InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Boko Haram - terreur in april 2015
nieuws uitgelicht

Boko Haram - terreur in april 2015

Boko Haram - terreur in april 2015 Boko Haram is een Nigeriaanse islamitische terreurorganisatie in Nigeria die vooral in dat land terreuraanslagen pleegt en mensen ontvoert en vermoordt. Ze opereren vanuit een grensgebied met Tsjaad, Kameroen en Niger. De terreurorganisatie kondigde ondermijning van de presidentsverkiezingen aan die op 28 maart in Nigeria werden gehouden. De verkiezingen vonden toch plaats en verliepen relatief rustig. Boko Haram wil een moslimstaat volgens de sharia vestigen. De laatste jaren zijn bij bloedige aanslagen al minstens 14.000 burgers vermoord.

Regio van uitvalsbasis Boko Haram

Verkiezingen

De presidentsverkiezingen van 28 maart zijn gewonnen door Muhammadu Buhari. De zittende president Goodluck Jonathan verloor. Buhari komt uit het noorden van het land en hij is islamiet. Jonathan komt uit het zuiden en hij is christen. Het presidentschap van Jonathan werd al jarenlang overschaduwd door de terreur van Boko Haram, de terreurgroep die vooral in het noordoosten van het land huishoudt. Jonathan regeerde sinds 2010, hij volgde de overleden president Umaru Musa Yar Adua op. Die kwam uit het noorden en was islamiet.

Buhari

De partij van Jonathan, People’s Democratic Party (PDP), won in 2011 de verkiezingen ruim op die van Buhari van Congress for Progressive Change (CPC). Voor de verkiezingen van 28 maart 2015 deed Buhari mee voor de coalitie APC, All Progressives Congres. In het noorden van het land vierden vele mensen het feest van de overwinning zodra de voorsprong van Buhari duidelijk werd.

Boko Haram en de verkiezingen

Boko Haram pleegde verschillende aanslagen tijdens de presidentsverkiezingen, waarbij slachtoffers zijn gevallen. In ieder geval zes mensen vonden de dood bij twee aanslagen. Leden van de terreurorganisatie openden op de dag van de verkiezingen het vuur op een groep mensen die naar een stembureau liep. De aanvallen vonden plaats in het noordoosten van het land, in de staten Yobe en Gombe.

De strijd wordt ook op het digitale front gevoerd. Tijdens de verkiezingen werd de website van de kiescommissie enige tijd gehackt door een hackerscollectief dat zich het Nigeriaanse Cyber Leger noemt. Ondanks alle dreigingen was de opkomst hoog. De mensen hadden er uren wachten in rijen en angst voor een aanslag voor over om hun stem uit te kunnen brengen.

April 2015

1 april 2015

Boko Haram heeft zware nederlagen moeten incasseren. De terroristen terroriseren de grensgebieden met Tsjaad, Niger en Kameroen en dat heeft hen de woede van de buurlanden op de hals gehaald. Het Nigeriaanse leger kan al weken rekenen op steun van regionale troepen uit Tsjaad, Kameroen, Niger en Benin. Troepen uit Tsjaad en Niger verdreven op 1 april de soennitische extremisten volledig uit het gebied rond Malam Fatori, de stad ligt in puin maar is onder controle van de strijdkrachten van Tsjaad en Niger. Die plaats werd beschouwd als een van de laatste bastions van Boko Haram in die streek van het land. Tijdens de vlucht hebben leden van Boko Haram nog gauw even vele huizen en gebouwen in brand gestoken.

2 april 2015

Het leger van Tsjaad doodde honderden terroristen van Boko Haram bij de strijd om Malam Fatori en omgeving. Negen militairen van het leger vonden de dood en zestien raakten bij de actie gewond. Vorige week, vlak voor de verkiezingen, werd Gwoza bevrijd, de stad waar het hoofdkwartier van Boko Haram zou hebben gezeten. Ook de stad Bama is inmiddels in handen van het Nigeriaanse leger. De steden liggen in de provincie Borno, de streek die uitvalsbasis is van Boko Haram. Vanwege de ligging in de buurt van Tsjaad, Kameroen en Niger, bemoeien de buurlanden zich met de strijd tegen de terroristen.

Strijders van Boko Haram hebben vrouwen en meisjes vermoord die ze daarvoor hadden gedwongen tot huwelijken. Er zijn massagraven ontdekt met daarin de lichamen van meisjes en vrouwen die in feite dienden als seksslaven. Er wordt bericht van gruweldaden door niet alleen Boko Haram, maar ook door de veiligheidstroepen die het tegen de terroristen opnemen.

14 april 2015

Ongeveer achthonderdduizend kinderen zijn ontheemd geraakt door het geweld van Boko Haram. Dat schrijft Unicef. In een jaar tijd is dat aantal verdubbeld, volgens het kinderfonds van de VN. Kinderen worden slachtoffer van seksueel geweld, gedwongen huwelijken, ontvoering en moord en ze worden getraind om mee te vechten en dienen als menselijke bom.

