Israël in vogelvlucht: de bevolking anno 2018

Israël in vogelvlucht: de bevolking anno 2018 Gesticht als een Joodse staat, vormt Israëls maatschappij (ruim 8,9 miljoen inwoners eind 2018) een mozaïek van verschillende religies (zoals Jodendom, islam en christendom), culturen en sociale tradities. Het staatsburgerschap wordt bepaald door geboorte, inwoning of naturalisatie; burgers mogen twee nationaliteiten bezitten.

Religie en bevolkingssamenstelling

Religie

Religie is, volgens de Israëlische overheid, een zaak van persoonlijke keuze, met religieuze vrijheid gegarandeerd door de Onafhankelijkheidsverklaring van de Staat van Israël. Eind 2018 bestond de bevolking (8.972.000 mensen) uit 75,0 procent Joden en 25% niet-Joden (moslims, christenen (meestal Arabieren), Druzen en mensen die geen religie aanhangen.

Instellingen

Binnen dit pluralistisch raamwerk handhaven de verschillende gemeenschappen hun eigen religieuze, educatieve, culturele en liefdadigheidsinstellingen. De rechtbanken van elke religieuze gemeenschap heeft volledige jurisdictie in zaken van de persoonlijke status van zijn leden.

Religieus bestuur

Elk van de vele heilige plaatsen in het land wordt bestuurd door hun eigen religieuze bestuur, terwijl bescherming tegen ontheiliging alsook vrije toegang door de wet wordt gegarandeerd.

Heilige dag

Israëls officiële rustdag is de Sjabbat (zaterdag). Dat houdt in dat alle openbare gebouwen en bijna alle winkels gesloten zijn in Israël. Er rijdt ook nauwelijks openbaar vervoer. De moslims hebben hun rustdag op vrijdag, terwijl voor christenen de zondag een rustdag is. Deze laatste rustdagen hebben geen invloed op de Israëlische maatschappij als geheel.

Bevolkingsgroei

Ruim 8,9 miljoen inwoners in 2018

In 2018 groeide de bevolking met 173,600, oftewel twee procent. Er wonen in Israël 6,6 miljoen Joden, 1,9 miljoen Arabieren en 426.000 ‘anderen’, in totaal 8.972.000 Israëli's. In 2018 zijn er 185.000 baby’s geboren. De ‘netto immigratie’ (het aantal immigranten minus het aantal emigranten) was 32,600 personen. Deze kwamen vooral uit Rusland (31,5%), Oekraïne (19,6%), Frankrijk (8%) en de VS (7,9%). Ook wonen er in Israël 166.000 gastarbeiders en een onbekend aantal ongedocumenteerde migranten. Het aantal Israëli's dat in Judea en Samaria woonde, steeg tot bijna 450.000 in 2018.

Immigranten

Israël heeft sinds de oprichting in 1948 ongeveer 3,3 miljoen immigranten verwelkomd, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek in 2019. Van dat aantal is 43,7% geëmigreerd sinds 1990, toen Joden in Sovjetstaten eindelijk mochten vertrekken met de ineenstorting van de USSR. In 2018 zag Israël 37.200 nieuwkomers, waarvan 28.000 nieuwe immigranten, een stijging van 6,6% ten opzichte van 2017. Volgens het CBS waren de meeste immigranten vrouwen (51,1%) en was ongeveer 70% van alle immigranten 15-64 jaar oud.

Tradities

In de loop van de inzameling van de ballingen brachten Joden hun eigen tradities mee uit de landen waar ze generaties gewoond hadden. Dus de Israëlische Joodse bevolking, hoewel ze een gemeenschappelijk geloof en geschiedenis hebben, wordt gekarakteriseerd door een diversiteit aan levensstijlen wat resulteert in een maatschappij die gedeeltelijk westelijk, gedeeltelijk Oost-Europees, gedeeltelijk Midden-Oosters, maar voornamelijk Israëlisch is.

Niet-Joodse bevolking

De niet-Joodse bevolking, voornamelijk Arabische gemeenschappen, bevat 25 procent van de bevolking. Hun aantal steeg van 156.000 mensen in 1949 tot ruim 2,3 miljoen in 2018. Ze doen mee aan de democratische maatschappij, maar worden hierbij wel gehinderd door het Israëlisch-Arabisch conflict, alsook verschillen in taal, religie en levensstijl.

De twee bevolkingsgroepen, Joden en Arabieren, leven naast elkaar met contacten op economisch, gemeentelijk en politiek niveau, maar met weinig sociale interactie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Ministerie van buitenlandse zaken Israël
Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 03-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel