verschenen was met een semi-automatisch handvuurwapen; ongeladen, dat wel. Terugblikkend stelt hij dat zijn creativiteit en humor op school niet begrepen werden, zonder daarmee overigens zijn eigen gedrag te vergoelijken. Zijn humor wordt inmiddels wel begrepen.

Na de middelbare school ging hij naar de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. In 2002 studeerde hij daar zonder verdere problemen af als grafisch vormgever. Een korte tijd heeft hij inderdaad gewerkt als vormgever, maar het was niet de studie en niet de baan daarna die zijn verdere carrière zouden bepalen. Van grotere invloed was een cadeau dat hij van zijn ouders kreeg ter ere van zijn afstuderen: een videocamera. Het cadeau was een schot in de roos; hij filmde alles wat los en vast zat. Het leverde zoveel beeldmateriaal op dat hij er op den duur wel in moest knippen en plakken. Hij raakte gefascineerd door het monteren en leerde dat een enkel beeld of een enkel geluidsfragment de kijkervaring enorm kon beïnvloeden. Aan het zelf opgenomen materiaal voegde hij TV beelden toe en materiaal van allerhande websites. Gaandeweg maakt hij zich een geheel eigen beeldtaal eigen. Eveneens gaandeweg richtte hij zich op de actualiteit die door hem steevast in een absurdistisch en humorvol perspectief werd geplaatst. Van een duidelijke mening is in zijn filmpjes nooit sprake. Het gaat vrijwel altijd om de humor en om het hem zo kenmerkend bevreemdend effect.

Nadat de mensen uit zijn omgeving zich positief uitlieten over zijn filmpjes nam hij de stap om er een paar op te sturen naar een drietal omroepen. In de begeleidende brief deed hij het voorkomen alsof ze afkomstig waren van een groot productiebedrijf. Het was de VARA die als eerste hapte; en waarschijnlijk ook als enige. Na wat gesprekken over en weer werden zijn filmpjes - getooid met de naam LuckyTV - een regelmatig terugkerend onderdeel van VARA Laat, een TV-programma dat in 2003 en 2004 elke maandag tot en met donderdag s'avonds werd uitgezonden. Vara Laat kan gezien worden als een van de voorlopers van het populaire programma De Wereld Draait Door (DWDD) dat in januari 2005 startte en zich nog steeds mag verheugen in een grote kijkdichtheid.

LuckyTV werd een onderdeel van DWDD. In de begintijd werden zijn filmpjes halverwege de uitzending getoond, later verschoven ze naar eind, tot zelfs na de eindtune. Van de Pavert vond dat prima. Het paste goed bij het vervreemdend karakter van zijn filmpjes: "Mensen weten niet wat ze zien: is dit alweer een ander programma, heeft er iemand gezapt?"

Werkwijze

Van de Pavert maakt alle filmpjes alleen. Hij gebruikte geen studio, maar werkt op de zolder van een Haags bovenhuis. Het is een vrij kleine ruimte gevuld met een bureau, een TV en een computer met geluidsinstallatie. Op de schijven van de computer heeft hij inmiddels veel beeld- en geluidsmateriaal verzameld waarop hij voor het maken van de filmpjes regelmatig teruggrijpt. Aan de wand hangt een poster van een Star Wars film, een film die hij naar eigen zeggen wel duizenden keren bekeken heeft. Op de wanden hangen ook foto's van bewindslieden, dit vooral om niet te vergeten wie het ook al weer waren.

Elke morgen staat hij om een uur of tien op en begint kranten te lezen en te kijken naar nieuwsuitzendingen op TV. Naarstig zoekt hij naar materiaal voor de volgende LuckyTV. De deadline voor DWDD staat op half zes. Meestal haalt hij dat, maar niet altijd. Het is voorgekomen dat hij nog tijdens de uitzending een filmpje moest uploaden. Als het nieuws bekeken of gelezen wordt springt vaak een bepaalde gebeurtenis er direct uit. Dan kan hij onmiddellijk aan de slag. Soms is het zoeken wat lastiger. Om toch iets te vinden, draait hij het geluid nogal eens uit om de beelden vanuit een ander perspectief te kunnen bekijken. Regelmatig struint hij Youtube af voor extra materiaal. Daar is zoveel te vinden dat het hem soms moeite kost zich eraan te onttrekken; de deadline moet per slot van rekening wel gehaald worden. Over auteursrechten maakt hij zich zelden druk. Het gaat uiteindelijk om satire en binnen dat kader mag heel veel. Een enkel keer is er wat "gedonder met rechthebbenden" maar tot serieuze consequenties heeft het nooit geleid.

Uiteindelijk komt er wel iets. Dan begint het monteren. De tijd waarin het af komt, varieert sterk. Soms is het binnen anderhalf uur af, soms wordt de deadline van half zes niet gehaald, al komt er wel degelijk elke dag een filmpje.

Een systematische manier van werken heeft hij niet. Er hangt een planbord op zijn kamer, maar die wordt slechts hoogstzelden gebruikt. Van de Pavert leeft zich tijdens het monteren flink uit en staat regelmatig te schreeuwen. Bij de laatste verhuizing heeft hij uit voorzorg zijn buren daarvan op de hoogte gesteld: "Ik sta regelmatig in de kamer te schreeuwen. Als ze dan 'Hoer. Ik maak je dood. Ik maak je dóód' horen, dan weten ze dat de politie niet hoeven bellen, maar dat ik weer aan het opnemen ben." Het blowen wordt daarbij ook niet geschuwd. Harddrugs spelen tijdens het werken geen rol, die zijn gereserveerd voor verjaardagen en partijtjes, met een voorkeur voor MDMA.

Overige werkzaamheden

Hoewel de LuckyTV’s die bij de Wereld Draait Door getoond worden zijn veruit het meest bekend is, doet hij meer dan dat. Zijn filmpjes worden, of werden, ook getoond in onder andere De Mike&Thomasshow (VARA), JENSEN! (RTL), Wat Heet (VARA), 6Pack (MTV), De Staat van Verwarring (VPRO) en in Joezjny (Comedy Central). In 2004 droeg hij bij aan de Europese parlementsverkiezingen met spotjes over de PvdA. Daarnaast schrijft hij columns en treedt in enkele gevallen op als acteur.

De naam Lucky overigens, de bijnaam die van de Pavert voor al zijn werk gebruikt, heeft hij gekregen van een stel vrienden. Op een dag vond hij 5 euro en een pakje sigaretten. Dat was "lucky" en die naam is blijven hangen.

Waardering

Van de Pavert krijgt veel reacties. Daartussen zit de nodige haatmail, maar de meest reacties zijn toch positief. Mensen als Hans Teeuwen, Kees van Kooten en Wim de Bie hebben zich zelfs zeer lovend uitgelaten over LuckyTV. Van de haatmail trekt hij zich niet veel aan. Ook niet wanneer een aantal van de mensen die regelmatig in zijn filmpjes voorkomen zelf aangeven ze niet leuk te vinden. De lof doet hem daarentegen heel goed, zeker wanneer het komt van mensen die zelf een carrière rondom de humor hebben opgebouwd. Van de Pavert is niet uit op het doelbewust beledigen van mensen, het gaat hem om de humor en het bevreemdend effect. Er zijn wel grenzen: "Ik zal nooit echt leed laten zien. Geen doden in mijn filmpjes. En ik zal mensen die zich niet in de publieke sfeer begeven nooit persoonlijk pijn doen."

Het verbaast van de Pavert soms wel waarop de mensen boos zijn. Een filmpje waarop Sinterklaas als drenkeling aan land spoelde leverde talloze hele boze reacties op, terwijl een filmpje waarin de spot werd gedreven met het kindermisbruik in de katholieke kerk nauwelijks voor commotie zorgde.

Opvallende video's

Wie een overzicht wil krijgen van LuckyTV kan zijn hart ophalen op YouTube of op de website van LuckyTV zelf. Een van de populaire thema's in deze filmpjes is koning Willem Alexander die onveranderlijk wordt neergezet als een straatschoffie die wat rondloopt in de wereld van het chique. Dergelijke video's leidden maar zelden tot veel commotie. Maar er zijn een aantal video's die wel tot felle reacties hebben geleid. Hieronder worden een klein aantal daarvan besproken. De links naar de video's zijn in de literatuurlijst te vinden.

Van de Pavert als Joran van der Sloot

In dit filmpje belt Joran van der Sloot, gespeeld door van de Pavert zelf, zijn kwelgeest Peter R. de Vries op. Alsof het om een scene uit een documentaire gaat vertelt "Joran" dat hij van Peter R. de Vries houdt. Deze is even stil en verklaart daarna eveneens van Joran te houden. Dit hilarische filmpje ging viraal op YouTube en is ook op de TV nog meerdere keren vertoond. Het heeft veel betekend voor de bekendheid van LuckyTV.

Beatrix is niet overleden

Nadat een redacteur van SBS Shownieuws in 2011 per ongeluk de frase 'Hersenbloeding Beatrix' had getwitterd - hij wilde het intikken in een google search box en niet als een tweet versturen -, maakte van de Pavert een filmpje waarin ondermeer een ziekenauto en beelden van een begrafenis werden getoond. De begeleidende tekst was: "Koning Beatrix is gisteren vroeg in de middag allerminst overleden aan de gevolgen van een zware hersenbloeding. Dat meldt de RVD. Noch werd het staatshoofd rond de klok van twee uur in allerijl overgebracht naar het universitair Medisch Centrum in Utrecht waar ze korte tijd later evenmin overleed. Staatshoofden over de hele wereld hebben generlei medeleven en steun betuigd. Premier Rutte liet na de komende drie dagen uit te roepen tot periode van nationale rouw."

Dit filmpje zou volgens velen smakeloos zijn en leidde tot veel commotie. De naamsbekendheid van LuckyTV werd er echter weer eens mee vergroot.

Respect voor gewoontes

In 2012 bezocht koningin Beatrix Abu Dhabi. Uit respect voor de lokale gewoontes droeg ze bij die gelegenheid een hoofddoek. Daarop maakt van de Pavert een filmpje met een gefingeerd bezoek van Beatrix aan de Papoea's in Nieuw-Guinea. Uit respect voor de lokale gewoontes was ze zo goed als naakt. Willem Alexander was getooid met een grote peniskoker.

Dit filmpje heeft tot een storm van protesten geleid. Er zou sprake zijn van majesteitsschennis, maar tot juridische procedures heeft het niet geleid. Het is bij protesten gebleven.

Eervolle vermelding Nipkowjury

In 2010 kreeg Sander van de Pavert een eervolle vermelding van de Nipkowjury. De jury was van mening dat Lucky TV zich gunstig van het peloton van audiovisuele grappenmakers onderscheidt. Hij zou de kijkgewoontes ontregelen op een aangename en in een enkel geval choquerende manier. Positief waardeerde de jury ook het feit dat het niet alleen maar zou gaan om het ridiculiseren van machthebbers of versleten taboes. Door de kijker te wijzen op de mogelijkheid dat niets is wat het lijkt, zou hij bijdragen aan de bevordering van de mediawijsheid van het Nederlandse volk.

Plannen?

Echte plannen voor de toekomst heeft Van de Pavert niet. Hij ziet er wel naar uit om eens en keer iets groters te maken dan de miniatuurfilmpjes van LuckyTV. Een documentaire maken lijkt hem ook wel wat. Maar concrete plannen zijn er, voorzover bekend, niet. Het enige dat hij met enige stelligheid beweert, is dat hij met dit werk niet tot zijn vijftigste door wil gaan.
© 2015 - 2019 Henkellermann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Robbert Dijkgraaf en de DWDD UniversityRobbert Dijkgraaf en de DWDD UniversityProfessor Robbert Dijkgraaf (1960) is wiskundige, natuurkundige en hoogleraar, die grote populariteit verwierf door de c…
DWDD Band Aid - Doen Ze Daar Aan Kerstmis?DWDD Band Aid - Doen Ze Daar Aan Kerstmis?In 2014 heeft Bob Geldof met de Band Aid de hit “Do They Know It’s Christmas” opnieuw uitgebracht. De Engelse liefdadigh…
Lucky Luke, de strip door Maurice de BevereWie is er niet mee groot geworden? De zeer bekende strips getekend door de Belg Maurice de Bevere. De man die sneller sc…
Disney Treasures: The adventures of Oswald the lucky RabbitDeze Disney Treasure vertelt over Oswald the lucky rabbit. Oswald was een creatie van the walt disney studios en is de v…
De winkansen bij de Lotto en Lucky DayDe Lotto en Lucky Day zijn twee van weinige in Nederland toegestane loterijen. De kans om een grote prijs te winnen is e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart Vectors, Pixabay
  • Brummelen, Peter van (2011). Grappige filmpjes knutselen. Het Parool 19 feb, 2011 (http://www.luckymedia.nl/luckytv/parool-19-februari-2011/)
  • Van Woerden, Ivo(2009). Filmen met een koevoet. Nieuwe Revu, nr 36. (http://www.luckymedia.nl/luckytv/wp-content/uploads/entertainment-lucky-tv.pdf)
  • Donkers, Sander (2013). Interview met Sander van de Pavert (LuckyTV): 'Ha! Lekker die limit pushen!'. Vrij Nederland. (http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Artikel-Samenleving/Interview-met-Sander-van-de-Pavert-LuckyTV-Ha-Lekker-die-limit-pushen.htm)
  • Website LuckyTV (http://www.luckymedia.nl/luckytv/)
  • Video: Respect voor gewoontes. (http://www.luckymedia.nl/luckytv/2012/01/respect-voor-gewoontes/)
  • Video: Koningin Beatrix is niet overleden. (https://www.youtube.com/watch?v=JzOhm9--lLI)
  • Video: Joran van de Sloot en Peter R. de Vries (https://www.youtube.com/watch?v=TVqjGGYHmX0)

Reageer op het artikel "LuckyTV en Sander van de Pavert"

Infoteur: Henkellermann
Laatste update: 25-10-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!