InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > De verloren cultuur van Aboriginals in Tasmanië

De verloren cultuur van Aboriginals in Tasmanië

De verloren cultuur van Aboriginals in Tasmanië Vele jaren woonden in Tasmanië de Aboriginals. Een bijzondere groep waren hierbij de Palawa's. De cultuur van deze Aboriginals is verloren gegaan door het ingrijpen van de Europeanen. De regering van Nieuw Zeeland heeft in eigen land wel excuses aangeboden voor het leed wat de Aboriginals is aangedaan. Dit is in Tasmanië niet het geval. Veel Aboriginals blijven tot op heden nog steeds op zoek naar hun roots.

De Palawa's in Tasmanië

Miljoenen jaren geleden was Tasmanië verbonden met het vasteland van Australië. Later werd als gevolg van verschuiving van de aardplaten Tasmanië los gemaakt van het vasteland van Australië. Door de afscheiding van Australië werden de Aboriginals van Tasmanië geïsoleerd. Vele jaren lang woonden hier de Palawa's in een grote bevolkingsgroep. Zij hadden hun eigen taal. In totaal waren er 32000 Palawa's. De mensen leefden van groenten, ze gingen jagen op dieren en de zee had nog grote hoeveelheden vis. De beenderen van dieren werden gebruikt om gereedschappen van te maken. Ook aten de Aboriginals veel oesters. De westzijde van Tasmanië werd in het geheel niet bewoond. Aboriginals leefden in familieverband met meerdere families vormden een stam. Iedere stam telde tussen de 30 en 80 personen. Ze waren geen landeigenaars. maar trokken van plaats naar plaats. Soms bleven ze wat langer op één plaats en soms maar kort afhankelijk van visvangst en voedsel. Veel van de oude cultuur van de Palawa's is nog onbekend. Zo is het opvallend dat zij plotseling stopten met het eten van vis en overgingen op het eten van enkel schaaldieren.

Komst van Europeanen en de verandering van cultuur

Rond 1800 kwamen eerst de Fransen naar Tasmanië. Zij lieten wel cadeaus achter voor de mensen maar zij vestigden zich hier niet. Daarna kwamen de Engelsen walvisvaarders in 1788 en ook de Nederlanders lieten hier van zich horen. Er ontstonden conflicten omdat de Engelsen de Aboriginal vrouwen veroverden en de vrouwen dwongen om hun partners te worden. Maar de Europeanen brachten ook ziektes mee als griep, longontsteking en tuberculose. Aboriginals werden soms gevangen gezet omdat ze er van verdacht werden goederen te stelen. Er ontstonden gewapende conflicten waarbij vooral veel Aboriginal slachtoffers vielen.

George Augustus Robinson en de Aboriginals

George Augustus Robinson was een missionaris die zich het lot van de mensen aantrok. Hij bracht in eerste instantie 130 Aboriginals naar Flinders Island. Robinson voerde zijn actie uit met goede bedoelingen maar vergat de rechten van de mens te respecteren. Zo gaf hij de nieuw aangekomen Aboriginals Europese namen. In de missiepost werken Europeanen en deze brachten ziekten mee zoals griep, longontsteking en mazelen. De Aboriginals hadden geen weerstand tegen deze ziektes en er overleden dan ook velen van hen. In 1847 werd onder druk van Koningin Victoria de missiepost gesloten.

Flinders Island op Tasmanië

Op Flinders Island in het noorden van Tasmanië werd een missiepost gesticht. Maar er bleek hier al snel onvoldoende voedsel voorradig te zijn. Kinderen werden afgenomen en ter adoptie aangeboden aan de Europeanen. Men was van mening dat kinderen buiten de Aboriginal gemeenschap een betere opvoeding zouden krijgen. De kinderen mochten hun ouders niet bezoeken. De Aboriginals moesten plotseling hutten bouwen en binnen leven, terwijl ze altijd buiten overnacht hadden. Ook moesten ze kleding gaan dragen terwijl ze vroeger naakt liepen. Er zijn ongeveer 15000 Aboriginals overgebracht naar Flinders Island.

Truganini

Truganini leefde van 1812 tot 1876. Zij werd geboren op Bruny Island. Haar moeder overleed al vroeg en de jonge Truganini werd in 1830 overgebracht naar Flinders Island. Truganini was Robinson behulpzaam bij het overbrengen van Aboriginals naar Flinders Island. Na de sluiting in 1847 verhuisde zij naar Oyster's Cove in Hobart. Zij overleed in 1876.

Fanny Cochrane Smith

Fanny Cochrane Smith was een Aboriginal. Zij werd geboren in 1834. Haar ouders leefden op Flinders Island in Wybalenna. Fanny verbleef hier tot haar achtste jaar, maar niet bij haar ouders. Ze werd bij pleegouders ondergebracht. Toen ze acht jaar oud was werd ze naar school gestuurd in Hobart. Ze keerde weer terug naar Wybalenna en trouwde. Ze kreeg elf kinderen. Nadat Truganini overleden was claimde Fanny dat ze de oudste originele volbloed Aboriginal was. De staat honoreerde deze claim en zij ontving 120 ha. land. Haar inkomen werd verhoogd tot 50 pound per jaar.

Bringing them Home

Vanaf 1995 is er een project Bringing them Home van start gegaan. Niet alleen in Tasmanië maar in geheel Australië werden kinderen van Aboriginals weggenomen bij de ouders. Zij werden ondergebracht in speciale huizen of in pleeggezinnen. In 1997 verscheen er een uitgebreid rapport en kreeg de regering duidelijk spijt van wat de geschiedenis had gebracht. Ook zijn er veel kinderen uit huis geplaatst die uit een gemengd huwelijk werden geboren. Kinderen die veel verdriet hebben gehad van hun adoptie krijgen nog steeds mogelijkheid om hun roots te zoeken. De regering van Nieuw Zeeland heeft in haar eigen land wel excuus aangeboden.

Sorrydag

Ook is er ieder jaar een nationale sorrydag op 26 mei. Op deze dag worden door scholen en groepen evenementen gehouden die de geschiedenis levend willen houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De kangoeroe, een Australische bewonerDe kangoeroe, een Australische bewonerDe naam kangoeroe komt bij de Aboriginals vandaan. Aboriginals zijn de Australische oerbewoners. Wat de naam kangoeroe p…
Buidelwolf of Tasmaanse tijgerArtikel over de op Tasmanië levende buidelwolf of Tasmaanse tijger (Thylacinus cynocephalus), die vermoedelijk is uitges…
De strijd van de aboriginalsJe kunt de aboriginals vergelijken met de jager verzamelaars. De vrouwen en kinderen zochten bessen en de mannen joegen…
Alles over AustraliëAustralië is een groot land op het zuidelijk halfrond met een groot aantal eilanden. Het grootste deel bestaat uit woest…
Australië, divers en grootsAustralië, divers en grootsAustralië is een divers land. Australië is maar liefst 7,68 miljoen vierkante kilometer groot. Hiermee is het ook gelijk…
Bronnen en referenties
  • Lezing aan boord Celebrity Solstice door Lianna
  • Wikipedia Truganini

Reageer op het artikel "De verloren cultuur van Aboriginals in Tasmanië"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 14-01-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Cruise reisverslag
Schrijf mee!