InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Leeuwarden-Fryslân 2018 – middelpunt van Europa

Leeuwarden-Fryslân 2018 – middelpunt van Europa

Leeuwarden-Fryslân 2018 – middelpunt van Europa Leeuwarden werd in 2013 uitgekozen als Culturele Hoofdstad van Europa voor het jaar 2018. Het was de Friese gemeenschap, de mienskip, die de jury overtuigde van de keuze voor de Friese hoofdstad boven Maastricht en Eindhoven. De betrokkenheid bij elkaar, bij de familie, de buurt, de vereniging, het dorp en de stad, dat gaf de doorslag. De plannen voor het culturele hoofdstad jaar zijn dan ook gepland in de stad en op het platteland, de hele provincie doet mee.

Leeuwarden

Culturele Hoofdstad 2018

Het bijzondere jaar waarin Leeuwarden en Fryslân zich Culturele Hoofdstad van Europa mag noemen is een feest voor de provincie, voor de Friezen en voor iedereen buiten de provincie. Voor Nederlanders en voor mensen uit Europa of ver daarbuiten. Iedereen krijgt een kans om mee te doen, mensen uit de stad en mensen van het platteland, jong en oud. Cultuur is daarbij het middel om in 2018 en daarna de wereld om ons heen mooier te maken.

Stap voorwaarts

Het jaar van de Culturele Hoofdstad van Europa wordt aangegrepen om op diverse vlakken stappen vooruit te zetten die van blijvende positieve invloed zullen zijn op de provincie. Daarbij is het motto dat meer evenementen meer banen opleveren en dat dit goed is voor de provincie en de mensen die er wonen en werken. Het is een kans die gegrepen wordt om duizenden kinderen een betere toekomst te bieden.

Grote evenementen

In het jaar 2018 vinden veertig grote evenementen plaats, met heel veel activiteiten op zo’n duizend locaties in de provincie. Iedereen kan meedoen door zelf iets te organiseren. Je kunt samen met anderen kunstwerken maken en je kunt helpen bij de organisatie als stagiaire of vrijwilliger.

Fonteinen

Een van de grote projecten behelst een snoer van fonteinen door de provincie, met voor elk van de elf Friese steden een eigen fontein. Internationale en landelijke bekende kunstenaars gaan ze ontwerpen en het wordt een cultuurtoeristische attractie van formaat. Op het Stationsplein in Leeuwarden staat in 2018 een fontein van de Spaanse kunstenaar Jaume Piensa.

Mata Hari

'Kinderen' van Fryslân worden nadrukkelijk voor het voetlicht gebracht. In het Friesch Museum komt een grote tentoonstelling van Escher, de beroemde kunstenaar uit Fryslân. Rondom Mata Hari worden ook diverse evenementen georganiseerd, waaronder een rijtour met klassiekers langs alle steden waar de Leeuwarder danseres gewoond en gewerkt heeft. Startpunt is Leeuwarden en vandaar gaat de reis naar Berlijn. Eindpunt is Parijs, de Folies Bergère.

Mondriaan

Kunst en natuur komen samen in het kweldergebied bij Terschelling, waar op het wad een schilderij van Mondriaan wordt gemaakt met natuurlijke materialen. In de kassen van Sexbierum speelt Orkater een voorstelling met paprika’s en tomaten en door de hele provincie wordt gemusiceerd, zelfs op het water. Een van de projecten gaat over duisternis. Het is het project met de naam Feel the Night en in die nacht gaat al het licht rond de Waddenzee uit om te voelen hoe donker de nacht kan zijn. Het zijn maar een paar van de vele projecten die uitgevoerd zullen worden, waarvoor al kaarten kunnen worden aangeschaft. Die voorverkoop geeft de organisatie financiële armslag. Voor kaarten kun je terecht op www.2018.nl

Het team

Begin 2015 is het team dat de kar moet trekken compleet. Samen met medewerkers, kunstenaars, organisatoren, vrijwilligers, overheden en bedrijven gaan ze vormgeven aan een fantastisch jaar.

Algemeen directeur

Ton F. Van Dijk
Van Dijk is een mediaman die TV-journalist en later omroepbestuurder is geweest. Hij maakt zich sterk voor het blijvende positieve effect van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018 voor de stad en de provincie. Hij is nog maar net in dienst als hij zijn werk als directeur wegens gezondheidsproblemen neer moet leggen.

Artistiek directeur

Lieven Bertels
Bertels is verantwoordelijk voor de programmering. Tot aan zijn baan bij LWD2018 was hij directeur van het Sydney Festival. Daarvoor was hij artistiek leider van diverse grote festivals waaronder het Holland Festival. Zijn intentie is om van 2018 een prachtjaar maken.

Directielid

Oeds Westerhof
Westerhof werkt al heel lang in de kunstensector van de provincie, ondermeer bij Keunstwurk en Oerol. Hij was de leidende man in aanloop naar de verkiezing tot Culturele Hoofdstad en hij sleepte met zijn organisatie de titel in de wacht. Hij wil Europa laten zien waar Leeuwarden en Friesland toe in staat zijn.

Marketing en communicatie

Hanita van der Schaaf
Van der Schaaf is een watersporter en liefhebber van de Waddeneilanden. Ze was directeur van Beleef Friesland om de provincie in de markt te zetten. Culturele Hoofdstad is de beste campagne die Fryslân ooit heeft gehad, zegt Hanita van der Schaaf.

Penningmeester

John Bonnema
Bonnema is verantwoordelijk voor de financiën van de Culturele Hoofdstad 2018. Hij werkte ondermeer bij PWC en heeft diverse functies in cultureel Leeuwarden. Bonnema ziet een geweldig positieve culturele ontwikkeling in Leeuwarden en hij is trots dat hij daaraan mag bijdragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bidbook Leeuwarden Culturele Hoofdstad – Lwd2018Bidbook Leeuwarden Culturele Hoofdstad – Lwd2018Het Bidbook van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018 belooft wat. Het is een boek vol plannen, die geschreven…
UIT!markt in LeeuwardenUIT!markt in LeeuwardenLeeuwarden organiseert aan het begin van het theaterseizoen een uit-markt, waarin een voorproefje wordt gegeven wat het…
Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018In 2018 is Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa. In de Friese hoofdstad en in de provincie staan tal van pr…
Keunstwurk voor KunstwerkKeunstwurk voor KunstwerkKeunstwurk is de adviserende, ondersteunende en ondernemende organisatie op het gebied van de kunsten voor de provincie…
Loop LeeuwardenLoop LeeuwardenLoop Leeuwarden is een jaarlijks georganiseerd loopevenement dat wandelend en hardlopend te volbrengen is. Het is het gr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LWD2018
  • Bewaareditie Leeuwarden Fryslân 2018 krant
  • http://www.lc.nl/friesland/alle-elf-steden-een-eigen-fontein-16910643.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter geraadpleegd op 29 januari 2015

Reageer op het artikel "Leeuwarden-Fryslân 2018 – middelpunt van Europa"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 27-07-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Culturele Hoofdstad van Europa
Schrijf mee!