InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Trol - een mythisch wezen en een Internet pester

Trol - een mythisch wezen en een Internet pester

Trol - een mythisch wezen en een Internet pester Een trol vertegenwoordigt verschillende begrippen, waarvan het mythologisch wezen de meest bekende is. Je komt ze tegen in de Efteling en er wordt over verteld in het noordelijke deel van Europa en dan met name in Noorwegen. Trollen komen al heel lang voor in sprookjes en we zien ze in moderne verhalen terugkomen. Het begrip kent ook een heel andere betekenins: Trollen zijn ook mensen die online pesten.

Trol in de folklore

Noorwegen is bekend om zijn trollen. Geen reis naar dit Scandinavische land zonder een trollenpop mee naar huis als souvenir.
Het mythologisch wezen speelt een grote rol in de Scandinavische folklore. Ze zijn niet bekend om hun vriendelijkheid. Integendeel, de Noorse trollen zijn groot, lelijk en onvriendelijk. Er zijn er zelfs bij die mensen eten.
In veel oude sprookjes komen trollen voor, maar ook in moderne verhalen komen we ze tegen. Voorbeelden van hedendaagse verhalen waar trollen in voorkomen zijn:
  • Lord of the Rings;
  • Schijfwereld;
  • Harry Potter.

Rollenspel games

Trollen komen ook voor in rollenspel games zoals;
  • Dungeons and Dragons;
  • Warhammer.

Bron: Lukas Riebling, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Lukas Riebling, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Noorwegen - Jötun en Ymir

Trol is in Noorwegen een andere naam voor Jötun. Dat zijn reuzen uit de oertijd die afstammen van oerreus Ymir.
De Jötun zijn volgens de Noorse mythologie vijanden van de goden. De oorspronkelijke Jötun Ymir woonde in Ginnungagap, niets meer en minder dan een chaotische leegte. Uit Ymir ’s lichaam ontstond ondermeer Jötnar, die een ras van vorstreuzen creërde. Odin, Vili en Ve doodden uiteindelijk Ymir. Alle reuzen op twee na verdronken in het bloed van Ymir, een man en vrouw overleefden. Zij zorgden ervoor dat hun volk groeide.

De trol veranderde van de reuzen in de oude Noorse teksten naar de meer herkenbare wezens zoals we de trollen heden ten dage kennen. Wanneer de Jötnar precies in trollen veranderden is onduidelijk. Aanvankelijk zouden er zelfs vier soorten reuzen bestaan in de Noorse mythologie.

Bron: Maritravel, PixabayBron: Maritravel, Pixabay

Steen

Trollen waren bovennatuurlijke wezens die heel sterk waren. Ze woonden in de heuvels en bergen van Scandinavië, in grotten. Sommigen zouden zelfs meerdere koppen hebben gehad, die een verwijzing zouden zijn naar de zeskoppige zoon van Ymir. Sommige reuzen zouden ook door blootstelling aan de zon in steen veranderen. In Noorwegen zijn rotsformaties die op trollen lijken en wat trollen geweest zouden zijn. Ze versteenden in het zonlicht, volgens de mythe. Markante rotsformaties met bijvoorbeeld zwerfkeien worden in Noorwegen nog immer toegeschreven aan trollen.

Kerkklokken

Tijdens de kerstening van Scandinavië verhaalden priesters over trollen die wegvluchtten na het horen van de kerkklokken. De trollen konden het bloed van een Christen ruiken, zo wil het verhaal en bleven uit angst voor het geluid van de kerkklokken ver van Christenen vandaan. Ze trokken zich terug in de bergen en de verste wouden. Een toren met kerkklok kan in het uiterste geval op een grote kei rekenen die door de trol van de berg wordt gerold om de toren te vernielen.

Thurs of Troll

De Jötnar worden in de Noorse mythologie ook wel troll of thurs genoemd (þyrs in het Oudengels). In hun grotten leven ze in een deelgezin: een vader woont samen met zijn dochter, een moeder leeft met haar zoon. In de Scandinavische folklore worden trollen beschreven als lelijke wezens. Ze zijn vaak oud, sterk, traag en suf.

