InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa – het nieuwe logo

Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa – het nieuwe logo

Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa – het nieuwe logo Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa lanceert in januari 2015 een nieuw logo en een nieuwe website. De organisatie van LWD2018 zocht een nieuwe naam voor de organisatie en daar moest een nieuw logo bij worden ontworpen. Het logo dat gebruikt werd voor de kandidaatstelling en waarmee Leeuwarden de verkiezing in 2013 won voldeed niet meer. De basis van het logo vorm een Fries symbool, het pompeblêd. De nieuwe naam is Leeuwarden Fryslân 2018.

Leeuwarden

Pompeblêd

Het nieuwe beeldmerk bestaat net als het oude uit het symbool voor Friesland, het pompeblêd, waterlelieblad. In de nieuwe versie zijn er twee oogjes in een cirkel geplaatst en daarmee was het klaar. Het was nodig, vertelt de nieuwe directeur Ton F. Van Dijk. Met dit logo wordt het verhaal duidelijk verteld, meent hij. Het nieuwe logo vervangt twee oude logo’s, waarvan een ook bestond uit ‘gezichtje’ in een pompeblêd en de andere uit drie cirkels met een pompeblêd. Volgens de directeur vertelden die logo’s het verhaal niet goed genoeg. Het nieuwe logo draagt tevens uit dat niet alleen Leeuwarden maar heel Friesland culturele hoofdstad wordt. Met het nieuwe logo is er ook een nieuwe naam aan de organisatie gegeven: Leeuwarden Fryslân 2018. Dat is een duidelijke boodschap, meent de directeur. Daarmee geef je aan dat het om Leeuwarden en de hele provincie gaat. De helft van alle evenementen vindt in 2018 plaats in de Friese hoofdstad en de andere helft in de provincie.

Oude logo / Bron: LWD2018Oude logo / Bron: LWD2018
Nieuwe logoNieuwe logo

Het nieuwe logo voor Culturele Hoofdstad van Europa

Het nieuwe logo is ontworpen door Studio Piraat in Den Haag. Op woensdag 28 januari 2015 gaat er een nieuwe krant van Leeuwarden Fryslân 2018 huis aan huis in de hele provincie en op die dag wordt ook de nieuwe website gelanceerd.
Het logo is strak en fris, met een nieuwsgierige inspirerende blik. Het is ook eenvoudig toe te passen op allerlei reclame-uitingen en producten en is er in verschillende kleuren.
Het logo is een icoon met karakter. De ronde vorm staat voor de Mienskip. Het logo kan dekkend en half transparant worden gebruikt en dat staat voor openheid, Iepen Mienskip. Het nieuwwe logo kostte 1920 euro.

Kritikasters van Leeuwarden Fryslân 2018

Hoofdbegrip van Leeuwarden Fryslân 2018 is Mienskip, gemeenschapszin, samenleving, community.
Uit het nieuwe logo spreekt die gemeenschapszin niet, vinden kritikasters. Dat begint al met het bureau dat de opdracht kreeg voor het herontwerp. Dat komt niet uit Fryslân maar uit Zuid-Holland.

Drietalig LWD2018 - Community

Leeuwarden Fryslân 2018 presenteert zich drietalig, in het Fries, Nederlands en Engels. De uitingen in woord en beeld moeten Friezen, Nederlanders en Europeanen aanspreken en daarom zijn er veel termen in het Engels. Het hoofdbegrip, het Friese Mienskip, wordt daarom in het Engels vertaald als Community. Mienskip is Iepen Mienskip geworden, open gemeenschap.
Leeuwarden Fryslân 2018 steekt vanuit die open gemeenschapsgedachte in op drie bewegingen:
  1. Die van Friezen die Europa in trekken;
  2. Europeanen die naar Friesland en Leeuwarden komen;
  3. Online, voor iedereen overal op de wereld te volgen.

Drie hoofdonderwerpen

Leeuwarden Fryslân 2018 gebruikt drie hoofdonderwerpen als kapstok voor de activiteiten en evenementen in 2018:
  1. Natuur en Cultuur
  2. Stad en Platteland
  3. Gemeenschapszin en Diversiteit.

Iepen Mienskip

De open gemeenschap, Iepen Mienskip, is het antwoord van Leeuwarden Fryslân 2018 op de aanslagen op Charlie Hebdo, op 7 januari 2015. De Iepen Mienskip is een gemeenschap waar je met elkaar voor staat en waar je dingen voor elkaar over hebt en waar je samen zorgt dat het een succes wordt.

Website

www.2018.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018In 2018 is Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa. In de Friese hoofdstad en in de provincie staan tal van pr…
Keunstwurk voor KunstwerkKeunstwurk voor KunstwerkKeunstwurk is de adviserende, ondersteunende en ondernemende organisatie op het gebied van de kunsten voor de provincie…
Leeuwarden-Fryslân 2018 – middelpunt van EuropaLeeuwarden-Fryslân 2018 – middelpunt van EuropaLeeuwarden werd in 2013 uitgekozen als Culturele Hoofdstad van Europa voor het jaar 2018. Het was de Friese gemeenschap,…
Bidbook Leeuwarden Culturele Hoofdstad – Lwd2018Bidbook Leeuwarden Culturele Hoofdstad – Lwd2018Het Bidbook van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018 belooft wat. Het is een boek vol plannen, die geschreven…
Loop LeeuwardenLoop LeeuwardenLoop Leeuwarden is een jaarlijks georganiseerd loopevenement dat wandelend en hardlopend te volbrengen is. Het is het gr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LWD2018
  • http://www.suksawat.nl geraadpleegd op 28 januari 2015
  • Leeuwarder Courant 24 januari 2015
  • Afbeelding bron 1: LWD2018
  • Afbeelding bron 2: LWD2018
Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 19-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Culturele Hoofdstad van Europa
Schrijf mee!