15 april 2015

Een jaar nadat honderden schoolmeisjes werden ontvoerd in Nigeria zijn er 219 nog altijd niet terug. De familieleden demonstreren in rode kledij, dat ze hun kinderen terug willen, dat het al meer dan 365 is dat ze weg zijn en met de slogan: 'Never To Be Forgotten'. De demonstranten, vooral vrouwen, hadden eerst als slogan 'Bring Back Ours Girls - Now'. De hoop dat de meisjes gevonden worden is vervlogen. Enkele tientallen meisjes wisten te ontsnappen, de anderen werden meegenomen naar Sambissa-woud in het noordoosten van Nigeria. Het vermoeden is dat ze in groepjes zijn opgebroken en ooggetuigen melden dat sommigen zijn meegenomen over de grens met Kameroen. Ze hebben zich tot de islam moeten bekeren en moeten trouwen met strijders. Amnesty International spreekt over seksslavernij en gedwongen deelname aan de gewapende strijd. Ook honderden jongens zijn ontvoerd. Zij worden gedwongen mee te vechten en anders afgeslacht.

16 april 2015

Het leger van Nigeria zoekt in het noordoosten van het land naar de ontvoerde meisjes, maar ouders van de meisjes noemen het politieke grootspraak van scheidend president Goodluck Jonathan. Rondom het terugvinden van de meisjes is een politiek spel gaande; de nieuwe president Muhammadu Buhari zegt niet te geloven dat de meisjes nog in leven zijn. Boko Haram zou voor het grootste deel uit hun bolwerken zijn verdreven en alleen nog in het Sambisa-bos zitten.

20 april 2015

Strijders van Boko Haram hebben in het dorp Bia in het noorden van Kameroen minstens zestien mensen omgebracht. De strijders kwamen met honderden tegelijk het dorp binnenvallen, stichtten brand en stalen vee.

29 april 2015

Het Nigeriaanse leger bevrijdde 200 meisjes en 93 vrouwen uit drie kampen van Boko Haram in het Sambisawoud. Het zijn niet de meisjes die op 14 april 2014 uit een school in Chibok werden ontvoerd. De drie kampen werden vanaf de grond en vanuit de lucht aangevallen.

1 mei 2015

Eind april en begin mei 2015 worden er veel vrouwen en kinderen bevrijd uit handen van Boko Haram. Het Nigeriaanse leger kamt het Sambisa-woud uit.

Boko Haram

Legenda
A. Borno, in Nigeria
B. Tsjaad
C. Niger
D. Kameroen
E. Mali
F. Sambissa-woud

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boko Haram - terreur in Afrika in juni 2016nieuws uitgelichtBoko Haram - terreur in Afrika in juni 2016Boko Haram is de terreurorganisatie die in Afrika actief is en daar hetzelfde wil als IS in Syrië en Irak en omliggende…
Boko Haram - terreur in Afrika in april 2016nieuws uitgelichtBoko Haram - terreur in Afrika in april 2016De terreur in Nigeria, Tsjaad, Kameroen en Niger gaat maar door. Het heeft een groot effect op het leven van de mensen d…
Boko Haram - terreur in Afrika in februari 2016nieuws uitgelichtBoko Haram - terreur in Afrika in februari 2016President Buhari is bijna een jaar aan de macht in Nigeria. Hij beloofde in maart 2015 een einde te maken aan de islamit…
Boko Haram - terreur in Afrika in mei 2016nieuws uitgelichtBoko Haram - terreur in Afrika in mei 2016Twee van de ontvoerde meisjes van Chibok komen in deze maand na twee jaar terug in hun dorp. Het ene meisje werd in een…
Boko Haram - terreur in januari 2016nieuws uitgelichtBoko Haram - terreur in januari 2016Boko Haram zou bijna volledig zijn verslagen, volgens president Muhammadu Buhari, maar Nigeria en ook Kameroen, Niger en…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant 1 april 2015/ 2 april 2015
  • http://www.demorgen.be/buitenland/boko-haram-lijdt-nieuwe-nederlaag-tegen-regionale-troepenmacht-a2272468/ geraadpleegd op 2 april 2015
  • http://nos.nl/artikel/2027363-boko-haram-pleegt-aanslagen-op-kiezers-nigeria.html geraadpleegd op 2 april 2015
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2015/04/01/leger-tsjaad-claimt-dood-van-honderden-militanten-boko-haram/ geraadpleegd op 2 april 2015
  • Friesch Dagblad 14 april 2015/ 15 april 2015/ 16 april/ 20 april 2015
  • http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2321331 geraadpleegd op 29 april 2015

Reageer op het artikel "Boko Haram - terreur in april 2015"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 07-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Afrikaanse continent
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!