InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Sinterklaasintocht met undercover Zwarte Pieten
nieuws uitgelicht

Sinterklaasintocht met undercover Zwarte Pieten

Sinterklaasintocht met undercover Zwarte Pieten Sinterklaas is een kinderfeest met een Sint, een stoomboot, paard Amerigo en heel veel Zwarte Pieten. Over die Pieten is een felle discussie ontstaan en organisatoren van Sint-intochten proberen intochten te organiseren die zonder al te veel problemen doorgang kunnen vinden. Bij de nationale intocht van 2014 in Gouda is men bang voor agressie en daarom wordt besloten om gewapende Pieten mee te laten lopen tijdens de tour door de stad van kaas, stroopwafels en kaarsen. Het is een voorzorgsmaatregel vanuit de vrees voor een botsing tussen de groep ‘Pro Zwarte Piet’ en de groep ‘Kick Out Zwarte Piet’. De Sinterklaasintocht is de onschuld voorbij.

Sinterklaasintocht met beveiliging

Nationale Sinterklaasintocht

De nationale intocht, die ook op televisie wordt uitgezonden, is elk jaar in een andere stad. In 2014 is daarvoor Gouda uitgekozen en de stad maakt er een groots evenement van. Voorafgaand aan die intocht op 15 november 2014 is er in Nederland een felle discussie over het uiterlijk en karakter van Zwarte Piet. Een deel van de rijksgenoten vindt de figuur die Sint begeleidt van racisme getuigen en ze voelen zich er helemaal niet happy bij. Dat leidt niet alleen tot discussie maar ook tot een rechtszaak en iedereen in Nederland heeft wel een mening over de figuur van Zwarte Piet en wil daar wel iets over kwijt. De discussie loopt soms hoog op en de social media worden in deze kwestie gebruikt om de meest genuanceerde en ook de meest ongenuanceerde mededelingen te doen. Een aantal van die social media uitingen is vervelend, kwetsend en sommige zijn zelfs bedreigend en zaaien angst. Het doet de organisatie van de nationale intocht besluiten het zekere voor het onzekere te nemen en undercoverpieten in te schakelen.

Undercover Zwarte Pieten

De undercoverpieten zijn agenten van een speciale aanhoudingseenheid die zich vermommen als Zwarte Piet. De agenten zijn bewapend en zullen die wapens zo onopvallend mogelijk laten zien. Het feest mag er niet onder lijden en toch moet de veiligheid van de intocht gewaarborgd zijn. Het besluit om bewapende Pieten in te schakelen in een rechtstreeks gevolg van de felle Pietendiscussie.

Als gewone Pieten

Er zijn verschillende groeperingen die rond Zwarte Piet actie voeren en de inschakeling van undercoverpieten betekent dat er rekening wordt gehouden met een confrontatie op de feestelijke dag van de intocht. De undercoverpieten gaan op in het gevolg van Sinterklaas en worden als gewone Pieten geschminkt. Het is niet duidelijk of er bij eerdere intochten ook al agenten als Piet meeliepen.

Pro Zwarte Piet en Kick Out Zwarte Piet

De groep ‘Pro zwarte Piet’ kan in de stad van de intocht tegenover de groep ‘Kick out Zwarte Piet’ komen te staan en een botsing tussen voor- en tegenstanders is niet ondenkbaar. Gouda moet er niet aan denken dat er binnen haar stadsgrenzen en tijdens haar Sinterklaasintocht een confrontatie tussen de twee groepen plaatsvindt en wil voorkomen dat de Pietendiscussie uit de hand loopt. De organisatie is bevreesd dat zowel de groep 'Pro Zwarte Piet' als de groep 'Kick out Zwarte Piet' in Gouda bijeenkomen en elkaar tegenkomen of wellicht opzoeken.

Traditionele Sinterklaasintocht met Gouds randje

De gemeente Gouda maakt er een traditionele Sinterklaasintocht van met een Gouds randje. Naast gewone Zwarte Pieten die bruin geschminkt zijn lopen er stroopwafelpieten en kaaspieten mee in de optocht. De gewone Zwarte Pieten in Gouda zijn donkerbruin, maar dat waren ze al een paar jaar voor de nationale intocht in Gouda en ruim voor de discussie in alle hevigheid uitbarstte. De Pieten in Gouda hebben ook geen stereotype grote rode lippen en oorbellen.

Gouda

Burgemeester Schoenmaker ontvangt de Sint. De boot van Sinterklaas komt aan bij de IJsselkade en daarna gaat de tocht via de Westhaven en Hoge Gouwe naar Lange en Korte Groenendaal en het einde is op de Goudse Markt. De NTR, de organisator van de intocht samen met de gemeente Gouda, doet rechtstreeks verslag. De organisatie steekt in op het echte Sinterklaasgevoel met Anton Pieck-achtige straatjes en mooie geveltjes in een feestelijk versierde stad.

De NTR maakt er een extra lange uitzending van, van een uur en een kwartier. De intocht is rechtstreeks op televisie te zien en via het digitale themakanaal Z@ppelin 24 te volgen. Op zappelin.nl is een gebarentolk aanwezig die de intocht verslaat. Dieuwertje Blok verzorgt de centrale presentatie vanuit Gouda. Op de kade staat één van de vaste verslaggevers van Het Sinterklaasjournaal, Jeroen Kramer, die Dieuwertje Blok bijstaat tijdens het intochtverslag.

Onschuld voorbij

Gouda organiseerde een mooie intocht, maar door de noodzaak van het inschakelen van undercover Pieten is de Sinterklaasintocht de onschuld voorbij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sinterklaasintocht in Gouda van 2014 is wereldnieuwsSinterklaasintocht in Gouda van 2014 is wereldnieuwsDe Nationale Sinterklaasintocht in Gouda in 2014 is wereldnieuws vanwege de demonstraties en de arrestaties van demonstr…
Schoorsteenpieten bij de Sinterklaasintocht 2015 in MeppelSchoorsteenpieten bij de Sinterklaasintocht 2015 in MeppelDe landelijke intocht van Sinterklaas vond in 2015 plaats in Meppel. De organisatiecomités van Meppel en enkele andere p…
Het verhaal achter het paard van Sinterklaas: AmerigoHet verhaal achter het paard van Sinterklaas: AmerigoAmerigo, de trouwe viervoeter van Sinterklaas, komt ieder jaar weer mee met de pakjesboot. De schimmel brengt de goedhei…
Zwarte Piet zonder oorringen - cosmetische aanpassingenZwarte Piet zonder oorringen - cosmetische aanpassingenHet zag er even naar uit dat Sinterklaas zonder zwarte Zwarte Piet de intocht in Amsterdam zou vieren. In november 2013…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gouda
  • http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2115615/2014/11/08/Sinterklaas-in-Gouda-begeleid-door-gewapende-pieten.dhtml geraadpleegd op 8 november 2014
  • http://sinterklaasgouda.nl/assets/site/PB_intocht_gouda_pieten_2014.pdf geraadpleegd op 8 november 2014
  • http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/sinterklaas-intocht-begeleid-door-gewapende-pieten geraadpleegd op 8 november 2014

Reageer op het artikel "Sinterklaasintocht met undercover Zwarte Pieten"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 10-02-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Zwarte Piet
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!