Tolkien

In de verhalen van Tolkien zijn trollen nare wezens. Het zijn de vijanden in bijvoorbeeld In de Ban van de Ring. Tolkien maakte ze dom en sterk. Ze kunnen net als de Noorse trollen niet tegen het zonlicht en veranderen dan in steen.

Schijfwereld

Terry Pratchett plaatst ook trollen in zijn komische boeken Schijfwereld. Ze zijn net als In de Ban van de Ring grote domme wezens. In Schijfwereld zijn ze van steen, maar leven toch. Ze hebben een gebit van diamant en worden vaak als bewaker ingezet. De diamanten zijn min of meer een spaarpotje voor wie wat nodig heeft. De trollen in Schijfwereld beheren een berg of brug.

Harry Potter

De Britse schrijfster J.K. Rowling maakt in de Harry Potter boeken kwaadaardige wezens van trollen. Het zijn volgelingen van de duistere zijde. Ze zijn dom en erg agressief en scharen zich achter Heer Voldemort, de aartsvijand van de tovenaarswereld.

Internettrollen

Er bestaan ook Internettrollen. Dat zijn lastpakken die op Internet hun vervelende werk doen. Het zijn mensen die treiteren en shockeren en die alleen op een vervelende manier reacties plaatsen op Internet. Ze plaatsen kwetsende, beledigende, off topic opmerkingen online. Uit een groot onderzoek naar online pesten is gebleken dat ze het meestal uit verveling doen, niet eens zozeer uit boosheid of ergernis: het zijn aandachttrekkers. De praktijk van deze trollen wordt ‘trolling’ genoemd.
Trollen doen aan trolling uit:
  • verveling;
  • wraak;
  • vermaak;
  • macht.

Anoniem

Trollen kunnen online persten omdat ze het doorgaans anoniem kunnen doen. Ze besteden vaak veel tijd aan hun acties en hebben tot doel veel aandacht te trekken met hun opmerking. Ze kunnen daarvoor doortrapte strategieën hebben ontwikkeld. Trolling kan uitlopen op cyberstalking. Het moedwillige misgedrag kan veel leed veroorzaken en slachtoffers maken.
Een trol is te herkennen aan de volgende punten:
  1. Off topic reageren, niet terzake doende reageren;
  2. Extreem kritisch op taalfouten wijzen;
  3. Een vervreemdend standpunt innemen;
  4. Een gevaarlijk advies geven;
  5. Shockeren;
  6. Opzettelijk beledigen;
  7. Cross-posten: dezelfde provocerende, beledigende en niet ter zake doende berichten op verschillende sites zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jotunheim, de wereld van de JotunJotunheim, de wereld van de JotunJotunheim of Jötunheim of Jötenheimr is in de Noorse mythologie de wereld waarin de Jotun leven. Jotun zijn ijsreuzen (o…
Hermione Granger/ Hermelien GriffelHermione Granger/ Hermelien GriffelHermione Jean Granger is een van de drie hoofdrolspelers in de zeer bekende Harry Potter serie die geschreven werd door…
Biografie: Harry PotterBiografie: Harry PotterHarry James Potter is het wereldbekende fictieve personage dat de hoofdrol speelt in de serie die zijn naam draagt: Harr…
Witchworld in AlmereWitchworld in AlmereIn 2019 wordt het een feit, dan opent het nieuwste attractiepark van Nederland zijn deuren. De naam van dit park wordt W…
Fabeldieren en Waar Ze Te Vinden, (film)trilogieFabeldieren en Waar Ze Te Vinden, (film)trilogieDavid Yates, bekend als regisseur en filmmaker van diverse Harry Potter-films, maakt in 2014 bekend dat er een nieuwe tr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Trol - een mythisch wezen en een Internet pester"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 17-01-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!